Gå til innhold

Kamera til action-bilder for 5000-6000

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg trodde trådstarter lurte litt på det med om kortet inneholdt noe, eller var tomt. Og at han ønsket den programvaren.

Det trodde jeg også, og formateres det slik Nautica sier blir det i hvertfall tomt. Men enig at det er uklart hva trådstarter egentlig har gjort med kortet. Er det for eksempel et sdhc kort så er det en del kortlesere som ikke klarer å lese kortet.

Lenke til kommentar
Var det eg lurte på.....

Ser ut som om eg skal stappe inn kortet i pcen og kopiere den infoen som ligger på kortet...men når det er i pcen så finner eg ikke noe på det kortet...

Men finner PCen kortleseren, og finner den kortet? Virker kortleseren med andre kort? Hva slag kort er det?

Lenke til kommentar
Den finner korteleseren når kortet står i leseren men når eg klikker inn på kortet så er det tomt...På kortet står det :

Lexar Professional 4 GB 133x Speed. og SD HC tror eg...er bare halve D'en liksom...

Eldre kortlesere klarer ikke SDHC-kort. Prøv det i en annen kortleser.

Lenke til kommentar

Ang. SDHC-kort: gamle kortlesere, både eksterne og innebygde, klarer ikke å lese SDHC. Mange gamle kamera klarer heller ikke å bruke slike kort.

Men: som regel følger det med en liten USB-adapter som man kan stikke kortet i og sette den i PCen. Da vil det fungere på alle slags PCer.

Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale en GOD linse til dette kameraet...?

Ja.

Erhmm...ja? Kan du SKRIVE det også ?

De forsøker å fortelle deg at du må være mer spesifikk. Skal du ha en tele, en supervidvinkel eller skal du bytte ut normalzoomen med noe optisk bedre?

Lenke til kommentar

Hvis det er 18-55 IS så kan du ta deg litt tid før du bytter. Det eksemplaret Photozone testet målte enormt bra på oppløsning i forhold til sin klasse. Like mye som 17-85 til 4000, selv om alle ville foretrekke det objektivet. Det har USM og god byggkvalitet. Men du foretar ikke skiftet kun på grunn av skarphet. Det samme gjelder også Tamron 17-50 og Sigma 18-50/2,8 som mange her inne lovpriser. De er ikke noe særlig skarpere enn en god 18-55 IS. Du kan derfor lene deg litt tilbake med investeringene, og begynne å ta bilder. Har du ikke vært uheldig med eksemplaret kommer du til å få skarpe og fine bilder med det.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt hva du mener, men hvis du ikke tar raw samtidig bør du stille kvaliteten på full størrelse og beste kvalitet.

Alternativet hvis du bruker raw er å lagre en medium jpg i beste kvalitet. Det er den kombinasjonen jeg bruker. Medium jpg til å browse og teste ut bildene mht skarphet osv, raw når jeg skal perfeksjonere et bilde i etterbehandlingen.

Lenke til kommentar
Er det noen spec innst kameraet burde stå på for å få best mulig bilder?

Det beste spec er bruksanvisningen.

Men hvis du føler du får uskarpe bilder,så bruker du nok alle fokuspunktene "dem som er røde inni søkeren".

Bruker du fullauto,hvis du gjør det så får du ikke justert noe annet en oppløsningen på jpeg formatet.

Sett kameraet i P,TV eller i AV,bruker Av mest selv.Når du har gjort det,så kan du trykke inn den lille knappen oppe til høyre som ser ut som et rallyflagg og et lite forstørrelseglass med minustegn.

Da får du alle de røde prikkene i søkeren,rull det lille hjulet ved siden av utløseren til kun det i mitten er rødt.

Nå skulle du ha sentrums autofokus.Det du vidre gjør nå er å holde utløserknappen halveis nede samtidlig som du setter det enslige røde punktet der du vil ha fokus,hold knappen halveis nede fortsatt og beveg kameraet sån du vil at bildet skal være"du vil kanskje ha fokuset litt på siden i bildet"tykk så utløserknappen helt ned.

Voila du har nå tatt et bilde med kontrollert fokusplan.

Hvis du bruker P så er det en form for auto som gir deg enkle justeringsmuligheter,se manuelen.

Tv gir deg mulighet til å ha kontroll over hastigheten kameraet skal bruke,spesielt til ting som er i bevegelse.

AV gir deg mulighet til å ha kontroll over blenderåpningen,hvor mye lys som du trenger for og få tatt bildet.

Prøv disse innstillingene litt.trykk inn utløserknappen halveis inn og vri på hjulet ved siden av utløseren den ene eller den andre veien,mens du vrir så ser du inn i søkeren der ser du noen tall som forandrer seg og en liten rund gul prikk,når den prikken begynner og blinke er du utenfor sonen du kan ta bilder prøv andre veien og det same skjer der,ta bilder i begge ender og litt immelom de to punktene og etter hvert så begynner du og forstå hva som er den beste innstillingen for deg.

Har du lest fotokompendiumet her på forumet ? hvis ikke så er det å anbefale da den gir deg masse nyttig informasjon angående det og ta bilder.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Takker for ett meget godt svar...Har bare brukt fullauto til nå eg... :blush:

Innlegget dit her viser jo at du vil bort fra det :)

Så vi får prøve og hjelpe deg.

450D du har ? det objektivet "18-55 IS" som følger med går for å ta gode bilder.

Det er du og kun du som kan ta bilder,så bare begynn og utprøv de forskjellige innstillingene P,TV og AV.

Se på hvordan andre tar bilder "BK" og les kritikken,det gir deg mye innblikk på hvordan innstilinger du kan bruke i forskjellige situasjoner.

Skriv ut lommeguiden til Zaft og bruk den,gir deg veldig mye om innstillinger i kameraet.Lagt for 400D,men det meste er likt i 450D.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=867287

Det er bare å spørre hvis du lurer på ting og tang om å ta bilder.Kanskje bedre og lage en tråd om det i fotograferingsemne da.

Bildekritikk "BK" bruker du bare om du vil ha en tilbakemelding på bilder du synes du har lykkes med å ta,ellers så lager du en tråd direkte i fotografering om ting du lurer på "innstillinger,komponering,osv".

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=65

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...