Gå til innhold

Dell XPS til HD-videoredigering - vil denne duge?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny laptop til HD-videoredigering, og trenger litt kraftige saker da. Jeg har kommet opp med et forslag til oppsett av en Dell XPS maskin, og her er spesifikasjonene:

Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T8300 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 3 MB L2-buffer)

Ekte Windows Vista™ Home Premium - norsk

4096 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [2 x 2048]

NVIDIA® GeForce™ Go 8600M GT med 256 MB dedikert grafikkminne

320 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

15,4-tommers widescreen WUXGA (1920 x 1200) TFT-skjerm med TrueLife™

Her er systemkravene for Sony Vegas Pro 8 (som er programvaren jeg bruker for redigering): http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro/sysreq

Har dere noe formening om denne vil klare HD-redigering greit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva defineres som greit? :p

Sony Vegas Pro 8 takler HDV kjempebra. Jeg med min beskjedne Inspiron 6400 (T5200 1.6Ghz, 2gb 667mhz ram, geforce go 7300) kan redigere full 1080P (uten effekter riktignok) uten lag i det hele tatt og full 25fps avspilling. Og jeg kjører Vista! Haha! Hvis jeg i tillegg benytter meg av Cineform (som kommer med Vegas, dog en noe gammel utgave av Cineform) så kan jeg kjøre på en god del effekter før det begynner å gå tregt i preview-vinduet også. Så jeg mener du skulle være godt rustet. Men det er jo veldig personlig da... Det er vel ikke så mye råere pc du kan sette sammen uten å øke veldig i pris?

(btw, jeg har preview vinduet satt til "preview" og som regel 1/4 str.)

Endret av The_Lobster
Lenke til kommentar

Takk for raske svar!

He he, definisjonen min for greit er at jeg kan redigere filmene uten å måtte irritere meg over at den skulle henge seg. Hvis PC-en begynner å hakke, så vil videoredigering bli mer et slit enn glede og hobby :) Jeg redigerer SD filmer på dagens stasjonære i "preview", og jeg synes dette går helt fint. Sony Vegas Pro 8 gjorde at videoredigering gikk mye glattere enn Adobe Premiere Pro CS3, som hakket selv i "Draft Quality".

Sannsynligvis går det helt greit, eneste ankepunkt på en laptop er harddisken, men de begynner å komme etter de også.

Er det hastigheten du tenker på? Når det gjelder størrelse, så vil alt av filmer bli lagt på en ekstern backup harddisk.

Så, igjen: alt jeg ønsker er å redigere HD-opptak, og selvsagt kunne se dem (og andre HD kjøpte filmer) i 1080p. Hvis dere mener at jeg ikke vil oppleve noe som helst hakking, så er det godt! :)

Lenke til kommentar

He he, skjønner at jeg ikke er alene om den 15% :D Jeg hadde ikke tenkt å bestille nå med en gang uansett, har sett at slike koder kommer ut ofte. Men jeg takker for tipset ang. å bestille over telefon! Dell gir jo egentlig utrolig mye rabatter nå.

Og det har vært veldig rask hjelp også - det setter jeg veldig pris på!

Lenke til kommentar

... og det er vanlig at privatpersjoner også kan forvente seg en liten pen rabatt over telefon?

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe PC i slutten av sommerferien, da jeg redd for et kjøp nå vil gjøre at jeg går glipp av sommeren :p Tror dere at Dell vil kjøre noen tilbud til skolestart igjen også? Spurte om dette kjøpet på forumet nå, slik at jeg vet hva jeg kan forvente rundt prisen og hva oppsparingsplanene må være. :)

Endret av DawnDusk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...