Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hallo! Litt gøy å se på at det er noen som viser litt interesse for Delphi. Men unnskyld deg: Tutorials og guider er noe av det enkleste man kan finne. Grunnen er at det er så utrolig spesifikt å søke etter det. Men siden jeg er i godt humør nå skal jeg poste de første treffene på google jeg faktisk har benyttet selv. Versågod:

http://www.festra.com/eng/

http://delphi.about.com/od/beginners/a/delphicourse.htm - Følg den og du blir pro

http://www.programmingtutorials.com/delphi.aspx

http://www.freeprogrammingresources.com/delphi.html

http://home.no.net/talfheim/delphi/delphimain.htm - Veldig fin for å forstå basisk (norsk)

Vil minne om at det finnes utrolig mange fine bøker i bukta, men for å ikke bryte noen regler så får du finne det frem selv.

Mvh

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar

Kan ikke klage på dårlig service her vertfall :) da får jeg sette meg ned å lese litt :)

EDIT: det jeg så var at disse er jo for Borland. de solgte jo delphi til code gear om jeg ikke tar helt feil. er all syntax den samme? evt, bør jeg bytte delphi versjon? Anbefalinger?

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Fint at du er fornøyd, absolutt:) Nå er jeg helt på det laveste nivået når det gjelder delphi, men den samme syntaxen gjelder om jeg ikke tar helt feil. Om noe er endret kan det neppe være mye. Alle tutorials jeg har brukt har funket fint som fjell.

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg. Det å bytte versjon av Delphi er opp til deg, personlig foretrekker jeg Borland Delphi 2005 og/eller 2007. Så du kan egentlig føle deg veldig konfortabel med den du har. Lykke til videre:)

Mvh

Jørgen Pedersen

Lenke til kommentar

Fra tidligere av, har språket/syntaxen hett pascal, og verktøyet/editoren hett delphi. Det har de imidlertid endret på litt etter litt, så nå kalles både språket og verktøyet delphi.

At Borland skilte ut 'verktøy'-avdelingen sin til et eget selskap (CodeGear) for noen år siden har ikke hatt noen som helst påvirkning på hverken språket eller verktøyet. Ikke annet enn at CodeGear har hatt litt mer handlekraft enn det Borland (eller Inprise som de også valgte å kalle seg for en stund) hadde. Dette kommer av at CodeGear har utelukkende fokus på utviklingsverktøy, mens Borland har kun øye for 'Enterprise'-ting. (Ikke spør hva det er - ingen vet. Det er derfor de ikke gikk så bra, kanskje...?)

Nå er nå uansett CodeGear solgt videre til ett selskap med et vrient navn - Embarcadero Technologies. Embarcadero er også verktøy-leverandør, men leverer diverse databaseverktøy i stede for utviklingsverktøy. Forhåpentligvis blir dette et fruktbart samarbeid. Fokuset på verktøyet og ikke alt annet fjas tror jeg vil holde seg, og da bør ting gå bra.

-Vegar

Lenke til kommentar
Fra tidligere av, har språket/syntaxen hett pascal, og verktøyet/editoren hett delphi. Det har de imidlertid endret på litt etter litt, så nå kalles både språket og verktøyet delphi.

Hmmmm mulig jeg tar feil her, men er ikke Delphi en OOP version av pascal?

Lenke til kommentar

Ehm, Delphi, Pascal og hele den familien er jo OOP. Men om du ser det fra ditt perspektiv kan du jo si det på den måten, men fortsatt er alt OOP.

Lenke til kommentar

Ehm, Delphi, Pascal og hele den familien er jo OOP. Men om du ser det fra ditt perspektiv kan du jo si det på den måten, men fortsatt er alt OOP.

hmm det var rart, leste litt på wikipedia

A derivative known as Object Pascal was designed for object oriented programming.
Borland later decided it wanted more elaborate object-oriented features, and started over in Delphi using the Object Pascal draft standard proposed by Apple as a basis

Men men man kan vel ikke stole helt på wikipedia (eller tokningen av det :) ).

Lenke til kommentar

Det kan være wikipedia har rett i det den sier. Borland Pascal/Turbo Pascal hadde begge søtte for objektorientert programmering på slutten, men delphi har nok helt klart en annen/bedre støtte enn hva som fantes fra før. Om en så velger å skille mellom disse variantene eller om man bare sier at språket er pascal - det får vel bli litt opp til hver enkelts behov vil jeg tro.

Den første tiden Delphi levde, ble språket fortsatt kalt for pascal, mens verktøyet ble kalt delphi. Nå er det vel ingen som skiller lenger.

Men det har vel kanskje litt større behov for å skille mellom forskjellige pascal-implementasjoner etterhvert som de blir mindre kompatible. Se f.eks. RemObjects Oxygene vs Delphi. Begge baserer seg på pascal-syntaxen, men har gått i hver sine retinger og endt opp med en del forskjellige 'språk-konstruksjoner'. Da blir det et poeng å si at dette er Delphi-kode, mens dette er Oxygen-kode i stede for å bare si pascal-kode slik man gjorde før.

Kanskje...

-Vegar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...