Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Hei Nipsen.

 

Du snakker om propaganda fra MS? Vell, du er tydeligvis en skikkelig PS3 fanboy, good for you. Fint å brenne for en sak, dette bruker du tydeligvis mye tid på? Men når man snakker om propaganda må du kanskje sortere ut noe av utvalget av lesestoff. Kanskje vurdere litt mere nyanserte kilder?

 

Jeg hadde nesten begynt å svare deg, men innlegget var så langt at jeg knapt gadd å lese i gjennom.

 

Jeg synes også at det er flott at du har bedre peiling på dette enn systemteknikkere og spillutviklere. Joa, sikkert mye papirfakta og teoretiske brødsmuler å finne på nettet, men teori og praksis er to helt forskjellige ting. Desuten, skulle gjerne likt og sett hvor du graver frem alt dette. For alt jeg vet, kanskje jeg kan lære noe nytt? Hva diverse PS3 fans har skrevet på diverse forum er forresten ikke interesant.

 

Nå tar du deg bryet med å svare veldig mange folk, det er greit nok, men spesielt der du skal motsi noen bør du kanskje ta deg bryet med å svare skikkelig. Ser du kommer med noen semitekniske greier innimellom, men du kommer til kort. Noe av infoen din er til de grader unøyaktig.

 

Nå er jo du tydeligvis like sterk i troen som en gjennomsnittlig muslimsk iman, så good for you. Jeg tror du får mange flotte år med PS3'en din.

 

Du brenner sikkert etter å svare på denne, jeg var jo temmelig vag i detaljene selv, men jeg er like lite interesert i å overbevise deg om at din religion inneholder svært mange hull som jeg er interesert i å diskutere koranen med ovenfornevnte iman.

Endret av serpentbane666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er lenge siden jeg leste om dette (i tiden Falcon ble sluppet), men den gang verserte det rykter om at GPU'en med falcon ble krympet til 80nm. Noe som stemmer godt med PC versjonen av chipen.

Ja det var rykter eller kanskje rettere sagt spekulasjoner om det, men GPU og eDRAM er forsatt på 90nm prosess på falcon. Det er heller ingen PC versjon av chipen.

Lenke til kommentar
Hei Nipsen.

 

Du snakker om propaganda fra MS? Vell, du er tydeligvis en skikkelig PS3 fanboy, good for you. Fint å brenne for en sak, dette bruker du tydeligvis mye tid på? Men når man snakker om propaganda må du kanskje sortere ut noe av utvalget av lesestoff. Kanskje vurdere litt mere nyanserte kilder?

 

Jeg hadde nesten begynt å svare deg, men innlegget var så langt at jeg knapt gadd å lese i gjennom.

 

Jeg synes også at det er flott at du har bedre peiling på dette enn systemteknikkere og spillutviklere. Joa, sikkert mye papirfakta og teoretiske brødsmuler å finne på nettet, men teori og praksis er to helt forskjellige ting. Desuten, skulle gjerne likt og sett hvor du graver frem alt dette. For alt jeg vet, kanskje jeg kan lære noe nytt? Hva diverse PS3 fans har skrevet på diverse forum er forresten ikke interesant.

 

Nå tar du deg bryet med å svare veldig mange folk, det er greit nok, men spesielt der du skal motsi noen bør du kanskje ta deg bryet med å svare skikkelig. Ser du kommer med noen semitekniske greier innimellom, men du kommer til kort. Noe av infoen din er til de grader unøyaktig.

 

Nå er jo du tydeligvis like sterk i troen som en gjennomsnittlig muslimsk iman, så good for you. Jeg tror du får mange flotte år med PS3'en din.

 

Du brenner sikkert etter å svare på denne, jeg var jo temmelig vag i detaljene selv, men jeg er like lite interesert i å overbevise deg om at din religion inneholder svært mange hull som jeg er interesert i å diskutere koranen med ovenfornevnte iman.

 

Vil nå si at Nipsen er en av dem som kommer med mest nyttig info om sakene her, veldig interessant lesning det lengste innlegget ditt nipsen :) Selv har jeg ikke veldig innsikt i verken Ps3 eller Xbox på dette planet, men lærte en del av ditt innlegg, takk for det :thumbup:

Lenke til kommentar
Aller først, hvorfor mener du det "fundamentalt sett ikke er mulig" å begrense hvor mye CPU en gitt prosess får tildelt?

Fordi vi snakker om tråding på to forskjellige nivåer.

