Nymph Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 jepp, jeg har nettopp fått vite at jeg har matallergi. Årsaken til at jeg undersøkte dette er at jeg har hatt vondt i magen og vært kronisk forkjølet i 1 1/2 år (siden feb07 og til nå). Jeg prøvde å kutte ut enkelte matvarer, men det virket ikke. Jeg tok også allergimedisin (pollen), og det ga heller ingen resultat. Jeg håper dette innlegget vil gi informasjon til andre, fordi det er så utrolig mange som lider av dette uten å vite det. Blodprøvene jeg tok gang på gang hos legen ga ingen utslag på hverken matallergi, eller pollen/muggsopp, og jeg holdt på å bli gal av sykdommen. Men så fikk jeg høre at en hårprøve kunne finne årsaken til problemene mine. Jeg dro på en klinikk som tok hårprøver og drev med tarmskylling, og de klipte av litt hår bak i hodet mitt. Jeg fikk svar på mail etter eksakt 2 uker, og svaret var sjokkerende! Der var en detaljert beskrivelse fra legen, og et skjema med hvilke vitaminer/mineraler/stoffer jeg manglet i kroppen. Jeg hadde E-vitamin mangel. På en annen side sto det hva jeg var allergisk mot, og der var matalergi uthevet. Det fulgte med enda et dokument som ramset opp alle matvarer jeg må holde meg unna; Grisekjøtt Hvetemel Glutenfritt mel Potetmel Melk Yoghurt Ost :( Smør Fløte Rømme Potet :( Surmelk Hvitt sukker Appelsin SJOKOLADE/kakao :( Det var mange matvarer på lista, og disse var med rød skrift. Da fikk jeg god oversikt over hva jeg kan spise også. Men dette er hjerteknusende for meg. Tanken på at jeg ikke kan spise ost og skine mer, som har vært mitt liv omtrent. Og sjokolade + is må jeg holde meg unna. Faktisk all godteri som ikke er for diabetikere kan jeg ikke spise. Hva kan jeg spise liksom? ikke mer pizza, bali kyllinggryte, nystekte rundstykker... Jeg er fortsatt litt i sjokk, men har rensket kjøleskapet i dag. Må ut å handle gress ser det ut som Håper dette hjelper andre som har hatt samme symptomer, og det hadde vært fint om noen som HAR matallergi kunne hjulpet meg litt. F.eks hva det er i melkeproduktene jeg ikke tåler, så jeg kan spise alternativ til rømme osv. Wish me luck! Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Åh Herregud, stakkars må jeg bare si... Det der hørtes ut som et reint helvete. Vel, jeg får vel bare ønske deg lykke til Allergisk mot nøtter også? Nøtter er jo godt og litt sunt også vettu.. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Nei, heldigVIS ikke.. Men det var så deperimerende å lese. Jeg kan fint spise bønner og linser liksom.. JADDA. Og jeg som _lever_ for potet.. Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Er du allergisk mot Glutenfritt mel? Så du må holde deg unna alt som er et fnugg av mel i? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hørtes jo forferdelig merkelig ut som at du verken kan spise glutenfritt mel, hvetemel og potetmel. Med andre ord, så å si ingen bakevarer? Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) På en annen side sto det hva jeg var allergisk mot, og der var matalergi uthevet. Det fulgte med enda et dokument som ramset opp alle matvarer jeg må holde meg unna Er det ikke litt merkelig at ikke noe av dette kom frem når du tok blodprøver o.l.? Er det en 'alternativ' klinikk du har vært hos for å ta hårprøven og ut i fra den fant ut alt du måtte styre unna, eller er det en 'ordentlig' lege? Endret 12. juni 2008 av Nonsens Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Morsomt at du ikke satte surmunn på sukker, er du egentlig klar over hvor mye mat som inneholder sukker? Fruen i huset testet positivt for candida allergi som i bunn og grunn betyr at hun måtte ikke spise noe som innehold sukker eller gjær på tre måneder. Og det er noe som høres langt lettere ut enn hva det faktisk er.. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Appelsin, men ikke sitron? Glutenfritt mel? Sukker? Syns dette virker svært merkelig, og jeg ville ikke ha stolt på en tarmskyllingsklinikk når det gjelder noe så viktig som kosthold. Du kan selvsagt prøve å styre unna alle disse matvarene en tid og se om det hjelper, men jeg ville nok ha prøvd å få en second opinion fra en lege. Lenke til kommentar
GROPOS Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dette høres ut som ren svindel og humbug. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Høres ikke bra ut gitt. Oppdater oss på om du merker noen forskjell da Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Oisann her var det mye "kritikk" JEg har vært i samtale med flere som har måttet gå "andre" veier enn skoleleger for å finne ut hva som er galt. Det var ikke klinikken som tok prøvene, de ble sendt til Sverige til en lege som har spesialisert seg på det. Så det nå. Vi lever tross alt i 2008 og det er jo på tide at vi får nye måter å finne ut om vi er syke på. i hårstrået har vi DNA, og de har sikkert klart å lokalisere gen/ting inni der som representerer matvarer, og hvordan de reagerer når vi spiser noe som vi ikke tåler. Jeg skal gi dette en sjanse, og heller spise noe av det jeg er allergisk mot i små mengder, når jeg er frisk. Det stod gluten FRITT mel også, så jeg kan ikke spise noe med mel i. Eller rugmel kan jeg spise, og havre. Så det blir husmann knekkebrød på meg fremover. Lagde meg en middag i dag, med bare grønnsaker og kyllingfilet. Men ble ganske trist da jeg så både chillisausen og kikkoman inneholder hvete og sukker. Så det ble en tam smak da, men men. Hold på å gråte da jeg gikk i butikken faktisk. Jeg ble så trist.. Jeg som elsker bakerivarer og ost. Fikk kjøpt noe kjøttpålegg, vet ikke enda hvordan det smaker.. huff.. OG det er enkelte stoffer i appelsinen jeg ikke tåler, og det er ikke samme stoff i sitron. Det kan være 1 liten del av appelsinen, men i stedet for å skrive noe sånt som "appelsinsyre" så er det enklere å forholde seg til appelsin. Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 "Hair is analysed for allergies in two ways. First of all, the hair is tested for toxic levels of heavy metals such as Lead, Mercury and Cadmium and then deficiencies of Selenium, Zinc, Chromium, Manganese and Magnesium. There is no scientific evidence to support the hypothesis that these heavy metals have any bearing on allergic diseases. Hair samples are usually sent away for analysis and numerous studies have failed to find any accuracy in hair analysis diagnosing allergies. Another hair test is called Dowsing. The dowser swings a pendulum over the hair and an allergy is diagnosed if an altered swing is noted." Kilde: http://www.allergy-clinic.co.uk/controvers...lergy_tests.htm "Some hair analysis proponents claim that hair analysis can detect allergies. The claim is completely senseless. In 1987, the Lancet published a study in which the ability to diagnose allergic disease was studied in 9 fish-allergic and 9 control subjects, who provided specimens of blood and hair for testing. All fish-allergic subjects had previously been shown at Guy's Hospital to have a positive skin prick test to fish. The specimens were submitted as coded, duplicate samples to five commercial laboratories that offered to test for allergy. All five laboratories were not only unable to diagnose fish allergy but also reported many allergies in apparently non-allergic subjects and provided inconsistent results on duplicate samples from the same subject" Kilde: http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/hair.html Men men, det at du tydeligvis har troen på hårprøver vil i seg selv hjelpe (placeboeffekt), uavhengig av om du faktisk er allergisk mot alt dette eller ikke. Det er også mulig at du vil "sjokke" kroppen inn i et annet gear med å legge om kostholdet så radikalt, men du bør vel ta kosttilskudd om du bare skal leve på Wasa Husman og kjøttpålegg på ubestemt tid? Uansett, lykke til med dietten, håper den hjelper deg Rart at du ikke var allergisk mot gluten, forresten. Lurer på hva det er i hvete- og byggmel du er allergisk mot (siden du kan spise rug, som inneholder gluten). Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Okei, jeg prøver å ta denne beskjeden positivt, og jeg sliter litt med å bli mett. Men jeg er egentlig ikke interessert i å vite hva andre tror om prøvene jeg tok, og at det er en placeboeffekt. Jeg har alltid trodd jeg har hatt matalergi, og en LEGE kan ikke si noe sånt uten at det er sant! Lenke til kommentar
No Matter What You Say Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Har du fått noe medisin, etter du fikk denne diagnosen? Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Stakkars jente. Tar sikkert litt tid til å bli vandt til kan jeg tenke meg. Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Ja, jeg tror jeg må få time til en kostholdsekspert eller noe, for jeg ANER ikke hva jeg skal spise.. I natt hadde jeg min første nattmat som allergiker; salat og skjært opp hamburger med salt og pepper, på Burgerking!! Haha.. så utrolig snålt Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Stakkars deg. Håper det går bra, trist at dette skulle skje. Hvor gammel er du? Lenke til kommentar
Nymph Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 21 år. Oppdattering: i dag har jeg holdt på med dette i 3 dager, og vi skulle på kinaresturant. Jeg bestilte bare grillspyd og salat + ris og en vårrull. Selvfølgelig var det saus på grillspydet (noe det IKKE sto i menyen), og jeg spiste LITE av den (kikkoman-greier), spiste salaten som er dynket i eddik (og tydeligvis sukker). Iallefall, jeg prøvde mitt beste men da jeg kom hjem fikk jeg kjempevondt i magen. Dette hadde nesten opphørt på de 3 dagene. Og jeg måtte på do etter en stund. Det var noe av det jævligste, og jeg MÅ ha vært uheldig i dag og spist noe jeg ABSOLUTT ikke tålte. Jeg trodde jeg kunne spise ute, og være forsiktig. Men det som er så synd er at de matvarene jeg ikke tålte sikkert var "gjemt" i maten jeg fikk. Jaja.. :/ Lenke til kommentar
Erijk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Skjønner at det er vanskelig å være positiv i en slik situasjon, håper bare du finner din egen lille metode å spise riktig å godt på, så du blir mett for hvert måltid og klarer å nyte maten du spiser, samt spise uten engang i blant Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå