Justtried Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg kom altså opp i nyere historie muntlig i dag. Temaet mitt er Imperialismen og dagens u-land. Oppgaven lyder; "Oppgaven handler om imperialismen 1870-1914 og avkolonisering og u-landsproblemer etter 1945. Hva var de viktigste forutsetningene for imperialismen? Ta utgangspunkt i Afrika og gi en utredning om hvilke følger imperialismen fikk for kontinentet. Vurder til slutt sammenhenger mellom imperialismen og dagens problemer i u-land." En ganske grei oppgave egentlig, men jeg har litt problemer med den siste biten hvor jeg skal sammenlikne imperialismen med dagens problemer i u-land. Noen som hadde tatt seg tid til å skrive noen ord? Evt. gi en link... Vet liksom ikke hva jeg skal google for å finne det jeg er ute etter På forhånd takk Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vel, kolonimaktene styrte jo koloniene sine økonomisk, til sin egen fordel. En kan vel si at de rike landene i dag bruker u-landene til sin egen fordel. F.eks kjøper de råvarer fra u-land billig, lager noe ut av det, og selger det tilbake til u-landene enda dyrere. Lenke til kommentar
BrutalKuk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Fikk selv samme tema, bare en litt annen oppgave. trenger ikke å knytte det opp til i dag. det kan jo nevnes at en av grunnene til imperialismen var at de vestlige landene følte at de hadde en moralsk forpliktese (se "den hvite manns byrde") ovenfor de "underutviklede" afrikarnerne og de mente at de burde gå inn i mange av landene og hjelpe dem. selvfølgelig har dette bildet forandret seg igjennom tiden og man kan spekulere litt i hvor viktig denne tenkegangen var. Husk på at afrikanerne på den tiden ble betraktet som ganske så nært dyr, noe som rettferdiggjorde behandlingen for mange. folks tenkemåte var anderledes og derfor ble metodene også mer drastisk enn i dag. Religiøse grunner lå også under, noe som det fortsatt gjør i dag. Edit: Dette er de årsakene jeg har til Imperialismen så langt, står mye om dem på Wikipedia - Darwin/rase, ”Den hvite manns byrde” - Økonomisk makt - Politisk makt - Militærmakt ---->Tyskland - Religion - Sosialimperialismen Endret 11. juni 2008 av BrutalKuk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå