HowCome Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei! Jeg har i det siste begynt å gjøre om vanene mine. Legger meg rundt kl. 22, og står opp 05:30. Da tar jeg meg en sykkeltur, og jeg synes at dette er veldig friskt og godt! Men så spør jeg dere: Innebærer det noen ulemper for kroppen å trene så tidlig om morgenen? Spiser frokost etter at jeg har kommet hjem fra trening, og drar så på jobb. Er dette en grei nok rutine så lenge jeg for 7-8t søvn? Lenke til kommentar
Rasks Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Så lenge kroppen din for nok søvn og restitusjon er det ikke noe galt å trene tidlig. Jeg var på et fordrag av Susanne Wigene en gang, og hun sa hun pleide å trene før frokost flere ganger i uken. Lenke til kommentar
Raager Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Det er ingen fare å trene på morgenen. Bare du passer på å få i deg en god frokost ganske raskt etter du er ferdig, så er det ikke noe problem! Det er jo en bra start på dagen også, og gjør at man våkner litt før man drar på jobb! Lenke til kommentar
Draugluir Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Å trene fastet, som man er på morgenen før frokost, kan føre til litt muskeltap hvis du er uforsiktig, men er effektivt for fettforbrenning. Som Raager sa - en god frokost er viktig, spesielt etter trening. Lenke til kommentar
And.rs Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Trening før frokost er helt ok som andre sier. Forbrenner også mer fett. "Trening før frokost gir bedre slankeeffekt når man ser isolert på at kroppen har vært natten gjennom uten mat, og at treningen derfor hos mange, vil føre til at det er relativt lite blodsukker tilgjengelig i forhold til hva som ville være disponibelt etter inntatt frokost. Slankeeffekten er imidlertid noe som må vedvare over tid før vektreduksjonen når sitt endelige mål." http://www.trim.no/spmsvar/view.php?id=2487 Sånn jeg forstår det ut fra artikkelen (er overhodet ikke ekspert) må man holde på samme matinntak om man ønsker å slanke seg, mens om man vil opprettholde den nåværende vekten må man øke matinntaket. Endret 13. juni 2008 av André.RS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Å trene fastet, som man er på morgenen før frokost, kan føre til litt muskeltap hvis du er uforsiktig, men er effektivt for fettforbrenning. Nei. Trening før frokost er ikke mer effektiv fettforbrenning enn trening etter frokost. Jeg hører mange sier det, da uten å ha innblikk i prosessene som skjer i kroppen. Muskeltap er heller ingenting å være redd for. Lenke til kommentar
Draugluir Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) Når du trener fastende har du mye lavere konsentrasjon av insulin i blodet. Dette hjelper på fettoksidasjon fordi insulin indirekte bryter ned det som kalles "syklisk AMP" i fettcellene. Det finnes utallige undersøkelser om dette emnet, og jeg har ikke sett en seriøs undersøkelse som sier at det ikke hjelper i det hele tatt. I store deler av BB miljøene er de faktisk urolige for at det er for katabolsk. http://www.t-nation.com/readArticle.do?id=835725 er en god artikkel om emnet(der mitt første avsnitt kom fra). Støtt gjerne dine motargumenter med faktiske undersøkelser eller uttalelser av eksperter. Jeg har stor interesse for emnet og vil gjerne se så mye som mulig om det. Endret 13. juni 2008 av Draugluir Lenke til kommentar
HardCore Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Å trene fastet, som man er på morgenen før frokost, kan føre til litt muskeltap hvis du er uforsiktig, men er effektivt for fettforbrenning. Som Raager sa - en god frokost er viktig, spesielt etter trening. Selv om det høres logisk ut, så er det nok ikke så enkelt som det. Isolert sett så vil du forbrenne mer der og da, men totalt sett over hele døgnet spiller det ingen rolle når du driver med kardio for å forbrenne fett. I løpet av et døgn veksler kroppen mellom hvor den henter energien sin ifra, karbo/fett. Sitat: Lyle McDonald The majority of research shows that as far as real world fat loss goes, it doesn't really matter what you burn. Rather, 24-hour calorie balance is what matters. Because if you burn glucose during exercise, you tend to burn more fat the rest of the day. If you burn fat during exercise, you burn more glucose during the day. The end result is identical. If that weren't the case, then athletes like sprinters who never "burn fat" during exercise wouldn't be shredded. Basically, they burn so many calories that they remain in balance and don't gain any fat. So, while morning cardio probably provides some psychological benefits to bodybuilders who are programmed to do it that way, I can't say that I think it will result in greater "real world" fat loss, which is what matters. Hentet fra en annen undersøkelse: Influence of the feeding frequency on nutrient utilization in man: consequences for energy metabolism. Verboeket-van de Venne WP, Westerterp KR. Department of Human Biology, University of Limburg, Maastricht, The Netherlands. The decreased rate of carbohydrate oxidation observed during the fasting period (from rising in the morning until the first meal at 1200 h), was compensated by an increased fat oxidation from 0900 to 1200 h to cover energy needs. Poenget mitt er at det jevner seg ut i lengden. Spis og tren når det passer deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå