Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Erstatningskrav, reparasjon av moped

glennib

Anbefalte innlegg

Hei jussfolk.

Jeg har gjort en muntlig avtale med en person om at han skulle reparere mopeden min. Dette tok år og dager, da han før vinteren fortalte meg at den var nesten i orden, men manglet en sentral del. Han gav meg valget om å hente den som den var, eller vente til den var helt i orden. Jeg valgte å vente. Dette tok fryktelig lang tid, over vinteren, og tilslutt ble jeg så lei av å vente at jeg kontaktet han og skulle hente mopeden. Jeg oppdaget mange skader som har skjedd i mellomtiden, blant annet at sylinderen har sprukket som følge av at den sto ute i vinter.

Har gått til forliksrådet, og skal ha møte i august. Hva slags lov går dette under? Noen som vet?

Advokaten til "tiltalte" refererer til skadeerstatningsloven §1-1, etter den bestemmelsen kan barn og ungdom under 18 år bli pliktig til å erstatte skade som de volder forsettelig eller uaktsomt, for så vidt det finnes rimelig under hensyn til alder, utvikling, utvist adferd, økonomisk evne og forholdene ellers (i følge advokaten til tiltalte).

Tiltalte mener så klart at personen ikke har voldt noen som helst skade på mopeden, verken forsettelig eller uaktsomt.

Noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sprekker sylindere i minusgrader? NEI!

Barn helt ned til 15 års alderen er pliktig til å dekke skader selv. Barn under dette er underordnet ansvaret til verge - mao. verge må betale.

Bare sørg for at du veit hvilke skader som har oppstått, og hva du kan forvente i kompensasjon.

Lenke til kommentar

Det var ikke frostvæske i.

Om jeg gir mopeden min til et verksted, og den blir ødelagt i mellomtiden, har jeg krav på erstatning?

Kan dette sammenlignes?

Noen med litt jussekspertise som kan hjelpe meg å finne hvem lov jeg kan gå ut ifra?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...