Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor sammenligner dere porter av multiplattformtitler? Eneste det beviser er hvor flinke utviklerene er å kode til plattformene. PS3 er vanskelig å porte til, det har vi visst lenge.

 

Om dere skal i det hele tatt sammenligne, se på titler som er laget spesifikt for plattformen. Og dere som direkte sammenligner tall kan bare gi opp. Så enkelt er det ikke.

 

Det er ikke det eneste det beviser nei, det er en av flere faktorer som bestemmer ytelsen på porter. Maskinvare er en av de andre faktorene. Det er ikkes å enkelt at man direkte an sammenline tall nei, men det gir en ganske grei indikasjon.

 

AtW

..Det er vel ikke det, når det ikke er samme arkitektur. Du sammenlikner ikke antall Mhz på et enkelprosessorsystem og et flerprosessorsystem, for eksempel, siden det ikke gir noen indikasjon på den faktiske ytelsen. Så i tilfelle får en være klar på at en sammenlikner direkte porter fra en plattform med en prosessor - og at det er i den sammenhengen ps3 får noen problemer.

 

Jeg må bare si at uansett hvem sin feil det er at tilsynelatende ingenting kan bli portet skikkelig til PS3, så er det et problem. Og jeg vil ikke påstå at det bare er produsentene sin feil, men muligens Sony sin feil. For det første så har jo PS3 bare 256 Mb RAM. Joda, det er XDR RAM, men det krever nok en del omskrivning, så spillene passer en så liten mengde RAM. Dette er bare en av flere ting som gjør at det er vanskelig å porte til PS3.

Um. Såvidt jeg vet har ps3 256Mb pluss 256Mb, der prosessoren har tilgang til 256, og gpuen kan adressere ~512. Så, det blir sikkert lettere å behandle ett område ram, enn 256x2 - men en skulle jo kunne tenke seg at kjappere ram /kan/ være en fordel allikevel.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Hvorfor sammenligner dere porter av multiplattformtitler? Eneste det beviser er hvor flinke utviklerene er å kode til plattformene. PS3 er vanskelig å porte til, det har vi visst lenge.

 

Om dere skal i det hele tatt sammenligne, se på titler som er laget spesifikt for plattformen. Og dere som direkte sammenligner tall kan bare gi opp. Så enkelt er det ikke.

 

Det er ikke det eneste det beviser nei, det er en av flere faktorer som bestemmer ytelsen på porter. Maskinvare er en av de andre faktorene. Det er ikkes å enkelt at man direkte an sammenline tall nei, men det gir en ganske grei indikasjon.

 

AtW

..Det er vel ikke det, når det ikke er samme arkitektur. Du sammenlikner ikke antall Mhz på et enkelprosessorsystem og et flerprosessorsystem, for eksempel, siden det ikke gir noen indikasjon på den faktiske ytelsen. Så i tilfelle får en være klar på at en sammenlikner direkte porter fra en plattform med en prosessor - og at det er i den sammenhengen ps3 får noen problemer.

 

Det er ikke snakk om å "sammelikne mhz", man sammenlikner hele måten grafikkortet (som tross alt er det som gjør bøygen av jobben) er bygd opp på. Ser man på hele måten en CPU er bygd opp på kan man komme med noenlunde kvalifiserte analyser av likheter i ytelse der også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda eg ser du følger opp med et like bra et, hykleri? :lol:

 

Nå var det jo ikke jeg som klagde over at tråden var "useless" på grunn av synsing og mangel på kilder i innleggene. Jeg synes tråden er interessant, om du synes tråden er så ille, så foreslår jeg du fjerner den fra "mine innlegg" vha administrer-knappen. Det er et langt bedre alternativ en å utbasunere det til gud og hvermann.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å "sammelikne mhz", man sammenlikner hele måten grafikkortet (som tross alt er det som gjør bøygen av jobben) er bygd opp på. Ser man på hele måten en CPU er bygd opp på kan man komme med noenlunde kvalifiserte analyser av likheter i ytelse der også.

Vel, det kommer jo an på hvordan en måler. Men hele ideen med at det er en flaskehals som gjør at ps3 ikke kan komme over en xbox i ytelse, den er jo basert på direkte porting fra en enkelkjerne til et asynkront system. Så å se på om det er femti milliarder piksler i sekundet, eller femtitre milliarder og førti piksler i teorien mot skjermkortet - det er vel neppe der "flaskehalsen" sitter, mente jeg.

