Gå til innhold

Reklamasjon på TV kjøpt i butikk, hvem betaler fraktkostnader - og andre forviklinger *LØST*


Anbefalte innlegg

Jeg har fått svar:

 

Hei

 

Vi bytter TV.

 

Mitt forslag er th42px80 i bytte.

 

Kan jo begynne å lure på om korrespondansen er blitt lest i andre enden.

 

Hvis noen kan grave opp saker som går på omlevering og heving pga lang servicetid som har vært behandlet i FTU er det fint. Jeg trenger altså dokumentasjon på hvordan lovverket praktiseres.

 

Må legge til at jeg er utrolig lei av denne saken. Det er kanskje det man håper på; utmatte kunden slik at han godtar slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare skriv følgende:

 

Beklager, men et slikt bytte er for min del ikke aktuelt.

 

Jeg vil derfor kreve kjøpet hevet siden reparasjonen ikke skjedde innen rimelig tid og uten ulempe for min del.

 

Tven kom tilbake fra service med skader , og allerede da hadde tven vært på service i 3, 5 uker. Etter at jeg fikk den tilbake ble det konstantert skader på skjermen etter siste service. Etter at jeg leverte den inn for andre gang, så har totalt service tid vært på xx uker tilsammen. Dette er helt klart urimelig tid for service, da rimelig tid ligger rundt 3- 4 uker.

 

Jeg fikk også tilbud om lånetv, men ble blankt avslått når jeg skulle hente dette. Dette har vært en stor ulempe for meg, da jeg har vært uten tv i ca. xx uker.

 

Pga. slett service, lite respons samt urimelig lang reparasjonstid uten låneapparat, krever jeg derfor kjøpet hevet.

 

Beløpet for tven på kr. ca. 20. 000 + frakt kostander på kr. zzz kan settes inn på mitt kontonr. xxxxxx i yyy bank innen xx/ yy- 08 (sett 14 dagers frist). Hvis ikke dette skjer, må je gdessverre sende saken til forbrukerrådet og event. forbrukertvistutvalget.

 

MVH

 

Muffinmann

 

Her er et greit og enkjelt oppsett som du kan forandre til ditt behov.

 

Trenger ikke å nevne noen paragrafer, dette kan du event. ta når du skal sende saken til Forbrukerrådet/ FTU.

 

(Jeg gjorde dette med hell når jeg klaget inn psdata ( nå ps) pga. defekt skjermkort. I henvendelsen til dem brukte jeg ikke noen paragrafer eller avgjørelser, bare skrev seriøst og normalt. Når de da atter nektet, skrev jeg bare at saken ville havne hos forbrukerrådet hvis de ikke gjorde opp for seg. Når jeg da skrev klagen til forbrukerrådet stilerte jeg opp fire A4 sider med sakens faktum, hvilken krav jeg stilte og hvordan ps stilte seg til disse, samt henvisninger i fleng til relevante paragrafer, forarbeidene til loven, juridisk litteratur, et par- tre Høyesterettsavgjørelser, samt innhold fra produsentens egne garantivilkår.

 

Heldigvis tok ps til vettet, og saken ble løst helt enkelt ved at de reparerte varen. Jeg fikk ny siden de ikke klarte å reparere.)

 

Når de kommer med slike tilbud, lønner det seg helt klart for deg å heve kjøpet og kjøpe en tilsvarende tv et annet sted. Da sitter du igjen med penger som du kan bruke et annet sted.

 

Ikke godta noe annet enn i den prisklassen som tven opprinnelig kostet. Gjør du det så taper du garantert penger, og du vil vel ikke at de skal tjene på sin slette service.

 

Begynner de å argumentere med prisfall og at tven tilsvarer, så bare kontrer dette med at du den gangen kjøpte en tv i toppklassen og at du forventer at tilbudet deres også ligger i samme klassen.

 

Hadde de virkelig ville ha gjort opp for seg, og hatt skamvett etter en slik slett service, hadde de tilbudt deg f. eks. Samsung 46" i 5 eller 6 serien. event. tilsvarende hvis du vil ha plasma.

 

Husk at butikkene har fortsatt litt margin i slike prisklasser.

 

Uansett så synes jeg det er dårlig av en seriøs kjede som Expert å holde på slikt, slik service er det ingen kjeder som tjener noe på.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Takk for et fyldig svar! Tror nok at jeg nøyer meg med å avslå tilbudet og presisere hva jeg vil i første omgang. Jeg har gitt frist ut i morgen til å omlevere med et 50" apparat i samme serien, etter denne fristen er kravet soleklart heving. Det er egentlig rart de ikke griper denne sjansen, for vi snakker tross alt om et apparat til ca. 75% av opprinnelig kjøpesum, noe som vil koste selger anslagsvis 50-60% av den opprinnelige kjøpesummen. Altså ned mot det halve en heving av kjøpet vil koste.

 

For å berge kundeforholdet holder det nok ikke, hverken omlevering eller heving er nok til å blidgjøre meg nok til å sette min fot i kjedens butikker igjen. Til det trengs det nok sterkere lut. Til tross for all ulempe jeg har hatt med dette er det ikke jeg som blir sittende igjen som den største taperen. Det må helt klart være selger, som mister et stort antall av mine arbeidskolleger, min familie og min omgangskrets ellers som kunder. Som igjen snakker med sin omgangskrets.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Personlig ville jeg bare hevet kjøpet og ikke gitt dem flere sjangser.

 

Mitt råd er å ta pengene, så kjøper du deg heller en 46 eller 50 tommer et annet sted.

 

Hva skjer hvis denne tven må på service også? Vil du få samme behandling der?

 

Jeg synes de har fått gode muligheter for å rydde opp allerede, og når de ikke griper den sjangsen så er det bare å la de få svi litt.

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg bare hevet kjøpet og ikke gitt dem flere sjangser.

 

Mitt råd er å ta pengene, så kjøper du deg heller en 46 eller 50 tommer et annet sted.

 

Hva skjer hvis denne tven må på service også? Vil du få samme behandling der?

 

Jeg synes de har fått gode muligheter for å rydde opp allerede, og når de ikke griper den sjangsen så er det bare å la de få svi litt.

Jeg er selvfølgelig helt enig i det du skriver her, men poenget er at i mailen jeg sendte i går (se et par innlegg lenger opp) har jeg gitt frist for omlevering på mine vilkår til og med i morgen. Jeg kan ikke gå tilbake på det.

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at saken løser seg. Butikksjefen har tilbudt meg omlevering til et TH50-PZ80E eller full heving. Han har vært i kontakt med rådgivere, og de har konkludert på samme måte som jeg har gjort i mine mailer til dem.

 

Samtidig har jeg fått en beklagelse, og godtar den. Jeg kommer til å ta en "prøveperiode" som kunde hos dem framover, men jeg regner med at saken min er et engangstilfelle. Den har oppstått som resultat av en rekke omstendigheter; nemlig et verksted som ikke har gjort jobben sin, dårlig kundebehandling og service fra personer som ikke lenger jobber i Expert, noe som igjen tillot flere uheldige omstendigheter å skje. Jeg anser det som lite sannsynlig at slikt kan skje igjen.

Lenke til kommentar
Da ser det ut til at saken løser seg. Butikksjefen har tilbudt meg omlevering til et TH50-PZ80E eller full heving. Han har vært i kontakt med rådgivere, og de har konkludert på samme måte som jeg har gjort i mine mailer til dem.

 

Samtidig har jeg fått en beklagelse, og godtar den. Jeg kommer til å ta en "prøveperiode" som kunde hos dem framover, men jeg regner med at saken min er et engangstilfelle. Den har oppstått som resultat av en rekke omstendigheter; nemlig et verksted som ikke har gjort jobben sin, dårlig kundebehandling og service fra personer som ikke lenger jobber i Expert, noe som igjen tillot flere uheldige omstendigheter å skje. Jeg anser det som lite sannsynlig at slikt kan skje igjen.

Gratulerer så mye, heldigvis seirer rettferdigheten til slutt.

 

Koz deg med din ny 50-tommer :thumbup:

Lenke til kommentar
Koz deg med din ny 50-tommer :thumbup:

 

Tro det eller ei, men jeg koser meg mest med den gode følelsen av at saken har løst seg og at jeg slipper å "boikotte" Expert, som jeg før denne saken har hatt gode erfaringer med. Det er veldig ubehagelig å måtte bruke masse tid på slikt som dette.

 

Lettet nå...

 

:)

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, men jeg koser meg mest med den gode følelsen av at saken har løst seg og at jeg slipper å "boikotte" Expert, som jeg før denne saken har hatt gode erfaringer med. Det er veldig ubehagelig å måtte bruke masse tid på slikt som dette.

 

Lettet nå...

 

:)

Tror deg... men tro meg når jeg sier dette. Etterhvert som tiden går vil intrigene med Expert bli mer og mer vage og da er du glad du sitter igjen med en 50-tommer TV med sylskarpt bilde.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ingen tv enda :(

 

04.09 skrev butikksjefen i mail til meg at han bestilte TV`en jeg var tilbudt samme dag og skulle sette den på kjøring onsdag 10.09 siden de kun kjører ut varer til mitt område på onsdager. Tirsdag 09.09 fikk jeg beskjed om at leveransen inn til dem ble forsinket og at de ikke fikk den inn før fredag 12.09 samme uke. Han lurte på om jeg ønsket apparatet levert før helga, og om de i så fall skulle ordne annen transport enn den ordinære.

 

Jeg svarte at jeg ville satt pris på å få levert apparatet før helgen, men hvis det var vanskelig var det greit at de ventet til neste runde i mitt område når de likevel skulle kjøre ut varer. Den runden gikk i går, 17.09. Jeg holdt meg hjemme hele dagen og var tilgjengelig på telefon slik at jeg skulle kunne ta i mot TV`en når de kom.

 

Men ingenting skjedde. Ingen varetransport dukket opp, og ingen telefon. Utpå kvelden sendte jeg en ny mail til butikksjefen og lurte på hva som var gått galt denne gangen, og hvor saken stod. Svaret kom forbausende raskt og lød at han var sikker på at tv`en ble kjørt ut til meg denne dagen. Men han hadde en kar som skulle til mitt område dagen etter, altså i dag, og håpte at han kunne ta den med seg.

 

Nå er altså dagen i dag også passert. Ingen tv, ingen telefon, ingen mail.

 

Dette må vel snart ha passert hinsides useriøst?

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Vel, det later jo til at apparatet er kommet inn til butikken og at de rett og slett ikke har kontroll på driften sin i og med at man ikke får med seg varene som skal være med på transporten. Og når selveste butikksjefen blir gjort oppmerksom på feilen burde jo denne tatt tak og sørget for at det kom i orden. Men i stedet kom han bare med en tom lovnad, og ingen orientering på hvorfor han ikke greier å få dette i orden.

 

Og ja, jeg synes også at dette begynner å bli noe komisk. Mon tro om det skjer noe om jeg bare holder kjeft og ikke foretar meg noe?

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Du får spørre butikksjefen om dette er en service som er verdig kundene deres. Spør hvordan han ville ha følt det i din situasjon, og at du finner saken ufattelig kritikkverdig. Samtidig bør du være høffelig og be om en form for kompensasjon. Et gavekort eller noe. De fleste vil nok gå med på å gi deg det etter en slik sak. Personlig ville jeg ha krevet kjøpet hevet og aldri handlet der igjen. Ikke på en god stund i alle fall..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Kanskje kontaktet ledelsen også, spørr om det er virkelig slik de ønsker at kundene deres skal behandles.

 

Uansett, blir det ikke noe løsning så hev kjøpet og ta pengene du betalte for tven.

 

Ikke finn deg i slik behandling.

 

Krever de bruksfradrag så bare si at det kommer ikke på tale etter behandlingen du har fått. Krever de det fremdeles så bruk dette regnestykke:

 

20000/8 år= 2500. 2500*2= 5000. 20. 000- 5000= 15. 000 kr.

 

Så skal du ha 2 års renter på der igjen som utgjør ca. 4500 skal beregnes av de 20. 000, bruk forsinkelsesrente.no).

 

Da skal du ha 19. 500 av dem.

 

Du får 46" LCD til 10- 11. 000 med full- hd. Se på 5 serien til samsung og sony w4 serien blant annet.

 

Edit: Løser ikke dette problemet så kontakt media, ala. forbruker.no og se om de er villige til å lage en sak på det.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Krever de bruksfradrag så bare si at det kommer ikke på tale etter behandlingen du har fått. Krever de det fremdeles så bruk dette regnestykke:

 

20000/8 år= 2500. 2500*2= 5000. 20. 000- 5000= 15. 000 kr.

 

Så skal du ha 2 års renter på der igjen som utgjør ca. 4500 skal beregnes av de 20. 000, bruk forsinkelsesrente.no).

 

Da skal du ha 19. 500 av dem.

Har de i det hele tatt krav på å trekke kjøper for dette? Hvis manglene og forsøket på ubedring av disse har ført til en vesentlig og urimelig ulempe for kjøper mister selger denne retten så vidt jeg har forstått. Mener at FTU har dømt slik i saker tidligere. Correct me if wrong..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

At FTU har uttalt det vet ikke jeg noe om dessverre. Lenge siden jeg hadde kjøpsrett, og da var det bare Høyesterett som gjaldt.

 

Uansett så er det en generell tanke om at man ikke skal tjene penger på å heve, man skal trekke fra for slitasje og nytte.

 

men om butikken faktisk gjør det er vel en annen sak. Det var bare et forslag hvis det skulle skje, slik at han ikke ender opp med 10 eller 15. 000 kr bare, uten å få rentene sine.

Lenke til kommentar

Jeg er helt med på prinsippet ditt, men samtidig så mener jeg at det også virker logisk sett fra det ståstedet at selger ikke skal kunne avgrense sitt tap etter å gitt kjøper kritikkverdig behandling og store ulemper. Ikke nødvendigvis lovens tolkniing, men heller min personlige. Skal lete litt på FTU da jeg er ganske sikker på å ha lest det. Dessverre har jeg ikke tilgang til mer enn det som ligger fritt tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...