Gå til innhold

Spille mp3 fra et NTFS-share?

Anbefalte innlegg

Er veldig noob på Linux, men kan akkurat nok til å være farlig :)

Har et Win2003 AD hjemme og har et mp3-share på filserveren der. Problemet med de fleste distroer jeg har testet (Ubuntu, Mint, Mandriva, SimplyMepis) er at jeg ikke kan spille mp3 direkte fra denne mappa. Codecs osv er lagt inn OG jeg kan spille video fra ntfs-shares, men så fort jeg prøver å spille mp3-filer, kommer det en melding som sier noe slikt som

Error Loading Media

No suitable Input Plugin. This often means that the url's protocol is not supported. Network failures are other possible causes.

Noen tips? Må jeg mounte ntfs-sharet først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er veldig noob på Linux, men kan akkurat nok til å være farlig :)

Har et Win2003 AD hjemme og har et mp3-share på filserveren der. Problemet med de fleste distroer jeg har testet (Ubuntu, Mint, Mandriva, SimplyMepis) er at jeg ikke kan spille mp3 direkte fra denne mappa. Codecs osv er lagt inn OG jeg kan spille video fra ntfs-shares, men så fort jeg prøver å spille mp3-filer, kommer det en melding som sier noe slikt som

Error Loading Media

No suitable Input Plugin. This often means that the url's protocol is not supported. Network failures are other possible causes.

Noen tips? Må jeg mounte ntfs-sharet først?

Hvilket filsystem det er på disken er et problem serveren må håndtere, ikke klienten. Så NTFS er ikke et problem.

Funker det å spille dersom du kopierer ned fila lokalt, og SÅ prøver å spille?

Har du mounta filene, eller går du inn via gnome-vfs (skriver smb://server/mappe/navn i nautilus)?

Lenke til kommentar

Funker å kopiere ned lokalt og spille dem fra home-folderen ja. Har ikke mountet, men aksessert sharet via smb://...

Hjalp ikke med VLC heller, forøvrig. Får "Unable to open ..(path til fila)...". Forsøkte å browse til sharet via Konqueror, høyreklikket mp3-fila og valgte Open with VLC.

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Skal funke å spille av direkte fra tjeneren med Totem (og trolig med Kaffeine).

vlc og andre er vel avhengig av at du monterer delingen:

sudo mkdir /media/monteringspunkt

sudo mount -t cifs //server/deling /media/monteringspunkt -o user=brukerpåserveren

(Bytt ut server, deling, monteringspunkt og brukerpåserveren med noe som passer)

Lenke til kommentar

Programmene må være kompilert med SAMBA-støtte (eller bruke VFS som støtter SAMBA), uten dette må du mounte deling.

Åpner du ikke-mountet nettverksdeling i Konqueror må programmet være kompilert mot KDE, VLC f.eks vil ikke skjønne pathen, Kaffeine vil det (men igjen, den vil ikke fungere fra GNOME).

Lenke til kommentar
Programmene må være kompilert med SAMBA-støtte (eller bruke VFS som støtter SAMBA), uten dette må du mounte deling.

Åpner du ikke-mountet nettverksdeling i Konqueror må programmet være kompilert mot KDE, VLC f.eks vil ikke skjønne pathen, Kaffeine vil det (men igjen, den vil ikke fungere fra GNOME).

Jeg skal dechiffrere den ligningen når jeg kommer hjem fra jobb. Linux for "dødelige" brukere kommer seg, men det er et stykke igjen før en Windows-bruker vil kunne ta i bruk dette uten å ta utdanning først ;)

Lenke til kommentar
Finnes det ikke mulighet for å mounte en ekstern drive i GUI i Mandriva/Ubuntu/Mint?
Hva mener du med en «ekstern drive» ?

Står harddisken i en annen (Windows) maskin hvor du deler filene via «Windows File Sharing»? Så vil du ha tilgang til denne delingen fra en Linux-maskin?

Eller er det snakk om en ekstern harddisk koblet til maskinen via f.eks. USB eller Firewire?

(Protokollen som «Windows File Sharing» bruker heter forøvrig «Samba» i unix).

Tviler på at du trenger mye utdanning for å lære deg Linux. Du må imidlertid kludre litt med det, fordi ting er anderledes enn du er vant med i Windows.

Edit:

Poenget til Olear tror jeg var at du skulle prøve å montere delingen (hvis du bruker Windows File Sharing) slik jeg foreslo over:

(Avhengig av hvilken distro du kjører, må du bruke enten sudo eller su for å skaffe deg super bruker rettigheter)

sudo -s

Opprett monteringspunktet. Opprett altså den mappen hvor du vil ha tilgang til delingen fra:

mkdir /media/monteringspunkt

Monterer delingen. Det vil si gjør slik at innholdet i delingen er tilgjengelig fra mappen /media/monteringspunkt

mount -t cifs //server/deling /media/monteringspunkt -o user=brukerpåserveren

Alt dette gjør du f.eks. fra en gnome-terminal eller en konsole i KDE. I gnome kan den startes den ved å trykke ALT+F2 og kjøre gnome-terminal hvis du ikke finner den i menyen.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Gnome-mediavspillern'e bør funke (totem f.eks.), da de kan få tilgang til filene på samme måte som nautilus gjør. Faktisk bør de automatisk støtte smb, http, ftp, sftp, ssh, og en drøss med andre protokoller. gedit (teksteditoren) gjør i allefall det, funker sømløst.

Men du må selvsagt ha de riktige kodekene installert for gnome, dvs. gstreamer-ugly og gstreamer-bad (eller hva det nå heter...). Skyld på det amerikanske patentsystemet for det...

Jeg skal dechiffrere den ligningen når jeg kommer hjem fra jobb. Linux for "dødelige" brukere kommer seg, men det er et stykke igjen før en Windows-bruker vil kunne ta i bruk dette uten å ta utdanning først ;)

Tja, sist jeg prøvde windows får du ikke gjort så mye med filbaner av typen "\\server\mappe\fil" - de fleste programmer skjønner dem ikke.

Personlig burde den beste løsningen være en skikkelig og integrert GUI til FUSE...

Lenke til kommentar

Gnome-mediavspillern'e bør funke (totem f.eks.), da de kan få tilgang til filene på samme måte som nautilus gjør. Faktisk bør de automatisk støtte smb, http, ftp, sftp, ssh, og en drøss med andre protokoller. gedit (teksteditoren) gjør i allefall det, funker sømløst.

Hvis de er kompilert mot gnome-vfs, vil det fungere å åpne fra Nautilus. Hvis man unngår å blande GNOME/KDE (og bruke uavhengige programmer) burde dette gå helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...