Lenke til kommentar
Gud forbi noen spør etter kilder og fakta en synsing? Ser at standarden på moderatorer har synket ekstremt siden 2001.

 

Om du lurer på noen kilder, så vennligst konkretiser hvilke påstander du er ute etter å få kilder av. Det nytter ikke å rope ut "jeg vil ha kilder" i en tråd med 9 sider, en mengde utsgang og en mengde brukere. Det hjelper heller ikke på flks velvilje å rope ut "useless" (eller forsåvidt klage over standarden på deres arbeide), konkretiser og vær høflig, så får du kanskje noe fornuftig tilbake.

 

AtW

 

Det er ikke snakk om å "sammelikne mhz", man sammenlikner hele måten grafikkortet (som tross alt er det som gjør bøygen av jobben) er bygd opp på. Ser man på hele måten en CPU er bygd opp på kan man komme med noenlunde kvalifiserte analyser av likheter i ytelse der også.

Vel, det kommer jo an på hvordan en måler. Men hele ideen med at det er en flaskehals som gjør at ps3 ikke kan komme over en xbox i ytelse, den er jo basert på direkte porting fra en enkelkjerne til et asynkront system. Så å se på om det er femti milliarder piksler i sekundet, eller femtitre milliarder og førti piksler i teorien mot skjermkortet - det er vel neppe der "flaskehalsen" sitter, mente jeg.

 

Jeg er nok enig i deg i at det kanskje ikke er riktig å kalle det en flaskehals i så måte. Jeg tror geenerelt PS3 bare er noe svakere som gaming-system. Uten at det er en faktor man kunne "reaprert" som hadde gjort alt perfekt (selv om skjermkortet såklart har endel å si for spill-ytelse).

 

AtW

Lenke til kommentar

Som direkte svar på emnet. Dette er flisespikkeri til de grader. Jeg har ingen problem med å tro at Xbox360 har en kraftigere grafikkløsning en PS3, men det er så marginalt at det ikke vil ha noen betyding. Den jevne forbruker vil ikke skille på det.

 

Ta Uncharted: Drake's Fortune™ som et eksempel. Dette spillet viser hva PS3 er god til og det finnes nok ikke no spill til verken Xbox360 eller PS3 som overgår det. Det kan godt være det spill ser like bra ut på Xbox360 og PS3, men det finnes ingen som overgår det.

 

Altså forskjellene som kan trekkes frem mellom toppytelsene til disse konsoller er utrolig marginale.

Lenke til kommentar
Jeg er nok enig i deg i at det kanskje ikke er riktig å kalle det en flaskehals i så måte. Jeg tror geenerelt PS3 bare er noe svakere som gaming-system. Uten at det er en faktor man kunne "reaprert" som hadde gjort alt perfekt (selv om skjermkortet såklart har endel å si for spill-ytelse).

 

AtW

Vel, problemet er vel at det dette beviser, er at ps3 kommer ganske nært opp til xboxen - selv om en ikke bruker mulighetene for asynkron prosessering i det hele tatt. På samme måte som - om man bruker mulighetene - så kan ikke xboxen stille opp.

 

Jeg har det visst med å bli bannet for å si sånne ting - men da blir det jo et ganske dårlig argument å hevde at xbox360 er et sterkere gaming system. Uten å presisere at det er i forhold til plattformen xbox kjører på, og den kjappere utviklingsprosessen den typisk resulterer i. Eller at en legger vekt på andre ting, som enkel kontroll, god multiplayer, mindre knot med tilkobling, flere spill, eller hva det skulle være.

Lenke til kommentar
Jeg er nok enig i deg i at det kanskje ikke er riktig å kalle det en flaskehals i så måte. Jeg tror geenerelt PS3 bare er noe svakere som gaming-system. Uten at det er en faktor man kunne "reaprert" som hadde gjort alt perfekt (selv om skjermkortet såklart har endel å si for spill-ytelse).

 

AtW

Vel, problemet er vel at det dette beviser, er at ps3 kommer ganske nært opp til xboxen - selv om en ikke bruker mulighetene for asynkron prosessering i det hele tatt. På samme måte som - om man bruker mulighetene - så kan ikke xboxen stille opp.

 

Jeg har det visst med å bli bannet for å si sånne ting - men da blir det jo et ganske dårlig argument å hevde at xbox360 er et sterkere gaming system. Uten å presisere at det er i forhold til plattformen xbox kjører på, og den kjappere utviklingsprosessen den typisk resulterer i. Eller at en legger vekt på andre ting, som enkel kontroll, god multiplayer, mindre knot med tilkobling, flere spill, eller hva det skulle være.

 

PS3 ligger ganske nær xboxen ja, men jeg har ikke den alt for store tiltren til noen voldsom endring i PS3 sin favør med asynkron prosessering. Det er skjermkortet som må ta mye av bøygen uansett.

 

Jeg skjønner ikke hva du mener i andre avsnitt? For det første er ikke det å hevde noe på den måten et argument i det hele tatt, så sånn sett faller det jo igjennom som argument. Og jeg mener xbox 360 som total spillplattform er noe teknisk sterkere på spillytelsesfronten, uten å legge vekt på enkelhet, tilkobling, spillutvalg o.l (i denne diskusjonen, om det feks er snakk om hva man skal kjpe er jo bildet straks et helt annet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Ati-Windsor :

 

Man må jo uansett ta stilling til at en Gamingplatform ikke kun er Ren grafikk som mange gjerne vil ha oss til å tro, det er også mye mer som for eksempel Nintendo Wee (wii?) med elendig grafikk og teksturer beviser at spill er mye mer en et pent bilde.

 

Xbox 360 har i utgangspunktet ikke :

 

*Trådløst nettverk.

*Harddisk.

*Blu-ray spiller eller Hd-Dvd.

*Motion tracking teknologi i spillkontrolleren.

 

Form meg personlig så stiller ps3 sterkere enn xbox360.

Lenke til kommentar
Ati-Windsor :

 

Man må jo uansett ta stilling til at en Gamingplatform ikke kun er Ren grafikk som mange gjerne vil ha oss til å tro, det er også mye mer som for eksempel Nintendo Wee (wii?) med elendig grafikk og teksturer beviser at spill er mye mer en et pent bilde.

 

Xbox 360 har i utgangspunktet ikke :

 

*Trådløst nettverk.

*Harddisk.

*Blu-ray spiller eller Hd-Dvd.

*Motion tracking teknologi i spillkontrolleren.

 

Form meg personlig så stiller ps3 sterkere enn xbox360.

 

Skal man kjøpe konsollen, så må man såklart ta hensyn til det ja. Mens så er ikke dette en kjøpsråd-tråd, jeg oppfatter dette som en litt mer teknisk rettet tråd med en litt mindre genrell tilnærming. Det er interessant å se på enkeltelementer på denne måten også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ati-Windsor :

 

Man må jo uansett ta stilling til at en Gamingplatform ikke kun er Ren grafikk som mange gjerne vil ha oss til å tro, det er også mye mer som for eksempel Nintendo Wee (wii?) med elendig grafikk og teksturer beviser at spill er mye mer en et pent bilde.

 

Xbox 360 har i utgangspunktet ikke :

 

*Trådløst nettverk.

*Harddisk.

*Blu-ray spiller eller Hd-Dvd.

*Motion tracking teknologi i spillkontrolleren.

 

Form meg personlig så stiller ps3 sterkere enn xbox360.

Kun billig versionen (Som er mye billigere enn Wii) mangler HDD, den har dog 256MB lagringsplass.

 

Xbox 360 er en spillekonsoll, det er det den skal være. Blu-ray er dyrt og gir treger lesetid. Hvis The Orange Box og GTA IV kan presses inn i en DVD kan det meste det.

 

Sixaxis er lattelig. Ingen spill utnytter dette på en bra måte. Jeg synes personlig at Wii kontrollerene er alt for overhypet. De passer hvis man vil slå kontrolleren framover, men er alt for trege og upresise. Prøv å kjøre en bil med rattet i løse luften. Litt upresist :p

Lenke til kommentar

Fokuset og tråden er på om Playstation 3 har en flaskehals i det grafiske miljøet og går deretter (innleggene i tråden) til å vurdere Ps3 som en dårligere konsoll enn Xbox360 med grunnlag i teksturer på et par spill som faktisk er utviklet til multiplatform.

 

Om jeg derimot rettet skytsen mot Xbox360 og stilte det samme spørsmålet pga manglende Blu-ray støtte eller manglende motion tracking teknologi i håndkontrolleren så har sikkert en del avføyd dette pga det viktige er jo (sic) grafikken...

 

Nei, synnes personlig at fokuset på denne flaskehalsen blir feil og veldig Pro-grafikk, det er jo utrolig lett å dra fram det sykeste skjermbildet fra pc og dra konklusjonen at pc er den beste spillplatformen basert på dette.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...