hardkjerne Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Er ikke Apple sin Air også "skrå" mtp tykkelse? Voodoo Envy 133: 1,79 cm Macbook Air - 1,94 cm Lenovo Thinkpad X300 - 1,85 til 2,34 cm Artikkelen er vel ikke helt korrekt her. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jo, MacBook Air er ikke helt flat -- den varierer fra 0.16 inches (0.4064 centimeter) til 0.76 inches (1.9304 centimeter). Ikke nok med at de ikke får med det, men de oppgir også målene feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Maskinen der er jo som dere sier over bare tynnere enn macbook air på det tykkeste.. Den maskinen der er like tykk hele veien.. og holder fortsatt en knapp på apple når det kommer til design.. Lenke til kommentar
Hallgeir Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jo, MacBook Air er ikke helt flat -- den varierer fra 0.16 inches (0.4064 centimeter) til 0.76 inches (1.9304 centimeter). Ikke nok med at de ikke får med det, men de oppgir også målene feil. Oi! Har de bommet med 0.1 millimeter? Katastrofe... Ser helt kanon ut. Bare synd med prisen... Endret 12. juni 2008 av Hallgeir Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Heh, tenk å holde på en knapp på Apple når det kommer til design... De har jo rippa alt fra en designer Braun hadde på sekstitallet. Det er så regelrett kopi at det er ikke moro engang. Bare litt rundere hjørner nå. (Hvilket jeg syns er en negativ endring.) http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future Men hey, denne Voodoo-saken var snasen! Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Envy var smekker. Men prisen for drøy. Må under 10.000 kr før det blir interessant Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Et annet alternativ er også Asus U2E, som er noe mindre (11.1" skjerm), men har optisk drev og 3 GB minne som standard. Kjører fint Vista + Phototshop + VS2008 mm. på denne. Kan også leveres med SSD, men kommer standard med 1.8" 120GB HDD som er noe treg. Den anbefales på det sterkeste. Lenke til kommentar
oepoep Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jøss, må vel være noe av det mest elegante jeg har sett - mye finere enn MacBook Air! Hadde jeg ikke hatt behov for å bruke min neste bærbare til videoredigering, ville jeg ikke vært i tvil Hva er forresten skjermstørrelsen til Voodoo? 13,3-tommer på 1280 x 800. Som macbook Air, gjetter jeg at den bare kommer med glossy skjerm. X300 har 1440 x 900-oppløsning på 13,3-tommer, og leveres med matt skjerm. X300 er mao for de som bruker maskinen til noe nyttig, mens macbook air og voodoo er leketøy for hjemmebruk. Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jøss, må vel være noe av det mest elegante jeg har sett - mye finere enn MacBook Air! Hadde jeg ikke hatt behov for å bruke min neste bærbare til videoredigering, ville jeg ikke vært i tvil Hva er forresten skjermstørrelsen til Voodoo? 13,3-tommer på 1280 x 800. Som macbook Air, gjetter jeg at den bare kommer med glossy skjerm. X300 har 1440 x 900-oppløsning på 13,3-tommer, og leveres med matt skjerm. X300 er mao for de som bruker maskinen til noe nyttig, mens macbook air og voodoo er leketøy for hjemmebruk. Flott konklusjon. Skjermoppløsning er eneste kriterie for å avgjøre om maskinen duger til nyttig eller bare til leketøy. At hele it-bransjen i mangen år med måtte overleve med skjermer som ikke greide over 800x600 i oppløsning er jo helt utrolig. Hvordan fikk de gjort noe i det hele tatt?!? [/ironi] Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Heh, tenk å holde på en knapp på Apple når det kommer til design... De har jo rippa alt fra en designer Braun hadde på sekstitallet. Det er så regelrett kopi at det er ikke moro engang. Bare litt rundere hjørner nå. (Hvilket jeg syns er en negativ endring.)http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future Men hey, denne Voodoo-saken var snasen! Artig artikkel egentlig. Mye mulig de har kopiert all design fra en eller annen luring, forundrer meg ikke. dessverre så fungerer ikke en radio fra syttitallet like godt som en macbook gjør idag. Og sålenge jeg synes designet er fint, så bryr jeg meg egentlig lite hvor de har tatt det fra. Om de har blindt kopiert så who cares.. mye mulig andre bryr seg mer om prinsipper enn meg da men.. Men bevares, X300 maskinen var ikke noe å utsette på heller, ikke det jeg sier. Absolutt i riktig retning og gå for bærbare.. Hadde jeg ville kjøpt en vanlig pc, så hadde den vært høyst aktuell..meget stilfull. Jeg er så utrolig lei de vanlige "kjedelige" laptopene..alle ser jo dønn lik ut også Dessuten, hva anngår produktivitet så er det jo en viss forskjell på x300 og mac, nemlig forsjellig OS. Kanskje greitt å bite seg merke i ? Og hva som er nyttig og ikke, er vel ganske relativt. Jeg driver stort sett kun med bilderedigering og surfing på nettet, og i så måte synes jeg air maskinen fungerer bra til mitt bruk.. Folk glemmer fort at man har forskjellige behov.. Endret 13. juni 2008 av Slettet-qfohT7 Lenke til kommentar
