Gå til innhold

Når det man spiser gjør deg syk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg savner noe snacks!! Eller noe raskt å putte i munnen, annet enn frukt/grønnsaker! møH

Lykke til!

Beste tipset jeg kan gi deg med handen på mitt hjerte, er å kjenne godt etter hvordan kroppen reagerer. Ikke vær kritisk, bare kjenn etter. Kalibrer deg selv, ved å fokusere på hvordan du vil kroppen skal føles.

Jeg må selv ekskludere 99,999% av alle matvarene i butikken, grunnet til gluten og melk (morfinpeptide) allergi. Det er ikke merket godt nok på varene her i Norge, slik at det er ofte gluten i stoffer som glukose og glykose mm.

Stresser man for mye med maten, da hjelper det ikke. Et siste tips er å få godt med langsomme karbohydrater i seg, se om du kan finne et produkt som gir endel fiber.

Lenke til kommentar

Hehe, ja nå er jeg jo på besøk til min pappa faktisk i anledning hans bursdag. Har holdt meg unna det meste, men i dag sprakk jeg! Jeg bare måtte ha noe "skikkelig" mettende :p SÅ jeg spiste hamburger på resturant med potetbåter, og en softis tidligere i dag. Jeg har litt vondt i magen, er litt uvel, men akkurat i dag var det værdt det. Jeg begynte å utslett og vannblemmer på magen av matvarene jeg ikke tåler (står at det er en bivirkning ved allergi, på internett), så skal ikke spise det ofte.

Laga forresten knall grillspyd i går med squash, paprika, løk, marinert kyllingfilet. schampi, champignoner! DIGG

Lenke til kommentar

Det sa jeg ikke. Jeg formulerte meg kanskje feil, men etter jeg leste om allergi på internett ETTER jeg fikk "diagnosen" leste jeg at man kunne få vannblemmer og utslett. Og jeg har fått det før, men visste ikke hva det kom av. Nå vet jeg at det kommer fra maten, fordi jeg fikk plutselig mange bittsmå blemmer på magen etter jeg hadde spist på kinaresturanten. Det var den eneste dagen jeg spiste noe som jeg egentlig ikke burde, dog de blemmene kom noen få dager etterpå.

Lenke til kommentar

Dette hørtes interssant ut. Vet venninna mi gjør det samme med hestene sine (travhester) og fungerer optimalt :)

Hvor kan man gjøre dette?

Vet nemlig at jeg reagerer på utrolig mye, men klarer rett og slett ikke å holde styring jeg. Er slapp, og har rett og slett 0 energi. Utslett er noe jeg også er plaget med. Men tester hos legen sier at jeg ikke reagerer på noe som helst...

Lenke til kommentar

Lykke til med den "eksotiske" omveien du må igjennom! Hadde ikke falt meg inn å prøve slike alternativer til min usunne kost, så du kan kanskje se et fnugg av positivitet under alt åpenbare? Det går nok bare oppover herfra, skal du se, lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei! hehe.. har vært på ferie så det har vært litt humbugg det her. Har gått ned litt ser jeg, og det egentlig ganske kjapt. Har jo holdt på med dette i snart 2 mnd, men likevel.. Skal ta meg 6 uker etter ferien og følge dietten slavisk. Har hatt et par kvelder med burger og peppes pizza innimellom, men ærlig talt så er det vært det! Jeg får vondt i magen etterpå, men jeg går allikevel på piller som er stappa med fiber og svisker, så alt går den veien uansett.

Det eneste jeg syns er veldig trist er at det er så få alternativer til "fast food". Jeg kan liksom ikke handle på bensinstasjoner mer, bortsett fra en trist salat med pasta jeg ikke kan spise. Selvfølgeli er det jo bare en tilvenningssak men allikevel litt deperimerende.

Har vært på 2 tarmskyllinger også.. HMMM.. :p men det måtte til, anbefales faktisk. 5 kg rett ut.

Er du klar over at man produserer 0.5 kg "poo" etter et måltid? Hos meg hadde det bare samlet seg opp, så det var befriende å være der ;) hehe.. skal dit 11 august igjen, må man så må man.

Lenke til kommentar
Har vært på 2 tarmskyllinger også.. HMMM.. :p men det måtte til, anbefales faktisk. 5 kg rett ut.

Er du klar over at man produserer 0.5 kg "poo" etter et måltid? Hos meg hadde det bare samlet seg opp, så det var befriende å være der ;) hehe.. skal dit 11 august igjen, må man så må man.

