alexpea22 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg har lagd en oversikt over hvodan min fremgangsmåte er når jeg skal stille lyd til et band før en konsert. Har ikke jobbet så mye som lydmann enda, og vil derfor forhøre meg her om det er noen som har formeninger om mine metoder. Shout out !!! Rigging og lydsjekk: 1. - Koble opp alt før man skrur på racket og mixeren. 2. - Justere volum på gitar-forsterkere slik at de ikke er for høy. 3. - Husk, alle equalizer-knapper nullstilles før lydsjekk. 4. - Punkt 1 på alle spor er å stille gain riktig. De skal såvidt komme opp i rødt. 5. - Sjekk gain både før og etter lydsjekk på hvert spor - pga at equalizer-innstillinger kan påvirke. 6. - Still bass-gitaren først. Start med bunnene på 0, og juster dem opp helt til det nivået man ønsker. 7. - Fortsett med trommer. Stortromma og bassen kan testes sammen (en groove) for å finne rett balanse. 8. - Gitarer er neste punkt. Om det er akustisk gitar med, pass på klang-feed. Prøv med forskjellig oppmikking. 9. - Vokaler stilles sist. Spill en sang (alle) og syng ilamme, mens lydmannen justerer til det høres bra ut. 10. - Syng acapella og finjuster vokalene. 11. - Bassen og stortromma jobber mye i samme frekvensområde, og kan skape problemer. Sjekk derfor mixeren at elementer med samme hovedfrekvens ikke er skrudd for mye opp på lik frekvens. F.eks at bassen og stortromma ikke har boost på 400hz samtidig. Det samme gjelder gitarer og vokaler. Dette punktet må man sjekke underveis i konserten også. (Se frekvensliste nedenfor) 12. - Spill en låt, og sjekk lydnivået i lokalet. Gjør en siste finjustering på mixen. 13. - Ta en pause på 10-15 minutter slik at ører og tanker nullstiller seg. Gjenta punkt 12. Underveis: (Still etter egne preferanser) - Hvordan burde sangen høres ut? - Er lydvinået greit? - Høres klangen bra ut? Frekvensliste: (Topp-punkt = |||-x hz-|||) - Kontrabass 25hz - 4000hz ||| 200hz ||| - Bassgitar 30hz - 5000hz ||| 350hz ||| - Tuba 30hz - 2000hz ||| 400hz ||| - Kick 50hz - 8000hz ||| 500hz ||| - Toms 70hz - 7000hz ||| 700hz ||| - Skaprtromme 100hz - 10000hz ||| 800hz ||| - Saxofon 120hz - 8000hz ||| 900hz ||| - Symbaler 200hz - 16000hz ||| 900hz ||| - Vokaler 100hz - 8000hz ||| 1000hz ||| - Gitarer 80hz - 5000hz ||| 1200hz ||| Endret 13. juni 2008 av alexpea22 Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Her er min "rutine": Se igjennom bandets rider og finne ut hvilke mikrofoner jeg trenger Finne ut hvor jeg vil ha inserts (kompressorer og gater) Koble opp anlegget (hvis det trengs) Kobler monitorer Tune anlegget Tune monitorer Finne en fin klang og en fin delay Bandet rigger seg til Jeg plasserer og kobler mikrofoner Lydsjekk. begynner på kanal 1, der har jeg som regel basstromme. Fortsetter med resten av trommene, bass, gitarer, keyboards og vokaler Vil aldri ha gain i rødt, det er peak og kan bli vreng. Vokalen har jeg splittet slik at jeg kan legge kompressor på en kanal og en ukomprimert vokal i monitor. Monitormas pause konsert nedrigg Styrer ikke lyd så veldig ofte, liker meg best i studio. Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Her er min "rutine": Se igjennom bandets rider og finne ut hvilke mikrofoner jeg trenger Finne ut hvor jeg vil ha inserts (kompressorer og gater) Koble opp anlegget (hvis det trengs) Kobler monitorer Tune anlegget Tune monitorer Finne en fin klang og en fin delay Bandet rigger seg til Jeg plasserer og kobler mikrofoner Lydsjekk. begynner på kanal 1, der har jeg som regel basstromme. Fortsetter med resten av trommene, bass, gitarer, keyboards og vokaler Vil aldri ha gain i rødt, det er peak og kan bli vreng. Vokalen har jeg splittet slik at jeg kan legge kompressor på en kanal og en ukomprimert vokal i monitor. Monitormas pause konsert nedrigg Styrer ikke lyd så veldig ofte, liker meg best i studio. Splitter du monitorsporene også, slik at du kan få equalizer på dem og klang på dem? Eller kjører du kun tørr vokal inn på monitorene? Jeg bruker som regel ikke kompressor på vokaler, men skal begynne med det. Skal ha en kompressor dedikert til vokaler som ligger på et insert-spor slik at jeg stiller mengde kompressor inn på en aux-kanal. Ellers pleier jeg å ha kompressor på gulvtammen. Den har en tendens til å få en fæl etterheng som buldrer noe voldsomt. Godt å få kutta det bort med kort release på kompressoren. Gitarene rører jeg ikke, da gitaristene som regel har sine preferanselyder på pedalsettet på gulvet. Forresten, pleier du å kjøre vokalene inn på ei gruppe slik at du kan stille dem derfra, og samme med alle trommene, og gitarene. Slik at elementene får hver sin gruppe der man kan stille opp og ned på dem. Nesten som en master for hvert element i sangen. Det har hvertfall jeg gjort enkelte ganger, og det funker fint. Kjører du lys også? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Gir aldri klang i monitor, det er feedbackfelle. Tror du blander kompressor med gate, det er gater som skrur av volumet når det blir lavt nok. Jeg rører lett gitarer, det er få gitarister (utenom meg, hihi) som kan noenting som helst om lyd. Kutter ofte(eller alltid) mellomtone (3-500hz) og gir kanskje litt topp. Er ikke fremmet for å gå opp på scenen for å skru på ampen heller. Må heller ikke glemme mikrofonplasseringen - mest basset på siden av elementet og mest diskant i midten av elementet. Du vil heller ikke sende til en kompressor, den er en insert-effekt - dvs at hele signalet skal igjennom effekten, det skal ikke blandes inn. Sender man til kompressoren er man inne på paralellkomprimering og det er en teknikk stort sett forbeholdt studioarbeid. Lite poeng i å gjøre det live. Grupper er kult og vca-er også kult. Lys holder jeg meg langt unna:) Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 - Jeg gir klang i monitor dersom vokalisten(e) ønsker det. Mange får bedre stemning og følelse med det de driver med vha klangen. Passer selvfølgelig på feedback underveis. - Gate er noe man kan kutte bort lyd med når det kommer under enn viss threshold. Er ikke det jeg mente i det hele tatt. En kompressor kan stilles til en bestemt threshold (f.eks -5,0dB) og så kan man velge å begrense lydbølger over det decibel-nivået med en ratio som man velger selv - den bestemmer hvor hardt man skal kutte ned på lydbølgene. Attack bestemmer NÅR kompressoren skal slå inn etter at et signal over thresholden forekommer. Release bestemmer hvor lenge kompressoren skal henge etter at threshold nivået er nådd. Det jeg pleier å gjøre med gulvtammer og stortrommer er å sette en veldig kort release slik at lyden forsvinner gradvis. Pga de pleier å få en boom-heng som messer opp lydbildet. Vokaler nyter best av kompressor dersom man kombinerer det med auto-gain compensate. Altså, at alt under thresholden får et boost i tillegg til at alt over får en dupp. Det gir en fyldigere stemme og mindre uønsket dynamikk. - De gitaristene jeg har jobbet med er veldig profesjonelle og har god peiling på lyd. Derfor stiller jeg kun på EQ mtp dem. - 3-500hz er ikke bare mellomtone. Sub-bass går fra 20 til 60hz. Bass går fra 60 til 250hz. Og mellomtone fra 250 til 2000hz. Jeg pleier som regel å kutte bassgitaren litt på 200hz, og heller heve stortromma der. I tillegg booster jeg bassgitaren i 50hz området for å få skikkelig trøkk. - Ampen må ikke være for høy, da det kan skape feedback og en merkelig lyd for dem som står fremst. Da stiller jeg heller opp på gain. Derfor har jeg det som et punkt som regel i lydsjekken. Jeg vil høre alle ampene før jeg sender gitarene ut til mixen. - Mikrofonplasseringen er viktig, og du har helt rett. Finnes mange nyttige videoer på youtube som demonstrerer viktigheten av dette. - Mener du at man ikke burde bruke en kompressor som aux-effekt? Hmmm... mulig du har rett der. Man må dedikere hver enkelt kompressor til sitt eget element. Phew, godt du sa det Jeg har drevet alt for mye med software-produksjon, så det går litt i surr enkelte ganger Har du noen utdanning forresten? Jeg har søkt på musikkteknologi i trondheim til høsten. Håper å komme inn Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hvis vokalisten insisterer kan jeg gi klang, men jeg vil helst unngå det. Noen klassisk trente vokalister som er vant til å synge i konserthaller og kirker jobber med klangen, så da er det selvsagt greit å høre den i monitor. Vet godt hva en kompressor og gate er og beskrivelsen din i forhold til tammer hørtes ut som gate. Det er uansett gater som er vanlig å bruke til det formålet. Om gitaristen har fin lyd i utgangspunktet trenger jeg ikke gjøre så mye, det jeg sier er at jeg har møtt på mange som ikke har det. Typisk er gitaristene som har ampen på gulvet, uvinklet. Da spiller den mot beina deres og de vil høre en helt annen lyd en det mikken plukker opp. Da må jeg kanskje justere litt. Mellomtonen er stort område ja, sa 3-500 for å spesifisere hvor i mellomtoneområdet jeg pleier å kutte. Har studert lyd og musikkproduksjon et år og driver lydstudio. Lenke til kommentar
alexpea22 Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Så du driver eget lydstudio? Interessant. Får du mange oppgrad og slikt da? Hva mener du egentlig med at ampen burde være vinklet? Som sagt, jeg er ikke så veldig dreven som lydmann. Greit å diskutere med andre som kan det skikkelig. Burde ampen være vinklet oppover i luften slik at gitaristen får lyd fra ampen i den retningen den peker? Altså, mot ørene... Utdyp Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Mente å vinkle ampen mot hodet til gitaristen ja. Da hører han ampen bedre og får et bedre bilde av hvordan lyden mikrofonen plukker opp er. Med vinklet amp og passende volum vil ikke gitaristen trenge seg selv i monitor. Helt nyoppstartet studio, så vi har kun et betalt plateprosjekt på gang foreløpig. Blir mye inspillinger med venner som jeg gjør gratis, det er både moro og lærerikt. Lenke til kommentar
Dimitrij Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Har du noen utdanning forresten? Jeg har søkt på musikkteknologi i trondheim til høsten. Håper å komme inn Litt off-topic, men jeg skal begynne andre året mustek til høsten, så lykke til med å komme inn Studiet er absolutt å anbefale! Godt miljø er det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå