b0berg Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Noen synspunkter på hva jeg burde ha med i foredraget mitt? Har tatt med litt om tilstanden i Europa etter 2.vk, men fatter ikke helt hvordan jeg skal legge det ann videre :S Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Bakgrunnen for den kalde krigen var en psykologisk stillingskrig. Begge sidene var klar over at en situasjon som ville medføre våpenbruk, så hadde kostnadene på begge sider blitt så kolossale at ingen kunne overhode betraktes som vinner. Derfor hadde ingen intensiver for å virkelig iverksette noe heller. Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Du bør dele opp den kalde krigen i mindre sektorer. Det er naturlig å trekke ut enkelthendelser som eksempel på hvordan situasjonen ble holdt "delvis" under kontroll. Her er vel Cuba-krisen særlig relevant. Samtidig vil det også være naturlig å trekke inn mange nedrustningsavtaler o.l. under tøværsperioden. Det er ikke noe fasitsvar på hvorfor krigen aldri ble reelt varm (selv om både Korea-, Vietnam- og Afghanistan-krigen var indirekte krigføring mellom supermaktene). Men du kan blant annet trekke inn virkningen av de store fellesorganisasjonene samt aktiv politikk som hindret fullstendig kaos. I tillegg innså vel partene gradvis at en eventuell krig ville ødelegge hele verden som følge av den massive militærutviklingen på kjernefysisk nivå. USA gjorde for eksempel helomvending fra prinsippet "massiv gjengeldelse". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå