huldal Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg har et Canon 400D digitalt speilreflekskamera og har invistert i en Sigma linse 70-300. Denne linsa har en knapp som jeg kan stille mellom AF og M. Men for i det hele tatt å kunne ta bilde så må jeg sette på M (Manuell fokus). Er det noen innstillinger jeg må gjøre for å kunne bruke AF på linsen? Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Får du noen form for feilmelding ved AF?, prøv å ta av objektivet og pusse vekk skitt fra kontaktene, både på objektivet og på kameraet. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Her er linsen: http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68899 Ingen feilmeldinger. Det går bare ikke ann og ta bilder.... F4.0 er en ting som står, når jeg trykker på avtrekkern. 1/15 1/60 etc. står det alt etter avstand på objektet jeg fotograferer. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 F4.0 er en ting som står, når jeg trykker på avtrekkern.1/15 1/60 etc. står det alt etter avstand på objektet jeg fotograferer. F/4 er blenderen, og 1/15 og 1/60 er lukkertid, og har ingenting med avstand på objektet å gjøre, men hvor mye lys det er. Får du autofokus med andre objektiver? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Har ingen problemer med standard linsen på 18-55mm, bare ved autofokus på tele-linsen. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Og litt offtopic.... Passer denne lisen mitt kamera? (Canon EOS 400D) http://cgi.ebay.com/420-800mm-Tele-Lens-fo...1QQcmdZViewItem Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Og litt offtopic.... Passer denne lisen mitt kamera? (Canon EOS 400D)http://cgi.ebay.com/420-800mm-Tele-Lens-fo...1QQcmdZViewItem Ja, men bildekvaliteten på speiltele er dårlig. Når det gjelder 70-300mm objektivet, har det vært sånn siden du kjøpte det? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Ja... men har ikke testet så mye... Nå greidde jeg og bruke AF en gang... Kan det vær at jeg er skjelven på hånda`? Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Hva er forskjellen på desse 4 linsene? http://search.ebay.com/search/search.dll?f...&category0= Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Ja... men har ikke testet så mye... Nå greidde jeg og bruke AF en gang... Kan det vær at jeg er skjelven på hånda`? når du bruker AF, byrjar objektivet å søke etter fokus?, du kan prøve å bytte af-modus på kamera, 400d skal vel for det eg veit ha 3 ulike modusar. prøv å skifte til fokuspunktet i midten. Edit: når du bruker AF, bør du prøve å finne fokus på ein plass med store kontrastar, ein tåkelagt betongvegg vil for eksempel ikkje fungere. Edit2: hehe, en aldri så liten feil, med edit#1. Endret 11. juni 2008 av turnipkongen Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Kom deg ut i godt lys og prøv objekivet der. Setter du det på 70mm, så skal det være lett å holde også. Tom Lenke til kommentar
huldal Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Funker fortsatt ikke..... Lenke til kommentar
huldal Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Kan det være at linsen min er defekt siden autofokus ikke fungerer? Canon objektet har jeg ingen problemer med. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 AF/MF bryteren står på AF ? Eller har vi spurt om det alt? Tom Lenke til kommentar
grizley Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Kan det være at linsen min er defekt siden autofokus ikke fungerer? Canon objektet har jeg ingen problemer med. Det er en skyveknapp på objektivet inntil kameraet. Har du sjekket om den står på AF eller MF? EDIT: tomsi42 var før meg. Endret 24. juli 2008 av grizley Lenke til kommentar
huldal Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Joda, vet om AF og MF.... Det er derfor jeg kun har brukt MF, fordi det er kun denne som virker Lenke til kommentar
grizley Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 (endret) Ok. Da ville jeg ha tatt med objektivet til butikken for å få de til å se på den. Edit: fjernet quote. Endret 24. juli 2008 av grizley Lenke til kommentar
huldal Skrevet 24. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2008 Linsen er kjøpt hos mpx.no, så sender de en mail for å sjå hva som må gjøres. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 24. juli 2008 Del Skrevet 24. juli 2008 Hvilken innstilling bruker du Auto-P-TV eller AV ? Har du lyd "pip" tilkoblet på kameraet ditt,og sier den i fra når du prøver å fokusere ? Blinker den lille gule lyset til høyre i søkeren din eller er den konstant når du prøver å fokusere? Skjer det noe i det heletatt eller er objektivet helt død ? Har du prøvd å sette kameraet tilbake til fabrikkinnstilinger ? Prøv å bruke bryteren AF/MF endel ganger for og skjekke om det er dårlig kontakt i den. Lenke til kommentar
huldal Skrevet 25. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2008 Har nå prøvd med Auto-P, TV og AV og andre, ingen endring... Jeg får beskjed i LCD displayet når linsen står på auto og manuell, uansett hva jeg gjør så greier linsen ikke og autofokusere. Og som nenvt tidligere så har jeg ikke problem med andre linser, bare denne. Men linsen fungerer utmerket på manuell fokus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå