Gå til innhold

Reklamasjon på TV kjøpt i butikk, hvem betaler fraktkostnader - og andre forviklinger *LØST*


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke typen til å stille opp i butikken og lage støy men jeg velger å se på det som at selger har fått en sjanse til å rette opp kundeforholdet.

Man kan kreve sin rett UTEN å lage støy, det er bare å gå til selger og forklare situasjonen og kommer du ikke frem der snakker du meg avdelingsansvarlig.

 

Når du eventuelt gjør dette, husk å ha saksgangen klart for deg og nevn gjerne det med låneTV som du ble lovt og der langt fra god nok informasjon ble gitt.

 

Du trenger ikke engang å heve stemmen for å gjøre dette, de tar folk mye mer seriøs hvis man holder en rolig men bestemt tone.

 

Si gjerne det tok så lang tid at du kjøpte en ny TV, spør de om kvittering så kan du svare at det har de ingenting med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wow, i dag måtte jeg selv reklamere på TV-en min, en 46" Sharp. Har den siste uken ved ett par anledninger fått "snø" på TV-en med masse forskjellige farger, tok bilde av dette siste gang det skjedde. Må da slå av TV-en og la den stå noen timer så er det OK igjen.

 

Når jeg kom til Lefdal forklarte jeg at bilen min er for liten og at jeg ikke har hengerfeste og jeg spurte fint om dette kunne ordnes på en annen måte enn at jeg måtte levere TV-en. Fikk selvfølgelig til svar at det ikke var noe problem for han bare ordnet med henting av Infocare og før han fikk trukket pusten igjen hadde han allerede tilbydd en låne-TV. Snakk om service.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Jepp, det er jo derfor man gjerne vil handle i butikk...

 

Det skjer noe i saken min også, og butikken har gitt uttrykk for at de ikke vil være bekjent av en slik service som jeg har opplevd. Jeg har stilt noen krav (hvem skulle trodd det)og gitt et par alternativer til løsning, og det later til at det jobbes med saken. Så får vi se om selger griper sjansen til å få ting i vater. Håper at det går raskt, det begynner å bli en stund siden 16. mai...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Jeg skulle visstnok bli kontaktet når løsning forelå i følge butikksjefen. Det er tydelig at det ikke er bare å knipse med fingrene, for nå er dagen i dag også passert.

 

I mellomtiden har jeg regnet litt på hva heving innebærer i kroner og øre. Opprinnelig kjøpssum er kr. 19.990.

 

Om man regner 5 års levetid på apparatet får man kr. 11994 etter bruksfradrag. Legger man på 12.75% forsinkelsesrente i 2.33 år ender det på kr. 17933.

 

Om man tar utgangspunkt i 10 års levetid, som man bør kunne forvente av en så dyr vare, får man kr. 15.992. Med renter i tillegg blir det kr. 21931.

 

Kom gjerne med kommentarer til regnestykket.

 

Jeg har framsatt krav om heving overfor selger. Men siden min historie synes å være et resultat av en rekke uheldige omstendigheter samt dårlig service fra medarbeidere som nå ikke lenger jobber i kjeden gav jeg et alternativ som bør være lettere å imøtekomme: Nemlig å levere meg et 50" apparat (mitt opprinnelige er 42") på døren av samme merke, og ikke av billigserien. Det bør bli noe rimeligere for kjeden, samtidig som jeg blir ferdig med saken og blir sittende igjen med en fin oppgradering etter denne klovnehistorien. Men for at jeg skal være helt overbevist om at det er riktig å handle der igjen bør det komme en TH50-PZ80 på døren sammen med butikksjef og blomsterbukett...jeg holder ikke pusten mens jeg venter på det siste, for å si det slik :p

Lenke til kommentar

Regnestykket ser rett nok ut det, men om man tar utgangspunkt i 10 års levetid vil du kun få igjen original kjøpesum + renter fra , fordi da gidder ikke selger å kreve "bruksfradrag", og du kan dermed kun kreve renter fra datoen du reklamerte SIST:

 

Men - 12.75% rente hele veien blir feil, renten skal regnes ut etter hva den har vært på i ulike perioder siden du kjøpte tven :).

 

www.forsinkelsesrente.no er en fin kalkulator :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Men - 12.75% rente hele veien blir feil, renten skal regnes ut etter hva den har vært på i ulike perioder siden du kjøpte tven :).

Ah, alltid hyggelig å lære noe nytt :)

 

Rentesatsen har jeg herfra: http://www.regjeringen.no/en/dep/fin/Selec....html?id=429404

 

Ved beregnet 10 års levetid på apparatet mener du altså at selger ikke vil kreve bruksfradrag - men da kan jeg vel kreve renter fra reklamasjonstidspunktet? EDIT: Nå MÅ jeg lære å lese skikkelig før jeg poster....

 

Greit å gjøre hjemmeleksa skikkelig her i tilfelle siste kapittel i denne saken ikke er skrevet...

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Det ble ikke i dag heller, det er i grunn rart at det skal ta mer enn to virkedager å ta stilling til dette all den tid jeg later til å ha retten på min siden mtp. heving. Enten forbreder de stor seremoni for å blidgjøre kunden (noe jeg tviler sterkt på), eller så sliper advokatene deres knivene sine. Det er i det minste et godt tegn at butikksjefen har erkjent skriftlig at jeg har vært ute for et "skrekkeksempel på dårlig service" og at "de ikke vil være bekjent" av slikt.

 

Men jeg frykter at jeg går nok en TV-fri helg i møte, for å si det sånn..

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Sorry, men realiteten er at vanskelige kundecaser ofte går i skuffen et par dager fordi det er så tungt å ta tak i de. Iallefall tipper jeg at slike ting kan skje her....

Ett problem er at jo lengere de venter med en løsning jo tyngre blir saken å ta tak når de først bestemmer seg.

 

Hadde jeg vært avdelingssjef i den saken her hadde den lagt øverst på min gjøreliste og det hadde tatt 2 minutter å avgjøre den saken sammen med selger.

 

Etter møtet hadde jeg hastet ned til kunden med en 50" som kunden ønsket som løsning + en Blu-ray spiller oppå der igjen som plaster på såret og ett håp om at han kommer igjen.

Lenke til kommentar
Det er lett å si når du ikke faktisk har jobben Zatuu. I de store firmaene er det ikke kun loven en lokal sjef må forholde seg til.

Når man er avdelingssjef for brunevarer eller sjef for en butikk, har man så godt som frie tøyler ellers ville stillingsnavnet være overflødig.

 

Når jeg var inne med min forrige TV på Lefdal var det verken sjef eller avdelingssjef som tok avgjørelsen at jeg skulle få ny TV men en på serviceavdelingen og det var bare etter mellom 5 og 6 uker inne på service.

 

Kundeservicefolka er vel de som er nederst på næringskjeden etter butikksjef, avdelingssjef og selger og jeg vil kalle Lefdal for ett relativt stort firma.

Lenke til kommentar
Det er lett å si når du ikke faktisk har jobben Zatuu. I de store firmaene er det ikke kun loven en lokal sjef må forholde seg til.

Når man er avdelingssjef for brunevarer eller sjef for en butikk, har man så godt som frie tøyler ellers ville stillingsnavnet være overflødig.

 

Når jeg var inne med min forrige TV på Lefdal var det verken sjef eller avdelingssjef som tok avgjørelsen at jeg skulle få ny TV men en på serviceavdelingen og det var bare etter mellom 5 og 6 uker inne på service.

 

Kundeservicefolka er vel de som er nederst på næringskjeden etter butikksjef, avdelingssjef og selger og jeg vil kalle Lefdal for ett relativt stort firma.

Nå kan det godt hende at fakta i disse to sakene er anderledes, og du vet derfor ikke hvorfor utfallet er slik det er.

 

Poenget her er vel heller at kunden skulle hatt en løsning for lenge siden. Har du noen gang jobbet i butikk så vet du at man aldri kommer til å gi med en bluray-spiller til 3-4000 kroner som "et plaster på såret" - ikke med mindre de får den gratis fra Sony.

Lenke til kommentar
Når jeg var inne med min forrige TV på Lefdal var det verken sjef eller avdelingssjef som tok avgjørelsen at jeg skulle få ny TV men en på serviceavdelingen og det var bare etter mellom 5 og 6 uker inne på service.

Jada, jeg har betalt for ganske mange PCer både for Lefdal, Elkjøp, Expert og mange andre kjeder og enkeltbutikker slik at de kan få skryt av kundene for god service og at de "ordner opp". Han på serviceavdelingen trengte nok bare sjekke med verkstedet at de fikk kreditt før han kunne gi deg ny TV.

Lenke til kommentar
Evt så var han fryktelig lei av "venter svar leverandør på kredittsøknad" (som blant annet HP er fryktelig flinke til å bruke laaaaaaang tid på) og bare skar igjennom og håpet at det gikk greit i etterkant :).

Det kan ofte føre til mye skriking og mailing uten å komme noen vei :tease:

Lenke til kommentar
Evt så var han fryktelig lei av "venter svar leverandør på kredittsøknad" (som blant annet HP er fryktelig flinke til å bruke laaaaaaang tid på) og bare skar igjennom og håpet at det gikk greit i etterkant :).

Fujitsu Siemens er verre.. der må vi vente i gjennomsnitt 2-3 måneder før vi får godkjent kreditering.

Lenke til kommentar

Hvor lenge bør jeg vente på å bli kontaktet før jeg foretar meg noe? Jeg er veldig fristet til å trekke tilbudet om å omlevere med et apparat til rundt 15.000 og heller kreve full heving om det ikke skjer noe snart...

 

Jeg begynner å lure på om skamvettet er forduftet fra deler av bransjen...jeg er ikke engang blitt opplyst om hvor lang tid de har tenkt å bruke, eller tilbudt noe så jeg har tv mens de behandler saken. Expert ser ikke ut til å legge seg i selen for å ordne opp kan det se ut til. Jeg opplever kjeden som fullstendig upålitelig akkurat nå.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Hvor lenge bør jeg vente på å bli kontaktet før jeg foretar meg noe?

Synes ikke du bør vente, ring og mas hver dag og gjerne to ganger, både tidlig og sent. Gi de en frist på ett par dager hvis du bestemmer deg for å trekke tilbudet.

Lenke til kommentar

Jeg unngår å ringe siden denne saken har gått så langt at jeg anser det som fordelaktig å kunne dokumentere saksgangen, og e-mail er greit i så henseende.

 

Jeg unnlot å poste korrespondansen med butikksjefen for en uke siden pga at det så ut til å være vilje til å gjøre opp. Til tross for at jeg skulle bli kontaktet når det forelå en løsning har jeg ikke hørt noe. Derfor går silkehanskene nå av og jeg ser ingen grunn til å være en "snill" kunde lenger. Jeg sendte nylig en mail til butikksjefen, og har ingen skrupler med å offentliggjøre den her:

 

Hei igjen,

 

Det har gått en uke uten at jeg har hørt noe angående dette. Jeg finner det vanskelig å forstå at dette skal ta så lang tid, og derfor ser jeg meg nødt til å sette en tidsfrist.

 

Fristen blir t.o.m. onsdag 03.09.2008. Om det ikke framlegges en løsning senest denne dato trekker jeg tilbudet om løsning ved omlevering under tidligere beskrevne forutsetninger. Jeg vil i så tilfelle vil kreve full heving av kjøpet med bakgrunn i urimelig lang servicetid, forringelse av eksteriøret på apparatet, at lånegjenstand ikke ble stilt til disposisjon samt svært dårlig service.

 

Mandag 08.09.2008 tar jeg saken til FTU om den ikke er løst.

 

Imøteser rask tilbakemelding og løsning.

 

Mvh

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...