Gå til innhold

TV Kort som støtter Rikstv's krypterte kanaler?

EldarH

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har alltid sett TV gjennom pc-en. Ser aldri live TV, bare opptak når det passer meg.

Nå flytter jeg fra den analoge kabeltv'n jeg har hatt til nå, og da må jeg ha nytt TV-kort.

Den nye plassen har jeg Riks TV.

Finnes det et TV-kort der jeg kan sette inn Rikstv kortet og få inn både de åpne og krypterte kanalene til rikstv på media senter? Jeg vet det går ann og få inn de åpne NRK kanalene, men det hjelper lite når jeg aldri ser på dette. Er nødt å få inn alle kanalene.

Evt, om noen vet når man kan vente seg at et slik kort er tilgjengelig, for det må jo komme en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du trenger kortleser og tv-kort som støtter dette (komunisere med kort leser), har lest at Hauppauge sine tv kort har en slags støtte for dette. Problemet er at da må du bruke programmet de selv har "utviklet" eller etellerannet jalla program, altså det fungerer ikke sammen med Windows Media Center (Xp / Vista)

Med det er mer til visen, du må også bruke egen kortleser som Hauppauge også lager, denne koster da selvfølgelig 700 - 800 bare i seg selv.

Så for en pakke med Hauppauge tv-kort + kortleser kommer det ca på 1400 - 1600 Kr, og du er på ingen måte garantert at dette fungerer.

Jeg skulle faktisk gå igang med å sette opp en HTPC med det digitale bakke nettet selv, sammen med Media Center (Vista) hvor jeg tenkte å bruke et Hauppauge tv-kort, men etter en del søking på nettet den siste uken ser det nokk ut til at jeg må vente en stund med tv-kort.

Lenke til kommentar

Det var bra det ikke bare er jeg som sliter med det her.

Det finnes nok mange gode alternativ til Windows Meida Center men det er det er det jeg har lyst å bruke, Vista/Media Center. Så skal e kjøpe noe kort så måtte det garantere at det støttet Windows Media Center.

Er det ikke slik at Riks TV må "godkjenne" kortleseren for at den skal kunne brukes med deres kort? Eller er det mulig og kjøpe en vilken som helst kortleser og et TV-kort som støtter det digitale bakkenettet?

For det virker som det begynner å bli et lite utvalg av tv-kort som støtter bakkenettet men jeg trodde kortleseren måtte "godkjennes" av Riks TV før de kunne brukes.

Edit:

Tok meg en liten tur inn på hjemmesiden:

"Dersom du har kjøpt en ikke godkjent mottaker, er det ingen garanti for at mottakeren vil fungere i Norge. Det selges heller ikke abonnement med en ikke godkjent mottaker. Ikke godkjente mottakere vil ha mulighet for å kunne ta inn NRK men ikke RiksTV's kanaler. Vær oppmerksom på at det i det norske bakkenettet brukes MPEG-4 encoding av video og HE-AAC encoding av lyd. Dette må derfor støttes av mottakeren for at den skal fungere mot NRK sine kanaler."

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Jeg leste at best buy solgte cam moduler ment for sony tv'er. Disse kan kansje fungere for dette.

EDIT: glemnte nesten, denne cam modulen må siden pares med kortet, men tror det er en kjapp telefon til Riks-TV, selv om det sies at deres støtte angående noe som helst er minimal.

Endret av Xcer
Lenke til kommentar
Jeg leste at best buy solgte cam moduler ment for sony tv'er. Disse kan kansje fungere for dette.

Lyst å forklare litt mer hva dette betyr?

Hva er forskjellen på softcam og cam modul. Skal e ikke bare ha en kortleser?

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Cammodulen tar seg av crypteringen av signalene. Softcam er enkelt å greit software som tar seg av denne jobben. (må likevell ha gjyldig nøkkel)

Under er det som skal til for å ta inn signaler ved bruk av cammodul.

Her er link til best buy sin cammodul her.

så denne enheten her for å sette inn cam. her.

Men hvis det fungerer med softcam, skulle det i teorien fungere å bruke et kort som dette, sammen med en enkel kortleser.

Lenke til kommentar
Cammodulen tar seg av crypteringen av signalene. Softcam er enkelt å greit software som tar seg av denne jobben. (må likevell ha gjyldig nøkkel)

Under er det som skal til for å ta inn signaler ved bruk av cammodul.

Her er link til best buy sin cammodul her.

så denne enheten her for å sette inn cam. her.

Men hvis det fungerer med softcam, skulle det i teorien fungere å bruke et kort som dette, sammen med en enkel kortleser.

Det siste alternatviet så mye bedre ut, så hvordan finner jeg ut om det fungerer med softcam? Og hvilken enkel kortleser trenger jeg? Finnes det å få kjøpt? (som passer riks tv kortet og Windows Meida Center)

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Vel, noen steder sier de at de må bruke en seriell kortleser (COM 1) for å få dette til å fungere, andre sier andre ting.

Mange av de har en ting til felles, de bruker en kortleser fra Norsk Tipping. Vet ikke om denne koster noe (kansje den er gratis).

Men jeg tenkte jeg skulle kjøpe en billig utgave av kortet å prøve meg fram, har en kortleser liggende.

Lenke til kommentar
Vel, noen steder sier de at de må bruke en seriell kortleser (COM 1) for å få dette til å fungere, andre sier andre ting.

Mange av de har en ting til felles, de bruker en kortleser fra Norsk Tipping. Vet ikke om denne koster noe (kansje den er gratis).

Men jeg tenkte jeg skulle kjøpe en billig utgave av kortet å prøve meg fram, har en kortleser liggende.

Norsk Tipping sender deg en gratis kortleser om du registrer deg som "nettkunde". Denne har jeg, og du får gratis kort fra rikstv til tv2 og lokaltv.

Men jeg tror de har en annen kortleser no enn de hadde når jeg bestilte, det jeg har er en USB kortleser, men dette va valgfritt ved bestilling mener jeg på. Det er Buypass som leverer kortlesere for Norsk-Tipping. Men man kan også kjøpe her.

Jeg kunne tenkt meg det kortet her er samme merke som jeg har og gir mulighet for å ta opp to ting samtidig. Det har jeg i dag og det er en enorm stor fordel. Va veldig fornøyd med systemet jeg hadde.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke prøvd da jeg venter på at andre skal prøve.

Syns rikstv snart burde få ut fingeren og finne en løsning for media center pc.

Står på hjemmesiden at de jobber med dette men det skjer jo ingenting.

"Mediesenter-pc

RiksTV ser på muligheten til å støtte mediesenter-pc.

Støtte for utstyr som Media Center PC krever innsats fra oss og flere av våre teknologipartnere. Vi jobber med å få til en løsning, men kan ikke si noe om timeplanen enda.

Straks vi har mer informasjon om dette vil vi publisere det på vår hjemmeside. Vi ser på dette som en spennende mulighet både for oss og for våre kunder"

Det kan umulig være så mye styr og få til en god løsning på dette. Burde vært klart fra lanseringen. Små irritert over at jeg ennå ikke kan bruke media center slik jeg er vant til.

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke å benytte SW til MCE eller VMC. Du må nok gå utenom Microsoft for å få til dette p.t. Når det kommer så vil det være en del begrensninger som sikkert kommer til å bli "noe" irriterende. Msoft representanten har sagt i løpet av 2008 så skal programvaren deres støtte RiskTV.

Som du ser i tråden så er det flere som har fått det til ved å benytte annen programvare/codecs.

Så først nå at du har innlegg i tråden, så da visste du alt som står der fra før.

/O

Endret av Outrage
Lenke til kommentar
Nei, det går ikke å benytte SW til MCE eller VMC. Du må nok gå utenom Microsoft for å få til dette p.t. Når det kommer så vil det være en del begrensninger som sikkert kommer til å bli "noe" irriterende. Msoft representanten har sagt i løpet av 2008 så skal programvaren deres støtte RiskTV.

Som du ser i tråden så er det flere som har fått det til ved å benytte annen programvare/codecs.

Så først nå at du har innlegg i tråden, så da visste du alt som står der fra før.

/O

Ja det er ingen tvil om at det finnes mange svært mye bedre løsninger enn windows media center. Jeg prøvde MediaPortal som ser fantastisk ut, er gratis og har mange mange funksjoner. Men det er en ting WMC hadde som ikke e fikk til på MP og det va stabilitet og oppetid.

Jeg liker å dra på ferie i 3 uker å kunne komme hjem og alle program er tatt opp slik som planlagt. Samt at WMC tar opp selv om man ikke er logget inn osv, om pcen av noen grunn skulle starte på nytt..

Det kan godt hende det er mulighet for dette i MP, men jeg har ikke fått den politligheten jeg følte jeg fikk med WMC.

Jeg bruker 98% av Media Center til å se tv opptak, jeg ser nesten aldri liv tv. Derfor er det veldig viktig at man kan stole 100% på at alt fungerer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så fungerer dette egentlig?

Har en studentvenninne som kunne tenke seg å bestille kun mottakeren, uten kort eller abonnement. Kun nrk altså.

Hva slags billig tv kort(til stasjonær pc) kan hun kjøpe for å motta nrk? Hun trenger ikke kortleser, da det er uten abonnement.

Kan noen anbefale et kort?

Takk for svar :)

Endret av smileyy
Lenke til kommentar
Så fungerer dette egentlig?

Har en studentvenninne som kunne tenke seg å bestille kun mottakeren, uten kort eller abonnement. Kun nrk altså.

Hva slags billig tv kort(til stasjonær pc) kan hun kjøpe for å motta nrk? Hun trenger ikke kortleser, da det er uten abonnement.

Kan noen anbefale et kort?

Takk for svar :)

Om du kun skal se på NRK har Hauppauge flere løsninger som fungerer meget bra bla. NOVA-TD-HD som jeg har og hvor det er knall skarpe bilder

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=351642

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...