TRENE Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har lest flere steder at vekttrening med bare en serie (maks) er like effektivt som å ta tre/fire serier. Ligger det noe i dette? Hvordan skal man trene for å bli både eksplosiv og større? Lenke til kommentar
mattjin Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 selv trener jeg med 2 serier på hver øvelse(kjører da begge settene til fail). Kjører 5-7 reps. Har hatt god fremgang ved å gjøre dette. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvor har du lest dette, om jeg tør spørre? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Han har sikkert lest om DC som forresten er crap, synts da jeg da Lenke til kommentar
TRENE Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Hvor har du lest dette, om jeg tør spørre? link: http://www.forskning.no/artikler/2007/mars/1173684103.14 Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Hvor har du lest dette, om jeg tør spørre? link: http://www.forskning.no/artikler/2007/mars/1173684103.14 Javel? Grunnen til folka som ble tatt med i denne "testen" hadde fremgang står jo i det første avsnittet. "tok de for seg 21 menn i alderen 20 - 40 år. Felles for dem alle var de hadde et dårlig treningsgrunnlag før de begynte med styrketrening." En person som aldri har trent før vil kunne øke i både styrke og volum (som går hånd i hånd) så godt som uansett hvordan han/hun trener. Jeg leser videre, og mannen bak undersøkelsen bekrefter jo dette selv. "- Dette gjelder først og fremst for de som ikke har trent noe særlig styrke tidligere og som ønsker å øke maksstyrken og muskelmassen, sier Truls Raastad." Allikevel høres denne fyren ut som en komplett idiot (i mine ører). "Forutsetningen" den fyren snakker om spiller ingen trille. Om du trener med 6, 8, 10 eller 12 repetisjoner er ganske irrelevant. Det er progresjon over tid som er nøkkelen til fremgang, noe som ikke nevnes en eneste gang i denne såkalte "forskningsrapporten". Hvordan fyren, basert på 20 folk, uten å nevne en dritt om alle de andre faktorene som inngår i trening, kan skrive at man vil øke med eksakt 10% på nøyaktig 12 uker hvis man bare gjør "sånn og sånn" er helt på tryne. Og hva med f.eks ulike folks treningstoleranse? Igjen - disse folka har aldri trent før, og vil få fremgang nesten uansett hva de gjør. Så for å oppsummere: Denne artikkelen sier at istedet for (f.eks) å kjøre militærpress med planlagt progresjon over tid og 5x5 sett/rep skal man istedet kjøre ett eneste sett til FAILURE hver eneste trening? Hæ??? Endret 12. juni 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Failure trening over tid gir i svært få tilfeller/aldri god styrke. (Dog volum kan auke) Og for å sitere stian; Eit sett til FAILURE kvar einaste trening? HÆÆ? Edit: Leste faktisk artikkelen, fy flate for noko sprøyt. Nei, 5x5 er fantastisk bra for nybegynnere, og kan gi deg jevn og god frammgang i år og månader Endret 12. juni 2008 av lassaron-jon Lenke til kommentar
TRENE Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 Failure trening over tid gir i svært få tilfeller/aldri god styrke. (Dog volum kan auke) Og for å sitere stian; Eit sett til FAILURE kvar einaste trening? HÆÆ? Edit: Leste faktisk artikkelen, fy flate for noko sprøyt. Nei, 5x5 er fantastisk bra for nybegynnere, og kan gi deg jevn og god frammgang i år og månader Så den beste treningen for både eksplosivitet og økt volum er 5 serier med 5 reps.? Er det best å trene beinene på samme måte? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 alle baseøvelser med 5x5 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 (endret) høres rart ut. å trene 1x5 til failure som nybegynner kan føre til skader og overbelastning da man må løfte svært tungt. edit: blanda poster Endret 14. juni 2008 av Henrik2k Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Failure trening over tid gir i svært få tilfeller/aldri god styrke. (Dog volum kan auke) Og for å sitere stian; Eit sett til FAILURE kvar einaste trening? HÆÆ? Edit: Leste faktisk artikkelen, fy flate for noko sprøyt. Nei, 5x5 er fantastisk bra for nybegynnere, og kan gi deg jevn og god frammgang i år og månader Så den beste treningen for både eksplosivitet og økt volum er 5 serier med 5 reps.? Er det best å trene beinene på samme måte? Kva som er best varierer fra person til person, men har aldri hørt om nokon som ikkje fekk br a framgang med 5x5 Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Jeg har lest flere steder at vekttrening med bare en serie (maks) er like effektivt som å ta tre/fire serier. Ligger det noe i dette?Hvordan skal man trene for å bli både eksplosiv og større? Den studien gjelder utrente menn i de første 3 månedene og kun overkroppen. Så hvis du er fullstendig utrent og mann, så kan du nøye deg med ett sett per øvelse for overkroppen i de føste 3 månedene. Etter det må du belage deg på mer avanserte opplegg. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg har lest flere steder at vekttrening med bare en serie (maks) er like effektivt som å ta tre/fire serier. Ligger det noe i dette?Hvordan skal man trene for å bli både eksplosiv og større? Funker nok det, men har du for dårlig teknikk vill det bli alt for lite for treningen å kun ta en serie . så ville nokk tatt 5 serier jeg da Lenke til kommentar
Lampen Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 jeg har kommet langt i stykretrening min. har trent i 2 år ca hva bør jeg trene Set/rep? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Failuretrening er det svært individuelt hvor godt man tåler, jeg tåler det dårlig sammenlignet med enkelte av de jeg trener sammen med, trening opp til nesten failure kan jeg dog tåle. 5 x 5 er å regne som en kombinasjonsprogram, en hybrid mellom et styrkeløftprogram og et volumtreningsprogram hvor du i praksis får det beste av to verdener. Ulempa med 5 x 5 er først og fremst tidsbruk da det blir endel pauser. Stronglift sin utgave tar ikke så alt for lang tid, men f.eks iforms utgave tar lengre tid grunnet flere øvelser. Da jeg trente 5 x 5 tidligere brukte jeg ofte over 2 timer på øktene, dels grunnet mye venting på utstyr. Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 5x5 is the shit! Check this out! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 4. juli 2008 Del Skrevet 4. juli 2008 Slik det beskrives høres programmet på magne måter likt ut som HST, opprinnelsen til RYP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå