Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan det også ha noe med å gjøre at utviklere hadde et års forsprang på å lage spill til 360 kontra PS3.

 

Utviklere hadde faktisk tilgang til utviklings utstyr til PS3 tidligere enn til Xbox 360.

 

Når du kommer med en slik påstand er du nødt til å henvise til en kilde.

Lenke til kommentar

En tråd som dette er alltid like bakmål. Det florer med fanboys som har kjøpt enten den ene eller den andre (jada, enkelte har begge to og taler begges sak), og det syrer igjennom at man ikke liker at produktet man har kjøpt viser seg å ikke holde mål. Det er nesten skuffende for enkelte, vil jeg tro.

 

Det handler om psykologi og at kunden ønsker å alltid få bekreftet sitt kjøpt som det "riktige", ergo vil det alltid være "neihei, den er vaffal ikke dårligere" o.l.

 

Det var ikke lenge siden utviklere for spill sa noe sånt som at PS3 har et svært omfattende rammeverk for utvikling av spill og at det nærmest er ren forskning å utvikle spillene. DET kan forklare en del utviklingstider. Det vises også i artikkelen at det ikke er noen hovedplattform for enkelte spill og at "problemene" dukker opp uansett. Merkelig nok er Sonys egenutviklede spill noe av de beste på konsollen.

 

Men igjen, kan jo uttale seg her i øst og vest om saklige fakta og kids vil alltid skrike opp om at man ikke har peilig og beskytte sitt produkt og kjøp som det eneste rette. Beviset for det er jo fantom innlegget til HWBruker:

Dermed er det bekreftet Xbox360 > PS3 takker for infoen. :devil:

 

Det blir bare helt håpløst å diskutere med sånne. Akkurat som å diskutere med Siv Jensen, like døfødt det også...

 

Og det er ingen her som har kommentert ATI sjefen sine uttalelser om at han selv trodde xbox360 ville ligge et stykke forran, nettopp pga bedre valg av GPU fremfor PS3. Noen ganger får jeg for meg at PS3 ble et litt hasteprodukt og at de slet vanvittig med utviklingen av konsollen (hvilket de faktisk også gjorde).

 

Men men, kan si hva man vil av saklige greier her og like vel blir diskusjonen på et såpass lavmål, LES quote lengre opp...

 

Det kan faktisk tenkes at denne veteranen har rett, at det er slik at GPUen i PS3 ikke er god nok. Bare å vente til Sony innrømmer et evnt feilvalg, hvilket skjer når det snør på månen ;)

 

Jeg har ikke noe behov for å tråkke på hverken den ene eller den andre konsollen, men jeg håper at eiere av begge konsollene skal slippe å føle at sitt produkt er dårlig. For PS3 og xbox360 er ikke dårlige konsoller, men forskjellige på innsiden. Spillene er jo så og si det samme, og ærlig talt, ekke mange av dere kidsa som ser forskjell på selve grafikken. Da kan dere liksågreit glede dere til julenissen kommer, for han finnes han også...

 

EDIT:

Kan det også ha noe med å gjøre at utviklere hadde et års forsprang på å lage spill til 360 kontra PS3.

 

Utviklere hadde faktisk tilgang til utviklings utstyr til PS3 tidligere enn til Xbox 360.

 

Når du kommer med en slik påstand er du nødt til å henvise til en kilde.

 

Det er jeg helt enig i! For noe tøys! xbox360 var ferdig leeeenge før PS3 i det hele tatt var skrudd sammen.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Jeg syntes det virker som om Gamer.no har hatt flere artikler i det senere som først og fremst er ute etter å provosere den ene fanboy-siden.

 

Jeg synes dette var en god artikkel. Det ser heller ut som om det er fanboyene som lar seg provosere av ingenting. Man må da kunne skrive om den ene aller den andre konsollen, uten at fanboyene skal gå av hengslene.

Lenke til kommentar
Jeg syntes det virker som om Gamer.no har hatt flere artikler i det senere som først og fremst er ute etter å provosere den ene fanboy-siden.

 

Jeg synes dette var en god artikkel. Det ser heller ut som om det er fanboyene som lar seg provosere av ingenting. Man må da kunne skrive om den ene aller den andre konsollen, uten at fanboyene skal gå av hengslene.

 

Nei, det kan man faktisk ikke forvente. Utrolig nok. Jeg er meget enig med deg og synes det er synd at diskusjonene på både HW og Gamer når et utrolig lavmål til tider. Mange av moderatorene som trekker seg fordi de ikke gidder mer og seriøse brukere av forumet som har tilført oss informasjon i mange år, har sluttet å skrive her fordi kidsa får dominere med sin håpløse oppførsel, lavpannede kunnskaper og generelt et tåpelig språk.

 

Ikke alle, selvfølgelig, men en god del.... Og det er synd, i allefall for oss som har vært her siden starten av HW nettverket.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk: Jeg har sett en del på PS3, men ikke testet noe serlig. Jeg har observert at en del spill ser ut til å hakke selv uten bruk av antialiasing (HD-oppløsning om det har noe å si). Jeg stiller da spørsmål om det er maskinvaren eller implementeringen i spillene som har skylden. Jeg har ikke sammenlignet med Xbox 360, men vet at nyere skjermkort til PC kan være betydelig kraftigere.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk: Jeg har sett en del på PS3, men ikke testet noe serlig. Jeg har observert at en del spill ser ut til å hakke selv uten bruk av antialiasing (HD-oppløsning om det har noe å si). Jeg stiller da spørsmål om det er maskinvaren eller implementeringen i spillene som har skylden. Jeg har ikke sammenlignet med Xbox 360, men vet at nyere skjermkort til PC kan være betydelig kraftigere.

 

Ja, det er noe av det samme som jeg har observert. Stusset bl.a veldig på GTAIV (med fare for å erte på meg folk) da jeg var hos en kompis. Spurte om han kjørte over SCART, men det var HDMI. Noe skyldes selvfølgelig en helt ny TV som ikke var kalibrert, men generelt synes jeg ikke det var veldig bra grafikk. Mulig jeg er sær, har selv et 3870 i min PC og det trodde jeg i grunn var litt kjipt i forhold til PS3 og xbox360.

 

Jeg tipper implementering, at det er et såpass tungt rammeverk for å utvikle spillene. Det er ikke lett å si når både Sony og MS nekter å snakke om dette. Da kan vi alle gjette i øst og vest...

Lenke til kommentar
Noe av det latterligste jeg har hørt. Veldig saklig å bruke Xbox360 utviklede spill som eksempel.

 

Problemet ligger nok i at utviklerne det her gjelder ikke tar seg bryet å lære seg god utvikling på PS3.

 

EDIT:

Det er klart at GPU biten kan være svakere enn ønsket, men Sony lager glimrende grafiske spill for PS3.

 

Faktisk så klager Xbox360 fans på kantete og laggy grafikk til GTAIV, mens PS3 ikke har de problemene. Så dette var litt komisk ;)

 

Det var i hvertfall rart, for etter å ha spillt GTA IV på både PS3 og Xbox 360, så sitter jeg igjen med et helt annet inntrykk. Jeg har ingen av konsollene, men har venner som har både PS3 og 360. Jeg prøvde spillet på begge konsollene, på en 42" fullHD TV. Jeg fikk da inntrykk av at det så bedre ut på Xbox 360, i tillegg til at spillet klikket markant oftere på PS3. Grafikken virket også litt mer "grøtete" på PS3. Og nei, jeg snakker ikke da om AA. Nå skal det sies at jeg ikke prøvde dem rett etter hverandre, men med et par dagers mellomrom. Likevel, så virker det som om jeg har rett når jeg ser videoen jeg linker til under. Det var en god sammenligning, og jeg ser det samme som beskrevet over der.

 

http://www.gametrailers.com/player/33469.html?type=

 

Men jeg er uansett usikker på om PS3 har denne flaskehalsen. Jeg tror heller at det er som du sier, altså at dem ikke er så flink å programmere spill på PS3, som dem er på Xbox 360.

