Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HDDfeil ved oppstart?

Anbefalte innlegg

Hei!

Bytta akkurat hovedkort på PCen min, og det fungerer stort sett greit. Bare et lite problem...

Hver gang jeg starter opp maskina, så kommer den første hovedkortloadescreene, så får jeg opp følgende feilmelding:

"No IDE master HDD detected!

Press F1 to resume..."

SÅ trykker jeg F1, og alt sammen fortsetter som vanlig.

Hva kan dette være. Jeg bruker en sataHDD, men har konfigurert sata i biosen til å fungere som en IDE, så vidt jeg skjønte. Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, har akkurat samme problem på mitt hovedkort. Hvis jeg skal gjette, tror jeg at du og har et asus P5K premium. Problemer med Sata disker er svært vanlig med dette kortet.

For meg fungerte det ikke uansett hvilke innstillinger jeg hadde i biosen, ei heller med noen biosoppdateringer. Sata-hardisken kunne hos meg likevel brukes fra windows, så hvis du har windows på en IDE disk er det null stress. JEg ville ha windows på raptoren min, og får å få til det måtte jeg først innstallere windows på en IDE harddisk, så innstallere windows på satadisken fra windows. Så lot jeg bare IDE disken stå som primary boot device, og da fungerte det. Er skikkelig styr, i allefall hvis ikke du har en IDE disk liggende :-(

Hvis pcen din likevel booter fra satadisken (skjønte ikke helt hva du mente), og du bare irriterer deg over feilmeldingen ved hver oppstart, kan du sikkert finne "halt on:", og sette no errors- altså halt on no errors.

Lenke til kommentar

Du ser i BIOS hvor disken er koblet til. Der listes alle tilgjengelige disk 'porter'.

Det er gjerne slik at PATA master og slave kommer først, og så kommer alle SATA portene. Det er mulig at BIOS'en din bare sier fra at den er konfigurert til å ha en disk som ikke er der. Du kan kanskje disable denne porten.

Eksempel, her ser du at "Primary IDE Slave" er satt til None:

post-8415-1213216366_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, er riktig kort FWD, og det er som du sier, jeg får fint boota PCen. Er bare det at jeg må trykke F1 hver gang. Er jo ikke så ille, men bare lurer på hva det kan være liksom..

Hårek: Har ingen andre disker koblet til enn den ene satadisken, så kommer ikke opp noe IDE master/slave. Men jeg har da altså valgt å la biosen "tro" at ide-disken den hele tida leter etter, er satadisken min. Og det fungerer jo. Er bare den feilmeldingen som plager meg^^

Men hvis det har vært litt trøbbel med hovedkortet så er det vel ikke så farlig. Er uansett veldig fornøyd med hovedkortet til tross... VELDIG mye bedre enn gigabytekortet jeg hadde før^^

Jaja, takk for hjelp uansett!

FWD: Utdyp gjerne den halt on greia du snakker om. Skjønner ikke helt hva du mener. Er sikkert litt n00b^^

Endret av Gnimmels
Lenke til kommentar

På noen kort (vvet i allefall evtga 680i) kan du velge hvilke feil pcen skal stoppe på mens den booter. Det kan f.eks være keyboard error, floppy drive error osv.

På et evga kort jeg har testet fikk jeg alltid floppy drive fail, press F1 to continue. For å gjøre slik at pcen bootet rett forbi dette, fant jeg en innstilling som het "halt on:" (altså stopp ved:). Her kunne jeg velge no errors (altså at den forsøker å boote uansett), all but keyboard (at den stopper på alle feil utenom tastatur) osv. Er ikke sikker på om det er en slik innstilling på dette kortet, men du kan lete i allefall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...