 

Styres det i programmet over en enkel kjerne, er begrensningen cpu hastighet på den kjernen. Styres det i forhold til flere prosessorer, er begrensningen, som baltie sier, i om det går an å sykronisere prosessene.

Ellers skjønner jeg ikke hva du vil fram til i innlegget ditt? Jeg kan jo bruke akkurat de samme argumentene om alle typer spill, også om de går på en kjerne, alle spill har flere oppgaver som skal gjøres mer eller mindre nøyaktig, dette krever CPU. Hva er det som gjør at mer avanserte spill plutselig er mer utsatt for at CPUen får for mye å gjøre (sånn rent bortsatt fra at de rekver mer kraft), ditto med PS3en vs andre multiprosessor-løninger. Hva er det som gjør den spesiell på denne fronten kontra andre løsninger? Man har en viss grad av regnekraft tilgejngelig, og derfor må man begrense seg. Utover eventuell manglende kraft, hva gjør andre arkitekturer så uenget for tingene du skisserer?

Ikke uegnet, men begrenset. Flatout er et godt eksempel - for å få frameraten opp, ble versjonen for xbox gjort om en god del.

Sorry, nipsen, men det var en drastisk forenkling, ispedd en haug av antagelser rundt parallell programmering som rett og slett ikke henger på greip.

Drastisk forenkling, men det er helt kurant å sette hyperthreading internt på en prosessor opp i mot fler- prosessering på den måten.

Det du sier om arcade racing.. Det har veldig mye med spilldesign å gjøre, ikke hardware. For eksempel fungerer Forza 2 veldig fint med ratt uten at jeg personlig får noen pacman-følelse, og jeg ville ikke kalt det en arcade racer.

Nei, jeg er helt enig i det. Og som jeg sa, det er ikke noe problem å lage gode spill på en xbox. Jeg bare nevner at det blir veldig ofte andre hensyn en tar når en har begrenset cpu tid som deles over grafikk og kalkuleringer av annet slag.

 

Det det koker ned til her (synes jeg det virker som) er at du mener man ikke har CPU nok til å gjøre alt, derfor må man prioritere, det er selvsagt, slik vil det jo være uansett, og uansett hvilken arkiktektur man har med å gjøre, og PS3. Det er ikke noe magisk med PS3 sin CPU-design som gjør at man ikke må gjøre prioteringer angående hva regnekraften skal brukes til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen liker motorsykler, og andre liker biler. Begge kan gå fort, men utover det så er de veldig forskjellige. I så måte så er PS3 og XBOX 360 mye mer like, ettersom de tjener mer eller mindre samme funksjon.

 

MEN:

verken PS3 eller XBOX 360 er bygget etter en fasit, slik at man i ettertid kan kåre en "vinner". De som har utviklet konsollene har gjort sine valg, med utgangspunkt i langt flere kriterier enn at produktet ville bli sammenlignet med konkurrentens produkt. Ikke alle valgene har vært ideelle hos noen av partene, og dette skyldes økonomi, statusen på den tekniske utviklingen, og alle andre premisser de har måttet jobbet etter.

 

Sony og MS har altså ikke konkurrert på like vilkår. Jeg vil påstå at man da heller ikke skal vurdere dem ut fra like vilkår. Hvem skal nemlig bestemme vilkårene?

 

Det er leit dersom noen føler at de har kjøpt katta i sekken etter å ha lest denne tråden. Det er fort gjort å bli litt aggressiv da. Men det er ikke nødvendig å trekke fram feil ved den konsollen man ikke har kjøpt selv, for å forsvare sitt eget kjøp.

 

Begge konsollene kan faktisk kalles ingeniørkunst, selv om ingen av dem er perfekte. Man er ikke illojal selv om man skryter av den konsollen man ikke kjøpte selv. Ansatte i Sony og MS gir blaffen i om en XBOX 360-eier og en PS3-eier berømmer hverandres kjøp.

Lenke til kommentar
Å påstå at ingen utviklere kan openGL er nå RIMELIG historieløst.
Hvem påstår det?

 

Var en eller annen lenger bak i tråden.

edit: her

Jeg vil påstå at dagens utviklere nok ikke er like flinke å programmere opp mot opengl som mot direct3d. Er vel bare å se på antall spill som benytter seg av opengl, som faktisk har endel fordeler ovenfor direct3d. Nå er det noen få studio som sverger til opengl, og spillene dems står vel lite tilbake for tilsvarende med direct3d.

 

Ja, helt enig. Men det blir jo noe helt annet.

Lenke til kommentar

..Her er et eksempel (til) på hvor håpløs denne debatten er (den "vitenskapelige" metoden for å finne ut hvilken konsoll som er best, og har færrest framedrops)..

http://www.eurogamer.net/article.php?artic...7829&page=4

One curiosity I found was that the PS3 version has v-lock enabled, whereas 360 can produce the odd torn frame. This might be seen to skew results in 360's favour where it not for the fact that typically, a torn frame is only on-screen for 1/60th of a second before v-sync is re-established.

:lol:

Lenke til kommentar
..Her er et eksempel (til) på hvor håpløs denne debatten er (den "vitenskapelige" metoden for å finne ut hvilken konsoll som er best, og har færrest framedrops)..

http://www.eurogamer.net/article.php?artic...7829&page=4

One curiosity I found was that the PS3 version has v-lock enabled, whereas 360 can produce the odd torn frame. This might be seen to skew results in 360's favour where it not for the fact that typically, a torn frame is only on-screen for 1/60th of a second before v-sync is re-established.

:lol:

 

Jeg skjønner ikke hva du vil fram til? At det ikke er trivielt å måle gjør at det er håpløst med ojektive mål?

 

AtW

Lenke til kommentar

..Nei, det er jo greit når en beskriver hvordan en kommer fram til konklusjonen..

 

V-sync fungerer på denne måten: en venter til et bilde er tegnet ferdig i bufferen før det vises i neste sync med skjermen, isteden for å kontinuerlig oppdatere når tegningen av bufferen er ferdig. Fordi en får "tearing" når skjermen flimrer i forhold til bufferen. Men til gjengjeld får en at om det tar lengere enn, si 1/60 av et sekund å tegne ferdig bufferen på en 60hz skjerm, så faller frameraten mer enn det trengs. For eksempel til det halve. I såfall velger en typisk å legge inn en pause bevisst, slik at det blir en jevn 30fps, isteden for at det hopper opp og ned, siden det oppleves som ubehagelig.

 

Så det denne testen viser (hvis testen er riktig) er at spillet ikke klarer dette målet på 30fps på noen av konsollene gjennom større deler av spillet (altså, det tar mer enn et 1/30 sekund å tegne hver frame, noe som gjør at om en kjører sync så vil konsollen brått kjøre på 15fps når den ikke når målet, som vil redusere snittet veldig fort).

 

Og hvis det viser seg at xboxen ikke har vsync for å kompensere for plutselige dropp i mellom noen frames når det skjer traffikk på bussen.. så er jo det rimelig morsomt, fordi det viser at her har Rockstar bommet litt. Og at det ikke har noe spesiellt med hvilken konsoll det er på. Selv om det utvilsomt vil se jevnere ut på en xbox om ikke vsync er slått på, på bekostning av litt hårete bilde. Og at dropp ned til 15fps, eller hopp mellom 60 og 30 vil se skikkelig håpløst ut.

 

Uansett - poenget var at det testen demonstrerer at det er veldig lett å konstruere tester der resultatene blir tvunget til å vise det en ønsker seg. For eksempel at "konsollene er nesten like, men xboxen har et lite overtak", etc. Når det en ser på åpenbart er to forskjellige oppsett og tweakinger, på to forskjellige arkitekturer, uten at noen synes det er aktuellt å innrømme det - som gjør: hele diskusjonen håpløs. :w00t:

Lenke til kommentar
..Nei, det er jo greit når en beskriver hvordan en kommer fram til konklusjonen..

 

V-sync fungerer på denne måten: en venter til et bilde er tegnet ferdig i bufferen før det vises i neste sync med skjermen, isteden for å kontinuerlig oppdatere når tegningen av bufferen er ferdig. Fordi en får "tearing" når skjermen flimrer i forhold til bufferen. Men til gjengjeld får en at om det tar lengere enn, si 1/60 av et sekund å tegne ferdig bufferen på en 60hz skjerm, så faller frameraten mer enn det trengs. For eksempel til det halve. I såfall velger en typisk å legge inn en pause bevisst, slik at det blir en jevn 30fps, isteden for at det hopper opp og ned, siden det oppleves som ubehagelig.

 

Så det denne testen viser (hvis testen er riktig) er at spillet ikke klarer dette målet på 30fps på noen av konsollene gjennom større deler av spillet (altså, det tar mer enn et 1/30 sekund å tegne hver frame, noe som gjør at om en kjører sync så vil konsollen brått kjøre på 15fps når den ikke når målet, som vil redusere snittet veldig fort).

 

Og hvis det viser seg at xboxen ikke har vsync for å kompensere for plutselige dropp i mellom noen frames når det skjer traffikk på bussen.. så er jo det rimelig morsomt, fordi det viser at her har Rockstar bommet litt. Og at det ikke har noe spesiellt med hvilken konsoll det er på. Selv om det utvilsomt vil se jevnere ut på en xbox om ikke vsync er slått på, på bekostning av litt hårete bilde. Og at dropp ned til 15fps, eller hopp mellom 60 og 30 vil se skikkelig håpløst ut.

 

Uansett - poenget var at det testen demonstrerer at det er veldig lett å konstruere tester der resultatene blir tvunget til å vise det en ønsker seg. For eksempel at "konsollene er nesten like, men xboxen har et lite overtak", etc. Når det en ser på åpenbart er to forskjellige oppsett og tweakinger, på to forskjellige arkitekturer, uten at noen synes det er aktuellt å innrømme det - som gjør: hele diskusjonen håpløs. :w00t:

 

Jeg vet hva v-sync er, artikkelen virker jo til å mene at det er noen problemer med v-sync på x360 som gjør at vsync i praksis ikke er aktivert deler av tiden(?). Det relevante er jo dessuten den praktiske ytelsen, tester man mange spill, så får man en god indikasjon på den praktiske ytelsen til en gitt konsoll. At et enkelt spill ikke er nok kan så være, men tester man mange enkeltspill får man etterhvert mange spill noe som gjør sammenlikningen mellom plattformene bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar
Vil nå si at Nipsen er en av dem som kommer med mest nyttig info om sakene her, veldig interessant lesning det lengste innlegget ditt nipsen :) Selv har jeg ikke veldig innsikt i verken Ps3 eller Xbox på dette planet, men lærte en del av ditt innlegg, takk for det :thumbup:

 

Hei.

 

Nipsen kommer med mye info, men Nipsen er tydeligvis også svært farget av sitt syn på PS3s uovertruffenhet. Det er mye teori, men teori og faktisk spilldesign er forskjellige ting. Hva som faktisk skjer i spillverden er faktisk relevant for diskusjonen.

 

Det er lett og lese og forme papirdata dit en vil, men svært få av oss har spesiell kompetanse til å uttale oss om hva all denne dataen betyr.

 

Man kan ikke legge under en stol at relativt mange spillutviklere sliter med PS3, uavhengig av hvilke påstander om hva PS3 i Nipsens øyne teoretisk skulle klare.

 

Så hva er i dine øyne nyttig info, mye info? Hva med den faktiske riktigheten av denne infoen?

 

Nå kunne jeg sikkert bruke like mye tid og resurser som Nipsen på å forme teori på samme måte og si at PS3 er dårlig, men det skal jeg ikke gjøre. Det har jeg brukt for mye tid på allerede. (Desuten er ikke PS3 dårlig heller.) Du kan da sikkert si at jeg ikke kan, og derfor har Nipsen rett. Men da kan du spørre deg selv, hvorfor ble i det heletatt denne artikkelen opprettet? Nipsens fremlegging av dette blir det samme som at en 360 fan skulle si at ROD problemet ikke eksisterer, eller i allefall ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
Det er lenge siden jeg leste om dette (i tiden Falcon ble sluppet), men den gang verserte det rykter om at GPU'en med falcon ble krympet til 80nm. Noe som stemmer godt med PC versjonen av chipen.

Ja det var rykter eller kanskje rettere sagt spekulasjoner om det, men GPU og eDRAM er forsatt på 90nm prosess på falcon. Det er heller ingen PC versjon av chipen.

 

Ok, tok meg aldri tid til å sjekke opp dette nermere.

 

Med PC versjon mente jeg jo såklart ikke versjon på den måten. Xenos var jo på mange måter forgangeren til R600 serien. Produksjonslinja på noen av disse ble justert ned til 80nm omtrent på den tida, og derav noe av grunnlagene for ryktene den gangen.

Lenke til kommentar
Vil nå si at Nipsen er en av dem som kommer med mest nyttig info om sakene her, veldig interessant lesning det lengste innlegget ditt nipsen :) Selv har jeg ikke veldig innsikt i verken Ps3 eller Xbox på dette planet, men lærte en del av ditt innlegg, takk for det :thumbup:

 

Hei.

 

Nipsen kommer med mye info, men Nipsen er tydeligvis også svært farget av sitt syn på PS3s uovertruffenhet. Det er mye teori, men teori og faktisk spilldesign er forskjellige ting. Hva som faktisk skjer i spillverden er faktisk relevant for diskusjonen.

 

Det er lett og lese og forme papirdata dit en vil, men svært få av oss har spesiell kompetanse til å uttale oss om hva all denne dataen betyr.

 

Man kan ikke legge under en stol at relativt mange spillutviklere sliter med PS3, uavhengig av hvilke påstander om hva PS3 i Nipsens øyne teoretisk skulle klare.

 

Så hva er i dine øyne nyttig info, mye info? Hva med den faktiske riktigheten av denne infoen?

 

Nå kunne jeg sikkert bruke like mye tid og resurser som Nipsen på å forme teori på samme måte og si at PS3 er dårlig, men det skal jeg ikke gjøre. Det har jeg brukt for mye tid på allerede. (Desuten er ikke PS3 dårlig heller.) Du kan da sikkert si at jeg ikke kan, og derfor har Nipsen rett. Men da kan du spørre deg selv, hvorfor ble i det heletatt denne artikkelen opprettet? Nipsens fremlegging av dette blir det samme som at en 360 fan skulle si at ROD problemet ikke eksisterer, eller i allefall ikke er noe problem.

 

Jeg sier ikke at du har feil eller rett, men sier bare at Nipsen kommer med en del nyttig teknisk info om konsollene, noe andre i denne tråden ikke gjør, Han er også en som ser ut til å ha peiling på hva han prater om :) Dessuten, Alle som sier at X360 er best er 360 fanboys, alle som sier at ps3 er best er ps3 fanboys, men kan det hende at noen faktisk er objektive i saken? Vet at jeg er det :) Kan ikke noen innrøme at den konsollen de ikke støtter er bedre, det hadde vært morsomt :p

Lenke til kommentar

Fortsatt morsomt å se utviklingen i denne tråden, her diskuteres det i det uendelig om hvor bra / elendig en konsoll er og man glemmer fullstendig at til syvende og sist så koker det ned til hvor bra spillene er og hvor god aksept disse får.

 

Nå sitter jeg og koser meg med siste utgave av Metal gear solid og jeg må faktisk få lov til å si at dette spillet var verdt investeringen i PS3, det er faktisk nesten som å være med å f å lov til å regisere en film, definitivt det beste spillet jeg har spilt på 10 år.

Lenke til kommentar

Kan love deg at det er verdt å spille det, faktisk så sitter samboeren og koser seg med cola og potetgull mens jeg spiller det, hun synnes det er nesten som å sitte og se på en action film :)

 

Dog anbefaler deg å ta små pauser selvsagt, spillet er ekstremt lang pga de lange filmsekvensene og jeg lover deg det er mange overraskelser på lur!

Lenke til kommentar
Fortsatt morsomt å se utviklingen i denne tråden, her diskuteres det i det uendelig om hvor bra / elendig en konsoll er og man glemmer fullstendig at til syvende og sist så koker det ned til hvor bra spillene er og hvor god aksept disse får.

 

Nå sitter jeg og koser meg med siste utgave av Metal gear solid og jeg må faktisk få lov til å si at dette spillet var verdt investeringen i PS3, det er faktisk nesten som å være med å f å lov til å regisere en film, definitivt det beste spillet jeg har spilt på 10 år.

 

Hva får deg til å tro at man glemmer det fullstendig? Det er fint mulig å diskutere de tekniske aspektene uten å glemme at det finnes andre aspekter ved en konsoll enn det tekniske.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fra og med side 3 så er fokuset så og si utelukkende på grafikken så man kan jo si at det er allerede argumentert for i mente uten at man egentlig har kommet så lengre enn at man kan si at selve Gpu enheten i Ps3 er noe / mye (stryk det som ikke passer) svakere enn Xbox360 og at arkitekturen er bygd opp på en annen måte.

 

Dette minner meg litt om amiga dagene, Amiga fikk jo som sagt hard konkuranse av Super Nintendo og ble jo slått av sistenevnte, men det stoppet jo ikke Amiga fra å få laget noen helt utrolige pene spill og mange klassikere (Turrican 2 , Another World, Worms , Alien Breed ), jo faktisk så greide Amigaen å levere titler som langt overgikk hva man forventet av den.

 

Blir kanskje ikke så rart at man av og til må minne på deltakerne i en slik tråd at til syvende og sist så er det nok spillene man får spille som avgjør konsollens framtid og der er det både viktig med mangfold og gode titler.

 

Uansett hvilken konsoll man kjøper seg så er det viktigste at man kjøper noe som passer sin egen smak og hvilke titler man prioriterer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...