hardkjerne Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Heh, tenk å holde på en knapp på Apple når det kommer til design... De har jo rippa alt fra en designer Braun hadde på sekstitallet. Det er så regelrett kopi at det er ikke moro engang. Bare litt rundere hjørner nå. (Hvilket jeg syns er en negativ endring.)http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future Men hey, denne Voodoo-saken var snasen! Typisk «det der kunne jeg også gjort» holdning. Artikkelen hadde et mye mere balansert syn på hvordan kopiering foregår innen design. At Apple har tatt nye designregler inn it-bransjen er det liten tvil om. En pc trenger ikke se ut som en brødboks. At de ikke gjør det den dag i dag er faktisk mye takket være Apple sitt pionerarbeide innen it-bransjen. Er jo ikke heller som om Apples designer legger noe skjul på hvor inspirasjonen kommer fra (dessuten hadde Apple en god del «spenstig» utforming på sine produkter før disse eksemplene kom). Ja, dette ble kanskje et litt farget innlegg, noen vil kanskje kalle det fanboy-isme, men jeg blir irritert av sånne svartmalte produsent-hat-innlegg. Den omtalte maskinen ser anderledes ut en Macbook Air. Noen liker den ene best, andre den andre. Denne er vel heller ikke revolusjonerende i sin utforming, men for endel sikkert et bra alternativ til omtrent tilsvarende maskiner med liten tykkelse. Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Heh, tenk å holde på en knapp på Apple når det kommer til design... De har jo rippa alt fra en designer Braun hadde på sekstitallet. Det er så regelrett kopi at det er ikke moro engang. Bare litt rundere hjørner nå. (Hvilket jeg syns er en negativ endring.)http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future Men hey, denne Voodoo-saken var snasen! Typisk «det der kunne jeg også gjort» holdning. Artikkelen hadde et mye mere balansert syn på hvordan kopiering foregår innen design. At Apple har tatt nye designregler inn it-bransjen er det liten tvil om. En pc trenger ikke se ut som en brødboks. At de ikke gjør det den dag i dag er faktisk mye takket være Apple sitt pionerarbeide innen it-bransjen. Er jo ikke heller som om Apples designer legger noe skjul på hvor inspirasjonen kommer fra (dessuten hadde Apple en god del «spenstig» utforming på sine produkter før disse eksemplene kom). Ja, dette ble kanskje et litt farget innlegg, noen vil kanskje kalle det fanboy-isme, men jeg blir irritert av sånne svartmalte produsent-hat-innlegg. Den omtalte maskinen ser anderledes ut en Macbook Air. Noen liker den ene best, andre den andre. Denne er vel heller ikke revolusjonerende i sin utforming, men for endel sikkert et bra alternativ til omtrent tilsvarende maskiner med liten tykkelse. Jeg tviler egentlig på at de har gjort noe nytt. Har enda ikke funnet noe som tilsier at de har gjort noe nytt. Det eneste jeg har kommet fram til at de er hinsides dyktige på markedsføring og at de har fanatiske tilhengere som hjelper godt til med hypen. Håper du ikke tenker at Apple hadde endel "spenstig" utforming før "iFruit"-eraen. Og denne igjen var ikke spesielt imponerende, særlig for oss som har sett mid-nineties maskiner fra Silicon Graphics. Og jeg syns heller ikke at denne Voodoo'en så "himmelsk" ut, men det er greit med designvariasjon. Og om jeg måtte ha valgt, uavhengig av OS og pris, ville jeg personlig holdt en knapp på denne over både X300 og Air. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jøss, må vel være noe av det mest elegante jeg har sett - mye finere enn MacBook Air! Hadde jeg ikke hatt behov for å bruke min neste bærbare til videoredigering, ville jeg ikke vært i tvil Hva er forresten skjermstørrelsen til Voodoo? 13,3-tommer på 1280 x 800. Som macbook Air, gjetter jeg at den bare kommer med glossy skjerm. X300 har 1440 x 900-oppløsning på 13,3-tommer, og leveres med matt skjerm. X300 er mao for de som bruker maskinen til noe nyttig, mens macbook air og voodoo er leketøy for hjemmebruk. Flott konklusjon. Skjermoppløsning er eneste kriterie for å avgjøre om maskinen duger til nyttig eller bare til leketøy. At hele it-bransjen i mangen år med måtte overleve med skjermer som ikke greide over 800x600 i oppløsning er jo helt utrolig. Hvordan fikk de gjort noe i det hele tatt?!? [/ironi] x300 har ting som rj45 og utskiftbart batteri. Prøv å ha en lett og liten laptop uten rj45 om du driver med nettverk i jobben din f.eks. Lenke til kommentar
