Aury Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Fikk grafikk-kortet i posten i dag, og gledet meg som en unge til å teste det ut. Murphy's lov tillater jo ikke at slikt går upåaktet hen, så blåskjermen meldte seg raskt da jeg fyrte opp maskina og prøvde å konfigurere kortet. Etter litt uffing fant jeg ut at min gode gamle MIST 500W ikke duger til slikt fint kort. Da jeg tok kontakt med supporten til XFX fikk jeg beskjed om at 12V-kontaktene må ha minst 26amps for at det skal duge. Det er her jeg stusser litt. Etter å ha surfet litt rundt omkring på forum fikk jeg inntrykk av at blant annet Corsair HX 620W skulle duge. Den har imidlertid bare 18amps på 12v-linjene sine. Så da er det bare å krype til korset og spørre om rettledning. Hvilket PSU kan jeg stole på funker til mitt nydelige nye kort? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) HX620 er merket med 3x18A 12V rails, men i virkeligheten er dette kun på papiret. I praksis fungerer den som en enkelt 50A rail. Dette er bekreftet av produsenten selv. Forøvrig er kravet XFX pratet om, 26A kombinert for alle 12V-rails, selv om de er splittet opp. Endret 11. juni 2008 av Smirnoff Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vel, først av alt så er produsentenes annbefalinger alltid veeeldig konservative. Om kortet (alene) trengte 26amp, så hadde i såfall kortet trukket maks 26ampx12volt = 312watt. Det VET vi at kortet ikke trekker. Grunne til at produsenten ahr oppgitt 26amp er dermed fordi at de både vil ha en god margin, samt at de også iberegner at det er en del annet i maskinen din som sluker 12volt (og det er det jo). Nå har jeg ikek tall på hvor mye 12volt misten din gir, men Mist pleier å være rimelig solide saker, og om vi anntar at resten av maskinen din er hihg-end på samme måte som skjermkortet så ville jeg fremdeles annta at Misten din ville taklet kortet. Hvordan var det egentlig du kom frem til konklusjonen at de var PSUen som var problemet? Jeg sier ikek nødvendigvis at den ikke er det, men det blir litt for dumt å bare annta det basert på en feilaktig gjettning og så ha samme problemet med en ny PSU. Jeg ville annbefalt 500-600watt på en PSU som har gode 12volt rails. det burde være nok. generellt sett, jo mer 12volt en PSU leverer jo bedre, sidne det er der 90% av spenningen trekkes fra i moderne systemer. Selvfølgleig dog kan det være en god ide \ legge i en enstra hundrelapp eller to og gå opp i 800-1000watt klassen. Fordelen med det er jo at du da sansynligvis kan bruke PSUen din videre i mange kommende systemer og unngå å måtte oppgradere litt og litt flere ganger. -Stigma Lenke til kommentar
Aury Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 @Smirnoff: Ok, det kan jeg forstå. Nå har det seg slik at den 2 år gamle MIST'en har 2x18A 12V. Jeg antok derfor at det ville være behov for 26A per linje. I stand corrected. @Stigma: Som sagt, MIST'en har 2x18A 12V rails, etter det jeg forstår. Den har også en dedisert 6-pins PCI-e rail, eller ihvertfall er den merket sånn. Poenget er at jeg kunne benytte meg av totalt 3 forskjellige rails til to 6 pins-kontakter på kortet, og uansett hvilken konfigurasjon jeg benyttet ble resultatet det samme: Maskinen starter fint, og alt er bare fryd og gammen til jeg forsøker å å åpne nvidia kontrollpanel eller belaster med mye grafikk av en eller annen sort. I ticket'en til xfx skrev jeg at jeg fikk blåskjerm ved oppstart av nvidia controlpanel. Greia er at kontrollpanelet forsøker å konfigurere grafikkortet, noe som ledet meg til å tro at det ville trekke mere strøm da. Resten av maskinen er forøvrig relativt ferskt: Intel Core 2 Duo E8400, ASUS P5E, OCZ GOLD XTC 4GB, og 2 gamle Hitachi Deskstar 250GB. Når det gjelder en ny strømforsyning er planen å kjøpe noe som holder til et tilsvarende system noen år fremover, ja. Så å legge noen ekstra kroner i PSU er akseptabelt. Feel free til å komme med anbefalinger Og til slutt, tusen takk for svar Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har ikke full oversikt over PSU markedet, men jeg gjorde en del resaerch når jeg selv kjøpete PSU for en stund siden. Mitt valg fallt på denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=81208 Det er en 1200watt PUS fra chieftec. Den er langt langt billigere enn andre PSUer av tilsvarende styrke, men likevel er den høy kvalitet og har naturligvis massevis av kraft til å drive nesten hvilket som helst system, selv mange år fremover og selv om du skulle velge SLI, tri-SLI eller kanskje til og med quad-SLI. Det er mitt personlige valg, mne den er kanskje litt vel overdimensjonert for deg. Den har jo dog den fordelen som sagt at den vil være framtids-sikker for all forseelig fremtid, og den er i grunn ikke spesiellt mye dyere enn en kvalitets 800watter. Jeg sier ikke at du trenger så mye, men det er i mine øyne en god investering. Merk at denne PSUen, som mange andre over 800watt - er en en lang versjon. Den tar altså litt mer horisontal plass enn en typisk PSU, så om du skulle bestemme deg for denn så må du passe på at den har plass i kabinettet ditt. Det er vanligvis ikke noe problem for et vanlig ATX kabinett, men sjekk for å være sikker. -Stigma Lenke til kommentar
fflex Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=83117 780,- NOK på Datakjeden også, veldig bra deal. Konklusjonen fra testen til hw.no + Lav rippel + God +5 V og +12 V-linje + Energieffektiv + Lavt støynivå opp til 400 W belastning + Grei pris - Noe ustabil +3,3 V-linje - Noe støy ved stor belastning. Endret 11. juni 2008 av fflex Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Nå er det jo bekreftet at det er levert MIST modeller med sviktende kondensatorer (utstyrt med Fuhjyyu kondensatorer som lekker). Kan hende din har blitt redusert i effekt som følge av døende kondensatorer . Det skulle vel ikke være noe i veien for at den skulle dra oppsettet , eksempelvis er en E8400 mer strømsnill enn f.eks tidligere AMD/P4 prosessorer , forsåvidt også tidligere C2D. Endret 11. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Aury Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) @Stigma: Ser jo grei ut den, men må innrømme at størrelsen avskrekker. Litt usikker på hvorvidt det blir trangt for ledninger o.l. @Syar: Den diskusjonen har jeg faktisk notert meg, og gikk så langt at jeg åpnet PSU for å sjekke. Gjorde selvsagt ikke noe mer som kunne ha påvirket funskjonaliteten, men ved ren observasjon kunne jeg se at kondensatorene ikke var samme farge som Fuhjyyu sine, og det stod heller ikke den logoen på. Kondensatorene så forørig hele og fine ut. Jeg trodde som deg at PSU'en skulle funke for kortet etter å ha sjekket på eXtreme Power Supply Calculator. La også til 50% capacitor aging for å se om det gjorde noe forskjell uten å få negativt svar. Så nå står jeg i bunn og grunn tilbake med at PSU'en er for svak, eller at det er en annen, ukjent grunn til blåskjerm. Endret 11. juni 2008 av Aury Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er det random bsod med ulike årsaker/kilder er det naturlig å skylde på svak PSU. Er derimot f.eks nv disp kilden hele tiden kan det likeså være driver relatert. Lenke til kommentar
Aury Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Da kan jeg herved erklære meg som grønnskolling, første rang. Installerte kortet på nytt og hentet ned drivere direkte fra nvidia denne gangen. Voilã, kortet fungerer. Eller ihvertfall har jeg ikke fått noen blåskjerm enda. Skal teste litt mere utover kvelden, men for øyeblikket ser det ut til at det var driver som var den skyldige. Det skal sies at jeg kjører xp x64, og at jeg lastet ned internasjonale drivere fra xfx i første omgang. Driverne jeg bruker nå er de amerikanske versjonene fra nvidia. Ikke at det skal være noen forskjell, men uansett... Men uansett vil jeg tro at jeg får behov for ny PSU til neste runde oppgradering, så greit å få noen tips om hva som er lure investeringer Endret 12. juni 2008 av Aury Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå