Gå til innhold

Har du ødelagt noe fotoutstyr? Hvordan?

Flere kryss er mulig  

28 stemmer

1. 1. Hva ble ødelagt?

• Kamera
      14
    • Objektiv
      15
    • Annet
      3
  2. 2. Hvordan ble det ødelagt?

• Skadet av fall eller slag
      21
    • Skadet av vann eller fukt
      6
    • Annet
      4

Anbefalte innlegg

Jeg tenke vi kunne samle litt erfaringer rundt hvordan vi har kommet i skade for å ødelegge fotoutstyr og hvordan vi kunne unngått det. Hensikten er å få litt oversikt over risikofaktorer. Kanskje jeg kan lage en undersøkelse i tråden senere hvis det viser seg å bli hensiktsmessig.

Selv har jeg heldigvis klart meg ulykkesfritt.

broken-lens-big.jpg

(Illustrasjonsfoto)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første man må lære seg, er å lukke igjen foto-bagen skikkelig. Det glemte jeg i fjor, slik at når jeg hoppet ombård i båten til en kamerat av meg, så ramlet min Tamron 17-50mm f/2.8 ut av sekken, spratt et par runder over dekk og ramlet på sjøen.

Skadeomfang: uvisst. Objektivet ligger i sjøen enda.

Tom

edit: Mente Tamron

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ennå ikke ødelagt noe, men det tror jeg er takket være godt bygget utstyr. Satt å rota med tokinaen og makroen en dag, og skulle skifte hus. Av en eller annen grunn datt tokinaen rett i bakken. Har ikke sett merkbare feil, men heller ikek brukt det så mye siden. (Fikk jo 17-55mm) som jeg heller ikke har brukt så mye, blir mye makro nå.

En kar på et kameramøte hadde sin 70-200mm f/2.8 IS med seg. Vi var ute, og skulle tilabke til lokalene. Han trodde han hadde lukket sekken, så slengte den på seg, og telezoomen ble sendt i bakken. Tydelige skader var kun sprekk på solblenderen, men vet ikke hvordan innsiden var, tror ikke han fikk noe fokusfeil.

Endret av Mr. Olsen
Lenke til kommentar

En kompis var ute og tok noen bilder og fant ut at han måtte skifte objektiv, problemet var bare at han la objektivet som han tok av på biltaket og fortsatte å ta bilder.

Da han var ferdig glemte han selvsagt det som lå på taket og satte seg inn og kjørte hjem,først da husket han det, det skulle vel være unødvendig å fortelle at turen tilbake var bortkastet da objektivet selvsagt var knust .

Lenke til kommentar

Jeg har ennå ikke ødelagt noe, men har hatt et par uhell... En gang hadde jeg 30D montert på stativ stående like ved kontorstolen min, og så skulle jeg bare flytte meg litt bakover. Det endte med at hele stativet veltet (ikke skikkelig satt opp, med andre ord). Jeg så det ikke, hørte bare at 30D'en med kitlinse på smalt i gulvet. Det gikk til alt overmål også bra med kitobjektivet - hadde ikke trodd at det tålte det.

En gang ikke så mange dager før stativuhellet skulle jeg plukke opp 30D fra gulvet. Jeg tok tak i nakkereimen/båndet på den og løftet det et stykke opp fra gulvet. Så gikk den ene enden av nakkereimen ut av festet sitt på kameraet, slik at jeg plutselig holdt i et bånd som var festet bare på den ene siden på kameraet. Etter å ha utstøtt en liten sjokkert lyd gikk høyrehånda mi som en refleks ned mot kameraet for å ta tak i det, men det var allerede for sent; båndet løsnet også på den andre siden! Kameraet spratt bortover gulvet(!), men fikk ingen skader.

Jeg taker høyere makter (og jeg er egentlig ateist!) for at jeg ikke hadde 350D lenger da dette skjedde ;)

Lenke til kommentar

Objektiv + bøtte med vann = ikke bra!

Klarte å sope min Sigma 28mm f1.8 ned i en bøtte med 10 liter varmt vann med grønnsåpe i. Merket det ikke med en gang, så den rakk å ligge der 10 minutter før jeg oppdaget den ufrivillige objektivvasken. :p

Resultat? Null autofokus, litt dugg på innsiden av objektivet enda.

M.H

Lenke til kommentar
La du den nedi?

Hvis det var meg du siktet til, så nei...ikke med vilje. :p Objektivet stod på kanten av et bord med bøtta under. Gikk og snakket i telefonen mens jeg gikk forbi, og klarte å sope den over kanten med noen papirer (eller et blad?) jeg hadde i den andre handen. Sånn går det når man stresser...

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Min EF 50mm f/1,8 mkII er avgått med døden. Ingen vet hvordan, så den blir levert inn i samme butikk. Det kan jo være motoren som har brent seg. Siden jeg kun har originalt batteri så burde det være muligheter for reklamasjon.

Jeg vet bare ikke om jeg ønsker det tilbake. Jeg er for tiden nyforelsket i min sylskarpe Nikkor 50mm, så det er nesten bra at den satte igang prosessen.

Lenke til kommentar

Uhell ja....har heldigvis vært spart for de store katastrofene.

Under en togspotting på Gjøvikbanen, skulle jeg skifte objektiv.

Den gang hadde jeg bare billig utstyr, og skiftet fra Canons kit-objektiv til en Sigma 70-300.

Det endte med at Sigmaen gikk fra magehøyde og rett i bakken med fronten først. Alt så ut til å ha gått bra, helt til jeg skulle bruke zoomen.

Den zoomet ut, men ikke tilbake. Tydeligvis noen gjenger som gikk til h******....

Heldigvis et billigobjektiv.

Nå har jeg lært meg å sette meg ned under objektivskifte, så sant jeg ikke har et bord å gjøre det på.

Vil ikke droppe L-objektivene i bakken for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...