fototim Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 ...Støyfjerning bør kanskje få valgene: 1. av - på 2. Justert for vignetteringskompensasjon av - på 3. Lite - middels - mye For å fortsette å være selvreflekterende Det å måtte forholde meg til slike valg i opptaksøyeblikket, vil nok for meg lett komme i veien for den kreative prosessen. Jeg vil ha et så enkelt verktøy som mulig. Sånn at jeg kan konsentrere meg om selve bildet, og fange råmaterialet til det på en teknisk best mulig måte. Jeg vil med andre ord at kamera mest mulig bare skal være en forlengelse av øyet. Det bør derfor være så enkelt å betjene at jeg instinktivt vet hva jeg bør gjøre for å sikre opptaket. Blir det for komplisert, så blir jeg avhengig av manualen ute i felten. Hjelp, den tanken skremmer vettet av meg Men det er meg. Andre koser seg med å fikle mest mulig på knapper, og å blade mest mulig i menyer mens de fotograferer. Så det ideelle kamera er nok det som gir oss mulighet til å bestemme selv hvor vi tar valgene. De som er som meg, kan bare la være å bruke disse muligheten som du drømmer om, mens du og dine kan ha bruke de aktivt. Så jeg argumenter egentlig ikke i mot ideen din Simen. I hvert fall ikke så lenge jeg ikke vil behøve å betale ekstra for finesser som jeg kanskje ikke vil ha. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Det å måtte forholde meg til slike valg i opptaksøyeblikket, vil nok for meg lett komme i veien for den kreative prosessen. Jeg ser ikke helt behovet for å skulle velge slike avanserte innstillinger i opptaksøyeblikket. Det er vel mer som en innstilling man gjør hjemme en dag det er lite på TV og man finner ut at man skal lese manualen for å utforske de dypeste meny-nivåene. På kameraer i klassen Nikon D40-D60 og Canon 1000D - 450D ser jeg for meg at automatisk vignetteringskompensasjon er forhåndsvalgt til å være på. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg ser ikke helt behovet for å skulle velge slike avanserte innstillinger i opptaksøyeblikket.Hvis du kun fotgrafer en type motiver og alltid komponerer f.eks med motivet i sentrum, da har du rett. Hvis ikke, vil det nok ofte dukke opp behov for å endre innstillingene undeveis (under forutsetting av at korrigeringen har en teknisk pris). Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 8. juli 2008 Del Skrevet 8. juli 2008 Jeg ser ikke helt behovet for å skulle velge slike avanserte innstillinger i opptaksøyeblikket.Hvis du kun fotgrafer en type motiver og alltid komponerer f.eks med motivet i sentrum, da har du rett. Hvis ikke, vil det nok ofte dukke opp behov for å endre innstillingene undeveis (under forutsetting av at korrigeringen har en teknisk pris). Jeg går ut ifra at dagens modell kan beholdes: 1. jpg for bilder som mest sannsynligvis ser best mulig ut (dvs automatisk korreksjon, oppskarping, etc etc) 2. raw-bilder som er mest mulig "rett fra sensor" beregnet for fikle-gutta I tillegg ser jeg ikke noe problem med at raw-bildet har tilstrekkelig meta-informasjon til at en raw-konverter kan gjøre tilsvarende korreksjon basert på informasjon fra hus/objektiv. Evt at et tredje fil-alternativ tilbys som er basert på DNG eller et annet standardisert format som gir tilgang til mesteparten av informasjonen i raw-fila (mao som lineær rgb), men som abstraherer bort mindre viktig informasjon, som eksakt sensor-layout. -k Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå