Gå til innhold

Kjøpte PGR 4, men har et lite problem.

Anbefalte innlegg

Vel, kanskje ikke et problem. Spillet eier, elsker følelsen av motorsyklene, alt er veldig bra. Men ble bekymret over grafikken, leste en anmeldelse på itavisen hvor de hevdet at grafikken var VELDIG detaljet. Til min store forundring ser grafikken upolert ut, ingen dybde i teksturene. Jeg er ingen grafikkhore, spillet er bra som det er og jeg er fornøyd.

Kan det være noe galt med min CD eller noe lignende?

Edit:

"Fotorealisme" står det i anmeldelsen til Gamer.no, ikke mye til fotorealisme her nei. Kan godt ta et bilde med et kamera for å vise dere.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en LG 32" Plasma TV (FULL HD) som støtter helt opp mot 1080P. Har inngang for to HDMI utganger, men jeg har ingen HDMI kabel. Alle andre spill ser bra ut, dessuten er PGR4 litt hakkete, altså mangel på AA. Jeg er klar over at det ikke blir brukt veldig mye (eller ingen) AA, men alt ser så rart ut.

Kan da umulig være så stor forskjell mellom HDMI og vanlig grønn,blå,rød og gul jack?

Lenke til kommentar
Jada, men hva er best folkens. 720p eller 1080i? Har en 32 tommer full hd plasma :).

Jeg trodde 42" var den minste størrelsen med full hd plasma???

Men hvis du har full hd panel så burde du kjøre 1080p via hdmi for best bilde.

Ellers så er det litt forskjellige meninger om hva som er best av 720p og 1080i - 720p på spill med masse raske bevegelser - 1080i når det går litt roligere for seg???

Du får bare prøve deg frem...

Lenke til kommentar

De aller aller fleste spill er laget for 720p. Xboxen oppskalerer til 1080, med de artefakter som slik oppskalering etterlater seg. Du får altså ikke mer videoinformasjon ved å oppskalere, men det kan gå ut over ytelse og bildekvalitet. Mitt råd er egentlig å sette xboxen til 720p.

På en 32" med normal sitteavstand (2-3 meter) vil du uansett ikke klare å skille oppløsning på 720 fra oppløsning på 1080, pga det er begrensninger på hvor små detaljer øyet kan fange opp på en slik avstand (gode eksempel på dette kan du se ved å titte på disse bildene: http://amazingillusions.blogspot.com/20.05...-illusions.html - forklaringen på disse er at detaljenene blir usynlige for oss slik at det er det bakomliggende bildet som blir det vi ser i fokus, og pga avstanden ser vi det ikke som en blur lenger, men som et faktisk bilde).

Og det er minimalt med bildeforskjell mellom HDMI og Component.

Lenke til kommentar
De aller aller fleste spill er laget for 720p. Xboxen oppskalerer til 1080, med de artefakter som slik oppskalering etterlater seg. Du får altså ikke mer videoinformasjon ved å oppskalere, men det kan gå ut over ytelse og bildekvalitet. Mitt råd er egentlig å sette xboxen til 720p.

Hvor har du det fra at de fleste spill er laget for 720p???

Det er i prinsipp ingen lcd eller plasma tver som har en vertikal oppløsning på 720 linjer. Den er som regel på 768 eller 1080. Så skalering må til uansett. Det er jo slik at et tv uansett vil oppskalere signalet til å dekke skjermen. Men skalering er jo en negativ ting så det hjelder å begrense antal skaleringer mest mulig.

I nesten alle tilfeller så har det vist seg å fungere best å bruke oppskalering ved "kilden". Det er jo derfor det er så "populært" å bruke oppskalering fra dvd-spillere.

Samtidig er det slik at hvis en full hd-tv mottar et full hd signal så får man mulighet til å bruke 1:1 pixelmapping og fjerne overscan. Dette gjør at du slipper skalering i tven.

Slik jeg ser det, så har du rett i at å sette 720p ut kun er en fordel når du har et 720 linjers panel - det vil si bakprojeksjons tver og projektorer.

Så jeg velger 1080p når jeg kjører på min full hd tv (kun skalering i xboxen), og jeg velger 720p når jeg spiller på 720 projektoren min (kun skalering i xboxen) :)

På en 32" med normal sitteavstand (2-3 meter) vil du uansett ikke klare å skille oppløsning på 720 fra oppløsning på 1080, pga det er begrensninger på hvor små detaljer øyet kan fange opp på en slik avstand (gode eksempel på dette kan du se ved å titte på disse bildene: http://amazingillusions.blogspot.com/20.05...-illusions.html - forklaringen på disse er at detaljenene blir usynlige for oss slik at det er det bakomliggende bildet som blir det vi ser i fokus, og pga avstanden ser vi det ikke som en blur lenger, men som et faktisk bilde).

Og det er minimalt med bildeforskjell mellom HDMI og Component.

Som jeg skriver over, så kan du ved å kjøre 1080p på en full hd skjerm, få mulighet til å kjøre 1:1 pixelmapping og fjerne overscan. Dette gir en økning i bildekvalitet som du lett ser på flere meters avstand - selv på en 32". Samtidig får du med deg 5 - 15% mer bilde informasjon.

Når det gjelder forskjellen mellom 720p og 1080p så er mitt intrykk at det ikke betyr så mye når det gjelder film. Men ved bruk av data så synes jeg forskjellen er meget stor. Konsollspilling havner vel midt i mellom her?

Forskjellen mellom hdmi og komponent er vel som du sier ikke så stor. MEN - mange tver (for eksempel Panasonic) gir deg ikke mulighet til å kjøre mer enn 1080i via komponent. Forskjellen mellom 1080i og 1080p kan være meget stor.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Dette har flere funnet ut ved å analysere hva som skjer "under the hood". Eksempelvis:

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Her kan du se som eksempel: PGR4, 1280x720. Halo3, 1152x640. Gears of War, 1280x720. Bioshock, 1280x720. Ninja Gaiden 2, 1120x585. Av alle spillene de har listet, så er det svært få som faktisk kjører 1920x1080. Det er Virtua Tennis 3 og NBA Street Home Court. Det samme gjelder også i stor grad PS3. Så om du setter xboxen til 1080, så skalerer du nesten uansett - med den ytelsesdemperen som dette potensielt kan ha.

Som jeg skriver over, så kan du ved å kjøre 1080p på en full hd skjerm, få mulighet til å kjøre 1:1 pixelmapping og fjerne overscan. Dette gir en økning i bildekvalitet som du lett ser på flere meters avstand - selv på en 32". Samtidig får du med deg 5 - 15% mer bilde informasjon.

Når det gjelder forskjellen mellom 720p og 1080p så er mitt intrykk at det ikke betyr så mye når det gjelder film. Men ved bruk av data så synes jeg forskjellen er meget stor. Konsollspilling havner vel midt i mellom her?

Forskjellen mellom hdmi og komponent er vel som du sier ikke så stor. MEN - mange tver (for eksempel Panasonic) gir deg ikke mulighet til å kjøre mer enn 1080i via komponent. Forskjellen mellom 1080i og 1080p kan være meget stor.

Som jeg sa; På en normal avstand så har du ikke mulighet til å se forskjell på et 720bilde og et 1080bilde om kilden er omtrentlig den samme (samme bilde bare forskjellig oppløsning). Dette har rett og slett med begrensninger i synet vårt som gjør at vi ikke kan skille punkter under en viss størrelse ved spesifikke avstander. At du kan få med mer av originalbildet fordi du slipper overscan er nå en ting, men at bildet skulle bli så mye merkbart bedre har jeg vanskelig for å tro på. Det kan være at du slipper unna noen skaleringsartefakter, men jeg har igrunn mine tvil om hvor mye du ser disse. Igjen, jeg viser til de illusjonene jeg posta som mer enn bra nok illustrerer poenget mitt: detaljene blir rett og slett for små til at synet kan fange de opp. Det beste hadde jo vært å gjøre en dobbelt-blind test, hvor noen hadde kobla en xbox til tven din uten å vite hvilken som var i hvilken tilkobling, med forskjellig oppløsning MEN med samme kilde, også skulle du ved en avstand på 3 meter avgjort hvilken xbox hadde hvilket signal kun basert på dette. Da hadde vi kunne se hvor mye innvirkning oppløsning egentlig har på små tv'er ;)

En ulempe med maskingenererte bilder (fra f.eks. et dataspill) er at ved lavere oppløsninger får en større problemer med jaggies f.eks. Dvs at bildet blir hakkete. Men det hjelper lite å sette opp til 1080p når -kilden- uansett aldri blir bedre enn 720, da vil man få jaggies uansett om tven viser 1080p.

Lenke til kommentar

Dette har flere funnet ut ved å analysere hva som skjer "under the hood". Eksempelvis:

http://forum.beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Her kan du se som eksempel: PGR4, 1280x720. Halo3, 1152x640. Gears of War, 1280x720. Bioshock, 1280x720. Ninja Gaiden 2, 1120x585. Av alle spillene de har listet, så er det svært få som faktisk kjører 1920x1080. Det er Virtua Tennis 3 og NBA Street Home Court. Det samme gjelder også i stor grad PS3. Så om du setter xboxen til 1080, så skalerer du nesten uansett - med den ytelsesdemperen som dette potensielt kan ha.

Som jeg sa; På en normal avstand så har du ikke mulighet til å se forskjell på et 720bilde og et 1080bilde om kilden er omtrentlig den samme (samme bilde bare forskjellig oppløsning). Dette har rett og slett med begrensninger i synet vårt som gjør at vi ikke kan skille punkter under en viss størrelse ved spesifikke avstander. At du kan få med mer av originalbildet fordi du slipper overscan er nå en ting, men at bildet skulle bli så mye merkbart bedre har jeg vanskelig for å tro på. Det kan være at du slipper unna noen skaleringsartefakter, men jeg har igrunn mine tvil om hvor mye du ser disse. Igjen, jeg viser til de illusjonene jeg posta som mer enn bra nok illustrerer poenget mitt: detaljene blir rett og slett for små til at synet kan fange de opp. Det beste hadde jo vært å gjøre en dobbelt-blind test, hvor noen hadde kobla en xbox til tven din uten å vite hvilken som var i hvilken tilkobling, med forskjellig oppløsning MEN med samme kilde, også skulle du ved en avstand på 3 meter avgjort hvilken xbox hadde hvilket signal kun basert på dette. Da hadde vi kunne se hvor mye innvirkning oppløsning egentlig har på små tv'er ;)

En ulempe med maskingenererte bilder (fra f.eks. et dataspill) er at ved lavere oppløsninger får en større problemer med jaggies f.eks. Dvs at bildet blir hakkete. Men det hjelper lite å sette opp til 1080p når -kilden- uansett aldri blir bedre enn 720, da vil man få jaggies uansett om tven viser 1080p.

I prinsipp ingen displayer som blir brukt til gaming har 720 vetikale linjer - så skalering vil foregå uansett - dermed så vil det å skalere til 1080p ikke være noe verre enn å skalere til 768p. Så for de fleste er det ingen fordel å sette xboxen til 720p!

Når det gjelder forskjeller i bildekvalitet så kan man teste dette lett ved å sette opp to stk displayer ved siden av hverandre. Jeg kan love deg at jeg kan plukke ut tven uten overscan 10/10 ganger selv om det er en 32" på 5 meters avstand.

Lenke til kommentar

Selv om spillet internt i xboxen kjøres i rundt 720p så er nok dette som regel et resultat av design og ytelse fra spillets produsent - altså ikke at de er spesielt laget for et 720p display.

Bak på nesten alle mine xbox spill står det både 720 og 1080.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Tråden kan herved låses, har fått mitt svar og la ikke denne tråden være opphavet til en oppbuldrende diskusjon :).

Fikk ikke med meg denne ;)

Får vel avslutte da med at jeg vil velge 1080p ut fra xboxen på et full hd panel mens noxon sverger til 720p :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...