Gå til innhold

Ali Farah i retten

Anbefalte innlegg

Nei, jeg er i grunn enig med deg. Det virker som "alle" valgte side helt i starten av saken, og da er det vanskelig å snu.

Norsk presse har tydeligvis fremdeles litt anstendighet. Det var ikke så mange "sider" å velge mellom, med mindre man er mer eller mindre rasist.

Jeg blir hvertfall ikke kineser om jeg flytter til Kina eller afrikaner om jeg flytter til Afrika. Og da synes jeg det er merkelig at alle fargede som flytter til vesten automatisk blir <insert nationality> bare de får statsborgerskap. Det virker som om visse krefter (europeisk venstreside?) bevisst eller ubevisst vil ødelegge den kulturelle identiteten i Europa, eller hvertfall i Nord-Europa. Det er visst en skam å være hvit.

Statsborgerskap betyr at man hører til i den staten, man kan gjerne ha en annen nasjonalitet, det er helt greit. Det må man få bestemme selv. Jeg reagerer derimot på at enkelte ser det som sin oppgave å definere hvem som er norsk(unnskyld, nordmann) eller ikke. Tidligere i tråden ble det nevnt at man må ha "mange" generasjoner bak seg i landet for å bli nordmann. Hvorfor det? Føler du deg som norsk så er du norsk. Mange innvandrere føler seg nok både norsk og utenlandsk, det er helt greit for anstendige mennesker.

Det siste argumentet ditt, om at "visse krefter" vil ødelegge den kulturelle identiteten i Europa og at det vistnok er en skam å være hvit(kulturell identitet?) er som hentet rett fra nettsidene til Vigrid. Det henger ikke på greip og er et argument som nesten utelukkende brukes av rasister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjellen?

Jeg blir hvertfall ikke kineser om jeg flytter til Kina eller afrikaner om jeg flytter til Afrika. Og da synes jeg det er merkelig at alle fargede som flytter til vesten automatisk blir <insert nationality> bare de får statsborgerskap. Det virker som om visse krefter (europeisk venstreside?) bevisst eller ubevisst vil ødelegge den kulturelle identiteten i Europa, eller hvertfall i Nord-Europa. Det er visst en skam å være hvit.

Jeg er enig i at du ikke blir kineser hvis du flytter til Kina og at en greker ikke blir nordmann om han/hun flytter til Norge (i alle fall ikke med det første), men spørsmålet mitt var: Hva er forskjellen på å være norsk og å være nordmann? Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen.

Nei, jeg er i grunn enig med deg. Det virker som "alle" valgte side helt i starten av saken, og da er det vanskelig å snu.

Norsk presse har tydeligvis fremdeles litt anstendighet. Det var ikke så mange "sider" å velge mellom, med mindre man er mer eller mindre rasist.

Ikke enig. Man må alltid granske alle muligheter, ikke minst journalister. Ambulansepersonellet hadde sin forklaring på hendelsen, men denne ble så å si fullstendig neglisjert. Det jeg har hørt er at de trodde Ali Farah var ruset, og helsemyndighetene i Oslo har visstnok regler i forhold til å ta med rusede personer, da det er altfor mange av dem. I så fall er dette et tegn på manglende kompetanse hos ambulansepersonellet, men ikke rasisme. Forklaringen kan godt være løgn og oppspinn, men pressen skal uansett la alle parter slippe til.

Lenke til kommentar
Det siste argumentet ditt, om at "visse krefter" vil ødelegge den kulturelle identiteten i Europa og at det vistnok er en skam å være hvit(kulturell identitet?) er som hentet rett fra nettsidene til Vigrid. Det henger ikke på greip og er et argument som nesten utelukkende brukes av rasister.

-At argumentet brukes av rasister gjør ikke argumentet ugyldig.

-Det gjør heller ikke meg til rasist. Faktisk er jeg langt ute på venstresiden selv.

Dessuten står det jo (om noe omformulert) vedtatt og opplest i venstresidens politiske programmer at nasjonalidentieten skal ødelegges og at Utopia skal skapes på jord gjennom multikultur.

Det er ikke til å komme ifra at de samme personene som så sterkt hater alt og alle som kan minne om noe patriotisk, nasjonalistisk, eller "nasjonalegoistisk" i vesten, fremelsker de samme verdiene hos våre nye landsmenn. At mange av våre nye landsmenn er islamister og imot demokrati osv. er tydeligvis kameler og prinsipper de er villige til å svelge på grunn av deres bakgrunn og hudfarge.

Om ikke venstresidens forskjellsbehandling (konstant positiv diskriminering) av brune mennesker teller som rasisme, ja så vet faen ikke jeg.

Hva er forskjellen på å være norsk og å være nordmann? Jeg kan ikke skjønne at det finnes noen.

Nei, jeg vet ikke jeg heller. Jeg er ikke så flink med grammatikk, men det ene er vel et adjektiv og det andre... ja jeg husker ikke hva det heter i øyeblikket :p

Jeg tror de mener forskjellen ligger i å være statsborger kontra etnisk nordmann, men en etnisk nordmann kan jo like godt være tysk, engelsk, islandsk, svensk, polakk, eller for den sakens skyld på vestlandet spansk eller portugisisk.

Personlig definerer jeg meg som individ først, verdensborger annen, og nordmann tredje. Ikke at jeg ikke er glad i landet mitt - jeg synes jeg er heldig som ble født her, men jeg ser ikke at nasjonal identitet, flagg osv. har noen egenverdi i år 2008. Vi sloss ikke akkurat for å overleve lenger.

Som George Carlin sier: "I leave symbols to the symbol(ph; simple)-minded."

Endret av anonymouse
Lenke til kommentar
thlom: Mener du med dette at hvis man ikke trodde blindt på at det var rasisme, noe lite tyder på den dag i dag, så er man selv rasist?

Jeg synes han bruker svært mange stråmenn-argument for å insinuere slike ting uten å si det.

Noe du bør holde deg for god for, thlom. Det hjelper vitterlig ikke debatten om du generaliserer mot folk som har generaliserende meninger. Det bare forvirrerer og skader debatten ennå mer. De som ER skeptiske mot innvandrere sier det her rett ut. Det er unødvendig å stemple oss andre som rasister fordi vi er uenig i at bevisene ÅPENBART indikerer rasisme, eller ikke er enige i din konklusjon.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Ein gong i tida var det enkelte "akademikarar" som definerte vestlendingar som "Lavpanna og svartsmuskede".

Kvitt kan definerast som so mangt..

Og vi som dessverre ikkje har forstått alle rare ord: kva er svartsmuskede?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Og alle veit kva ein nordmann er.

Ein persons som er kvit med blond, burunt eller rødt hår og med blå auge(kanskje grønne).

Kan ikkje kalle meg ein heil nordmann, sjølv om eg har blondt hår(har brune auge).

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar
En gang til: Ufrivillig urinering er et tegn på alvorlig hodeskade. Om ambulansesjåførene ikke visste dette og samtidig er redd for litt kroppsvæske bør de finne seg et annet yrke.
Det er forskjell på å pisse på seg, og på å reise seg, dre frem snoppen, og pisse på en bil og beina til en fyr. ;)
Lenke til kommentar
En gang til: Ufrivillig urinering er et tegn på alvorlig hodeskade. Om ambulansesjåførene ikke visste dette og samtidig er redd for litt kroppsvæske bør de finne seg et annet yrke.
Det er forskjell på å pisse på seg, og på å reise seg, dre frem snoppen, og pisse på en bil og beina til en fyr. ;)

Det kan du godt si, men det betyr ikke at det var frivillig. Og igjen, om ambulansesjåførene synes kroppsvæsker er ekkelt bør de finne seg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Det kan du godt si, men det betyr ikke at det var frivillig. Og igjen, om ambulansesjåførene synes kroppsvæsker er ekkelt bør de finne seg en annen jobb.
Om du leser én av forklaringene til ambulansesjåføren ser du at det ikke er det som er tilfelle. (Da hadde de neppe hatt de jobbene før Farah-saken heller ;)) De oppfattet det som at han bevisst urinerte på dem, og at han derfor var et ordensproblem. Videre regnet de med at det ikke var noen umiddelbar fare med ham , siden han var i stand til å stå, gå og pisse, og at det gikk greit om politiet kjørte ham til legevakten.
Lenke til kommentar
Vel, på radiosamtalen deres høres det ut som de ga litt faen i om han var alvorlig skadd eller ikke.

Blir det for drøyt å påstå at samtalene er laget av en organisasjon som prøver å snike inn rasisme i Norge? :roll:

Neida. Har hørt de jeg også og de sier at de skjønner at det kommer til å bli bråk av dette. Men de sier også at de oppfattet han heller som ruset. Og når man ser bilder av hvordan samboeren til Ali står og "snakker?" så skjønner jeg at det er et frustrerende jobbmiljø. Vi har hørt for lite av ambulansepersonellets versjon. Til tider oppfatter jeg ironisk nok Kohinoor Nordberg som rasist. Og jeg vet av erfaring at sier man det for høyt blant feil folk blir man stempla som nynasist eller komplett idiot. Vel gjett hva... Rasisme er ikke hvite mot svarte. Det er folkegruppe mot folkegruppe.

Lenke til kommentar
Vel, på radiosamtalen deres høres det ut som de ga litt faen i om han var alvorlig skadd eller ikke.

Til tider oppfatter jeg ironisk nok Kohinoor Nordberg som rasist. Og jeg vet av erfaring at sier man det for høyt blant feil folk blir man stempla som nynasist eller komplett idiot. Vel gjett hva... Rasisme er ikke hvite mot svarte. Det er folkegruppe mot folkegruppe.

Dette er det mest absurde jeg har hørt på lenge. Kohinoor Nordberg er oppvokst i Norge, hun har en hvit, etnisk norsk far(som støtter henne) osv. Hvordan i all verdens land og rike du makter å oppfatte henne som rasist er langt utenfor min forstand.

Svar på resten av de som har svart meg kommer forhåpentligvis i morgen. Nå er klokka mye.

Lenke til kommentar
Dette er det mest absurde jeg har hørt på lenge. Kohinoor Nordberg er oppvokst i Norge, hun har en hvit, etnisk norsk far(som støtter henne) osv. Hvordan i all verdens land og rike du makter å oppfatte henne som rasist er langt utenfor min forstand.

Men... Hvis hu da er å regne som norsk... Hvorfor står hu da og skriker rasisme til alle lettlurte medier?

Lenke til kommentar

Men... Hvis hu da er å regne som norsk... Hvorfor står hu da og skriker rasisme til alle lettlurte medier?

Kjapt før jeg legger meg:

Mener du at alle som påpeker rasisme egentlig er skaprasister, bare andre veien? Finnes det ikke rasisme i Norge? Er alle innvandrere og fargedes erfaringer med eksplisitt rasisme og mer skjult institusjonalisert rasisme bare oppspinn for å sverte den ariske rase? Hvilken verden lever du i?

Lenke til kommentar
Mener du at alle som påpeker rasisme egentlig er skaprasister, bare andre veien? Finnes det ikke rasisme i Norge? Er alle innvandrere og fargedes erfaringer med eksplisitt rasisme og mer skjult institusjonalisert rasisme bare oppspinn for å sverte den ariske rase? Hvilken verden lever du i?

Sa jeg at det ikkef finnes rasisme i Norge? Det er rasisme i Norge. Problemet er at det blir brukt for mye. NOEN utlendinger er ekstra flinke til å bruke ordet når de får motstand. Spøkte til en annen om høyden på en av utenlandsk opprinnelse. Selvfølgelig fikk han høre det av han jeg sa det til. Han kom bort til meg og spurte om jeg var frekk 10 ganger før han løp inn til rektor og beskyldte meg for rasisme. (ett eksempel)

Noe annet som ikke eksisterer i hodet på mange i landet vårt er at rasisme gjelder alt og alle. Det er ikke bare hvit vs svart. Kohinoor påsto på død og liv at det var rasisme som sto bak saken. Ambulansepersonellet sier at det var Aliæs oppførsel. Her blir det ord mot ord. Men hadde ambulansefolka vært mørke. Hva hadde hu ropt da? Inkompetanse! Det hadde hu kanskje fått et par overskrifter av, men ikke det hu har fått til til nå.

De får gjennomgå alt det presset fra media pga av at de er hvite. Hu hadde ikke sagt det hvis de ikke var hvite. Derfor blir det i mine øyne en form for rasisme.

Lenke til kommentar
Ja, man hater alt som er fremmed og er rasist bare fordi man mener at ikke alle som flytter til Norge er nordmenn...

Hun er norsk.

Hva er poenget med å gjøre en slik forskjell?

norsk a2 (mno nornskr, av *norrøn) som gjelder, skriver seg fra, er karakteristisk for Norge og nordmenn
Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar
Til tider oppfatter jeg ironisk nok Kohinoor Nordberg som rasist. Og jeg vet av erfaring at sier man det for høyt blant feil folk blir man stempla som nynasist eller komplett idiot. Vel gjett hva... Rasisme er ikke hvite mot svarte. Det er folkegruppe mot folkegruppe.

Det der er da virkelig ikke noe argument. Om hun så hadde vært 100% nordmann (må ikke forveksles med fullverdig nordmann), hadde det ikke vært noe i veien for at hun kunne hatt rasistiske holdninger mot sitt eget folk. Men obs obs: Jeg tviler veldig sterkt på at hun har det.

Kohinoor påsto på død og liv at det var rasisme som sto bak saken. Ambulansepersonellet sier at det var Aliæs oppførsel. Her blir det ord mot ord. Men hadde ambulansefolka vært mørke. Hva hadde hu ropt da? Inkompetanse! Det hadde hu kanskje fått et par overskrifter av, men ikke det hu har fått til til nå.

Dette synes jeg er et merkelig resonnement. Det forutsetter at situasjonen like gjerne kunne ha oppstått dersom ambulansesjåførene var mørke. Dersom rasisme var bakgrunnen for deres handlinger, er dette lite sannsynlig. I tillegg forutsetter det at Nordberg ville ha laget et poeng ut av det dersom hun ikke hadde opplevd disse handlingene som rasistisk motiverte. Også dette er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...