Gå til innhold

Brannslukking med "metallteppe"?

Anbefalte innlegg

Nå som skogbrannene herjer sørpå og vi ser det på nyhetene hele tida, kunne man rullet ut et digert brannteppe i metall for å stoppe brannen? Jeg ser for meg at brannmannskapet setter opp en rekke teleskop-påler i metall, setter opp barduner på den ene siden og ruller en metallfolie mellom disse som skal fungere som varmeskjold mot brannen. Folien bør være forsterket av f.eks hønsenettning eller noe sånt for å unngå at den rakner. Når folien er oppe så settes det opp barduner på den andre siden også for å unngå at det velter.

Slike brannvegger ser jeg for meg er så lette at man med utstyr fra en vanlig tilhenger kan sette opp en vegg på 100 meters lengde og 5 meters høyde. Om systemet lages smart så bør det være mulig å sette opp en slik brannvegg på en halvtime ved hjelp av 5-6 personer. Utkjøring i terrenget ser jeg for meg med 4-hjulstrekkere med tilhengere.

Setter man ut nok slike brannvegger i passe avstand til fronten på brannen så bør det være mulig å stoppe brannen rimelig effektivt med minimale mengder vann. Vannet brukes for å slukke langs underkanten, tretopper som stikker opp over veggen og småbranner pga glør.

Hadde man satt opp slike vegger rundt bebyggelse så tror jeg det ville blitt mye lettere å holde flammene unna.

Har dere tro på konseptet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke et av problemene med skogbranner at selve skogbunnen tar fyr, ofte opptil en meter ned i bakken? Det er vel derfor det graves såkalte branngraver rundt brannområdet hvis man har tid. Og det er derfor etterslukking må fortsette mange timer og dager etter at overflatebrannen er slukket, for å unngå at brannen blusser opp igjen.

En annen ulempe med skogsbranner, spesielt hvis det blåser mye, er vel at temperaturen ofte kommer opp i såpass temperaturer at metall kan smelte? Dette punktet er dog bare en vill gjetning.

Lenke til kommentar

Brann langt ned i bakken er et problem men det er ikke sånn brannen sprer seg. Klarer man å stoppe spredningen så er mye av jobben gjort.

Aluminium kan smelte ved ganske lave temperaturer (folie: ~600°C) men jeg ser for meg at pålene, bardunene og hønsenettingen som skal støtte folien er laget av stål. Stål smelter ved rundt 1400°C. Stål smelter ikke i hverken husbranner, bilbranner eller skogbranner. Aluminium kan smelte i branner men det må svært intensive branner til for at det skal smelte. F.eks en flykropp som bader i brennende drivstoff. I en skogbrann er jeg usikker på om aluminiumsfolie kan smelte stedvis. Hvis det blir et problem så må man foreta en designendring som bytter ut aluminiumsfolien med stålfolie. Stålfolie er både tykkere og har større egenvekt så da må nok pålene og bardunene dimensjoneres opp. Stål reflekterer ikke varme like bra som aluminium så det kan sikkert by på ytterligere problemer. Kanskje folien bør ha en kjøler på baksiden i form av noe som holder på vann + vann som kan fordampe.

Lenke til kommentar

Vel, brannen som er sørpå brenner nede i bakken, og vist man hadde plantet ett metall "skjold" i skogen tror jeg det ville vært såpass stor varmegang at vekts på andre siden ville tatt fyr. Kan dog hende jeg tar stein feil.

En annen ting jeg tenkte på var å feste 6-8 armerte svetteslanger og legge dem parallell i noe form for netting (hønesenetting), for så å kunne dra dette "svetteslange teppe" over deler av skogen. Med større trykk kan disse slangene svette betraktelig mere enn det hageslangene gjør, og dermed holde bakken i skogen konstant fuktig og kald. Brannen som er sørpå brenner ikke i toppene, da barken på trærne forhindrer dette. Disse teppene kan man bare sveive inn på rull etter bruk. Ser for meg en bredde på 1-1,5 meter eller noe slikt. Slangene må selvfølgelig være armerte og av materiale som har høyt smeltepunkt.

Minuset er at man må ha kompressor/pumpe for å skape trykk, så det hadde kun funket med tjern eller vei der brannbil hadde kommet til.

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar

Ja, etterslukking vil alltid være nødvendig. Veggen vil bare stoppe den direkte spredningen over bakken. Den vil også fungere som et skjold mot varmestrålingen slik at ikke trær og vekster på andre siden antenner på grunn av varmestrålingen.

Veggen må selvsagt assisteres med vann for å unngå at gnister flyr over og starter nye branner. Vann må også til for å slukke lyng og annet sniker flammene under veggen.

Veggen vil bare være et hjelpemiddel for å lette brannslukkingen kraftig, ikke et selvstendig slukkesystem. En fordel med veggen er at den vil drøye det tilgjengelige vannet så man klarer seg med f.eks 1 tonn vann per 100 meter i stedet for 1 tonn vann per 5 meter.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det fungert fint som ett hjelpemiddel for å hindre brannen i å spre seg. Vist du hadde funnet en god festeanordning til stolpene, så kunne man brukt helikopter til å plante dem, mens mennesker hang opp veggen. Det ville gjort det hele veldig effektivt, og lett å mobilisere.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg stolper som har en fot som må slås ned i bakken med slegge. Så setter man en teleskopstang i foten. Deretter fester man folien/veggmaterialet til karabinkroker på teleskopstanga samtidig som noen fester barduner. Deretter sveiver man kjapt opp hele veggen til f.eks 5-8 meters høyde ved hjelp av en håndvinsj ved hver stolpe.

Lenke til kommentar

Det er mulig at jeg tar feil her, men spres ikke skogbranner mest i toppene? Isåfall så vil et fem meter høyt skjold gjøre lite.

Da ville det nok være mer hensiktsmessig at skogsdrivere var påbudt å holde rene branngater i skogen hver 10. eller 50. kilometer eller liknende.

Lenke til kommentar

De testet noe lignende på Smash Lab på Discovery. De dekket et hus med et trekk som kunne motstå flammer.

Finner en liten videosnutt som engentlig ikke viser en dirt her.

Husker ikke helt hva de brukte av matereale, men mener det var et dobbelt karbonteppe fylt med noen små gjennomsiktige kuler av et stoff jeg ikke husker. Ble hvertfall ikke særlig varmt på andre siden a dette teppet.

Tror ikke de fikk det til å fungere, men teppet var det vel ikke noe i veien med. Var vel heller en måte å dekke et helt hus i full fart som ikke gikk. De fikk ikke tettet sjøtene godt nok.

Sikkert nen andre her som også har sett det og kan forklare bedre.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Ja, de må ha et system for å få tette sømmer. Det har jeg også tenkt på. Min idé er å bruke fleksible magnetbånd for å få sømmene til å lime seg tett sammen.

Det å dekke et helt hus høres tidkrevende ut. Det man kan gjøre da er å lage teppet formet som en halvkule og slippe det over huset som en fallskjerm eller et telt uten bunn. For å unngå at brannen sniker seg inn kan det være en idé å senke oksygennivået på innsiden av skjermen. Det kan gjøres ved å tømme noen gassflasker med komprimert nitrogen under skjermen. Man kan ha flaskene på lasteplanet til bilen/lastebilen og en slange inn til midten av huset. Når man har fylt skjermen med nitrogengass kan man dra ut slangen og kjøre av gårde.

Lenke til kommentar

Husker som sagt ikke så mye av det, men mener en av metodene de prøvde ut var samme prinsipp som sol/regn-skjermen på barnevogner fungerer. Og når den hadde dekket halve huset eller noe skulle teppet rulle videre ned på andre siden. Tror poenget med dette var at de skulle lage det så enkelt at alle hus i fareområder skulle kunne ha dette installert og klart til bruk, ikke at det måtte komme et helikopter og slippe teppet over husene.

Lenke til kommentar

Det er flere problemer knyttet til dette metallteppe. 5 m er for lavt, må nok opp i 10-15 m, eller kanskje mer. Folien tåler nok en del varme, men den revner lett. Spesielt når en også skal rulles sammen med hønsenetting eller lignende. Selv 5x100 m gir en stor overflate og det skal ikke mye vind til får at presset blir temmelig stort. Vil da noen barbduner og teleskopstenger holde dette oppe? Høyden bør nok minst være 10 m, og da skal det ikke mye vind til før det blir svært problematisk å holde dette oppe.

Sett at dette var mulig og veggen kom opp, hvor skal den i så fall settes opp? Vinden kan skifte retning og brannen kan ta nye veier. Kanskje det ikke er så lurt å saste på å stanse brannen på et forutbestemt sted? En skogbrannslukking bør da være nokså mobil for å tilpasse seg brannens utvikling.

Lenke til kommentar

Det er godt mulig høyden er for lav og at den bør oppjusteres til f.eks 10 meter. Eller ideelt sett burde den jo vært fra 1 meter ned i bakken til 100 meter høyde men det er selvfølgelig ikke praktisk mulig. Hensikten er som nevnt flere ganger kun at den skal være en av flere teknikker for å bekjempe brannen. Hjelper det med 5 meter uten at det tar for mye ressurser så ser jeg på idéen som vellykket selv om den må assisteres av andre slukkemetoder.

Vind vil bli et problem. Hvor stort problem er jeg usikker på. Øker vinden på så må man kanskje senke veggen fra 10 til 5 meters høyde. Slakker vinden av så kan man heise veggen igjen. Omtrent som man rever seil når vinden blir for sterk.

Hvor lett folien revner kommer an på hvilken folie man bruker og hvordan den armeres mot revning. Ikke se for deg ordinær aluminiumsfolie rullet sammen med hønsenetting. Se heller for deg aluminiumsfolie med innebygget armering Dvs. et rutenett der folien er tykkere enn ellers. Det hindrer at revner forplanter seg.

Jeg beskrev litt lengre opp her hvordan veggen settes opp:

Jeg ser for meg stolper som har en fot som må slås ned i bakken med slegge. Så setter man en teleskopstang i foten. Deretter fester man folien/veggmaterialet til karabinkroker på teleskopstanga samtidig som noen fester barduner. Deretter sveiver man kjapt opp hele veggen til f.eks 5-8 meters høyde ved hjelp av en håndvinsj ved hver stolpe.

Mobilitet er er argument for denne veggen. Den skal bli langt raskere å sette opp enn å hogge en branngate.

Lenke til kommentar

Interessant ide, men tviler på at det funker i terrenget.

Mulig at det kan funke å sette opp på veier man bruker som branngater, for der er jo terrenget jevnt og man har mulighet til å få inn store biler og maskiner.

Husk også at vinden kan gjøre at brannen spres mange hundre meter i løpet av få sekunder/minutter.

Lenke til kommentar
Mobilitet er er argument for denne veggen. Den skal bli langt raskere å sette opp enn å hogge en branngate.

Det er det jeg ikke er så sikker på. Det må ryddes litt plass for å sette opp denne veggen, store trær må hugges ned og underskog må tynnes ut der man ønsker å plassere veggen og bardunene. Dessuten må det være noen meter klaring mellom tretoppene.

Å slå en fot ned i bakken er heller ikke uproblematisk. Røtter, stein/grunnfjell, torv kan gjøre det svært vanskelig og tidkrevende å slå ned med slegge. Alt i alt tror jeg dette ikke blir spesielt tidsbesparende i skogen, men kanskje en løsning for mer åpne områder. Det kan være veier, som okjatakk har nevnt, eller bebyggelse man prøver å beskytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...