Gå til innhold

Kan Vista skade Microsoft?

Anbefalte innlegg

Dere har mange gode poenger. Jeg vil bare påpeke nok en gang at Linux-basert Windows er noe jeg ikke har tenkt grundig igjennom og heller ikke gir særlig gode odds for at det skjer innen 10 år.

Men det er jo alltids morsomt å filosofere litt. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joo, du sa det ville komme helt sikkert du Simen!

He he, neida jeg syns også det er rom for litt løs tankespinn/filosofering, og dersom MS ga fra seg navngiving også ville vi istedenfor kjedelige Vista SP1 og SP2, fått Windows 7.5254 corny coy, flurry flyby, catzy cryon og grumpy goodkill…

Men det var snakk om kritisk brukermasse her for litt siden, hvordan var det nå man måler andelen Linux på desktop markedet i dag, var det slik at alle nettlesere oppgir OS?

Lenke til kommentar
Men det var snakk om kritisk brukermasse her for litt siden, hvordan var det nå man måler andelen Linux på desktop markedet i dag, var det slik at alle nettlesere oppgir OS?

Hvordan en måler andelen avhenger litt av hvem som har betalt for undersøkelsen.. :p Husker godt en Microsoft-sponset undersøkelse som hevdet at Linux bare hadde noen få prosent av servermarkedet, basert på antall solgte servere med preinstallert Linux eller Windows. Det er ikke vanskelig å se hvorfor den undersøkelsen ikke er verdt papiret den er trykket på... ;)

Andre undersøkelser går ut fra User Agent-strengen (UA-strengen) som de fleste browsere sender ut, men også den er usikker, da de fleste browsere lar deg (med varierende grad av enkelhet) endre denne strengen. Det er en del andre forutsetninger som gjør at en ikke kan anta direkte korrelasjon mellom antall registrerte besøk på gitte nettsteder fra gitte UA-strenger og antall som bruker et gitt OS. Enkelte nettlesere (f.eks. Opera) har vært kjent for å kunne maskere seg som Internet Explorer (via UA-strengen) for å unngå sperrer på nettet, "This web site only supports Internet Exporer 3.0 or Netscape 4.7".

Hvordan en kan bekrefte at en gitt nettleser er fra samme maskin er også vanskelig, da mange sitter bak proxyer, enten på skole eller jobb, eller bak et NAT. Å legge cookies igjen på maskinen for å spore den senere og unngå å telle den flere ganger fungerer jo til en viss grad, men fører til trøbbel når Ad-Aware (el.l.) fjerner cookien og lar maskinen din telle (minst) dobbelt. Enkelte nettlesere vil også ikke godta cookies med for lang utløpsdato.

Piratvare gjør at en ikke kan ta Microsofts salgstall bokstavelig, og open-source-operativsystemer gjør at en har absolutt ingen kontroll over antall maskiner i bruk. Det eneste som er konsistent gjennom alle undersøkelser over markedstall for OS er at Windows er på nedgang, OS X øker, og Linux øker. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er bare en av mange metoder. Å se på salgstall er en annen som gir mer mening i det profesjonelle servermarkedet. Å gjøre kall mot webservere er ennå en metode. Så har man nedlastingstall og mye annet. Kort og greit så må man se på metoden som er brukt for å få et bilde av hvor tallene gjelder.

Lenke til kommentar

Vista kan ikke skade Microsoft, mener jeg. Men all den ufortjente kritikken Vista for av folk som har vært litt uheldige å fått problemer med det (ganske nye) operativsystemet, har nok skadet salget på Vista en del kan jeg tenke meg...

Lenke til kommentar

Det er sikkert en del ufortjent kritikk av Vista også, men leser du litt i denne tråden finner du fort ut at MS har fått ganske mye velfortjent kritikk også.

At du mener Vista ikke kan skade Microsoft får du bare mene uten at det blir riktigere av den grunn. Salgstall og undersøkelser av bedriftens renommé har tydelig vist at Microsoft har fått ganske mye medfart allerede. For et par år siden fikk man ikke kjøpt en eneste PC fra en kjent leverandør med Linux ferdig installert. I dag får man mange. Apple har også hatt en kraftig oppgang de siste årene. Alt dette har gått ut over Microsoft og alt tyder på at Vista er hovedårsaken. Selv Microsoft har offentlig gått defensivt ut og bedt bedrifter om å ikke hoppe over Vista.

Lenke til kommentar

Takk for oppsummeringen jorgis, har tittet litt på tall med ujevne mellomrom selv, og det er jo svært varierende resultater ja. Hvis denne UA strengen bare identifiserer nettleseren selv er det jo uansett verdiløst ettersom de flyter rundt på forskjellige OS, i tillegg til som du sier at det ikke er helt uvanlig og endre manuelt. Det eneste som vel er sikkert er at om det er Konqueror er det Linux og er det IE er det Windows, stjålet eller ei. (Med mindre man kjører det i wine eller noe, og det er det vel ingen andre en meg som kunne funnet på å prøve :p )

Simen1 Lagt til I går, 23:54

Ja, det er bare en av mange metoder. Å se på salgstall er en annen som gir mer mening i det profesjonelle servermarkedet. Å gjøre kall mot webservere er ennå en metode. Så har man nedlastingstall og mye annet. Kort og greit så må man se på metoden som er brukt for å få et bilde av hvor tallene gjelder.

Ja,har intrykk av at det spesielt er desktop som er vanskeligst å kartlegge med snev av nøyaktighet. Hvis man skal se for seg at feks spillprodusenter anser at de ikke lenger har råd til å ignorere et marked bør de vel føle seg rimelig trygge på at investeringen er lønnsom før noe vil skje.

Lenke til kommentar
Alt dette har gått ut over Microsoft og alt tyder på at Vista er hovedårsaken. Selv Microsoft har offentlig gått defensivt ut og bedt bedrifter om å ikke hoppe over Vista.

Nja, det var vel å ta litt hardt i, og fullt så udugelig har vel ikke Linux og Apple vært at du ikke kan gi de noe av æren for endringene?

Regner med at du mener omvendt i siste del, (at de har bedt bedrifter hoppe over (har de det?)) og mot bedriftsmarkedet kan vel salget kanskje svi ganske hardt, men OEM salget har da ikke akkurat stoppet opp. Jeg er veldig usikker på hvilke forventninger de egentlig hadde til oppgradering i privatmarkedet ved release. Du hadde jo åpenbart enorme forventninger, og ble veldig skuffet over at du ikke får kjørt Vista på på P3 og knapt nok på P4. Men så lenge det meste som selges nytt er med Vista er det måte på hvor missfornøyd man kan være syns jeg. :)

Lenke til kommentar
Dette har jo utviklet seg til en antikapitalisme debatt.

Jeg regner med at det er meg du sikter til her, siden du skriver dette rett etter et innlegg der jeg svarer på et sitat fra deg. Fint om du utdyper hva du mener med at jeg skulle være en antikapitalist, da jeg ikke kjenner meg igjen i en slik beskrivelse.

Og om du ønsker å svare bare med "jeg har ikke kalt deg en antikapitalist", så ber jeg deg om å utdype hvilke av mine argumenter som får deg til å kalle dette en "antikapitalisme debatt".

Mitt svar til deg var saklig og høflig, så jeg fortjener jo en like dannet respons fra deg. Du kan i det minste forklare hva du mener med dette.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Takk for oppsummeringen jorgis, har tittet litt på tall med ujevne mellomrom selv, og det er jo svært varierende resultater ja. Hvis denne UA strengen bare identifiserer nettleseren selv er det jo uansett verdiløst ettersom de flyter rundt på forskjellige OS, i tillegg til som du sier at det ikke er helt uvanlig og endre manuelt. Det eneste som vel er sikkert er at om det er Konqueror er det Linux og er det IE er det Windows, stjålet eller ei. (Med mindre man kjører det i wine eller noe, og det er det vel ingen andre en meg som kunne funnet på å prøve :p )

Nå er det vel såvidt jeg vet mulig å kjøre KDE4 på OS X og Windows (etterhvert), så da vil nok tallene for Konqueror også kunne endre seg over tid. Internet Explorer fra til v5.2 (eller deromkring) ble gitt ut til Mac, og visstnok er det mange webdesignere/utviklere som benytter flere versjoner av IE via Wine. Utover det at man kan endre hva browser framstiller seg som, så vil jeg tro at eventuell statistikk fra Google bør kunne gi den mest pålitelige pekepinnen på utbredelse av diverse system på desktop.

Lenke til kommentar

Ok the_ruthless, min tid med Mac var over før internett så visste ikke at IE også har vært for Mac. Det med KDE i Windows/Mac tenkte jeg bare ikke på i farten, prøvde meg jo faktisk på KDE for Windows for en stund siden, men fikk det ikke til så har vel fortrengt det. Uansett, det understreker i grunn bare poenget mitt, at det er svært vanskelig å si noe videre sikkert om utbredelesen hvis navnet på browser er alt vi har å gå på.

Ligger forøvrig en liten oversikt her wiki/Usage_share_of_desktop_operating_systems.

Slik jeg ser det er MS sin egen største fiende i dag, selv om det er en viss lekkasje over til andre OS ser det for meg ut som det største problemet er at XP relativt til Vista er "for bra" (eller for å opprettholde ro og orden i tråden kan jeg godt si Vista relativt til XP for dårlig ;) )

Det mest skadelige for Vista i tillegg til det tidligere omtalte problemet med OEM produsentenes nedlessing med preinstallert crap, tror jeg var starten på visa. Tabben med "Vista Capable" og alle I915 eiere som følte seg lurt, samt dette free upgrade programmet som ikke fungerte spesielt godt ga Vista en veldig negativ start. Men i dag, når man for 5000 kroner får laptop med X2/C2D 1,8+Ghz, 2GB minne, og mer enn bra nok grafikk for Aero, samt SP1 er ikke de reelle problemene spesielt store.

Lenke til kommentar

La oss heller ikke glemme alt med Palladium/"Trusted Computing" osv. som var snakk om i forkant av Vista. Å kjøpe en datamaskin for å gi kontroll over den 100% til MS er fortsatt ikke et veldig fristende konsept, og bare det at de faktisk har vurdert det burde holde til at man aktivt sørger for å få ned markedsandelen deres.

Informativ og estetisk video om Trusted Computing

Lenke til kommentar
Teknisk Ukeblad: Dyre skole-PC-er stjeler lærernes lønn

Mon tro hvor mye av de 3 milliardene som har gått til å kjøpe unødvendige Vista og unødvendige maskinvareoppgraderinger for å takle unødvendige Vista? :whistle:

Det er i hvert fall bra om de må betale for sine egne tabber.

Om det er mye er vanskelig å si, men jeg tror det jevnt over er snakk om mellom 5 000 og 7 000 i kostnad pr PC i innkjøp (muligens mer). Håper noen ser at det holder med Asus Eee eller Dell/Acer/MSI sine alternativer til dette formålet.

At man faktisk kan gjøre det rimelig, og allikevel innfri intensjonene i Kunnskapsløftet.

Lenke til kommentar
Så hvis en brøkdel av de testede maskinene har bedre batteritid, vil dette da si at Ubuntu har bedre strømstyring? Har de bedre styring fordi de kanskje er bedre i 1 av 10000 tilfeller?
Svært mange laptoper er basert på Intel, hos disse vil nok strømstyringen virke. Nå har også AMD fått fart på linux-satsingen, så jeg vil vel tro at de fleste laptop'er etterhvert får grei strømstyring med linux.
Nå vet ikke jeg hvordan dere ser på videokvalitet... men det er en liten tendens her til å bruke den såkalte lunchmeny logikken. Dere velger ut noen ting som fungerer bra, men utelukker de andre som ikke passer inn. Videokvaliteten er betydelig dårligere i Ubuntu enn i Vista. Sett på en film i Vista med Windows Media Player, så tester du en film i Xine, Totem, VLC mv. Da vil du helt klart se forskjell.
Nei, det gjør jeg faktisk ikke. Jeg dual-bootet gjennom lengre tid, og jeg har 24" 1920x1200 skjerm, å syn godt nok for flyskolen. Riktignok har jeg sett at ATI har vært både og, kanskje det er ATI kort du har testet med? Eventuelt at du har brukt VESA driveren med et nvidia kort?
Problemet med Firefox i ubuntu er at ytelsen faller noe helt vanvittig hver gang man går inn på en side med flash eller andre plugins.
Du har ATI vil jeg tro. Ting er fortsatt ikke bra der når det gjelder flash, men den nyeste 8.5 skal visstnok øke 2D ytelsen betydelig. Jeg vil vel si allerede at kvaliteten er på høyde for ATI når det gjelder video.
Dessuten er fonts og andre ting ikke helt på nivå med windows enda. Ofte fungerer også windows versjonene av programmene bedre enn linux versjonen. Firefox, opera mv.
Nå begynner det å gå skikkelig på stumpene her ser jeg. Fonter kan installeres, også microsoft sine. Linux bruker anti-aliasing på fonter, og det er det ikke alle som liker når de er vant med MS som ikke gjør det. På store fonter er det spesielt tydelig at MS ikke gjør det. Firefox virker best i linux, GNU applikasjoner generelt fungerer jevnt over minst like godt på linux, oftest bedre. Den der andre ting kan du spare deg, argumentene du er i stand til å konkretisere er rimelig tynne allerede.
Lenke til kommentar

Jeg synes Microsoft ikke har fulgt helt med i timen når de lanserte Vista. Kanskje dette henger sammen med at det tar så mange år å utvikle et operativsystem?

Fokuset fra den tid XP ble lansert var mest mulig Ghz og ytelse. Jo mer, jo bedre var trenden. Det er i denne gaten Vista har blitt utviklet for. I mellomtiden har salget av stasjonære PC stupt rett til bunns, mens salget av bærbare PC har økt over all forventing. Intel har kjørt et tøft løp med fokus på lavt energiforbruk og effektivitet pr. watt. Nå ser vi også EEE-PC stormer inn på markedet med redusert hardware. Jeg tror sistnevnte blir en kjempesukssess!

Spørsmålet er hvordan passer Vista inn i dette nye markedsbildet som nå er dominert av bærbare PC, hvor man søker å spare strømforbruket, og hvor man ser et nytt marked med EEE-maskiner? Vista kan i hvert fall ikke brukes i det hele tatt på en EEE-PC. Vista er tyngre å kjøre for en bærbar med masse superfetch meg både her og der, noe som øker i stedet for å redusere strømforbruket. Jeg tror Microsoft må snu seg ganske raskt rundt, slik de gjorde da de lanserte IE, for å komme inn på blant annet EEE-markedet. Hva med en Vista light versjon? Det hadde gjort seg. :-)

Endret av reidar76
Lenke til kommentar
Spørsmålet er hvordan passer Vista inn i dette nye markedsbildet som nå er dominert av bærbare PC, hvor man søker å spare strømforbruket, og hvor man ser et nytt marked med EEE-maskiner? Vista kan i hvert fall ikke brukes i det hele tatt på en EEE-PC. Vista er tyngre å kjøre for en bærbar med masse superfetch her og der, noe som øker i stedet for å redusere strømforbruket. Jeg tror Microsoft må snu seg ganske raskt rundt, slik de gjorde da de lanserte IE, for å komme inn på blant annet EEE-markedet. Hva med en Vista light versjon?

Vista passer veldig dårlig i dette bildet ja, og så langt er det vel XP som blir tilbudt som alternativ på feks Acer One. Uten at jeg har prøvd akkurat den Linux versjonen disse kommer med tar jeg det nesten for gitt at den er bedre tilpasset og vil kunne være en bedre opplevelse enn XP, kanskje med unntak av at man må lære noe nytt, og vel ikke får kjørt sine Windows programmer ( i den grad det er et behov, jeg kunne vel tenkt meg Office). Tror også dette blir en flott mulighet for Linux til å få vist seg litt frem.

the_ruthless Lagt til I dag, 15:29

La oss heller ikke glemme alt med Palladium/"Trusted Computing" osv. som var snakk om i forkant av Vista. Å kjøpe en datamaskin for å gi kontroll over den 100% til MS er fortsatt ikke et veldig fristende konsept, og bare det at de faktisk har vurdert det burde holde til at man aktivt sørger for å få ned markedsandelen deres.

Informativ og estetisk video om Trusted Computing

For de fleste er vel dette allerede bare et vagt minne om noen få overivrige forumbrukere som forsøkte å spre frykt om hvilke grusomheter man ville bli utsatt for når Vista kom. Og selv de har blitt stille nå, så enten har de gitt opp, eller problemet ble ikke så merkbart og dramatisk som spådd denne gangen heller. Akkurat den videoen har jeg sett før også, og jeg får ikke noe konkret eller fornuftig ut av den annet enn som et slags videoleksikon med definisjon av begrepet tillit, og at jeg ikke kan stole på ”dem”.

Når jeg sitter med TPM brikken min avskrudd hva (hvis noe) er det spesifikt jeg bil utsatt for hver gang jeg booter ”feil” og havner i Vista istedenfor Ubuntu?

Lenke til kommentar

pcp160: Hvor mye som eventuelt har blitt putta i Vista vet jeg ikke, men tror det er heller lite. Det er jo fortsatt flere ting MS har planlagt og lovt siden begynnelsen av nittitallet som ikke er integrert enda. :p

Og for meg handler det ikke så mye om det eksisterer eller ikke, men mer det at selskapet faktisk ganske lenge vurderte det veldig sterkt. Det sier veldig klart at deres interesser går imot mine, og da er det like så greit å finne et alternativ først som sist. Syns ikke du?

Lenke til kommentar

@the_ruthless,

Både ja og nei, det å finne alternativer er jeg enig i at kan være greit, men jeg gidder ikke bruke noe jeg syns er et dårligere alternativ, eller på trass avstå fra et produkt, bare fordi det kan tenkes at noe potensielt negativt, som har vært planlagt i snart 20 år kanskje kan bli noe av i fremtidige versjoner av produktet. Som privatperson frykter jeg lite med min bruk av Vista, og selv om jeg hverken stoler på, eller liker MS, liker jeg en del av produktene.

Jeg syns rett og slett Office er bedre enn alle alternativene jeg har prøvd, og jeg foretrekker Vista på de kraftige maskinene, så da bruker jeg det.

Hjemmeserveren kjører Linux fordi jeg der på samme måte anser fordelene som større/viktigere enn ulempene. Har en ”Vista Capable” laptop med Ubuntu, og tester stadig ut alternativer til Vista Mediacenter på stuepc’n for å se om de er hva jeg oppfatter som bedre. Jeg føler meg heldig som ikke er oppslukt i ønsker om å sloss mot et av de mange sleipe multinasjonale selskap og dermed føler meg forpliktet til å velge vekk potensielt gode produkter pga min moralske overbevisning eller frykt for fremtiden. Jeg velger fritt fra øverste hylle, og tar det beste fra alle tilbydere slik jeg ser det akkurat i dag.

Siden det ene eller andre sjelden bare er bedre eller dårligere samt at jeg syns Linux er litt gøy og utfordrende går det i dualboot på andre enn de nevnte maskinene også, så jeg skulle være bra forberedt når dommedag kommer.

I mellomtiden nyter jeg friheten til å velge. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...