Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med å finne noen sunne matretter?

Anbefalte innlegg

For noen dager, uker, måneder, sånn ca. et halvt år siden, bestemte jeg meg for å få en sunnere livsstil. Jeg begynte å trene og la om kostholdet mitt og bla bla bla. Men nå begynner jeg å gå lei av de "sunne" matrettene jeg fant "back then". Har en liten snikende følelse av at ikke alle er like sunne heller...

Let's cut the crap: Har noen her noen ideer til sunne og gode matretter? Spiser for tiden mye sunt (biff)kjøtt og salat osv, men begynner som sagt å gå litt lei. Går ikke av veien for å måtte lage litt avanserte retter (det er morra mi som lager maten min uansett :lol: ), men husk at det er et visst budsjett her. Gidder ikke bruke 500 kr på mat hver dag heller. Og bare for å få sagt det: Fisk er uaktuelt. Kom igjen folkens, la oss få litt skikkelig brainstorming her!

PS: Hvis noen har noen ideer til "sunn junkfood", så fortell fortell! Tenker da på f.eks. pizza med sunn topping, burger av sunt kjøtt med fullkornsbrød osv. Ikke fisk med pølse som smaker som laks og den typen drit.

Takker=)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs veldig hva du mener med sunt, for alle mener jo forskjellig med hva som _egentlig_ er sunt, når alt kommer til alt..

Grunnen til at pizza anses som usunt, er ofte på grunn av bunnen, som er laget av hvitt mel uten noe form for næring.. Man kan lage pizza som derimot er sunn, ved å f.eks lage en bunn av nøtter, protein/soya-mel og lignende..

Men det som jeg vil anbefale er indiske retter! Selv synes jeg indisk mat smaker mildt sagt HELT FANTASTISK.. Masse smak, eksotiske krydder, nesten som en liten forestilling i munnen.. Spesielt sammenlignet med det norske som stort sett er krydret med salt og pepper.. Indisk mat anses som sunt, for det er mye grønnsaker, og lite tull.. Du kan jo selv velge om du vil spise ris til.. Ris har mye proteiner men har også store mengder stivelse, samt høy glykjemisk indeks som påvirker blodsukkeret.. Selv dropper jeg ris når jeg spiser indisk..

Sånn ellers finnes det jo også en drøss av thailandske retter som smaker helt fantastisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...