ntec Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg opplever at websiden min i blant får erstattet tegnenne æ, ø og å med firkantede ?-tegn. Hva har jeg kunne gjort feil, siden både jeg og andre besøkende opplever dette titt og ofte? Lenke til kommentar
selurdog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg opplever at websiden min i blant får erstattet tegnenne æ, ø og å med firkantede ?-tegn. Hva har jeg kunne gjort feil, siden både jeg og andre besøkende opplever dette titt og ofte? Du må erstatte de norske bokstavene med det du finner her: http://www.degraeve.com/reference/specialcharacters.php Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Dette skyldes at du sender dokumentet ditt med feil tegnsett. Du kan bruke entities (æ, &oring;, etc.), men den enkleste måten er å sørge for at du sender innholdet med riktig tegnsett. Hvis du har lagret filene dine i UTF-8 må du sende headeren Content-Type: text/html; charset=utf-8, hvis du har lagret dem som ISO-8859-1 bytter du ut utf-8 med iso-8859-1 i headeren. Du kan sende headere i alle serversidespråk, f.eks. i PHP: header('Content-Type: text/html; charset=utf-8'); Lenke til kommentar
ntec Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Dette skyldes at du sender dokumentet ditt med feil tegnsett. Du kan bruke entities (æ, &oring;, etc.), men den enkleste måten er å sørge for at du sender innholdet med riktig tegnsett. Hvis du har lagret filene dine i UTF-8 må du sende headeren Content-Type: text/html; charset=utf-8, hvis du har lagret dem som ISO-8859-1 bytter du ut utf-8 med iso-8859-1 i headeren. Du kan sende headere i alle serversidespråk, f.eks. i PHP: header('Content-Type: text/html; charset=utf-8'); Det funka ikke med den headern. Har også uft-8 i HEAD-delen i html-koden, uten at det funker. Det hadde vært kjekt om dere kunne se nærmere på saken her http://sms1.no/indexnew.php Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Har du husket å lagre filen med UTF-8 som tegnsett? Åpne filen i programmet du bruker for å redigere de, og se om de norske tegnene er der da. Lenke til kommentar
ntec Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Har du husket å lagre filen med UTF-8 som tegnsett? Åpne filen i programmet du bruker for å redigere de, og se om de norske tegnene er der da. aha, dette viste seg å løse problemet. noen som vet hvordan man endrer 100 php-filer til UFT8 enklest mulig, uten å måtte gå inn til HVER enkelt fil?? (Filene bruker tegnsett ANSI) Endret 13. juni 2008 av ntec Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Med Notepad++ kan du det Du bare åpner alle filene i programmet, for så å gå til edit -> finn fram search eller noe sånt. Men i den menyen skal det kunne gå å velge "replace" en plass. Det som skjer da er at viss du da skriver inn på search "charset=LOL", og på replace "charset=utf-8" og ber den søke gjennom alle åpne faner, så vil den erstatte alle "charset=LOL" med "charset=utf-8" Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Jeg tror du misforsto problemet, Danny. Det hjelper ikke å bytte ut en kodesnutt så lenge selve filen er lagret med et annet charset. Med mindre "charset=LOL" er en kommando som redigerer selve filen, og ikke det som står skrevet i den? Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 Går ann i Notepad++ det og.. er ikke 100% om alle samtidig med det går jo bare omtrent 2 min om ikke. Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Åja sånn å forstå ja^^ Vet ikke hvordan du gjør det i Notepad++, viss det går an å gjøre det :/ Edit: wow Av en eller annen grunn posta jeg denne posten omtrent heilt nøyaktig på samme tidspunk som det forrige Creepy:P Endret 19. juni 2008 av Danny Boy Lenke til kommentar
funkyboy Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Edit: wow Av en eller annen grunn posta jeg denne posten omtrent heilt nøyaktig på samme tidspunk som det forrige Creepy:P Morgenfugl? Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Hehe mer nattugle vil jeg si Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Hehe mer nattugle vil jeg si Woohoo xD er ikke alene her i verden Endret 19. juni 2008 av Dryper Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå