Gå til innhold

Autofokus på Sigma APO 70-300 fungerer ikke

Anbefalte innlegg

Jeg har et Canon 400D digitalt speilreflekskamera og har invistert i en Sigma linse 70-300.

Denne linsa har en knapp som jeg kan stille mellom AF og M. Men for i det hele tatt å kunne ta bilde så må jeg sette på M (Manuell fokus). Er det noen innstillinger jeg må gjøre for å kunne bruke AF på linsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
F4.0 er en ting som står, når jeg trykker på avtrekkern.

1/15 1/60 etc. står det alt etter avstand på objektet jeg fotograferer.

F/4 er blenderen, og 1/15 og 1/60 er lukkertid, og har ingenting med avstand på objektet å gjøre, men hvor mye lys det er.

Får du autofokus med andre objektiver?

Lenke til kommentar
Ja... men har ikke testet så mye... Nå greidde jeg og bruke AF en gang... Kan det vær at jeg er skjelven på hånda`?

når du bruker AF, byrjar objektivet å søke etter fokus?, du kan prøve å bytte af-modus på kamera, 400d skal vel for det eg veit ha 3 ulike modusar. prøv å skifte til fokuspunktet i midten.

Edit: når du bruker AF, bør du prøve å finne fokus på ein plass med store kontrastar, ein tåkelagt betongvegg vil for eksempel ikkje fungere.

Edit2: hehe, en aldri så liten feil, med edit#1.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Kan det være at linsen min er defekt siden autofokus ikke fungerer? Canon objektet har jeg ingen problemer med.

Det er en skyveknapp på objektivet inntil kameraet. Har du sjekket om den står på AF eller MF?

EDIT: tomsi42 var før meg.

Endret av grizley
Lenke til kommentar

Hvilken innstilling bruker du Auto-P-TV eller AV ?

Har du lyd "pip" tilkoblet på kameraet ditt,og sier den i fra når du prøver å fokusere ?

Blinker den lille gule lyset til høyre i søkeren din eller er den konstant når du prøver å fokusere?

Skjer det noe i det heletatt eller er objektivet helt død ?

Har du prøvd å sette kameraet tilbake til fabrikkinnstilinger ?

Prøv å bruke bryteren AF/MF endel ganger for og skjekke om det er dårlig kontakt i den.

Lenke til kommentar

Har nå prøvd med Auto-P, TV og AV og andre, ingen endring... Jeg får beskjed i LCD displayet når linsen står på auto og manuell, uansett hva jeg gjør så greier linsen ikke og autofokusere.

Og som nenvt tidligere så har jeg ikke problem med andre linser, bare denne.

Men linsen fungerer utmerket på manuell fokus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...