Gå til innhold

Har Playstation 3 en flaskehals? (PS3/X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

_Zeke: Jeg har til gode å se bekreftede salgstall for noen av de nevnte konsollene. At 360 har høyere salgstall enn PS3 er ikke overraskende, all den tid den faktisk har vært 1 år lengre i markedet som du selv påpeker i innlegget ditt. Vet ikke helt hva salgstallene dine skal bevise, men i diskusjonen om en evt. flaskehals i PS3 synes jeg det ikke akkuratt et veldig relevant argument.

 

Ser fortsatt at ingen har kommentert min påstand om at skjermkort ikke er en flaskehals, men at programmeringen er det:

EDIT: MGS4 er nok et veldig godt spill, og er en av grunnene til at jeg vurderer å skaffe meg PS3, men bare for argumentasjonens skyld, så kunne de nok klart det like på bra Xbox 360. Likeledes kunne de nok klart å få til GoW eller Halo 3 like bra på PS3, som på 360.

 

Om jeg husker rett så har vel utvikleren av MGS4 gitt utrykk for at de mente en BD-plate hadde mindre lagringsplass enn de burde hatt til MGS4. Om dette utsagnet refererer til en 50GB BD-plate, måtte en vel hatt 6 eller 7 DL-DVD-plater for å få spillet i den samme kvaliteten til 360? Dette sammen med 360 mangel på å harddisk i noen modeller, som igjen fjerner muligheten for å lage spill som kan kreve intern harddisk, er nok en betydelig falskehals som kunne gjort det vanskelig å få en like bra spillopplevelse på 360.

 

For å ta opp igjen tråden om grafikk på PS3-spill. Når en faktisk ser spill til PS3 som absolutt grafikk på konsoll-toppnivå (Uncharted m.fl.), så er det jo tydelig at PS3 ikke har en flaskehals med skjermkort per i dag. At noen ikke greier å programmere like bra opp mot hardwaren til PS3 som andre, er vel den egentlige flaskehalsen. Så får heller HW- og software-utviklerne peke på hverandre og syte i vei om hvem som er skylden i det.

Lenke til kommentar

Kanskje greit å få med seg at :

 

Flesteparten av titlene til Xbox360 I 1080p har en fps på 30.

Ps3 har et tak på 60fps når det gjelder 1080p.

 

Edit 2 : Har trolig basert meg på en gammel tråd her som ikke har vært oppdatert , får ta en titt og se om jeg kan finne noen tester som har målt ytelsen...

 

Man kan jo tenke seg at det er mer sannsynlig at man får bedre flyt når man har et øvre tak på 60 fps vs 30, selsagt så kan "lav fps" forekomme, men dette er jo noe som dessverre skjer p å pc også.

 

Edit : Forsåvidt enig med Hardkjerne at programmeringen er sannsynligvis det som hindrer spill fra å være bedre / raskere.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Jeg venter også på svar på saklige spørsmål som man ser ut til å unnvike, men jeg lever i håpet at man ønsket å bidra med informasjon og ikke bare krangle i denne tråden?

 

Du får lage en egen tråd om "Har Xbox360 en flaskehals" og spørre om de xbox relaterte problemene der.

Endret av Kaptein Potetmos
Lenke til kommentar
Xboxen har interne kjerner som ikke kan brukes til å kjøre separate oppgaver på høynivå. Ei heller er det mulig for en programmerer å utnytte kjernene spesifikt i en situasjon der det kunne vært interessant. Med andre ord kan en forestille seg et scenario der xeon oppsettet bruker alle pipene til skjermkortet samtidig slik at en når peak, men det varer ikke veldig lenge. Poenget er at når prosessoren bare vedlikeholder gpuen, snakker en om at cpuen peaker innimellom når det flyttes data. Hvis en skulle gjort mere kalkuleringer underveis, så ville en fått problemer med en gang.

Kan du spesifisere litt mer hva du mener? Man kan jo kjøre forskjellige oppgaver på forskjellige tråder, og sånn sett bestemme hvilken interne kjerne som brukes på høynivå?

 

AtW

Ikke når det er internt i forhold til del- operasjoner. Eksempel - når en har separate prosessorer kan en kjøre i parallell håndtering av input, kalkulering av fysikk, ai, osv. som separate rutiner. I verste fall går dette så seigt som om det kjøres på en prosessor etter hverandre (hvis en prosess avhenger av at den neste blir ferdig først, osv). I beste fall går det samtidig. I praksis blir det gjerne at det åpner for mer kompleks fiksing (for eksempel utjevningsrutiner samtidig som en kjører avansert fysikk på kurver når en kjører bilspill), fordi dette ikke spiser av grafikk- ytelsen.

 

Når en har en multikjerne internt på prosessoren kan den fysisk bare multithreade mot atomære instruksjoner (selv om en har multithreading på mange nivåer i programmering generellt). Slik at for eksempel om en har pixel- operasjoner gående på gpu området, kan en være heldig og ende opp med at en leseoperasjon blir delt opp, slik at den operasjonen går et slags antall ganger så fort.

 

Så i utgangspunktet snakker vi om flerprosessering på to forskjellige nivåer.

 

Men det er klart at det blir lettere å programmere for høy ytelse når en ikke må mase med parallelle prosesser. Og at xboxen har et mye greiere utgangspunkt. Men potensialet for å lasse på større transformasjoner i realtime (istedet for å prerendre, osv, og ha pacman stil på input kontrollen, noe jeg hater dypt og inderlig med bilspill på PC for eksempel), eller totalt jevn kontroll når det blir mye som skjer på skjermen (uten intelligente reduseringsrutiner for dybden og så videre), eller for den saks skyld fordreininger på lyden i realtime basert på objekter, istedet for at det blir lagt på filter når en beveger seg til spesielle posisjoner - det nytter ikke på en xbox.

 

Så uten å være noen spesiellt ekstrem fanboy.. det er helt sikkert riktig at xboxen har et bedre skjermkort, og høyere teoretisk ytelse. Men i praksis ser vi jo at det nesten ikke spiller noen rolle i forhold til en konsoll med noe dårligere skjermkort, selv når en ikke kjører noe i parallell.

 

 

...

En annen ting - jeg tror det meste kan klare å kjøre "et bilde" i høyoppløsning.

Lenke til kommentar
Jeg venter også på svar på saklige spørsmål som man ser ut til å unnvike, men jeg lever i håpet at man ønsket å bidra med informasjon og ikke bare krangle i denne tråden?

 

Du får lage en egen tråd om "Har Xbox360 en flaskehals" og spørre om de xbox relaterte problemene der.

Haha, så vi får ikke høre mer med relevans mot Xbox360 i denne tråden? Vel vi kan jo håpe :) Slik som: "xbox360 har en mye bedre gpu" osv osv.

 

Men det er sikkert for mye å forvente å få informasjon om 360, så lenge man ikke skal "bekjempe" noe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det vet ikke jeg noe om. Men jeg leste denne tråden for å få vite mer om PS3. Ikke mer om xbox360.
Mhm, hva spurte jeg om siden du svarte? Men jeg regner med at alle med informasjon om Xbox360 forsvinner som dugg for solen når kun saklige spørsmål står igjen :) Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Du postet på et offentlig forum. Jeg leste på det offentlige forumet og postet på det offentlige forumet.

 

Og om man kun sitter igjen med dine spørsmål er det dessverre ikke bare saklige spørsmål igjen.

 

Men jeg melder meg ut av denne tråden. Det var tydeligvis ikke noe å hente siden all diskusjon går ut på å prøve å beskylde folk for å være fanboys.

 

Beklager avsporingen.

Lenke til kommentar
Neida, det beviser kun at det er ekstremt lenge siden jeg gadd å følge med rundt Xbox360, samt at man faktisk må komme med usikre påstander for å dra fakta ut av enkelte fanboys.

 

Har ingen problemer med å innrømme at jeg er sterkt utdater på den flommen av endringer Xbox360 tydeligvis har gjennomgått. Men svar gjerne på det jeg spør om.

Så du sier at du ikke vet noe om 360, og kommer inn i denne tråden i uvitenhet? Om du ikke kan dine fakta om 360/PS3 så har du ingenting i denne tråden i gjøre. Den "flommen" av endringer er en oppdatering hver 6. måned. PS3 har også dette, men det vil du vel at vi skal forklare deg?

 

Det jeg ser er et lite troll som sitter på sin enslige fjelltopp og roper ut ulv.

Lenke til kommentar

TCI:

Påstår du at jeg ikke kan noe om PS3? Hehe, det var en artig påståelse får jeg si. Og gjør det noe om man er utdatert på Xbox360 i en PS3 tråd? :hmm: ro ned nå gutten lille.

 

Neida, du trenger ikke å forklare noe som helst om PS3, det tror jeg min 8 år gamle datter klarer bedre ;)

 

Ingen som er enslige her, men det var komisk å observere at alle som skrek halsen hes når jeg kom med påstander på Xbox360 ikke noengang kommenterte de saklige spørsmålene og påstandene. Det var i grunn en observasjon som sier nok for min del.

 

Du fikk heller ikke med deg hvilke oppdateringer jeg nevnte ifb. med Xbox360, men jeg vet, for mye forlangt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
_Zeke: Jeg har til gode å se bekreftede salgstall for noen av de nevnte konsollene. At 360 har høyere salgstall enn PS3 er ikke overraskende, all den tid den faktisk har vært 1 år lengre i markedet som du selv påpeker i innlegget ditt. Vet ikke helt hva salgstallene dine skal bevise, men i diskusjonen om en evt. flaskehals i PS3 synes jeg det ikke akkuratt et veldig relevant argument.

 

Ser fortsatt at ingen har kommentert min påstand om at skjermkort ikke er en flaskehals, men at programmeringen er det:

EDIT: MGS4 er nok et veldig godt spill, og er en av grunnene til at jeg vurderer å skaffe meg PS3, men bare for argumentasjonens skyld, så kunne de nok klart det like på bra Xbox 360. Likeledes kunne de nok klart å få til GoW eller Halo 3 like bra på PS3, som på 360.

 

Om jeg husker rett så har vel utvikleren av MGS4 gitt utrykk for at de mente en BD-plate hadde mindre lagringsplass enn de burde hatt til MGS4. Om dette utsagnet refererer til en 50GB BD-plate, måtte en vel hatt 6 eller 7 DL-DVD-plater for å få spillet i den samme kvaliteten til 360? Dette sammen med 360 mangel på å harddisk i noen modeller, som igjen fjerner muligheten for å lage spill som kan kreve intern harddisk, er nok en betydelig falskehals som kunne gjort det vanskelig å få en like bra spillopplevelse på 360.

 

For å ta opp igjen tråden om grafikk på PS3-spill. Når en faktisk ser spill til PS3 som absolutt grafikk på konsoll-toppnivå (Uncharted m.fl.), så er det jo tydelig at PS3 ikke har en flaskehals med skjermkort per i dag. At noen ikke greier å programmere like bra opp mot hardwaren til PS3 som andre, er vel den egentlige flaskehalsen. Så får heller HW- og software-utviklerne peke på hverandre og syte i vei om hvem som er skylden i det.

 

Jeg fant tallene mine på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360

og

http://en.wikipedia.org/wiki/Ps3

 

Jeg er nok enig i at det er programmeringen som er største flaskehals. Etter det jeg har hørt, og dette har jeg ikke noen kilder på, så virker det som det er mer komplikert å programmere til PS3, og at det krever en del spesielle løsninger, kan en si.

 

Men det store negativet med Xbox 360, er for meg RRoD. Dette er ikke noe jeg har tenkt over før nå i forige uke, da min lillebror sin Xbox røk pga. dette. Nå skal det sies at hans konsoll har vart siden dagen den ble lansert, altså snart tre år, men det er fortsatt ingen unnskyldning. Det eneste positive er vel at min lillebror får vel sannsynligvis en ny konsoll, og da kan det kanskje være med HDMI, som er ønskelig når han får sin nye Samsung LE40M86 (tror jeg den heter).

Lenke til kommentar
Men et par "saklig" spørsmål.

 

- har de fikset problemet med at lesehodet som manglet gummipakningen skraper opp plater?

- blir den fortsatt overopphetet?

 

For alt jeg vet kan dette være like utdatert informasjon som mye av det andre har vært. Det er mest dette med at platene kan bli oppskrapet av dioden som har holdt meg tilbake.

Jeg antar at oppskraping av plater ikke er et stort problem, men ingenting jeg har lest tyder på at dette er fikset. Det er mulig at drevene på de nyeste revisjonene er "paddet" slik at platen er bedre sikret.

 

Microsoft har et erstatningsprogram for oppskrapede plater, men det gjelder bare en bitteliten håndfull med spill, og det ser ut til at det nå koster 20 USD per ødelagte plate. Med andre ord en svært dårlig "deal".

 

Frekvensen til antall "ulykker" har blitt uformelt testet. Oppsummert så bør man påse at man ikke flytter konsollen mens platen går rundt (og det er kanskje selvsagt) og man bør ha maskinen i "liggende" posisjon.

 

Overopphetingsproblemene skal være sjeldnere med de nyeste revisjonene. Selv har jeg den eldste revisjonen og har ikke opplevd noen problemer. Uansett så ser det ut til at varmeproblemet skyldes temperaturforandringene sin innvirkning på kjøleribben(e) i konsollen, og jeg antar at det bare gjelder de som spiller flere timer i strekk (eller lar konsollen stå påslått så lenge). Man kan uansett ikke være sikker... Problemet regnes som en "general failure" og havner inn under Microsoft sin utvidede treårige garanti.

 

 

(merkelig at dette har utviklet seg til en vs-diskusjon)

Lenke til kommentar

ikke så rart egentlig med tanke på hvor mange fanboys hver side har. ANYWAY så var det første jeg gjorde da jeg akkurat hadde kjøpt gta4 og 360 å løfte den for å flytte den. kom en intens skrapelyd, jeg fikk panikk og dro ut strømmen :p ingen skade skjedd heldigvis

Lenke til kommentar

Takk for veldig gode svar Manuel :D Det ser ut som mye av min frykt til akkurat de problemene er ubegrunnet og forhåpentligvis utbedret i seneste revisjon, og det er egentlig godt for jeg skal ikke se bort ifra at jeg kommer til å skaffe en Xbox360 bla. pga Forza2, men da siste mulige utgave av boksen som jeg har forstått er Elite(?). Det var jo snakk om at det skulle komme en 4. versjon men det ble tilbakevist mener jeg å huske.

 

Hehe AndyF, den panikken der forstår jeg godt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

egentlig ganske vanskelig å få ut noen som helst informasjon om noen av konsollene når folk kommer med den ene påstanden, en annen sier noe annet, en tredje sier noe annet og den første kommer og sier noe heilt annet igjen, hvorfor kan dere ikke holde dere til topic som er: HAR PS3 EN FLASKEHALS?!?!?!?!.

Topicen er ikke: Har Xbox360 en flaskehals, eller, Hvilken konsoll er ebst etc etc, værsåsnill og prøv å diskuter det dere skal og ta resten i en annen tråd.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...