 

 

Det at bilde på xbox er bedre enn ps3, er ikke ps3 sin feil, det er heller slik som det alltid har vært mellom ATI og NVIDIA, ATI har alltid hatt bedre bilde kvalitet, men kanskje ikke så raskt skjermkort som NVIDIA, og motsatt. Derfor ser folk forskjell mellom xbox og ps3 versjonen av GTA IV.

Lenke til kommentar
Noe av det latterligste jeg har hørt. Veldig saklig å bruke Xbox360 utviklede spill som eksempel.

 

Problemet ligger nok i at utviklerne det her gjelder ikke tar seg bryet å lære seg god utvikling på PS3.

 

EDIT:

Det er klart at GPU biten kan være svakere enn ønsket, men Sony lager glimrende grafiske spill for PS3.

 

Faktisk så klager Xbox360 fans på kantete og laggy grafikk til GTAIV, mens PS3 ikke har de problemene. Så dette var litt komisk ;)

 

Det var i hvertfall rart, for etter å ha spillt GTA IV på både PS3 og Xbox 360, så sitter jeg igjen med et helt annet inntrykk. Jeg har ingen av konsollene, men har venner som har både PS3 og 360. Jeg prøvde spillet på begge konsollene, på en 42" fullHD TV. Jeg fikk da inntrykk av at det så bedre ut på Xbox 360, i tillegg til at spillet klikket markant oftere på PS3. Grafikken virket også litt mer "grøtete" på PS3. Og nei, jeg snakker ikke da om AA. Nå skal det sies at jeg ikke prøvde dem rett etter hverandre, men med et par dagers mellomrom. Likevel, så virker det som om jeg har rett når jeg ser videoen jeg linker til under. Det var en god sammenligning, og jeg ser det samme som beskrevet over der.

 

http://www.gametrailers.com/player/33469.html?type=

 

Men jeg er uansett usikker på om PS3 har denne flaskehalsen. Jeg tror heller at det er som du sier, altså at dem ikke er så flink å programmere spill på PS3, som dem er på Xbox 360.

 

 

Det at bilde på xbox er bedre enn ps3, er ikke ps3 sin feil, det er heller slik som det alltid har vært mellom ATI og NVIDIA, ATI har alltid hatt bedre bilde kvalitet, men kanskje ikke så raskt skjermkort som NVIDIA, og motsatt. Derfor ser folk forskjell mellom xbox og ps3 versjonen av GTA IV.

 

Ikke det at jeg skal trekke det der i tvil, men ATI har vel en noen annen teknikk enn Nvidia. Så jo det på en slags demo da HD2900XT kom. Bildene var gjevnere og penere på ATI kortene enn Nvidia, men ytelse langt bedre på Nvidia.

 

Spørsmålet er bare om det er det samme på konsollene som det er i PC verden. Hvis så er tilfellet, så kan det forklares så enkelt som du sier :)

Lenke til kommentar

Er meget enig i denne artikellen. Ps3 har vært en stor skuffelse for meg. Da grafikken ikke holder mål, de lovte også opp til 100 fps i spill. Noe de enda ikke har overbevist meg om. Ta Gta4 som et eksempel, det er elendig ytelse på ps3. Har ikke sett det på Xbox360 enda, men tviler på at det er noe dårligere framerate der.

Xbox 360 har heller ikke imponert meg når det gjelder ytelse, men ps3 skuffer mest.

Noen store titler har heller ikke kommet, det eneste de kan "skryte" av er Gta4, resten er bare Need for speed etterligninger og annet tullball.

Lenke til kommentar
Det at bilde på xbox er bedre enn ps3, er ikke ps3 sin feil, det er heller slik som det alltid har vært mellom ATI og NVIDIA, ATI har alltid hatt bedre bilde kvalitet, men kanskje ikke så raskt skjermkort som NVIDIA, og motsatt. Derfor ser folk forskjell mellom xbox og ps3 versjonen av GTA IV.

 

Ikkeno vits i å gå rundt grøten her; Har du ikke peiling, så ikke uttal deg. synsing om rene fakta fra kidsa klarer vi oss uten.

Lenke til kommentar

ikke for å virke som en fanboy, men det har vel alltid blitt sagt 360 gir bedre grafikk enn PS3. Grunnen er som kjent grafikkprosessoren, og det at Xbox 360 programmerer du i DirectX, noe de fleste spillutviklere kan. På PS3 må du programmere i sonys egen programmeringsmotor med sonys egen grafikkAPI.

Dette er vanskelig for nye utviklere, langt i fra like fleksibelt og gjennomført som directX, da directx er fra tidlig på nittitallet, mens PS3apien er fra 2006. Men slik er det alltid med nye systemet.

 

Xbox 360 bruker en spesiallaget og utvidet DirectX basert på DX 9.0c.

Her er et bilde: http://bildr.no/view/137699

 

Mange av dere sier at 360 har mer kantete grafikk enn PS3. Egentlig har ps3 og Xbox 360 like kantete grafikk, men PS3 leverer mer uskarpe bilder, så det ser jevnere ut i kantene, men fine detaljer forsvinner.

 

360 har et sylskarpt bilde som ting kan virke litt mer kantete, mens detaljnivået er høyere da det ikke blir uskarpet vekk.

Lenke til kommentar

Synes begge konsollene suger balle jeg. Angrer veldig på at jeg kjøpte en xbox, og PS3 har jeg stort sett brukt til å se filmer via minnebrikke :p. Har nå blitt erstattet av bærbar pc med HDMI så begge står og støver ned...

Lenke til kommentar

Både MS og Sony har gjort flere grove feilsteg med dagens konsoller. Begge har alt for lite minne, ikke bare i forhold til dagens standard. Slik jeg har forstått det (ut ifra uttalelser fra f.eks Epic), er minneproblemet litt større til PS3 enn for 360.

 

En annen ting er at PS3 er notorisk vanskelig å programmere til. Dette forundrer meg litt, siden dette var problemet til den orginale PS og PS2 også. Her trodde jeg Sony hadde lært litt.

 

PS3 hadde også alt for høy pris da den ble lansert. I starten trodde jeg at den kom til å få kjempeproblemer opp mot Xbox, men Sony ble reddet av to kjempefeilsteg fra MS' side.

Det ene problemet til MS, er at de lanserte en basic-utgave uten harddisk. Dette gjorde det slik at de som lager spill til 360 ikke kan programere spillene til å virkelig ta nytte av harddisken.

Men det desidert største problemet til MS er Red Ring of Death. Jeg vet personlig om MANGE som har hatt problemer med akkurat dette, og det har selv hindret meg i å kjøpe en 360. Jeg hadde tenk å kjøpe en 360 relativt tidlig siden Dead Rising er utrolig kult, men jeg gidder ikke kjøpe et produkt som har veldig stor sjanse for å gå i stykker. Nå har de kanskje fått kontroll på dette problemet, men jeg gidder ikke kjøpe en konsoll så sent inn i produktsyklusen.

Lenke til kommentar

Nytt storspill i morgen da:D

MGS4

Gleder meg:)

Syntes absolutt GTA IV på PS3 er helt akseptabelt, greit nok litt drop i framerate innimellom, men det er ikke noe jeg lar meg irritere over, det har heller aldri hengt seg opp.

 

Har X360 også, men bruker den stort sett kun som en Extender for Media Center, har liksom ikke kommet noen spill som har falt i smak, eneste var Saint's Row, men nå kommer jo 2'rn på PS3 så da blir det ikke noe nytt X360 spill der heller..

 

Det er 2 ting som gjør at jeg foretrekker PS3 fremfor X360:

- Kontrollen til PS3 syntes jeg er mer komfortabel

- PS3'n min bråker mye mindre enn X360'n (jeg pleier ikke å ha så høy lyd på tv så jeg hører viften på X360:( )

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...