Jeg har hørt at tarmskylling visstnok skal være veldig smertefullt. Er det vondt, synes du?

Lenke til kommentar

Faktisk ingen av delene! :p

Røret skal bare 3 cm inn, så det er ikke noe vondt. Men det er ubehagelig når vannet skyller opp og løsner "ting", og man får samme følelse som hvis man må syyyykt på do, og har holdt seg lenge. Den følelsen er ubehagelig. Og hun jeg var til ristet på magen min for å få vannet videre og ut, og det ble etterhvert ganske ubehagelig. Det er jo tarmen som sender signaler til hjernen når vi er kvalm, så kvalm ble jeg. Men når vannet renner helt ut er det behagelig, helt til hun skyter inn vann igjen da :p 1 min etterpå liksom.. hehe..

Det værste for meg var at hun sitter DER og prater med meg hele tiden. Det kjennes jo akkurat ut som om du må på do, bortsett fra når pooen skal treffe i doskåla går den i slangen i stedet. Skjønner? Og jeg er litt sånn at når jeg er på do skal jeg helst ikke høre så mange lyder, og når hun sitter der og prater med meg og har øyekontakt blir det litt vanskelig å slappe av - som er faktisk veldig viktig for at ting skal gå :p

Etter timen får man ikke gjøre noe som helst fysisk arbeid den dagen, og man skal spise lett og lite, og drikke masse vann. Tarmen er jo tom nå og den har mye "vond" gass inni seg, og jeg opplevde litt knip i magen, og følte for å gå sakte og bøye meg litt. Så sikkert ut som en krøpling.. men alt dette går over hvis man bare slapper av godt og drikker vann. Du føler det utroooolig lett og fri på en måte, eller det avhenger av hvor mye du får ut. Jeg fikk ut ca. 5 kg så jeg merket stor forskjell. I allefall om man er plaget med gass og av å løpe på do etter hvert måltid, så er det befriende å slippe det!

Så litt smerte og ubehag er det, men overhode ingen unnskyldning for å ikke dra! Anbefales :)

Lenke til kommentar

Ja folk kan tro hva de vil, men jeg har sluttet å tro på leger. Har brukt mange tusen på å finne ut hva i huleste som var feil med meg, og de "gidder" ikke hjelpe mer enn de får betalt. Hos den nye "legen" min på dette senteret fikk jeg masse råd og veiledning til problemet, som jeg kunne forsøke hvis jeg ikke fikk påvist allergi.

Forøvrig var jeg i 2005 på en vurdering/undersøkelse til operasjon, som det tok fastlegen min 2 år å sende de papirene til sykehuset. I oktober 2007 fikk jeg innkallelse til enda en vurdering til sykehuset på våren 2008. OG ENDA står jeg på fuckings venteliste.. sorry, men jeg føler at jeg har mistet tillitten til leger. De tror at hvis du har smerter i tåa er det i tåa det er noe galt. De tenker ikke litt anderledes at kroppen henger sammen, og flere ting kan være med på å skape smerte.

Men nok om det. Jeg skjønner at det er noen som kanskje ikke får noe effekt av tarmskylling, men da har de ærlig talt ikke noe problem heller? Hvis man har vanskligheter med avføringen (dva må på do rett etter måltid, føler at de aldri blir ferdige, er oppblåst mye, blir dårlig i magen av å spise masse brød, går på do 2 ganger i uka) så hjelper det å få "ryddet opp litt" !

Derimot skal man ikke gå så veldig ofte dit for det er jo en litt unaturlig måte å "presse" alt ut på, men så lenge legen som gjør det sier det er okei, er det nok det. Hun jeg var til er i allefall interessert i å hjelpe, og ikke mest for pengenes skyld. Det er MIN mening :)

Edit: Jeg vil tilføye at jeg går dit for å rense meg, slik at jeg kan starte på scratch når jeg skal kun holde meg til dietten. Hvordan skulle jeg ellers fått ut det som ligger fast her og råtner? Jeg har jo sett bevis for dette selv, og virkningen av det. Etter behandlingene har jeg nå merket at det ikke bare er "ny avføring" som kommer, men også det som har ligget der en stund. Dette kan jeg se fordi hun viste meg da det kom inni røret, og det er en annen lukt også. De kaller lukta til slikt forråtnelsesmateriale for liklukt. Og det skjønner jeg nå :p

Endret av Lise04
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...