oepoep Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jøss, må vel være noe av det mest elegante jeg har sett - mye finere enn MacBook Air! Hadde jeg ikke hatt behov for å bruke min neste bærbare til videoredigering, ville jeg ikke vært i tvil Hva er forresten skjermstørrelsen til Voodoo? 13,3-tommer på 1280 x 800. Som macbook Air, gjetter jeg at den bare kommer med glossy skjerm. X300 har 1440 x 900-oppløsning på 13,3-tommer, og leveres med matt skjerm. X300 er mao for de som bruker maskinen til noe nyttig, mens macbook air og voodoo er leketøy for hjemmebruk. Flott konklusjon. Skjermoppløsning er eneste kriterie for å avgjøre om maskinen duger til nyttig eller bare til leketøy. At hele it-bransjen i mangen år med måtte overleve med skjermer som ikke greide over 800x600 i oppløsning er jo helt utrolig. Hvordan fikk de gjort noe i det hele tatt?!? [/ironi] Man greide seg med 640x480 når jeg begynte med PC-er, det er ikke dermed sagt at det er det man vil ha hvis man vil være produktiv i dag. Glossy skjerm er ihvertfall helt ubrukelig i et kontormiljø. Det at Mac Air ikke har fastnett er heller ikke noe pluss til profesjonelt bruk. Utbyttbart batteri er også et pluss til X300 i forhold til Air. Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Det er ganske avslørende å påstå at designinspirasjon av typen Braun->Apple kan karakteriseres som "rip off". Bransjen dreier seg i stor grad om å la seg inspirere av hva andre har gjort tidligere, og eksemplene i den nevnte artikkelen var ikke spesielt slående. Det er tydelig at Braun hadde glimrende bruksdesignere på 60-tallet, og det er da like opplagt at Apple har glimrende bruksdesignere i dag. Om de har latt seg inspirere av Brauns produkter ser jeg virkelig ikke hvordan dette på noen måte kan kalles problematisk, så lenge resultatet blir noe nytt og annerledes. Om man liker designen eller ei er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 x300 har ting som rj45 og utskiftbart batteri. Prøv å ha en lett og liten laptop uten rj45 om du driver med nettverk i jobben din f.eks. Hvem kjøper en MacBook Air for å jobbe med nettverk da? Dette handler om bruksområder. MacBook Air er ikke en proffmaskin som skal være ultraportabel og ha RJ45, utskiftbart batteri, CD/DVD-rom som kan byttes ut med batteri, 8GB RAM og superrask prosessor. MacBook Air er beregnet på brukere som trenger en ultraportabel sekundærmaskin, som lett kan puttes i en sekk, veske eller en konvolutt, og som kan drive en prosjektor, koble seg til et nettverk og vise en presentasjon eller brukes til surfing. Det skal ikke være en ultraportabel desktoperstatter som har alt, men en ultraportabel med god skjerm, godt tastatur med bakgrunnsbelysning og den skal se bra ut. Og det har Apple klart så det holder. Lenovo, derimot, prøver på å lage førstnevnte, og det har de klart fint. Den er portabel, den er tynn, den har RJ45, DVD-rom og 3 USB-porter og VGA-utgang. Sistnevnte er forøvrig håpløst, for hvis det er DVI-kabel er det stress å koble til. MBA kommer med Micro-DVI til DVI og Micro-DVI til VGA. Uansett har disse to maskinene forskjellige brukergrupper, og de bør ikke sammenlignes bare fordi begge er tynne. Lenke til kommentar
OndApe Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Fra lanseringen: http://www.youtube.com/watch?v=jLIrgQHV5aU Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 oerhört: hvordan vil du si at påstanden er "ganske avslørende", og på hvordan måte? I linken, da, den sammenligningen med iMac (første) er jeg enig i at er noe far-fetched, også den iPod HiFi-greia er litt tynn. Dog er jeg enig i PowerMac, iPod og den høyttaler/iMac-greia er litt for like til at det kan tilskrives tilfeldigheter. Såklart skal man bli inspirert av tidligere ting/tider, men jeg syns likhetene her spesifikt er ofte litt for store til at man kan si at Apple er flinke på design. I stor grad vil jeg si at det er Braun som er flinke på design, og at Apple er flinke til å gjenbruke disse (med tilførsel av mer avrundede hjørner i tillegg til applikasjon). Lenke til kommentar
Newton Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Heh, tenk å holde på en knapp på Apple når det kommer til design... De har jo rippa alt fra en designer Braun hadde på sekstitallet. Det er så regelrett kopi at det er ikke moro engang. Bare litt rundere hjørner nå. (Hvilket jeg syns er en negativ endring.)http://gizmodo.com/343641/1960s-braun-prod...o-apples-future LOL! Det var en mildt sagt søkt sammenligning! Tror ikke at Brauns utmerkede designer Dieter Rams oppfant hverken det rektangulære skjermformatet, aluminium eller hjulet. En overfladisk likhet mellom Brauns lommeradio og iPod, i og med at de begge har et sirkulært element i front og har en hvit overflate, OK. Men der stopper det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå