Gå til innhold

Har en oppblåst harddisk!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bærbar der c-stasjonen oppgis å inneholde i overkant70G av 106G. Jeg har dissikert innholdet på stasjonen litt, og greier ikke gjøre rede for mer enn ca 30G av de angivelige 70. Noen som vet hvordan dette henger sammen?

Det er stort sett hverken bilder, musikk eller video på maskinen. Det som tar mest plass er spillet WOW, som tar drøyt 10G. Ellers er det Vista, programmene som fulgte med maskinen, samt Open Office. Har gått inn på egenskaper på alle mappene på øverste nivå på C:, og greier altså ikke gjøre rede for mer enn 30G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antar pagefile.sys og hiberfil.sys stikker av med en del plass i tillegg til skyggekopier.

De to førstnevnte vil dukke opp direkte på c:\ når du skrur av "skjul beskyttede systemfiler".

pagefile.sys settes vel standard til rundt 4GB og kan reduseres eller deaktiveres hvis du har nok minne.

Hiberfil.sys er en kopi av minnet ditt, altså vil den være like stor som mengden minne du har installert i maskina di. Dette er en backup for når PC-en går i dvale modus. Hvis du ikke bruker dvalemodus kan du skru den av ved å taste "powercfg -H off" i commandprompten.

Du skrur den på igjen ved kommandoen "powercfg -H on".

Størrelsen på skyggekopien kan du se ved å taste "vssadmin list shadowstorage" i commandprompten (må åpnes som adminstrator). Denne pleier å være rundt 15% av disk partisjonen din.

Du kan sette en maksimum størrelse på skyggekopien ved å taste:

"vssadmin resize shadowstorage /For=C: /On=C: /Maxsize=XGB" der "X" er antallet GB du ønsker å bruke.

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, litt å gripe fatt i nå.

Testet en scan med TreeSize. Den fant 34G på C:

Har kjørt CClean...uten stor effekt.

Skiftet til "Vis systemfiler", men fant ikke noe spesielt volumiøst der heller.

Dvalemodusen stjeler vel 3G, etter det jeg forstår.

Men uansett, det må jo være en del gjenstående G i differanse ennå.

En tanke er om det ligger en recovery-backup skjult et eller annet sted? Brente 3 recovery DVD-er for en tid siden. Då ble det jo laget et temp-image før den ble brent til plate. Kan denne ligge skjult et sted?

Endret av aaad
Lenke til kommentar

Sjekk følgende:

\Users\din konto\AppData\Local\Temp

\Users\din konto\AppData\Local\Microsoft

\Users\din konto\AppData\Local\.. eventuelle andre undermapper

\Users\din konto\AppData\Roaming\ ..

\System Volume Information\..

Eks:

i \Users\min konto\AppData\Roaming\Microsoft\Word

hadde jeg en 1GB stor ~WRD0002.tmp fil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...