Gå til innhold

Nok en gang: Hva skyldes min høye temperatur på CPU ?


Lef

Anbefalte innlegg

1. Snu for all del vifta på CPU'en. Det er den klart største årsaken til høye temperaturer her. Sånn som det står nå prøver du å dra lufta ut av kabinettet med både PSU'en og CPU-vifta. Jeg antar at kabinettet ellers er ganske tett. For at lufta skal komme ut av kabinettet så må den også komme inn en plass. Når du kun har plasser som blåser lufta ut så får du kun luft inn gjennom små sprekker og bittesmå ventilasjonshull her og der. Dermed får du ingen gjennomstrømning. Snur du CPU-vifta får du for det første mye bedre gjennonstrømning. Inn på CPU og ut av PSU. For det andre får du også kjølt kjøleribba med uteluft på rundt 20C i stedet for med kabinettluft på kanskje over 30C. Snur du vifta slik jeg har forklart, så bør tempen falle med rundt 10C.

 

Normalt ville jeg også sagt at det var lurest å blåse kald luft inn mot CPU, men i.o.m at jeg har den fanduct'n tror jeg det blir en dårlig løsning. Grunnen til dette er at det ikke er mulig å trekke inn kald luft via fanduct'n(vifta i den er plassert på en slik måte at det ikke er mulig). Så hvis CPU vifte blåser inn mot ribba og fanduct'n trekker luft ut fra kabinettet vil vel de på en måte oppheve hverandre ? Et slikt oppsett ga i alle fall høyere temp i mitt tilfelle.

 

2. Den kjøleribba er ikke all verden. Med en større ribbe (helst med kobber i bunnen og kjerne tykkere og lengre finner) burde du kunne senke tempen med tja, la meg gjette 2-4 grader ekstra.

 

Du har rett i det, vurderer å bytte kjøleløsning.

 

 

4. Om du senker spenningen på CPU'en med f.eks 0,05V og oppdager at det går myye mer ustabilt så har du en bekreftelse på at det er CPU'en som er årsaken til ustabiliteten. Om det er like ustabilt som før, så er det nok noe annet som gjør den ustabil.

 

Har prøvd det også, senket fra 1,75 til 1,70, men da ble det jaevlig ustabilt.

 

Uansett, slik som det er nå virker det stabilt, kjørte i går en haug med 3dmark batchruns + burn in test i sisoft sandra, og ikke en eneste blåskjerm :-) I tillegg gikk det bra å spille Splinter Cell, noe som har ført til BSOD tidligere.

 

Jeg må vel etter hvert vurdere å få satt inn en ekstra kabinettvifte. I.o.m fanduct løsningen + tett front er vel eneste muligheten å sette inn en vifte bak som suger inn kald luft, så får vel fortsatt CPU vifte og fanduct trekke luften ut. Dette mener jeg bør gi meg 2-4 grader lavere temperatur.

 

Takker igjen for seriøse og gode forslag :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde bare en kabinettvifte selv, det funka ikke så utrolig bra at det gjorde noe, og jeg var tom for plasser å sette viften. satte en fast med strips på utsiden av kabinettet ved pci plassene (har ikkenoe pci kort) og cpu temperaturen sank med 5-6 grader, 10-15 på chipsettet... finnes en vifte som kan monteres i en pci slot fra www.3dfxcool.no.

 

Bare lurer litt, det er vanlig at cpuvifter blåser på prosessoren, og du hadde en fanduct som blåste motsatt vei hehe, bare lurer på om dette er tilfellet?

 

Jeg har som sagt to vifter, begge plassert bak på kabinettet, fikk best effekt når jeg satte den øverste ved cpu'n til å blåse inn i kabinettet mens den nederste til å blåse ut av kabinettet. Får også god kjøling av skjermkortet, ettersom jeg da har to vifter som sørger for god sirkulasjon rundt det :)

Lenke til kommentar
Bare lurer litt, det er vanlig at cpuvifter blåser på prosessoren, og du hadde en fanduct som blåste motsatt vei hehe, bare lurer på om dette er tilfellet?

