Ragnild89 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei, er det noen her inne som har erfaring med hundetjenesten i militæret? Kan de i så fall fortelle meg litt om sine egne erfaringer, og om de anbefaler å gå inn i hundetjenesten? Har tenkt meg inn der, og er nyskjerrig på hvordan det er. Har lest mye på mil.no, men hadde vært moro å hørt med noen som hadde vært der:) Lenke til kommentar
srbz Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har ikke personlige erfaringer, men hundefører er en av de mest operative og aktive tjenestene som finnes i luft ihvertfall, så hvis du vil inn så bør du starte å trene så tidlig som mulig. "Hundetjenesten" består forøvrig av både hundeførere og hunderøktere, fint om du spesifiserer hva du har lyst til. Hundeførere er en form for vaktsoldater, bare med hund. I motsetning til andre vaktsoldater så er det mye trening med hund i hverdagen. Luftforsvaret har, hvis jeg husker riktig, kun hundeførere på hovedflystasjonene (Bodø og Ørlandet), og her inngår de blant annet i utrykningsstyrken som slår til på hovedsaklig ulovlig inntrengning. Under min vakt- og sikringsopplæring på Bodø HFS har jeg sett et par demonstrasjoner der man har brukt hund for å rydde både F16-shelter og gamle HK, og jeg kan si at disse bikkjene er farlige saker (det brukes selvsagt alltid beskyttelse ved slike øvelser). Jeg vet ikke helt hva man gjør som hunderøkter, men det består ihvertfall av opptrening av hundene helt fra de er små. Dette er ikke en like fysisk krevende tjeneste som hundefører. Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 (endret) Flere avdelinger sender jo folk til hundeskolen som et ledd i utdanningen. Vet at GSV bruker egne soldater som hundeførere, og tror KJK gjør det samme. Hunderøkter kan også være stell og "vedlikehold" av allerede trente hunder. EDIT: Også luftforsvaret sender egne mannskaper til hundeskolen, som går inn i tjeneste som hundefører etter endt kurs. Endret 22. juni 2008 av fedtcreme Lenke til kommentar
dekoder Skrevet 22. juni 2008 Del Skrevet 22. juni 2008 Militærpolitiet utdanner hvert år noen hundeførere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå