Gjest mafister Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jeg skal ha en topp spill- pc og har noen spørsmål i den forbindelse: Jeg har fått noen spesifikasjoner fra en som har peiling. Han hevder at denne pc'en med alle disse komponentene ikke kan skaffes av en enkelt web-shop som vil skru den sammen. Hans forslag er at han kjøper inn delene fra web-shoper separat til fullpris og skrur den sammen senere. Han skal ha ca. 1200 kr for denne jobben. Jeg synes dette er merkelig og tror faktisk at han prøver å lure meg. Har jeg rett? Lenke til kommentar
ih8myself Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det var litt mye penger, men det er mulig resultatet blir bedre enn om du hadde brukt like mye penger (inkl. de 1200) på elkjøp på en ferdigbygget maskin. Prøv selv ? Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hvilke deler er det da? Hvis du lister det kan du alltids få hjelp. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det er litt spesielle deler som ikke alle webshopper har. Har sjekket litt rundt. Men jeg forstår ikke at ikke en webshop som bygger spesifiserte pcer kan bestille disse varene dersom de ikke finnes i det vanlige sortimentet. Dette blir ganske dyrt fra før om jeg ikke må betale frakt for hver individuelle del og i tillegg må betale dyrt for at han som har peiling skal skru den sammen. Dessuten får jeg jo ingen garanti og jeg har jo ikke de samme rettighetene som hvis jeg lot en webshop bygge pcen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Rip off. Det er ikke noe problem å bestille alt fra f.eks. Komplett og få dem til å sette herligheten sammen. Du har rimelig stor grad av valgmuligheter når det gjelder hvilke komponenter du vil ha i den. I tillegg vil webshopen teste den slik at du kan være sikker på at den funker når du mottar den. Det vil du aldri ha når du får en person til å bygge den for deg. I tillegg har du en plass å forholde deg til. Veldig greidt hvis du får problemer med maskinen. Send inn hele kassa. Billigere blir det nok også. PsData skal ha i overkant av 600 kroner for jobben. Ville nok satset på en ferdigbygget fra en webshop, istedenfor fra kompisen din eller hva han no er. Edit: Hvilke spesielle deler er det snakk om? Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Få se en liste over de spesielle delene du skal ha. Tror egentlig det ikke er så stort problem å finne alt på en eller to web-shopper. Edit: hvis de spesielle delene er vannkjøling, casmods etc så må du nok ty til ihvertfall to webshopper. Lenke til kommentar
Gjest mafister Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Han "kompisen" påstår at produsentene av komponentene han har anbefalt har så mye bedre varer enn tilsvarende komponenter produsert av andre produsenter. Blant annet insisterer han på at jeg må ha to Kingston CAS-2 256MB DDR brikker, andre produsenter av DDR brikker er ikke like bra. Lenke til kommentar
ih8myself Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Jepp, flekk liste, man kan finne alt på nettet Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Tror du kommer langt med TwinMos eller Corsair brikker jeg. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 har du oversikt over alle delene han vil sette inn i denne maskinen? ble litt nysgjerrig her jeg. lurer på hvilke "magiske" deler som han har funnet frem? ang ram er vel corsair og twinmos vel så bra da. iallfall hvis du monterer på varmespreder på twinmosen (inkludert på corsair). Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Hvis han også bruker tid på å finne fram gode deler (lese tester +++) og å bestille slik at du får en tipp-topp PC levert, er ikke 1200,- så galt for jobben. Men klart, får du alt du skal ha på én webshop, blir det litt dyrt. Tenk på tidsbruken hans... Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Tror du kommer langt med TwinMos eller Corsair brikker jeg. Enig. Du kommer nok ikke å merke noe forskjell på hvilket merke du bruker når du spiller. Det virker mer som han er en type som ser seg blind på specs. Selv om en komponent på papiret er bedre, er det på ingen måte sikkert du vil merke noe når du bruker maskinen. Lenke til kommentar
jorank Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 eneste grunnen jeg ser at man må kjøpe deler fra flere webshopper, er hvis han har tenkt å pakke inn ting man får på 3dfxcool, eller microplex. her får du kjøpt en del stasj til kabinettet osv. angående hardware skal det ikke være noe problem å få kjøpt delene på en eller max to plasser. kan være lurt å kjøpe fra to steder siden det kan lønne seg prismessig (når det gjelder varene har de fleste butikkene nok typer hardware til å få en rå spillemaskin)... ps...bor du i trh eller nærheten skal jeg gjøre dette gratis for deg... blir nesten litt provosert av slike folk;) Lenke til kommentar
gixer Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Det virker som om du ikke har så peiling på data og da skal du sikkert ikke overklokke og tweake så mye. Da er det ikke nødvendig å bruke så mye penger på ram. Fortell oss hvor mye penger du skal legge i maskinen og hva du skal bruke den til så er det mange som vil gi deg råd og sette opp "lister" med deler fra diverse websjapper. Har du lyst til å spare de 1200 kronene som "vennen" din vil ha for å sette sammen maskinen så kan du jo alltid prøve selv! Det er ikke så vanskelig som folk skal ha det til og det finnes mange guider på nettet (plus et hjelpsomt forum! :wink: ). Mener www.dinside.no/data har et par guider på hvordan man bygger en PC selv. Lykke til! Lenke til kommentar
yoyofish Skrevet 11. mars 2003 Del Skrevet 11. mars 2003 Dette var dyrt ja! Gjør faktisk dette selv . Har holdt på med det en stund, og tar 700kr for jobben. Det er inkludert innstalering av all programvare du eventuellt ville ha (må selvfølgelig være levert til meg av kjøperen og være med lisens). Så 1200kr er i stiveste laget. Antageligvis har det ikke så mye å si om du har "super-merker" heller hvis du ikke har veldig peiling fra før, eller har tenkt å overklokke. Prøv gjerne selv også, er skikkelig morro når man er ferdig med sin egen maskin 8). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå