Brunøye Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei, trenger et stativ som tåler mye vekt. Skal brukes til min nikkon d300 med nikkor 80-400 mm linse og så blir jeg snart og kjøpe meg en sigma 300-800mm linse som veier 6 kg! Så må ha et massift og godt stativ. Pris er ikke noe tema, så lenge jeg kan bruke det til 300-800 mm linsen. Før dem som skulle lure på hvor stor linsen er så legger jeg med et bilde. (den andre linsen er en Canon 400mm f/5.6.!) Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det stativet som er på bilde er et stativ som blir brukt av de aller fleste fotografer med superteleobjektiv. Mitt kulehode tåler 36kg, men selve stativet tåler 8kg, dvs du har 1kg å gå på med kamera og objektiv påmontert. A-458 n6 er Benro's sterkeste stativ, med maksvekt på 12kg. Så en slik kombinasjon med mitt hode kan gå ann, men jeg ville gått for et hode som på bildet, vet dessverre ikke hva det heter. Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har lang erfaring med stativ fra Gitzo. De bygger kvalitet. Der finner du nok noe som passer....! Dette her kan bære 20 kilo. Og har en egenvekt på under 6 kilo. Mitt Gitzo-stativ er gått ut av produksjon. Det er laget av stål og alu-rør og veier rundt 9 kilo og er et h**** å drasse rundt på. Men når jeg har funnet et passende sted å plassere beistet, kan jeg henge nett med stein under det og plasserte hva jeg vil oppå... Veldig stabilt, altså. Anbefales. Mitt letteste stativ er et fra Velbon, ren alu. Greit nok, men festemekanismen for lengdejustering av beina blir fort slitt... Men, av ren nysjerrighet hva er det du vil ta bilde av, og hvor er det? -skal du til fjells kan jo vekten bli et tema... karbonfiber er kanskje tingen. -til skogsbruk kan du kanskje enda få tak i stativ med jordspyd. -kan du frakte det med bil så gå for det tyngste video-stativet du kan finne... Gudd løkk! Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 blir vel og bruke sigmaen til masse rart. dra litt på fjelle og ta bilder av dyr som lever der, litt bilder av fly, litt bilder av det meste. Brukte nikkor 80-400mm og tok bilder over havet og tok bilder av hus på andre siden. Utrolig gøy og kunne stå langt unna og ta bilder av alt mulig rart. Blir også gøy og få ta bilder av fugler. Skal ut og ta noen bilder til helgen hvis det blir tid. (har jo bursdag så må vel prioritere meg litt også ...) Noen som har link til et godt kulehode som har 2 skruer til og feste objektivet? Leste en test at det er og anbefale når man skal ha det objektive. Eller kanskje man skal slå til og gå før sigma 200-500mm f/2.8 Med 2x Teleconverter så kan man ha det mye morsomt med den saken Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei, trenger et stativ som tåler mye vekt. Skal brukes til min nikkon d300 med nikkor 80-400 mm linse og så blir jeg snart og kjøpe meg en sigma 300-800mm linse som veier 6 kg! Så må ha et massift og godt stativ. Pris er ikke noe tema, så lenge jeg kan bruke det til 300-800 mm linsen. Før dem som skulle lure på hvor stor linsen er så legger jeg med et bilde. (den andre linsen er en Canon 400mm f/5.6.!) Eg bruker dette http://www.bhphotovideo.com/c/product/4759..._6X_Carbon.html til storberta mi på 7 kg.. Stødigt og lett (2,7 kg) fins og i ein høgare variant. (5540) Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Noen som har link til et godt kulehode som har 2 skruer til og feste objektivet? Leste en test at det er og anbefale når man skal ha det objektive. Eg har dette i kombinasjon med stativet som nemt over, som er vel det beste hode til store beist. Ynskjer du kulehode, sjå på Acra-swiss, Markins, Kirk eller RRS, alle desse har gode hoder. Desse er tilpassa Acra-Swiss quick release standaren, og dei leverer QR plater som passer Objektivet. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Enkelt og greit; Sachtler ENG CF 2 HD, det tar 88 kg og veier ikke mye. http://www.bhphotovideo.com/c/product/7876...2CF_Carbon.html De har også en versjon som tar halve vekta (44 kg) og kun veier 2.4 kg. Disse er "favorittene" til Bjørn Rørslett http://www.naturfotograf.com/index2.html Lenke til kommentar
Brunøye Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 jeg trenger føresten et stativ som er litt høyt. helst 170 cm+. siden det jeg blir og ta en del fly bilder, og da må jeg litt opp så jeg ikke får masse småbusker i veien. har en veldig fin plass å stå, men må få kameraet høyt opp. Likte det froggyler la ut, men det er ikke høyt nokk dessverre. Noen som vet om andre høye stativer som man kan bruke? Likte det hode kaffilars la ut, noen andre som har erfaring med det? Takk før hjelpen så langt Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 jeg trenger føresten et stativ som er litt høyt. helst 170 cm+. siden det jeg blir og ta en del fly bilder, og da må jeg litt opp så jeg ikke får masse småbusker i veien. har en veldig fin plass å stå, men må få kameraet høyt opp. Likte det froggyler la ut, men det er ikke høyt nokk dessverre. Noen som vet om andre høye stativer som man kan bruke? Likte det hode kaffilars la ut, noen andre som har erfaring med det? Takk før hjelpen så langt Du har no dette då http://www.bhphotovideo.com/c/product/5484...ematic_6X.html.. Lenke til kommentar
froggyler Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 jeg trenger føresten et stativ som er litt høyt. helst 170 cm+. siden det jeg blir og ta en del fly bilder, og da må jeg litt opp så jeg ikke får masse småbusker i veien. har en veldig fin plass å stå, men må få kameraet høyt opp. Likte det froggyler la ut, men det er ikke høyt nokk dessverre. Noen som vet om andre høye stativer som man kan bruke? Likte det hode kaffilars la ut, noen andre som har erfaring med det? Takk før hjelpen så langt Dette burde være høyt nok: http://www.bhphotovideo.com/c/product/5484...tematic_6X.html Lenke til kommentar
kimare Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hei, trenger et stativ som tåler mye vekt. Skal brukes til min nikkon d300 med nikkor 80-400 mm linse og så blir jeg snart og kjøpe meg en sigma 300-800mm linse som veier 6 kg! Så må ha et massift og godt stativ. Pris er ikke noe tema, så lenge jeg kan bruke det til 300-800 mm linsen. Før dem som skulle lure på hvor stor linsen er så legger jeg med et bilde. (den andre linsen er en Canon 400mm f/5.6.!) Til store teler har jeg inntrykk av at Wimberly Sidekick skal være det helt store. Sjekk evt på dpreview for å finne mer info. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Til store teler har jeg inntrykk av at Wimberly Sidekick skal være det helt store. Sjekk evt på dpreview for å finne mer info. Ville vore litt forsiktig med sidekicken til eit så stort objektiv, ikkje det at det går vektmessig, men tyngdpunktet blir veldig skjeivt på stativet, og stativet blir lett å velte. Der fins adapter som bygger ut, og flytter tyngepunktet nærmare senter på stativet, men då begynner prisen å nærme seg storebroren som eg refererte til tidligare i tråden. Elles har Kirk eit tilsvarande Wimberley Gimbal, den finner du her http://www.kirkphoto.com/cobra.html, og Manfrotto ein billigvariant (som på bilde) som du finn her http://www.manfrotto.com/Jahia/cache/offonce/pid/2430 Endret 12. juni 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 disse kan du sitte på og er billigere enn fotostativ stativ ulempen att ingen hoder passer uten noe mekking. (tror jeg) jeg lagde en annen tråd om noen har erfaring med dette men ingen respons. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå