beverpower Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hei hei! Hadde Vista på c:\, all datan (størst part.) på d:\ og Ubuntu på f:\ (ell no), formaterte den med ubuntu, for å heller legge inn og prøve Mandriva. Satte inn CD-en og ventet, trykket så på "Live install", for da instalerer jeg det vel permanent?! Fikk ikke dette til, og tenkte jeg skulle inn på Vista en liten tur for å ordne no. Fikk opp en-eller-annen error da jeg prøvde starte opp igjen, uten Mandriva-CD-en. Nå er den eneste muligheten for å komme inn i noe som helst OS og få tilgang til data-disken, å sette inn Mandriva-CD-en! Jeg vil gjerne redde Vista partisjonen og den jeg har all datan på (d:\), og samtidig ha mandriva og vista! Vil ha begge deler, men nå kommer jeg bare inn via mandriva-CD-en.. Hva gjør jeg?! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Kom med feilmeldingen Mandriva gir du, så skal vi nok klare å hjelpe deg med å få det opp og kjøre. Når det er i orden er det mest sannsynlig bare å legge inn Vista som oppstartsvalg tenker jeg, og systemet er oppe å kjører Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Det som har skjedd er at Mandriva har rotet med MBR (master boot record), som er de første sektorene på boot-disken som forteller hvilket OS den skal starte, og dermed er Windows blitt "borte". Det må legges inn noen ekstra linja i config-fila til GRUB (en bootloader de fleste linux-distroer bruker) for å få opp valg mellom linux og windows. Evt kan du kjøre inn vista-plata, reboote, gå i R for "repair mode" og skrive fixboot og fixmbr. Ubuntu fixer det der helt av seg selv, men mange distroer gjør ikke det automatisk. Da kommer windows tilbake men da forsvinner boot-infoen som skal kunne start mandriva igjen. Endret 11. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
beverpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Det som har skjedd er at Mandriva har rotet med MBR (master boot record), som er de første sektorene på boot-disken som forteller hvilket OS den skal starte, og dermed er Windows blitt "borte". Det må legges inn noen ekstra linja i config-fila til GRUB (en bootloader de fleste linux-distroer bruker) for å få opp valg mellom linux og windows. Evt kan du kjøre inn vista-plata, reboote, gå i R for "repair mode" og skrive fixboot og fixmbr. Ubuntu fixer det der helt av seg selv, men mange distroer gjør ikke det automatisk. Da kommer windows tilbake men da forsvinner boot-infoen som skal kunne start mandriva igjen. Leste en annen tråd om noe av det samme, rett etter jeg postet ny tråd.. litt for rask! Takker for svar, skal prøve litt nå, så får vi se Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vær klar over at du nok ikke kan bruke Mandiva sitt grafiske verktøy når du booter fra cden til å fikse GRUB som ligger på disken. Du kan selvfølgelig bruke chroot for å få tilgang til det andre systemet (det innstalerte), men da må du leke litt i konsollen, og det er du kanskje ikke helt komfortabel med? Og hvis du uansett skal ha Mandriva oppe å kjøre, så bør du ta tak i problemet med boot der først, mener jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå