Potetgullmann1 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nå snakker jeg ikke om anlegg som vanligvis er til hjemmebruk. snakker om konsertanlegg. type metallica anlegg eller de som de feteste russebussene har? med full oppakning selvsagt. Etter russetiden har alle former for lyd blit utrolig tamt aldri bass som rister kroppen grundig, eller diskanter som er så utrolig klare. så hvor mye må jeg ut med for fullt opsett emd det feteste av det fete? hvor langt kommer jeg med 500 000- 1million? Kommer til å spare livslangt for å skaffe meg ett slikt anlegg hvis det er mulig i en manns levealder selvsagt. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Det spørs jo helt om du vil ha et partyanlegg der hovedmålet er å spille høøøøyt eller et anlegg med god lyd. De to tingene lar seg ytterst sjelden kombinere uansett prisklasse. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 med 1 mill kommer du KORT i klassen du nevner her, men tror nok du skal kunne skaffe deg en PA som du blir VELDIG fornøyd med for 150 000 Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Nå snakker jeg ikke om anlegg som vanligvis er til hjemmebruk. snakker om konsertanlegg. type metallica anlegg eller de som de feteste russebussene har? med full oppakning selvsagt. Etter russetiden har alle former for lyd blit utrolig tamt aldri bass som rister kroppen grundig, eller diskanter som er så utrolig klare. så hvor mye må jeg ut med for fullt opsett emd det feteste av det fete? hvor langt kommer jeg med 500 000- 1million? Kommer til å spare livslangt for å skaffe meg ett slikt anlegg hvis det er mulig i en manns levealder selvsagt. du vil ,bruke 500.000- 1.000.000,- på et anlegg? jaha.. sjangsen er vel stor for at du bruker de på noe ant. mest sansynlig før du har spart opp nok til anleget Endret 11. juni 2008 av 2ball(s) Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) sier på ingen måte at jeg har slike penger ^^ men bare av ren nyskjerrighet hehe. Skal ha ett partyanlegg med ekstremt god lyd, som også spiller nok til at du når smertegrensa fra 5 meters hold. trenger virkelig ikke høyere en det. Velger klar lyd>høy lyd any day. jeg er en syk lydnoob. hva er PA? Nå snakker jeg ikke om anlegg som vanligvis er til hjemmebruk. snakker om konsertanlegg. type metallica anlegg eller de som de feteste russebussene har? med full oppakning selvsagt. Etter russetiden har alle former for lyd blit utrolig tamt aldri bass som rister kroppen grundig, eller diskanter som er så utrolig klare. så hvor mye må jeg ut med for fullt opsett emd det feteste av det fete? hvor langt kommer jeg med 500 000- 1million? Kommer til å spare livslangt for å skaffe meg ett slikt anlegg hvis det er mulig i en manns levealder selvsagt. du vil ,bruke 500.000- 1.000.000,- på et anlegg? jaha.. sjangsen er vel stor for at du bruker de på noe ant. mest sansynlig før du har spart opp nok til anleget Noen bruker 500 000 på bil. kansje jeg velger å bruke 5000 på bil og 495 000 på anlegg Endret 11. juni 2008 av Potetgullmann1 Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 vil også nevne at denne typen utstyr vil være totalt bortkastet, med mindre du har tenkt å leie deg ut til store konserter, osv, setter du dette i kjellerstua, eller leier deg ut til små "hjemmefester" eller ting med mindre lokaler og naboer, vil du for det første aldri i verden få utnytett halve potensialet i anlegget, og for det andre få naboklager før du hadde main over 20% skal du bruke det hjemme ville jeg kjøpt et anlegg av god kvalitet ment for nettop det, brukt maks 50 000 helst mindre med mindre du har goood peiling, det vil spille penere, og antagelig mer enn høyt nok til at du alderig vil dra det over 60% skal du ha PA til hjemmefester/små lokaler osv tror jeg fotsatt 50-60 000 vil gjøre god nytte. du må i alle fall begynne på det nivået, å gå rett på et 100000 + anlegg er etter min mening helt sinnsykt. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Som mange her sier og som du sikkert selv også vil oppdage etterhvert. Høy lyd er ikke det samme som kvalitetsrik lyd. Dundrende bass og skrikende diskant er ikke det samme som en god dynamsik lydfremstillig over hele frekvensspekteret. Husk at et anlegg for å spille høyt (typisk partyanlegg/PA) har begrensede bruksområder. Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Så må også skaffe meg en gytte som er 1 mil fra alt som heter folk.. noen som aner en ca pris på anleggene de feteste russebussene hadde? spektrumanlegget, eller metallica anlegget. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Metallicaanlegget ble leid inn for 600 000 om jeg husker rett. Hva det ville kostet om man ville kjøpe hele greia blir noe annet. Sier meg samtidig enig med de fleste andre at et sånt anlegg har et veldig begrenset bruksområde og at man vil få så og si like mye glede av et godt hjemmeanlegg til +-50 000. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Ja, store cluster/arrays er til bruk på store arenaer hvor man skal fylle et digert område med veldig mye lyd. Masse høyttalere og masse effekt (i tillegg til bunnsolid driftssikkerhet) = grisedyrt. Snakker du om å fylle kjellerstua hjemme med lyd er de akustiske forholdene helt annerledes, og kravene til utstyret like så. At en forsterker ryker er heller ikke like kritisk hjemme hos deg selv som midt under en gig med 15 000 fans... Jeg tror også du vil komme langt med +/- 50 000,-, spesielt om du handler brukt utstyr og får noen som har peiling til å hjelpe deg med innkjøpene Å kjøpe "det feteste av det fete" er å kaste bort penger. Omtrent som å kjøpe Bugatti Veyron for å kjøre opp og ned til postkassa. Endret 15. juni 2008 av epifant Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Snakker om rigg på en hytte som ikke har naboer i 10 km radius. skal ha en bass som rister kroppen din og en diskant så høy og klar som himmelen selv . mellomtone er det litt vansklig å beskrive i nationalromantiske preg Skikkelig utelyd med andre ord. Endret 15. juni 2008 av Potetgullmann1 Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Å kjøpe "det feteste av det fete" er å kaste bort penger. Omtrent som å kjøpe Bugatti Veyron for å kjøre opp og ned til postkassa. Men folk gjør det allikavel. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tviler på at Veyron-eiere henter posten sin selv :!: Uansett var poenget mitt at "best" er helt avhengig av bruksområdet, ikke en universell fasit. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) vil også nevne at denne typen utstyr vil være totalt bortkastet, med mindre du har tenkt å leie deg ut til store konserter, osv, setter du dette i kjellerstua, eller leier deg ut til små "hjemmefester" eller ting med mindre lokaler og naboer, vil du for det første aldri i verden få utnytett halve potensialet i anlegget, og for det andre få naboklager før du hadde main over 20% skal du bruke det hjemme ville jeg kjøpt et anlegg av god kvalitet ment for nettop det, brukt maks 50 000 helst mindre med mindre du har goood peiling, det vil spille penere, og antagelig mer enn høyt nok til at du alderig vil dra det over 60% skal du ha PA til hjemmefester/små lokaler osv tror jeg fotsatt 50-60 000 vil gjøre god nytte. du må i alle fall begynne på det nivået, å gå rett på et 100000 + anlegg er etter min mening helt sinnsykt. Godt svart, heilt enig i det du har skrive her. Det er ikkje noko poeng i å tenke på PA-anlegg til privat bruk. Høg lyd får du kanskje på konsertar, men du kan få langt betre lyd heime i stova med bra utstyr og riktig oppsett. På konsert får du ikkje med deg heile lydbiletet. Vokalen er spesielt vond å få tak i. Det er sjølvsagt avhengig av korleis anlegget er satt opp, men det er ein generell erfaring eg har fått. Edit: Sjølvsagt er det faktum at det er liveopptreden ein viktig årsak, eit studioopptak på PA-anlegg funker sikkert greit. Uansett er det for voldsomt. Du treng ikkje noko PA-anlegg for å fylle ein rom heime, skal du sitje 5 meter unna kan du klare å levere lyd på smertegrensa lenge før du kjem opp i utstyr til 500 000. Om du er interessert i lyd og musikk og har lyst på eit anlegg som gjev god lyd så kjem du langt med eit anlegg til 10 000. Går du opp til 20-30 000 får du endå meir trøkk utan at det går ut over lydkvaliteten. Mitt beste tips er å ta turen til ein hi-fi-forhandlar og skru opp lyden på utstillingsanleggene. Butikkane er vanlegvis inndelt i lydisolerte rom så du kan lukke døra og skru opp utan å fylle heile butikken. Eg testlytta ein del anlegg før eg til slutt kjøpte mitt. Forskjellen frå 10 000 til 20 000 var absolutt der. Det er sjølvsagt forsterkaren dette står på, men det står jo gjerne i stil med høgttalerene. Det vart eit mykje kraftigare uttrykk på det andre anlegget. Er du opptatt av bass kan du jo kjøpe ein subwoofer for å få litt ekstra punch på dei lågare frekvensane. Til slutt kan eg nevne at lydnivå og lydkvalitet er individuelt, difor må du personleg ta turen rundt og prøvelytte. Du kan lese deg over ende på internett, men til slutt betyr det ingenting for kva lyd som høyrest best ut i dine øyre. Endret 15. juni 2008 av Zeph Lenke til kommentar
fhl Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Et par Danley SH50 og DTS20 vil gi en ganske heftig opplevelse med god lydkvalitet så lenge rommet ikke blir for stort. Utendørs kreves det nok mer. Frode Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Ett russebuss anlegg vil bare være idiotisk. Det vil også koste deg mere i knuste ruter. Men to topper og to subber fra feks det fhl tipser om eller Meyer vil nok funke bra. Meyer går vel for å være det beste du får innen PA/konsert anlegg. Lenke til kommentar
Potetgullmann1 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 håper alle vet dette er halveis teoretisk, siden jeg er fattig student uten mange godt betalte jobber i sikte før om en 5 års tid.. men vil takke for mange bra svar! skjønner jo at det muligens er overkill og smør på flesk med større høtalervolum enn romvolum i ett hus. Men teoretisk. Vinner jeg i lotto vil jeg bygge meg en hytte lang fandenivold i skauen med utrolig mange sengeplasser og ett gigantisk uteanlegg er min drøm hvertfall- hadde vært evig fett nå, selv om jeg sikkert finner annet å bruke pengene mine på innen tiden jeg teoretisk kunne ha sjans til å realisere. Lenke til kommentar
antex Skrevet 7. juli 2008 Del Skrevet 7. juli 2008 (endret) det anlegget vi har i kjellern spiller så man hører det greit på 6-700 meters avstand. det er da klipsch rf-83 kombinert med en nad forsterker. spiller pent med grei lyd og banker det meste ned i støvlene hvis du skrur opp volumet Endret 7. juli 2008 av antex Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Håper du bor langt ute i skauen. Å kjøpe dritt anlegg til 1 million, eller skikkelig til 50-100 tusen? Kjøp Klipsch RF-83, og legg til 2 SVS Ultra subwoofere for den ristene følelsen. Og hvis ikke det er nok så kjøp ett par rumperistere og monter på stolen/sofaen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå