Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntligeksamen nyere historie| En historisk begivenhet etter 1850

Anbefalte innlegg

Jeg kom opp i nyere historie til muntlig eksamen. Oppgaven er:

En historisk begivenhet

Velg en historisk begivenhet etter 1850

Vis hvordan denne begivenheten påvirket politiske, økonomiske og sosiale forhold, nasjonalt og internasjonalt.

Det var jo et veldig bredt emne, boka vår heter "Nyere historie, Norge og verden etter 1850".

Jeg litt shit out of luck her. Har ikke peiling på hvilken historisk hendelse jeg bør ta eller hvillken problemstilling som lar meg ta med mye stoff.

Foredraget skal vare 15min og etter det 15 min utspørring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kom opp i nyere historie til muntlig eksamen. Oppgaven er:

En historisk begivenhet

Velg en historisk begivenhet etter 1850

Vis hvordan denne begivenheten påvirket politiske, økonomiske og sosiale forhold, nasjonalt og internasjonalt.

Det var jo et veldig bredt emne, boka vår heter "Nyere historie, Norge og verden etter 1850".

Jeg litt shit out of luck her. Har ikke peiling på hvilken historisk hendelse jeg bør ta eller hvillken problemstilling som lar meg ta med mye stoff.

Foredraget skal vare 15min og etter det 15 min utspørring.

Det var vel alt annet en bredt. Ta en historisk begivenhet.

Da kan en begivenhet f.eks være

Industraliseringe, unionsoppløsningen fra Sv. WW1 WW2, marshall hjelpen, metallica i bergen 16 juli, nato samarbeidet, kalde krigen, murens fall og nedleggelsen av østblokk landene.

Se i innholdsfortegnelsen i boken og ta det emne som du finner mest interessant. :)

Lenke til kommentar

Du kan jo også ta noe fra nyere tid som du har et litt "nærmere forhold" til. 11. september 2001 er jo historie, ikke sant, og den har gitt mange følger for hele verden. For Norge har terrorkrigen etter dette terrorangrepet, ført til at vi har sendt soldater til Afghanistan. Da kan du også ta med NATO og Norges forhold til 11.september, og også selvfølgelig gjøre rede for hvordan man planlegger å bekjempe terroren. Men for all del, dette var bare det første som falt meg inn. Kanskje er det lurere å ta noe av eldre dato, men velg noe du synes er interessant. Det er svært viktig for å holde oppe motivasjonen. Dessuten er det større sjanse å lykkes og være manusUavhengig om du kjenner til saken selv/har et slags forhold til den. For du levde jo da terrorangrepene skjedde, du så dem på TV. Viktig er det iallfall å velge en begivenhet som gir deg stort utbytte i forhold til at du får vist så mye historiekunnskaper du kan på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...