Gå til innhold

1G iPhone burde gå OPP i pris!


Anbefalte innlegg

Det er blitt hysteri rundt salg av brukte 1. generasjons iPhone. Prisene stuper. Dette er etter min mening helt feil, prisene burde heller gå opp! Forklaringen ligger i at 1G iPhone ble solgt med forutsetning om at kunden selv måtte aktivere AT&T-abonnementet hjemme via iTunes etter kjøp. Apple har jo sett resultatet av dette, nemlig at folk i stedet for å aktivere abonnementet, valgte å hacke telefonen. Vips, en dyr telefon til $199. Apple har nå bestemt seg for å endre strategien: når 3G iPhone kommer for salg blir det slik at abonnementet må aktiveres i butikken. Man binder seg med andre ord der og da til å betale abonnementskostnader i en viss periode. Med andre ord blir totalprisen på telefonen ikke lenger $199, men $199 + abonnementskostnader. I Norge blir det helt likt, så selv om telefonen kanskje koster 1998 så vil totalprisen over et år bli mange tusen kroner. Man vil med andre ord ikke kunne få kjøpt 3G iPhone for en rimelig penge for så å hacke den og unngå abonnementet.

 

Sånn sett er det kun 1G iPhone som vil kunne sirkulere så "rimelig" som den har gjort til nå, da alle som kjøper 3G iPhone vil ha brukt en formue på den. Hvorfor går ikke da bruktprisen på 1G iPhone OPP? Det er jo eneste mulighet til å få en rimelig iPhone uten abonnement!!

 

...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også spekulert litt rundt dette. Jeg er dog uenig i at det er Apple som har gjort endringer, jeg vil anta at dette er et krav fra operatørene. AT&T har nok vært mindre fornøyd med det første året med iPhone enn hva Apple har.

 

Hva det norske markedet gjelder, så er det allerede en ganske mange iPhones på plass. Brorparten av disse er Apple-fanboys eller "early adaptors". Det er ikke urimelig å tro at veldig mange av disse vil bytte telefon i løpet av kort tid. Enten til iPhone 3G eller til andre modeller. Så bruktmarkedet vil nok bli ganske stort fremover, selv om den nye i utgangspunktet er stivt priset.

 

I tillegg så vet jo man ikke hvor attraktive 1G-versjonen vil bli og hvilke tiltak som er gjort for å unngå cracking fremover. For meg virker det som hart skjedd inntil nå å være nærmest en bevisst markedsstrategi fra Apples side. Nå er hypen skapt, jobben gjort, man kan begynne å høste. Og at Apple vil pushe iTunes for hva det er verdt fremover, virker åpenbart.

 

Tror nok jeg selv blir å kjøpe den nye iPhone 3G med AT&T abonnement. $65 i måneden med flat rate datatrafikk og 350 ringeminutter kan jeg leve med. To års binding er selvsagt en uting, men såvidt jeg vet koster det $175 å bryte bindingen. Minus $5 pr måned som går. Så i USA er ikke prisene så ille. :)

Lenke til kommentar
1G Iphone er utdatert av 3g Iphone, som er lansert; utdatert. Hvordan noe kan øke i den sammenheng er for meg et under.

Det er snakk om en mobiltelefon her, hva?

Det eneste den nye Iphone har fått, er GPS og 3G. Det er ikke akkurat sprengstoff ifht den gamle.

Ja, som jeg sier; utdatert. Eksklusiviteten er jo ut døren nå, så.

Lenke til kommentar
Det eneste den nye Iphone har fått, er GPS og 3G. Det er ikke akkurat sprengstoff ifht den gamle.
Ja, som jeg sier; utdatert. Eksklusiviteten er jo ut døren nå, så.

 

Hvis du tror at det som ble lansert forrige uke var en ny iPhone med GPS og 3G, så er dette helt feil. Det som ble lansert var hovedsakelig åpning for 3. parts programvare. Det er DET som er iPhone 2.0 og det er like mye gjeldende for den "gamle" iPhone som den nye. Den eneste forskjellen ellers er at den nye varianten er billigere konstruert (plast i stedet for metall bak) og at den kan gi operatørene høyere inntekter vha UMTS/HSDPA. De aller fleste som bruker iPhone i Norge i dag slår faktisk av hele datatjenesten og bruker WiFi i stedet, som er gratis.

 

Har hittil ikke sett noe annet enn bekreftelser på min teori. Den nye iPhone blir umulig å kjøpe uten abonnement(*), det er lite nytt i selve enheten og man blir bundet til en operatør som mange ikke vil ha noe med å gjøre. Frie iPhones burde derfor ikke synke i pris.

 

Se ellers denne artikkelen:

 

- Mye tyder på at iPhone 2.0 blir en kostbar sak her hjemme, og jeg tror derfor prisene på så vel brukte og nye iPhone 1.0 vil holde seg og til og med kunne stige...

 

* Edit: Det blir ikke mulig å kjøpe iPhone til subsidiert pris for så å slippe unna abonnementet. Å kjøpe den uten abonnement blir helt sikkert mulig, prisen i Norge vil ligge rundt 6000 kroner.

Endret av snubbel
Lenke til kommentar

http://www.digi.no/php/art.php?id=774928

 

Gårsdagens kunngjøring av en helt ny iPhone-modell, som både støtter 3G og GPS, og samtidig bare koster halvparten av tidligere, gjør at mange norske importører nå selger telefonene til langt lavere pris enn tidligere.

 

Godt mulig at den gamle iphonen blir et yndet objekt for spesielt interesserte, men å betale mer enn utgangspunktet er idioti. Jippi, programmer! Ja, finner man på oppdatert modell og andre plattformer. Wifi? Ja, der og. Metall bak..ye!

 

Abonnementløsninger her har vi enda ikke fått vite noe brukbart om.

Lenke til kommentar
http://www.digi.no/php/art.php?id=774928

 

Gårsdagens kunngjøring av en helt ny iPhone-modell, som både støtter 3G og GPS, og samtidig bare koster halvparten av tidligere, gjør at mange norske importører nå selger telefonene til langt lavere pris enn tidligere.

 

Godt mulig at den gamle iphonen blir et yndet objekt for spesielt interesserte, men å betale mer enn utgangspunktet er idioti. Jippi, programmer! Ja, finner man på oppdatert modell og andre plattformer. Wifi? Ja, der og. Metall bak..ye!

 

Abonnementløsninger her har vi enda ikke fått vite noe brukbart om.

 

Hva er det du prøver å si? Kommer poenget eller? For jeg har ikke fått det med meg.

 

For du sier ikke noe nytt. Dette har jeg hørt før.

 

Men, siden vi nå snakker om iPhone, så kjøpte jeg meg en iPhone på fredag. Mange sier, "Hvorfor? Skal du ikke ha den nye"? - Nei sier jeg, for den nye er ikke "ny" nok for at jeg kjøper den. 3G og GPS er to ting jeg ikke trenger, så hvorfor ikke bare kjøpe seg en 1G iPhone til 2000,- som er bedre konstruert(?) tynnere, og den kan kjøpes uten abb. (brukt) og softwaremessig kan den alt det 3G broren kan. Sist jeg hørte så kommer 2.0 oppdateringen nå iløpet av Juni. Ja, da er det eneste som skiller 1G og 3G, nettopp 3G og GPS.

Lenke til kommentar

Kommer til å kjøpe 3G versjonen i norge. Grunnen til det, er den tryggheten 5 års reklamasjon gir meg. Eks. 2 år siden kjøpte jeg en Xcute DV2 hos Mobilland.no Fikk mye problemer med firmwaren, og etter 1,5 år krevde jeg å får hevet kjøpet. Fikk da til svar at garantien var gått ut. Sendte ny mail, der jeg minnet om at vi i norge nå har 5 års reklamasjon. Da ble det andre boller, telefonen ble sendt tilbake, og det jeg hadde gitt for telefonen ble refundert i sin helhet.

 

Det er ikke så mange som nevner slike ting i sine innlegg, så jeg regner med at det er mindre viktig? Hvorfor er da forumet fullt av personer som "klager" over problemer med sin telefon. Kanskje alle disse ikke tenker så mye på hvor mye det koster, men hvorfor prøver da disse samtidig å få denne så billig som mulig? Så sier sikkert noen at de skal bare ha telefonen "kort" tid. Men husk at annen håndsverdien er betraktelig høyere på ett produkt som Iphone 3G med 5 års reklamasjons rett. Ordtaket "Det å kjøpe billig kan fort bli dyrt" kommer til sin rett her. Men penger er vel ikke noe problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...