efjeldse Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Produktet trenger jo ikke å fraktes til butikk, men til det mest nærliggende serviceverksted! Det er oftest enklest for deg, for butikk, for leverandør, og servicemann. Verkstedet henter produktet og fakturerer leverandør. Derfor vil du, om du bor i spania, bli nødt til å ta kontakt med leverandørens support i spania for å finne ut hvor du kan henvende deg. Det er også forskjellige løsninger hos forskjellige leverandører når produktet bytter land, siden garantiene er forskjellige. Om du krever hjelp av selger, vil han finne ut hvem du kan ta kontakt med, eller evt booke servicemann til deg. Selvsagt skal kunde begrense sine kostnader, man sender f.eks ikke en mobiltelefon med privatjet og limo. Buss der det er mulig, egen bil eller butikkens/verkstedets egen transportløsning. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 2. august 2008 Forfatter Del Skrevet 2. august 2008 Denne saken er dessverre ikke ute av verden enda. For ordens skyld, jeg har ikke krevd noe som helst av selger i denne saken. For å oppsummere litt hva som har skjedd siden jeg fikk apparatet tilbake med skade påført hos verkstedet: Når jeg tok kontakt med selger øyeblikkelig etter at jeg kom hjem med apparatet og oppdaget skaden skulle denne ta kontakt med verkstedet og ringe meg neste dag. Det gjorde han ikke før etter 8 dager. Da ville man at jeg skulle ta bilde av skaden, og sende pr. mail til Expert sin representant, som så skulle videresende til verkstedet for vurdering. Og han skrev at jeg fikk trøste meg om at apparatet måtte inn for tredje gang hadde jeg krav på nytt produkt...og jeg som trodde at om samme feil oppstod for tredje gang var det grunnlag for å heve kjøpet, noe som ville bli betydelig dyrere for selger (opprinnelig kjøpesum kr. 20.000) enn å omlevere (nytt apparat ca. 10.000 - mva - avanse). Jeg tok bilder og sendte samme kveld. Etter litt i overkant av to uker fikk jeg svar på mailen, og ikke uventet ville verkstedet ha apparatet inn igjen så de kunne reparere. Men denne gangen måtte jeg levere det på en annen butikk som lå lenger unna siden butikken jeg opprinnelig kjøpte i skulle slås sammen med denne. Litt korrespondanse fram og tilbake senere var jeg lovet låne-tv mens mitt apparat var inne til reparasjon. Men korrespondansen pågikk syntes jeg det var hyggelig at det alltid kom svar neste dag. Noen dager senere dro jeg for å levere tv`en på den nye adressen, og måtte slukøret dra hjem uten låne-tv. Det kunne de jammen ikke hjelpe meg med til tross for at jeg var lovet det på forhånd. Vel hjemme sendte jeg en ny mail til Expert sin representant. Det skrev jeg at det ikke hadde gått i orden med et låneapparat, og spurte om han kunne ta tak i saken. Eventuelt ta en runde med verkstedet siden det var deres tabbe at jeg på nytt ble uten fjernsyn. Den mailen står ubesvart enda, 17 dager senere... Første gangen kunne jeg se på servicesporingen at det hadde tatt en arbeidsdag før apparatet var ankommet verkstedet før det ble påbegynt, deretter tok det drøye tre uker før det var ferdig. Denne gangen stod statusen som "på vei til verksted" i 15 dager før den nå har blitt endret til "apparat påbegynt". Hårreisende dårlig service og ufattelig tregt. Alle gode argumenter for å handle i butikk er for meg nå døde. Hva mener folket om dette? Selv om jeg ikke kommer til å kjøre på og kreve noe i denne saken lurer jeg på om de kan holde på slik eller om det er brutt lover eller regler. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Grunnen til at du ikke har fått svar enda kan jo være fordi personen kanskje er på ferie, eller at butikken ble slått sammen med den andre og at epostadressen derfor ikke er i bruk (talentløst, men mulig). Produktet må ha samme feil tredje gangen ja, denne saken er iogforseg ikke en garantireparasjon, men at verkstedet skal rette opp egen feil. 3. gang samme feil har du krav på omlevering eller heving av kjøp. Ved heving av kjøp blir det iregnet nyttefradrag og forsinkelsesrenter, summen blir ca det samme som tilsvarende vare koster idag. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Du har etter Forbrukerkjøpsloven krav på avhjelp innen rimelig tid. Det kan ikke sies å ha skjedd i den saken her, så personlig ville jeg tatt turen til butikken for å kreve enten heving eller omlevering til nytt produkt. Du har din sak med butikken, noe det er viktig å huske. Ikke la dem trenere saken med at de må vente på verksted eller produsent. Hvordan de gjør opp seg imellom siden er ikke ditt problem. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Du har din sak med butikken, noe det er viktig å huske. Ikke la dem trenere saken med at de må vente på verksted eller produsent. Hvordan de gjør opp seg imellom siden er ikke ditt problem. De prøvde å bortforklare når jeg gjorde oppmerksom på skaden første gang med at det var verkstedet som hadde gjort feilen og at de derfor ikke kunne tilby meg noen kompensansjon. Det eneste de gjorde i butikken var å ta i mot apparatet, pakke det i en eske og sende det til verkstedet. Så pakket ut og ga beskjed til kunde når det var ferdig. Det var i følge selgers representant deres ansvar i saken. Jeg er jo fullt klar over at det er feil, men jeg orker ikke krangle. Jeg tar det som en lærepenge. Neste TV blir handlet på nett, så slenger jeg heller originalemballasjen på mørkeloftet i tilfelle det skulle bli noe i ettertid. Jeg skal alltids klare å pakke og sende et apparat selv, bare jeg slipper all svadaen jeg er blitt servert fra Expert i denne saken. Endret 4. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Grunnen til at du ikke har fått svar enda kan jo være fordi personen kanskje er på ferie, Det er litt morsomt at jeg vet at vedkommende faktisk hadde tatt ferien sin før den ubesvarte mailen ble sendt.... eller at butikken ble slått sammen med den andre og at epostadressen derfor ikke er i bruk (talentløst, men mulig). Sammenslåingen var ikke skjedd på det tidspunktet, men det var visst bestemt at alle reklamasjoner skulle tas gjennom butikken som skulle stå igjen når sammenslåingen var gjennomført. Jeg tolker de raske svarene i første runde og deretter fravær av svar som at man svarer når det er bekvemt. Når spørsmålene blir vanskelige eller medfører arbeid er det lettere å late som man ikke har fått mailen. Mulig jeg er paranoid, men når en knirkefri korrespondanse over flere dager opphører å virke til neste arbeidsdag tror jeg nok at det er menneskelig faktor inne i bildet. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. august 2008 Forfatter Del Skrevet 4. august 2008 Tok like godt og sendte en mail til Expert sentralt, så får de sjansen til å ordne opp før det blir full boikott. Det blir spennende å se hva de velger å gjøre... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 (endret) Det har skjedd mer i denne saken. Jeg er fortsatt uten TV, og er oppgitt over servicen. Derfor gjengir jeg en mail jeg sendte til Expert sitt kundesenter sentralt 04.08.2008. Utbedring av TV på reklamasjon tar urimelig lang tid Hei! Vil innledningsvis vise til servicenr. 1163682108 samt 1164813028 fra serviceinfo.nu. Saken gjelder et Panasonic TH42-PV60 som i første runde ble levert inn med feil i fargegjengivelsen, ref. 1163682108. Denne reparasjonen, har jeg forstått innebar bytte av panelet, tok omkring 3 1/2 uke før apparatet var klart til å hentes i butikken på Expert Bonus i Kristiansund. Imidlertid oppdaget jeg en skade på panelet når jeg startet opp apparatet. (Bilder er vedlagt, og er identiske med de som er sendt inn tidligere). Skaden er ut som en spiss gjenstand har påført skade under selve frontglasset. Jeg meldte umiddelbart fra om dette og ble lovet oppringning neste dag, 13.06.2008. Telefonen kom ikke før fredagen etter, 20.06.2008. Her ble jeg bedt om å sende inn bilder av skaden til Expert. Det ble gjort samme kveld. Svaret kom 08.07.2008, og var forsinket siden Deres representant hadde reist på ferie uten å overlate saken min til noen andre. Apparatet måtte leveres inn igjen, denne gangen på Løkkemyra, slik at det kunne sendes til verkstedet for utbedring. Jeg forespurte pr. mail om det var mulig å få låne en tv denne gangen, og ble lovet det. Apparatet ble av meg levert inn på Expert 14.07.2008. Låne-tv kunne de ikke hjelpe meg med, til tross for at jeg ble lovet det pr. mail. Vel hjemme skrev jeg ny mail til representanten jeg hadde korrespondert med tidligere i sakens anledning og forklarte at jeg ikke hadde fått låneapparat som lovet. Jeg forespurte om han kunne ta tak i saken, eventuelt gå en runde med verkstedet siden det denne gangen var deres feil som medførte at jeg ble uten tv. I skrivende stund (04.08.2008) står denne mailen fremdeles ubesvart, og apparatet står uferdig på verksted (ref.serviceinfo). Et annet moment som jeg mener er viktig å vektlegge er at eksteriøret på apparatet forringes av å sendes fram og tilbake. Etter første tur til verkstedet oppdaget jeg slitasje på bl.a. øvre venstre hjørne (sannsynligvis av gnissing) under transport , riktignok ubetydelig så jeg påklaget ikke dette siden jeg ikke ønsker å være en "vanskelig" kunde. Nå er apparatet på sin andre tur til Infocare, og jeg frykter at mange ubetydelige merker av transport og håndtering samlet vil gjøre apparatet (som kostet kr. 19.999) mindre estetisk. Nå er det slik at jeg som kunde ikke skal behøve å forholde meg til andre enn Expert i denne saken, så hva som forårsaker tidsforbruket er ikke interessant for meg. Forbrukerkjøpslovens paragraf 30 sier tydelig at avhjelp skal skje innen rimelig tid. Jeg mener at "rimelig tid" forlengst er passert, og jeg er ikke fornøyd med servicen. I lys av ovenstående vil fremlegge følgende forslag til løsning: 1. Levere apparatet ferdig reparert på døren senest 06.08.2008 2. Heve kjøpet 3. Omlevere varen Om dere får i stand en god løsning på dette vil jeg under tvil fortsette som Expert-kunde og håpe at intrykket kan rettes opp etter denne saken. I motsatt fall tolker jeg det som at Expert mener at tiden som har gått faller under begrepet "rimelig tid" i forbrukerkjøpsloven og at servicen er slik den skal være, med de konsekvenser for kundeforholdet det medfører. Håper dere kan løse dette raskt, siden vi allerede har vært uten tv tilsammen rundt 6 uker (og tv-abonnement vi betaler dermed er bortkastede penger) - og ikke minst siden det har kostet tid og penger å transportere apparatet med bil og ferge til deres butikk i to omganger. Moralsk sett skulle vel ikke andre turen kostet meg noe siden det er verkstedet som forårsaket denne ved å sende ut et apparat de må ha visst var skadet - men tok sjansen på at kunden ville godta. Vil forresten nevne at når jeg ringte inn for å rapportere skaden som var påført panelet fikk jeg høre fra deres representant at nå kunne jeg angre meg på at jeg ikke hadde forsikring, for da ville dere hente apparatet på døra hos meg og sette det i stand. Det kan da ikke være slik at kunden skal forsikre verkstedets ansvar? Det hører med til historien at jeg aldri ble tilbudt noen forsikring når jeg kjøpte apparatet. Ha en fin dag! Mvh 8 dager senere står mailen ubesvart. Jeg mister tålmodigheten og leter opp emailadresse til en representant som jobber ved butikken jeg opprinnelig kjøpte apparatet, og videresender mailen jeg sendte til kundesenteret med følgende tekst i tillegg: Hei! Leverte inn et TV-apparat til reklamasjonsarbeide 16.05.2008. Jeg har vært uten TV i 7 uker og uten TV som er i orden i ytterligere 3 siden den datoen. 04.08.2008 sendte jeg en mail til kundesenteret deres angående saken siden jeg er misfornøyd både med tidsforbruket og Expert sin håndtering av saken. Siden denne mailen i skrivende stund står ubesvart etter over en uke tillater jeg meg å sende den over til deg. Håper at du kan ta tak i saken da dette blir det siste jeg foretar meg før jeg gir opp Expert i sin helhet og offentliggjør saksgangen. Mvh Her ble det i det minste respons. Etter en liten stund ringte addressaten og lurte på hva som hadde foregått. Jeg forklarte forløpet, og hun begynte å bortforklare med forskjellige interne ting som hadde foregått i bedriften. Jeg forklarte at jeg var ikke interessert hva som foregikk innad, som kunde forholdt jeg meg kun til Expert og deres ansikter utad. Og når det gjaldt låne-tv`en var det visstnok butikken hvor jeg kjøpte TV`en opprinnelig som skulle utlevere, ikke den butikken hvor jeg fikk beskjed om å levere mitt eget apparat. Det kunne de jo bare sagt, så ville ikke dette vært et problem. Når jeg sa at den første turen til verksted tok knappe 4 uker syntes hun at det var raskt, for vanligvis tok slike ting 7-8 uker....pussig siden jeg ble forespeilet 2 uker når jeg leverte apparatet for første gang. Tragisk. Damen skulle ta opp saken og ringe meg så snart som mulig. Neste dag, i går, kom telefonen. Hun kunne fortelle meg at apparatet var ferdig (i skrivende stund står det faktisk fortsatt som uferdig på sporingen) og at det ville bli tilbakesendt til butikken straks. Og hun beklaget sterkt på vegne av Expert Løkkemyra selv om det var hennes egen avdeling som stod for mesteparten av den mangelfulle servicen... Jeg har vært uten TV siden 16.05.2008, med unntak av tre uker jeg ventet på Expert sin respons. I disse tre ukene hadde jeg tv som fungerte, men med skade. En ting er sikkert, jeg er 100% ferdig med denne kjeden. Neste tv blir kjøpt fra en anerkjent webshop. Endret 13. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 En ting er sikkert, jeg er 100% ferdig med denne kjeden. Neste tv blir kjøpt fra en anerkjent webshop. Husk på at de fleste nettbutikker har dårligere garanti/service-vilkår på modellene de selger enn de du kan kjøpe i butikk. Ellers er det veldig trist å se hvilken behandling du har fått som kunde. Personlig ville jeg ha krevet å heve kjøpet grunnet urimelig lang servicetid. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 13. august 2008 Forfatter Del Skrevet 13. august 2008 Ellers er det veldig trist å se hvilken behandling du har fått som kunde. Personlig ville jeg ha krevet å heve kjøpet grunnet urimelig lang servicetid. Det er godt å høre at det ikke er jeg som er storforlangende og vanskelig...man kan jo begynne å lure når den ene skuffelsen avløses av den neste. Jeg er lut lei av denne saken og håper at apparatet nå fungerer slik at jeg slipper å ha noe mer med Expert å gjøre. Men jeg har en ekkel magefølelse på at jeg ikke er ferdig med dette enda. Sporet akkurat reparasjonen nå med de aktivitetsnumre jeg har fått, og der står det stadig at apparatet ikke er ferdig. Fikk jeg servert svada i går? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Det blir visst ikke TV til helga heller apparatet står fremdeles som uferdig på serviceinfo.nu... Dette har passert latterlig for lenge siden... EDIT: Sendte like godt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de mener om denne saken. Endret 15. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Blir provosert når jeg hører at vi kunder kan bli behandlet på en slik måte. Selv så leverte jeg inn en 37" på reparasjon på Lefdal Tiller for ca ett drøyt halvår siden og var innom ca 1 gang i uken. Tror nesten jeg møtte på samme person hele tiden og etter 5 uker sa han at nå er det nok, så skrev han litt på PC-en sin og sa jeg skulle gå i butikkern og hente en ny TV. Snakker om bra service, betalte noen lapper mellom og fikk meg en 46" Sharp Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Det blir visst ikke TV til helga heller apparatet står fremdeles som uferdig på serviceinfo.nu... Dette har passert latterlig for lenge siden... EDIT: Sendte like godt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de mener om denne saken. Send en melding til selger om at du på dette tidspunktet ikke godtar TVen levert tilbake, men at kun heving er godt nok og at du har krav på dette jfr. forbrukerkjøpsloven. Trapp så opp i butikk, og krev å få snakk med daglig leder. Dette har nå gått så langt at jeg aldri ville ha lagt igjen én krone i den butikken. Selv om TVen står der i dag, så er det hinsides all fornuft. Krev kjøpet hevet straks da dette er godt innenfor dine rettigheter! Hilsen en som nå er litt flau over å jobbe i butikk. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 15. august 2008 Forfatter Del Skrevet 15. august 2008 (endret) Hilsen en som nå er litt flau over å jobbe i butikk. Har man vett til å være flau trenger man som regel ikke være det EDIT: Har forresten ofret enda noen mil til i bil på denne sakens alter. Denne gangen for å låne en bekjent`s gamle crt-apparat, siden det ikke later til at ting skjer med det første med mitt eget apparat. Trodde aldri at det skulle bli rene julekvelden å se på 28" i 4:3 igjen.... EDIT2: Får riktignok ikke brukt HTPC`en på den...men heldigvis får jeg brukt Rikstv-dekoderen. Det har vært skikkelig kjipt å betale 2-300 i måneden til Riks-TV uten å kunne se på tv... Endret 15. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 18. august 2008 Forfatter Del Skrevet 18. august 2008 Da er apparatet fått status "fakturert" på sporingen. Det betyr at det er ferdig på verkstedet, men at det ikke er kommet tilbake til butikken. Jeg for øvrig blitt kontaktet av en person på forumet som sendte infoen i saken til rette vedkommede i kjeden. Det skal bli spennende å se hva som kommer ut av det. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 19. august 2008 Forfatter Del Skrevet 19. august 2008 Da kom SMS`en om at TV`en er klar til å hentes. Det har gått over 13 uker siden den ble innlevert første gang. Om vi runder ned til 13 uker for noen dager jeg måtte vente på å få anledning til henting/leverering er vel det hinsides lang servicetid? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Jeg ville aldri godtatt å få igjen apparatet, jeg ville kun krevd pengene igjen, ikke slått meg til ro med noe annet. Når man passerer 6 uker er man over grensa for "lang servicetid". Du har passert det dobbelte. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kommer ihvertfall til å avvente litt for å se om det kommer noe ut av det som jeg skrev om litt lenger opp, nemlig at en vennlig sjel med kontakter har sendt saken over til rette vedkommende. Jeg er ikke typen til å stille opp i butikken og lage støy men jeg velger å se på det som at selger har fått en sjanse til å rette opp kundeforholdet. Hvis det ikke skjer noe tilfredsstillende henter jeg ut apparatet og styrer unna i framtiden. Men jeg kan ikke skjønne at noen skal være tjent med at det skal ende slik. En misfornøyd kunde tar fort med seg 10 til i dragsuget. Lenke til kommentar
hean Skrevet 20. august 2008 Del Skrevet 20. august 2008 Jeg kommer ihvertfall til å avvente litt for å se om det kommer noe ut av det som jeg skrev om litt lenger opp, nemlig at en vennlig sjel med kontakter har sendt saken over til rette vedkommende. Jeg er ikke typen til å stille opp i butikken og lage støy men jeg velger å se på det som at selger har fått en sjanse til å rette opp kundeforholdet. Hvis det ikke skjer noe tilfredsstillende henter jeg ut apparatet og styrer unna i framtiden. Men jeg kan ikke skjønne at noen skal være tjent med at det skal ende slik. En misfornøyd kunde tar fort med seg 10 til i dragsuget. Du er altfor snill, når til og med Alastor som jobber med slikt sier han ikke ville tatt imot TV-en etter sååå lang tid så sier det litt. Nei, er helt enig her i at du bør nekte å ta imot den TV-en, det hadde jeg også gjort..... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. august 2008 Forfatter Del Skrevet 20. august 2008 (endret) når til og med Alastor som jobber med slikt sier han ikke ville tatt imot TV-en etter sååå lang tid så sier det litt. Du har nok et poeng der. Nå har det passert tre arbeidsdager siden karen fra forumet sendte saken til rette vedkommende. Jeg bør nok foreta meg noe i løpet av morgendagen hvis jeg ikke hører noe. Skal tenke på hva inntil da. Endret 20. august 2008 av Muffinman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå