Gå til innhold

Canon HF10 og redigering

Anbefalte innlegg

En annen ting jeg lurte på er dette med stabilisator og slikt ved filming. Hvordan blir kvaliteten feks ved filming i bil og andre steder når en ikke bruker stativ - hvis en bla skulle være litt uheldig med å ikke kunne holde helt stødige hender? Og feks når en filmer fra en side til en annen rimelig fort?

Da har jeg vært på tur i litt over en uke og jeg er meget godt fornøyd med stabilisatoren. Ved filming i bil - går det bra om du setter hendene på dashbordet og skyver setet fram. Kjører du i 150 så dekkene hyler i svingene er det vanskelig uansett.... (har jeg faktisk erfart, på bane vel og merke...)

Panorering med kameraet går rimelig bra, så lenge du gjør det med en jevn bevegelse og stopper forholdsvis fort opp. Unngå for sakte panoreringer.

Har du kjøpt kamera nå??

Kamera er kjøpt ja :new_woot:

Driver og installerer driver etc på maskinen og lastet ned Sony Vegas. Såvidt begynt å lese manualen....

Andre programmer som en kanskje burde benytte seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver og installerer driver etc på maskinen og lastet ned Sony Vegas. Såvidt begynt å lese manualen....

Gratulerer med videokamera!! Tror du vil ha mye glede med kameraet!

Andre programmer? Vel... Jeg bruker Adobe Premiere Pro en del, men til avchd-redigeringen, forholder jeg meg foreløpig til Sony Vegas. Har bra erfaringer med dette programmet, selv om noen detaljinnstillinger ikke er så nøyaktig som hos Adobe Premiere. Har liksom ikke funnet en god arbeidsflyt for Premiere (dessverre).

Lenke til kommentar

Gratulerer med videokamera!! Tror du vil ha mye glede med kameraet!

Andre programmer? Vel... Jeg bruker Adobe Premiere Pro en del, men til avchd-redigeringen, forholder jeg meg foreløpig til Sony Vegas. Har bra erfaringer med dette programmet, selv om noen detaljinnstillinger ikke er så nøyaktig som hos Adobe Premiere. Har liksom ikke funnet en god arbeidsflyt for Premiere (dessverre).

Takker for det. Gleder meg til å ta dette i bruk.

hva med de programvare fra Canon som medfølger? Er disse noe brukbare, eller er Sony Vegas og Adobe mye bedre på alle områder? Dvs at det ikke er behov for å installere Canon programvare.....

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg skal kjøpe meg et Canon HV10 før sommerferien. Jeg har ikke erfaring med HD kameraer men har filmet mye med mitt DV kamera. Jeg lurer på hvordan man lagrer alle filene. Jeg ønsker å spare på orginal filene, og det blir veldig mange timer film etter hvert. På det gamle DV kamerate mitt har jeg tape, og det er så hvidt jeg vet et mere holdbart lagrings medium en Hard disker. Dessutem bør man lagre filemene minst dobbelt opp dersom man bare lagrer på disk.

1 Er det eksterne hardisker som er løsningen for ikke å fylle opp PC'en helt?

2 Dersom jeg ikke redigerer filene, krever det mye av en laptop å spille av ukomprimerte HD filmer?

Lenke til kommentar

Ser de skriver "including Sony AVCHD", men det betyr at de støtter canon også tydeligvis. Får prøve siste versjon..

With Vegas Movie Studio Platinum Edition software you can import and edit video in nearly any format including high-definition HDV and Sony AVCHD.

Lenke til kommentar

NERO vision testet jeg på en avchd fil og den taklet den helt fint.

Konverterer enkelt til DVD og hvis man skal brenne en film til svigers eller andre med kun dvd spillere :)

Med tanke på redigering er jeg usikker, for det har jeg ikke testet med avchd, men den funker fint til å redigere dvd filmer med.

Lenke til kommentar
... På det gamle DV kamerate mitt har jeg tape, og det er så hvidt jeg vet et mere holdbart lagrings medium en Hard disker. Dessutem bør man lagre filemene minst dobbelt opp dersom man bare lagrer på disk.

1 Er det eksterne hardisker som er løsningen for ikke å fylle opp PC'en helt?

2 Dersom jeg ikke redigerer filene, krever det mye av en laptop å spille av ukomprimerte HD filmer?

1) Dersom du filmer på høyeste kvalitet (noe jeg anbefaler), så må du beregne 8 GB lagringsplass pr. time med film. Og de med angst for virus/tyveri osv - så er det nok lurt å lagre dobbelt opp ja!

2) Jeg klarer å spille av med min bærbare Toshiba med T7200 prosessor; 2.0 GHz og 2GB minne. Men det er bare så vidt - i Sony Vegas Pro 8.0. Med den medfølgende programvaren fra Canon går avspillingen enda bedre, men dette er ikke et verktøy for redigering dessverre.

Lenke til kommentar
... hva med de programvare fra Canon som medfølger? Er disse noe brukbare, eller er Sony Vegas og Adobe mye bedre på alle områder? Dvs at det ikke er behov for å installere Canon programvare.....

Jeg benyttet Canons programvare i starten, da jeg slet med Sony Vegas. Programvaren fungerer bra for å hente filer fra Cameraet med USB-kabelen. Avspillingen fungerer bra (kanskje bedre/raskere) enn hva jeg oppnår med Sony Vegas. Men nå har jeg i allefall slettet Canonprogrammet.

Det jeg ønsker meg nå er et enkelt lite batch-program som kan konvertere klipp i full fart; eks. fra AVCHD til 720p med høy kvalitet, for videre redigering. Noe som vet om en løsning?? :ohmy:

Lenke til kommentar
... hva med de programvare fra Canon som medfølger? Er disse noe brukbare, eller er Sony Vegas og Adobe mye bedre på alle områder? Dvs at det ikke er behov for å installere Canon programvare.....

Jeg benyttet Canons programvare i starten, da jeg slet med Sony Vegas. Programvaren fungerer bra for å hente filer fra Cameraet med USB-kabelen. Avspillingen fungerer bra (kanskje bedre/raskere) enn hva jeg oppnår med Sony Vegas. Men nå har jeg i allefall slettet Canonprogrammet.

Det jeg ønsker meg nå er et enkelt lite batch-program som kan konvertere klipp i full fart; eks. fra AVCHD til 720p med høy kvalitet, for videre redigering. Noe som vet om en løsning?? :ohmy:

det er veldig mange løsninger for dette, gratis tilogmed, men de er ikke enkle å sette opp.

men etter at du har et fungerende oppsett er det enkelt å bruke, feks et script.

det som ligger i bunn er som regel x264 pakken (encoder) og div overbygg på denne, feks

mplayer/mencoder (kommandolinjebasert encoding) eller megui(litt mer grafisk, http://mewiki.project357.com/index.php/Main_Page, last ned fra http://sourceforge.net/projects/megui) megui er å anbefale da den legger inn nødvendige codecs automatisk for deg) ellers er denne siden interessant http://eugenia.gnomefiles.org/2008/05/04/a...ing-free-tools/

som du ser er dette mest egnet for de som har god tid og lite penger,

de som ikke har det kjøper sony vegas som gjør alt via pek og klikk :)

Lenke til kommentar

heisann

Da er et HF10 på vei også hit..

Lurte på HDMI kabelen. Den følger altså ikke med og det er mini HDMI-HDMI som benyttes?

Ser at det er noen ville priser på enkelte, og virker som en må opp mot 600 kr for 2meter+.

Noen som kan anbefale noe her?

Lenke til kommentar
Lurte på HDMI kabelen. Den følger altså ikke med og det er mini HDMI-HDMI som benyttes?

Det er korrekt at det er en "mini-HDMI" som benyttes i videokameraet. Så ledningen bør normalt ha ordinær HDMI i andre enden... Det er mange som har dyre kabler ja. Jeg kjøpte en billig fra B&H (USA), men det lønner seg ikke å bare bestille en kabel alene...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...