Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror man kanskje bør huske på et par ting som muligens kommer til å innvirke på om utviklerne velger til syvende og sist å foretrekke ps3 foran Xbox360 og dermed bruke tiden til å overkomme flaskehalsen.

Det er nettop det faktum at Xbox360 har allerede blitt hacket og spillene piratkopieres fritt som sannsynligvis kommer til å bli avgjørende I min mening, hvorfor lage et spill på Xbox360 når du tjener mye mer på å lage det på ps3?

 

Tjener man mye mer? Isåfall må spill selge mye bedre på PS3, gjør de det? Det hjelper lite å slenge ut teorier om piratkopiering og dens effekt, det som teller er hvor mye som selges, produsentene ser på hvor de får solgt mest om de må prioritere og bryr seg neppe om den underliggende årsaken til salgstallene.

 

AtW

 

Det har du helt rett i, men det kan også være av interesse og se hvor mange enheter som er solgt :

 

Xbox 360 : 19 + Millioner (april 2008). Antall spill solgt pr konsoll : 7.5

Ps3 : 12.8 Millioner enheter (mars 31 2008) Antall spill solgt pr konsoll : 5.57

 

Dermed så ser man jo at Xbox360 har flest solgte spill og et større marked enn Ps3, så det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg fremover.

 

Regner med at utviklerne kommer til å prioritere følgende :

 

*Salgsfigurer og antall konsoller tilgjengelig.

*Utviklingskostnader på hvert medium og hvor vanskelig det er.

 

Ser også at jeg må bite I støvet og innrømme at jeg hadde sett feil tall for Xbox360 vs Ps3 når det gjalt antall totale solgte enheter, mente at Ps3 hadde et fint overtak men så så jeg at det bare gjalt en titel :blush: , ja ja...

Lenke til kommentar

PC bransjen har i alle år klaget på piratkopiering. PS2 ble jo også plaget av dette en periode(Pga. DVD mediet) men utviklerne fortsatte i nå 10 år? Så det er ikke lett å si hva som skjer.

 

Men en ting vet vi, at ungdommer og studenter heller kopierer enn å kjøpe om de kan og de kopierer i stor stil. Mitt inntrykk er at PS3 fortsatt har en mest voksent publikum og at Xbox er mer vanlig i de yngres hjem. Jeg har selv hørt foreldre si at "Vi kjøper Xbox360 til barna for da slipper vi kjøpe spill i samme grad, de kan kopiere".

 

Dessuten har PS3 BD som også setter en effektiv sperre for utbredt piratkopiering en god stund ennå.

 

Det blir interessant å se, det kan slå begge veier... flere Xbox360 konsoller selges fordi man lett kan piratkopiere med råbillige DVD plater og DVD brenner. Utviklerne ser PS3 som mer interessant med et mer voksent publikum som gjerne drar opp bankkortet for å kjøpe en ny fin tittel.

 

Jeg tror utviklingen vil gå i PS3 sin favør, selv om piratene hater den.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg tror egentlig ikke du vet særlig hva du snakker om. Piratkopiering på Xbox 360 er slettes ikke et aktuelt problem.

 

Piratkopiering på Xbox 360 fører til utestengelse av konsollen (den kan aldri gå på Xbox Live igjen).

Pga de gode multiplayer opplevelsene som 360 satset på, så er det få personer som vil risikere å miste det.

 

Microsoft har også vært svært flinke til å luke ut pirater, derfor er det ikke mange som gidder å piratkopiere.

Selvfølgelig er det pirater, men de er langt ifra en så stor torn i Microsofts side som du later til å tro.

Lenke til kommentar
Jeg tror slettes ikke at piratkopiering på spill som krever Live er et stort problem, så jeg tror slettes ikke at jeg har sagt akkurat det.

Å si at MS er flinke til å luke ut pirater viser at du "slettes ikke" vet hva du prater om.

Jeg sier at Microsoft er flinke til å holde pirater unna Live, noe du er enig i.

Du sier også at Microsoft ikke er flinke til å holde pirater unna? Selvmotsigende.

 

Pirater er det, og de kan ikke stoppes. Iallefall ikke sålenge de ikke kobler seg til internet.

Men effekten av dem er langt ifra så faretruende enn det du antydet.

 

Alt jeg prøver å si er at Pirater er en for liten gruppe til at utviklere osv tar det med i beregrningen for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL
PC bransjen har i alle år klaget på piratkopiering. PS2 ble jo også plaget av dette en periode(Pga. DVD mediet) men utviklerne fortsatte i nå 10 år? Så det er ikke lett å si hva som skjer.

 

Men en ting vet vi, at ungdommer og studenter heller kopierer enn å kjøpe om de kan og de kopierer i stor stil. Mitt inntrykk er at PS3 fortsatt har en mest voksent publikum og at Xbox er mer vanlig i de yngres hjem. Jeg har selv hørt foreldre si at "Vi kjøper Xbox360 til barna for da slipper vi kjøpe spill i samme grad, de kan kopiere".

 

Dessuten har PS3 BD som også setter en effektiv sperre for utbredt piratkopiering en god stund ennå.

 

Det blir interessant å se, det kan slå begge veier... flere Xbox360 konsoller selges fordi man lett kan piratkopiere med råbillige DVD plater og DVD brenner. Utviklerne ser PS3 som mer interessant med et mer voksent publikum som gjerne drar opp bankkortet for å kjøpe en ny fin tittel.

 

Jeg tror utviklingen vil gå i PS3 sin favør, selv om piratene hater den.

X360 har svært høy attach-rate, så lite tyder på at piratene gjør for stor skade når man ser på hele bildet.

Angående mer voksent publikum på ps3, vil jeg svært gjerne se kilder annet enn ditt personlige inntrykk. Høy attach-rate og tradisjonelt et stort utvalg i av 16+/18+ titler og få spill til barn på X360 taler i mot utsagnet ditt. Personlig tror jeg at ps3 og X360 begge appelerer til de samme aldersgruppene.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Jeg tror slettes ikke at piratkopiering på spill som krever Live er et stort problem, så jeg tror slettes ikke at jeg har sagt akkurat det.

Å si at MS er flinke til å luke ut pirater viser at du "slettes ikke" vet hva du prater om.

Jeg sier at Microsoft er flinke til å holde pirater unna Live, noe du er enig i.

Du sier også at Microsoft ikke er flinke til å holde pirater unna? Selvmotsigende.

 

Pirater er det, og de kan ikke stoppes. Iallefall ikke sålenge de ikke kobler seg til internet.

Men effekten av dem er langt ifra så faretruende enn det du antydet.

 

Alt jeg prøver å si er at Pirater er en for liten gruppe til at utviklere osv tar det med i beregrningen for øyeblikket.

Nå beveger du deg ned på kverruleringsnivå. Vi er begge enig i at Live ikke vil ha forekomster av pirater i noen eller særlig grad. Men MS generellt er ikke flinke til å bekjempe pirater. Langt ifra.

 

Trender vi har sett hele veien er at folk fint klarer seg uten online funksjoner i spill så lenge de har singleplayer mode, campaign mode og i noen tilfeller LAN mode. Så at Live skulle bli "fellende" for piratkopiering er jeg dypt uenig i. Ihvertfall i dens nåværende form.

 

Folk piratkopierer spill, spiller seg nesten lei i alle mulige moduser uten Online, deretter må de like spillet så godt at de finner på å kjøpe det i tillegg. Her mister man veldig mange kjøpere som ellers hadde kjøpt fordi demoen ikke var dekkende nok til å få et godt inntrykk.

 

 

X360 har svært høy attach-rate, så lite tyder på at piratene gjør for stor skade når man ser på hele bildet.

Angående mer voksent publikum på ps3, vil jeg svært gjerne se kilder annet enn ditt personlige inntrykk. Høy attach-rate og tradisjonelt et stort utvalg i av 16+/18+ titler og få spill til barn på X360 taler i mot utsagnet ditt. Personlig tror jeg at ps3 og X360 begge appelerer til de samme aldersgruppene.

Ikke barn, ungdom. Nintendo vet vi alle dominerer i barnegruppen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

X360 er likevel den som selger flest spill per solgte maskin. Hvordan forklarer du det?

 

 

Angående mer voksent publikum på ps3, vil jeg svært gjerne se kilder annet enn ditt personlige inntrykk.
Lenke til kommentar
X360 er likevel den som selger flest spill per solgte maskin. Hvordan forklarer du det?

 

 

Angående mer voksent publikum på ps3, vil jeg svært gjerne se kilder annet enn ditt personlige inntrykk.

Når ble Xbox360 lansert og når ble PS3 lansert, hvor mange voksne spiller vs ungdommer. Hva kostet Xbox360 når PS3 ble lansert. Utfra kundegrupper, hvor mange voksne får konsoller og spill under juletreet vs. ungdommer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
X360 er likevel den som selger flest spill per solgte maskin. Hvordan forklarer du det?

 

 

Angående mer voksent publikum på ps3, vil jeg svært gjerne se kilder annet enn ditt personlige inntrykk.

 

 

Veldig enkelt. xbox 360 ble lansert ett år tidligere, og har derfor flere spill.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Nå var det da antall solgte spill som ble diskutert, ikke spillutvalg.

 

Når ble Xbox360 lansert og når ble PS3 lansert, hvor mange voksne spiller vs ungdommer. Hva kostet Xbox360 når PS3 ble lansert. Utfra kundegrupper, hvor mange voksne får konsoller og spill under juletreet vs. ungdommer.

Det der sa meg lite...

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
Nå var det da antall solgte spill som ble diskutert, ikke spillutvalg.

 

Når ble Xbox360 lansert og når ble PS3 lansert, hvor mange voksne spiller vs ungdommer. Hva kostet Xbox360 når PS3 ble lansert. Utfra kundegrupper, hvor mange voksne får konsoller og spill under juletreet vs. ungdommer.

Det der sa meg lite...

 

Nå stiger vel attachrate ut i fra hvor mange spill som er kommet ut som folk vil ha. Og jo lengre tid en konsoll har vært på markedet jo flere spill finnes.

 

Men MS har truffet godt på hardcore siden, og det ser jo også ut som om at hw salget har stagnert noe. Så da er det igjen hardcore delen som kjøper mange spill og øker attachraten, mens at ikke fullt så mange kjøper xbox 360.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Attach-raten skal (forhåpentligvis) øke med alderen på en konsoll, ps2 er på rundt 10 nå. Men sett i forhold til alder/livssyklus ble det likevel solgt flere spill per enhet på X360. X360 hadde en attach-rate i usa på 5,3 i sitt første leveår, mot 4,6 på ps3. Ikke altfor stor forskjell, men det nå var det påstanden at ps3-eierne var mer kjøpevillige enn hos X360 jeg reagerte på.

Lenke til kommentar

Dette er jo kjempe teit! alle konsoller har sin flaskehals, ta f.eks, xbox 360 utvikler super mye varme, og er bråkete. en annen ting om xbox 360 er at cpu'en ti lps3 er 3 ganger så kraftig (teoretisk sett) men gpu'en til ps3 er like kraftig som xbox sin og er klokket høyere (550 mhz)(xbox 500 mhz) xbox har 48 pipelines som deles, mens ps3 har 24/24 som ikke delses...

noen kan forklare dette bedre enn meg...

Lenke til kommentar

Huh. At 360 utvikler mye varme og er bråkete er en kjent sak, men det er ikke en flaskehals... Og for N-TE gang, det er irrelevant at PS3 har tre ganger så mange TFLOPS som 360, man klarer ikke utnytte all den regnekapasiteten i et spill uansett, det er for mye annet som skal skje enn å kverne flyttall. Man sitter i praksis igjen med sammenlignbar kraft.

 

Det er faktisk til 360 sin fordel at pipelinene kan deles, da kan man skreddersy mer i henhold til sitt eget behov i øyeblikket. Og så vidt jeg vet har PS3 24 pixel shadere og 8 vertex pipelines, ikke 24/24. PS3 sine pixel shadere er litt kjappere, men i praksis så sitter vi igjen med sammenlignbar kraft i forhold til 360. Uansett, konsensus er at 360 sin GPU er hakket vassere, på tross av de 50MHz-ene.

Lenke til kommentar
Når ble Xbox360 lansert og når ble PS3 lansert, hvor mange voksne spiller vs ungdommer. Hva kostet Xbox360 når PS3 ble lansert. Utfra kundegrupper, hvor mange voksne får konsoller og spill under juletreet vs. ungdommer.

Det der sa meg lite...

Javel, da lar jeg saken ligge der.
Lenke til kommentar
Uansett, konsensus er at 360 sin GPU er hakket vassere, på tross av de 50MHz-ene.

 

hva er det du mener med det? at xbox 360 har 50htz mer? i så fall så er det feil! (ps3 550mhz) (xbox360 500htz)

 

Sånn jeg tolker det mener han at X360 er bedre til tross for at den har 50 mhz mindre enn ps3. Man kan vel skrive det sånn her å: "selv om den har 50 mhz mindre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...