 

Kunne tenkt meg å hatt et digitalt kamera nå.... men sjekk disse linkene:

 

http://www.ocmodshop.com/ocmodshop.aspx?a=106&p=210

 

http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=ju...t_installed.jpg

 

http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=ju...jup_exhaust.jpg

 

http://www.tweaktown.com/popImg.php?img=ju...st_interior.jpg

 

 

Som du skjønner er fanduct og CPU vifte i to separate anordninger. Lurer på om de to viftene "slår ihjel" hverandre nesten uansett hva jeg gjør :-(

 

Kanskje det går an å fjerne vifta fra CPU, slik at det bare er fanduct'n som trekker luft ut fra CPU ? Fanduct'n blir i alle tilfelle stående veldig tett inntil ribba. Videre sette vifta fra CPU til å blåse frisk luft inn i kabinettet ? Det er faktisk en 60x60 vifte det er lagt opp til at skal settes inn bak kabinettet også :-) Tror dere jeg risikerer å svi av CPU'n hvis jeg prøver dette ?

Lenke til kommentar

Ok, trodde du hadde laget en fan-duct (hva heter dette på norsk?) med 1 vifte.

 

Det kan hende det vil gå bra å kjøre med kun fan-duct og uten den andre CPU-vifta. Men du bør passe på at fan-ducten sitter tett inntil kjøleribba, så den ikke "stjeler" luft fra sidene i stedet for fra ribba.

 

Selv lagde jeg en fan-duct for et par år siden som funket veldig bra. Jeg borret et hull i kabinettet på ca 10cm i diameter, og monterte fast en gummislange som jeg klippet til og monterte fast både i åpningen i kabinettet og stripset rundt øverste del av kjøleribba. (Slangen hentet jeg fra et punktert motorsykkelhjul) Så skviset jeg inn en standard 80mm kabinett-vifte i slangen og satt det hele i gang. Gummien dempet for vibrasjoner, og vifta dro lufta veldig effektivt rett inn på CPU'en. Stillegående og effektivt.

Lenke til kommentar

Simen1: Du har mange gode forslag :-)

 

Kanskje ikke så dumt det der med selvlagd fanduct (irriterende ord, kommer ikke på noe godt norsk ord jeg heller)/modifisere den jeg har. Det kan vel som du sier fungere bra hvis jeg får ordnet ett eller annet (gummislange) som hindrer at lufta fra sidene blir med inn i fanduct'n istedet for varmen fra ribba.

 

Jeg bruker VIA hardware monitor for Abit hovedkort til å måle temperaturer (CPU/MOBO), vet ikke hvordan de temperaturene blir hentet ? Men jeg kjenner jo at det er varmt når jeg tar på de.

 

En ting er sikkert; Det er morro å "modde", særlig når man ser at det fungerer slik det var tenkt, det gjenstår å se om det blir tilfelle da.... Har i alle fall fått en masse ideer som jeg skal teste ut :-)

Lenke til kommentar

Back in business....:-(

 

Lister først som sist opp maskinvare:

 

HK: Abit KG7-RAID

Minne: 2x256 DDR 2100 Twinmos CL 2

Harddisk: Seagate Barracuda V 2 MB Cache 120 GB

Skjermkort: Point Of View GF4 TI4200XP 128 MB

Lydkort: Creative 128 PCI (gammelt ja)

Nettverkskort: SMC EZ 10/100 PCI TPO

PSU: Aopen 300w

 

Får blåskjerm særlig ved spilling av Splinter cell og testing i 3dmark. Blåskjemen inneholder ikke "page fault....", driver irql not less..." eller "nv4_disp" bare en stoppkode med mange null'er og x'er og beskjed om dumping av fysisk minne (gadd ikke å skrive ned hele feilmeldingen).

 

Begynner å bli rimelig frustrert nå, trodde faktisk at "burken" var stabil. Skjermkortet har jeg også skrudd ned slik at det kjører standard hastighet.

 

Er det noen som har flere gode forslag til meg ? :-)

Lenke til kommentar
Nye nvidia-drivere og verktøy for å fjerne de gamle, pluss litt til, finner du her.

 

Har prøvd å skifte drivere, men får bare samme f%&¤"kapen :-( Har brukt både detonator destroyer og nvidia file remover (NFL). Det siste jeg har gjort er å kjøre system restore tilbake til en dato jeg vet at systemet var stabilt, men samme problemet melder seg (særlig) etter ca 30 - 45 min. med Splinter cell.

 

Får vel prøve siste utvei ser det ut til, nemlig en god gammeldags format c:.... Bruker sikkert mye mindre tid på det enn å feilsøke er jeg redd :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...