Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Ikke veldig langt ut på viddene denne artikelen, men Ps3 sin største flaskehals er for lite minne("no he didn't!"). Xbox 360 kjører også som mange peker ut DirectX noe som de fleste utviklere kan, mens Ps3 gjører OpenGL, noe som nesten ingen utviklere kan.

 

Hvis vi ser på de spillene som faktisk er verdt noe så vil du se at det er små forskjeller, Cod 4, Assassin's Creed, GTA4(flere anmeldere, IGN,1Up,Gamestop osv. har anbelaft spille på Ps3) og Burnout. Hvis utviklere faktisk prøver får de til, men de fleste lider av Nintendo syndrom, lag drit spill bassert på noe som selger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen tvil om at GTAIV er gøy. hehe, jeg storkoste meg til tross for grafikken, den tenkte jeg ikke på etterhvert.

 

Grunnen til at jeg har helt mer til PS3 enn xbox360 (har kun hatt sistenevnte) er at PS3 støyer mindre. Det er vanvittig irriterende at viftene på xbox360 går konstant på full guffe og at drevet bråket som en jetmotor.

 

Men jeg synes selv at xbox'en har et noe bedre grafisk utseendet og som kajac er så snill å viser oss, så ser man jo klart og tydelig at xbox'en har penere og renere grafikk, mens PS3 nesten later til å jukse.

 

Vi har som har fulgt de fleste konsoller siden tidlig 90 tallet har sett at jo lengre konsollen får leve, jo bedre blir kvaliteten på spillene. PS2 er jo et ypperlig eks på akkurat dette.

 

Hva er flaskehals?

 

Det betyr at noe i systemet hindrer resten av systemet i å virke optimalt. I dagens PC-er er ofte harddisken er flaskehals fordi den ikke klarer å levere i et tempo som resten av maskina klarer.

 

Om man har et killer oppsett av skjermkort, masse ram, rask Raptor disk osv, men en kjip CPU, så er da CPU'en flaskehalsen.

 

Prøv å helle ut en cola når den er full og du snur den på hodet, da vil det ta noe tid før innholdet "renner" like godt. Det er et eks på en flaskehals og hvor utrykket stammer i fra.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Xbox kontrollene er de beste som noen gang har kommet til konsol spør du meg men, playstation kontrollene blir for små og kjedelige for min del. Men, hver sin smak :)

 

Må si meg enig der!

Satt å spilte fifa08 i stad å hadde litt problemer pga at kontrollen er litt liten til mine hender, og jeg har ikke veldig store hender så det er sagt.

 

Prøv å helle ut en cola når den er full og du snur den på hodet, da vil det ta noe tid før innholdet "renner" like godt. Det er et eks på en flaskehals og hvor utrykket stammer i fra.

 

Da har jeg en løsning som hjelper litt! Lag noen sirkel bevegelser med flaska vannrett, da renner det litt fortere. Blir som en skypumpe som går nedover.

*Gjøre det samme med PS3'n*

Nei da, bare en spøk. Men ja det hjelper om man gjør det med en flaske :p

Endret av aGal
Lenke til kommentar
Ikke veldig langt ut på viddene denne artikelen, men Ps3 sin største flaskehals er for lite minne("no he didn't!").

 

Ja var ikke dette diskutert like før\etter lanseringen at ps3 hadde en noe underdimensjonert minnebuss? :hmm:

 

syntes å huske det var et ledd i cell->gpu->minne hvor det gikk litt tregere.

Lenke til kommentar
Ikke veldig langt ut på viddene denne artikelen, men Ps3 sin største flaskehals er for lite minne("no he didn't!").

 

Ja var ikke dette diskutert like før\etter lanseringen at ps3 hadde en noe underdimensjonert minnebuss? :hmm:

 

syntes å huske det var et ledd i cell->gpu->minne hvor det gikk litt tregere.

Nja, vel greia er at Cell og Gpu har vært sitt minne som ikke er veldig glad i å snakke sammen(mener å huske at Sony hadde lanuch fest for Ps3 og XDR minne ble skikkelig drita...)EDIT: GPU minnet og CPU minnet er selvsagt klokket forskjellig, som er det kritiske, + alt for lite minnet.

 

Dette gjør det veldig vanskelig å kode for Ps3, også det som gjør Sony studioer bedre er at de har veldig god tilgang på ekspertise.

Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar
Jeg syntes det virker som om Gamer.no har hatt flere artikler i det senere som først og fremst er ute etter å provosere den ene fanboy-siden.

De gjør det som kreves av en redaksjonell side, de rapporterer det som skjer i industrien. Om noen blir provosert av det, er det deres feil, ikke Gamer.no.

Ikke veldig langt ut på viddene denne artikelen, men Ps3 sin største flaskehals er for lite minne("no he didn't!"). Xbox 360 kjører også som mange peker ut DirectX noe som de fleste utviklere kan, mens Ps3 gjører OpenGL, noe som nesten ingen utviklere kan.

 

Hvis vi ser på de spillene som faktisk er verdt noe så vil du se at det er små forskjeller, Cod 4, Assassin's Creed, GTA4(flere anmeldere, IGN,1Up,Gamestop osv. har anbelaft spille på Ps3) og Burnout. Hvis utviklere faktisk prøver får de til, men de fleste lider av Nintendo syndrom, lag drit spill bassert på noe som selger.

Riktig. Minnet er et problem på PS3, da den har egen RAM for både GPU og CPU (256MBx2), og som de ikke kan bruke av hverandre. Det er ikke uten grunn at Epic ønsket 512MB i Xbox 360.

 

Som du nevner finnes det spill som faktisk går like bra eller bedre på PS3, av multiplattformtitler. Noe som viser at det er utviklerene som ikke har gjort jobben sin godt nok, om PS3 ligger noen hakk bak.

 

PS3 har en helt unik arkitektur som veldig få utviklere klarer å takle. Gjøres det rett får man perler som Uncharted og Ratchel & Clank. Det er vel heller ikke uten grunn at disse er utviklet under Sony heller. Kjenner du til arkitekturen klarer du ting andre ikke får til. Dette ser vi også tilfeller av på Wii, faktisk langt mer.

 

Om PS3 har en flaskehals? Ja, den har flere, men det er da utviklerens oppgave å utnytte kraften maskinen leverer. Et par flaskehalser skadet aldri PS2, bare se på hva den fikk til når utviklere lærte seg å utvikle spill for den.

Lenke til kommentar
Ingen tvil om at GTAIV er gøy. hehe, jeg storkoste meg til tross for grafikken, den tenkte jeg ikke på etterhvert.

 

Grunnen til at jeg har helt mer til PS3 enn xbox360 (har kun hatt sistenevnte) er at PS3 støyer mindre. Det er vanvittig irriterende at viftene på xbox360 går konstant på full guffe og at drevet bråket som en jetmotor.

 

Men jeg synes selv at xbox'en har et noe bedre grafisk utseendet og som kajac er så snill å viser oss, så ser man jo klart og tydelig at xbox'en har penere og renere grafikk, mens PS3 nesten later til å jukse.

 

Vi har som har fulgt de fleste konsoller siden tidlig 90 tallet har sett at jo lengre konsollen får leve, jo bedre blir kvaliteten på spillene. PS2 er jo et ypperlig eks på akkurat dette.

 

Hva er flaskehals?

 

Det betyr at noe i systemet hindrer resten av systemet i å virke optimalt. I dagens PC-er er ofte harddisken er flaskehals fordi den ikke klarer å levere i et tempo som resten av maskina klarer.

 

Om man har et killer oppsett av skjermkort, masse ram, rask Raptor disk osv, men en kjip CPU, så er da CPU'en flaskehalsen.

 

Prøv å helle ut en cola når den er full og du snur den på hodet, da vil det ta noe tid før innholdet "renner" like godt. Det er et eks på en flaskehals og hvor utrykket stammer i fra.

 

Ingen med vettet i behold ville vel helle ut en hel Cola?? :no: Men ja jeg tok poenget ditt :p

Lenke til kommentar

Må si meg litt enig artiklen. Jeg er på ingen måte en fanboy. Hvis jeg absolutt skal tilhøre noen arena, så blir det pc-spill-fanboy. Uansett, har både xbox360 og ps3, ikke fordi jeg bruker noen av dem så alt for mye, men er teknologi nerd og må ha alt det nyeste alltid :)

 

Har f.eks Fifia 08 på begge consoller og grafikk messig så ser jeg ingen forskjell, men av en eller annen grunn så opplever jeg gfx lagg på ps3'en. Dette legger jeg også merke til på fifa kvelder hos kompiser, dette forekommer ikke på 360.

 

Som jeg alltid har ment så har ps3 kraftigere cpu, mens 360 har kraftigere gpu. så ting burde gå opp i opp.

Men fler og fler spill idag blir designet til å utnytte gpu mye mere en cpu, så her kan faktisk 360 yte bedre.

Kan ha noe med at ps3'en også har lite minne, men regner ikke dette som noen stor faktor for spill da sony nok har tenkt nøye gjennom dette i design fasen.

 

Uansett, tipper grafikk mulighetene til begge consollene topper seg før eller siden uansett om den ene gpu'en er kraftigere en den andre iom at de er fra ca samme generasjon. 7800gtx er en gammel gpu..

 

Hjelper ikke med cell cpu eller 3x xeon cpu når gpu blir utdatert i forhold til nye spill..

 

Derfor kommer jeg alltid til å game mest på pc, men morro med consol også :)

 

Sier bare prøv fifa 08 på pc, så forstår man at dette er et consol only spill

Lenke til kommentar

Fin artikkel, da den belyser flere viktige punkt. Ja, det er sant at flere multiplattform spill flyter bedre på 360, det har vi flere eksempler på. Men jeg velger å tro at dette - fortsatt - er fordi utviklerne mangler kunnskapen til å få flyten/utseendet like god på PS3. Fordi akkurat som artikkelen nevner, er det noen PS3-spill der ute som virkelig tar pusten fra deg. Derfor blir det noe snevert å skylde på grafikkprosessoren da den tydeligvis kan levere varene. Høyaktuelle MGS4 og Uncharted er de åpenbare titlene man kan bruke som eksempel.

 

Det er også flere som mener at GTAIV ser bedre ut på PS3, enn Xbox 360. Dog, er det en debatt som faller mye på personlig preferanse. 360 har et skarpere bilde, men noe svakt på farge - en veldig steril framstilling. PS3 har en veldig framtredende "motion blur", men til gjengjeld noe varmere farger. Gametrailers.com trakk forøvrig fram i sin anmeldelse at det var 360-utgaven som slet mest av de to, når det kom til ytelse. Hvorvidt dette er 100% korrekt eller ei, skal jeg ikke begi meg ut på.

 

Poenget er altså at jeg tror det er for tidlig å si om Play Station 3 virkelig har en flaskehals. For akkurat da man sitter med et argument, kommer noen å motbeviser det med noe annet. Derfor tror jeg vi må la spillene tale for seg, og heller stille spørsmålet på nytt om et års tid.

Lenke til kommentar

OpenGL er absolutt ikke dårlig dokumentert, men jeg har ikke undersøkt hvordan det er med varianten av OpenGL ES som PS3 bruker, og om det er noen stor forskjeller. Jeg vet heller ikke hvilke utviklerverktøy som er tilgjenglig.

 

Har nå studert min PS3 relativt lenge og kan konkludere med at den ikke har noen flaskehalser. Den buler dog ut litt på midten, så jeg kan skjønne at den gir enkelte assosiasjoner til en flaske.
Den mangler bare en topp på enden, så ser den ut som en lommelerke ;)
Lenke til kommentar
(...) Nå har de kanskje fått kontroll på dette problemet, men jeg gidder ikke kjøpe en konsoll så sent inn i produktsyklusen.

 

Man er da ikke så sent i denne syklusen. Hvis du sammenligner med levetiden til sist xbox kan man lett trekke den konklusjonen, men man må jo også ta høyde for at xbox ble lansert sent i daverende syklus. Jeg tror nåværende konsoller har lenge igjen på markedet :) Selv kommer jeg til å kjøpe meg en xbox 360 etter sommeren, satser på den kommer på tilbud. Sto mellom den og PS3, men valget falt på xboxen på grunn av pris og spill. MGS4 får jeg bare spille om noen år da PS3en er utdatert og jeg kan kjøpe den billig. Jeg har ikke hastverk, jeg holder enda på med Super Mario 64 og andre gamle spill på edb-maskinen min :)

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på de spillene som faktisk er verdt noe så vil du se at det er små forskjeller, Cod 4, Assassin's Creed, GTA4(flere anmeldere, IGN,1Up,Gamestop osv. har anbelaft spille på Ps3) og Burnout. Hvis utviklere faktisk prøver får de til, men de fleste lider av Nintendo syndrom, lag drit spill bassert på noe som selger.

 

Skrev du feil der? Disse spillene er jo spesielt dårligere versjoner enn 360-versjonene. Assassins lagger veldig, COD4 har så redusert oppløsning på teksturene at det er skummelt. GTAIV har jeg enda ikke sett på 360, men har det på ps3 og ja, det lagger. Faktisk ganske mye til tider. Heldigvis tåler jeg noe lagg før jeg klikker så det har ikke vært nevneverdig problem for meg.

Lenke til kommentar
Hjelper ikke med cell cpu eller 3x xeon cpu når gpu blir utdatert i forhold til nye spill..

Sannhet med modifikasjoner, Cell sitt fulle navn er Cell Broadbandchip. Artikelen sier jo også at Sony egentlig hadde tenkt å bruke Cell som GPU, grunnen er at Cell er en god blanding av GPU og CPU. Dette betyr at noen av de enkle grafikk elementene kan legges over på Cell som gjør at RSX får bedre spillerom.

 

Må bare si som mange proffer i bransjen allerede har sagt; dette er den beste konsoll generasjonen så langt(av 7!), det har aldri vært en generajon hvor du har fordel av å eie alle konsollene, innovasjonen til Wii(diskutabelt, men greit nok), multiplayer mulighetene til Xbox 360 og multimediafunkusjonen til Ps3 + alle de gode multiplatform og eksklusive titlene.

Lenke til kommentar
Hvis vi ser på de spillene som faktisk er verdt noe så vil du se at det er små forskjeller, Cod 4, Assassin's Creed, GTA4(flere anmeldere, IGN,1Up,Gamestop osv. har anbelaft spille på Ps3) og Burnout. Hvis utviklere faktisk prøver får de til, men de fleste lider av Nintendo syndrom, lag drit spill bassert på noe som selger.

 

Skrev du feil der? Disse spillene er jo spesielt dårligere versjoner enn 360-versjonene. Assassins lagger veldig, COD4 har så redusert oppløsning på teksturene at det er skummelt. GTAIV har jeg enda ikke sett på 360, men har det på ps3 og ja, det lagger. Faktisk ganske mye til tider. Heldigvis tåler jeg noe lagg før jeg klikker så det har ikke vært nevneverdig problem for meg.

Cod 4 sammenligning Hvis du ser noen forskjell her tror jeg du burde sjekke ordene placibo effekten.

 

Burnoute:

While the PlayStation 3 edition sports a slight visual edge (a few superior textures, no screen tearing) and arguably superior controller triggers, the Xbox 360 offering plays identically, and both sport that amazingly intuitive online interface. And since the PS3 version fails to deliver a custom soundtrack option (blame Sony), the Xbox 360's ability to rescue you from a cavalcade of crappy Burnout 2 track remixes and Avril Lavigne nonsense can't be underestimated.
1Up kilde

 

GTA4:

Gamers will have to decide which is more important to them, a slightly more technically sound experience on the PlayStation 3 or downloadable content and Xbox Live integration on the Xbox 360.
Kilde Endret av Spec-ops-j
Lenke til kommentar
Cod 4 sammenligning Hvis du ser noen forskjell her tror jeg du burde sjekke ordene placibo effekten.

 

Placebo.

 

Klart man kan se forskjell der. Som typisk av Gametrailers har de ikke justert for at kontrast og fargenivået på PS3 og 360 er forskjellig. Ikke det at det nødvendigvis er så ille, da de ønsker å provosere fram forskjeller ved å overdrive kontrast/lysstyrke.

Lenke til kommentar

Det der er uansett bare enkeltpersoners mening. Det er jo helt klart hva som faktisk stemmer. Har du spilt COD4 på PS3 selv? Kan ikke dømme utfra en sånn video. Selvfølgelig ser COD4 omtrent likt ut på PS3 som på 360, men teksturene har vesentlig lavere oppløsning på PS3.

 

939213_20071106_screen013.jpg

7yga990.jpg

 

Placebo? ;)

Lenke til kommentar
Jeg syntes det virker som om Gamer.no har hatt flere artikler i det senere som først og fremst er ute etter å provosere den ene fanboy-siden.

 

Jeg synes dette var en god artikkel. Det ser heller ut som om det er fanboyene som lar seg provosere av ingenting. Man må da kunne skrive om den ene aller den andre konsollen, uten at fanboyene skal gå av hengslene.

 

Ja, artikkelen er jo ikke det grann provoserende, lar man seg provosere av slikt, så kan man bare gi opp å skrive noe ikke-provoserende.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...