Gå til innhold

Ombygging av sub


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hva me å bruke denne subben? http://www.amerikanskebildeler.no/ebutikk/...2fdcc6b23ef957d

 

Men du må huske på at disse har to spoler på 4 ohm, slik at d blir litt vanskelig å finne forsterker... Men jeg har hørt at til denne prisen spiller de meeeget bra!  :yes:

 

Vanskelig å finne en forsterker som drar 8 ohm? :roll:

Bilsub inne er og blir et dårlig kompromiss.

Når produsenter produserer elementer til bil prioriterer de andre ting en det som er best hjemme. og omvendt.

Jeg har en gammel NAD 302, der kan jeg velge om jeg vil kjøre den på 4 eller 8 ohm :D

Kosta meg 500,- :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ljudia selv anbefaler en DSW 250 eller 400 per kasse. De koster 2795,- og 3795,-

Jeg ville valgt en stereo løsning med mindre du har en dedikert sub utgang på forsterkeren din, og da blir det ganske dyrt å kjøpe en slik forsterker pr. høyttaler. Da kommer du nok bedre ut av det ved å kjøpe en stereo effektforsterker. En interM R-500 burde gjøre susen, den koster 4395,- Noen vil kanskje reagere på at jeg anbefaler en PA forsterker, men siden det kun er snakk om bass så har det ikke så mye å si om de ikke er "topp of the line" komponenter i signalveien.

Denne er heller ikke vifte kjølt, så man slipper den støyen..

I ett mono system burde en DSW 250 sammen med GXS-12 være greit..

Lenke til kommentar

Har nå lånt bruttern sin gamle sub.......... En 12" Dmx Blue Thunder.

Jeg driver denne subben med en gammel Tandberg forsterker..... tror den heter TR 2075 men er ikke 100% sikker.

Ut i fra mitt synspunkt har ikke denne forsterkeren noen problemer med å drive dette elementet....... vil den klare ljudia sin gxs 15?

Tror forsterkeren ligger paa cirka 100watt rms per kanal.

Lenke til kommentar

 

Ehh! en Lab 1000 leverer:  

2 x 350 W into 8 ohms

2 x 550 W into 4 ohms

 

og Nad leverer:

2x200 watt i 8 ohm

2x430 watt i 4 ohm  

 

Data hentet fra Labgruppen og hifiklubben.

 

jeg kan "sprenge" de høyttalerne der med en forsterker på 20W jeg, ikke noe prob.

Og ja, i diskoteksammenheng ville ikke Naden hatt sjans....

Hjemme ville den nok vært grei.

Kan aldri få nok krefter når det gjelder bass...

 

Er du nisse eller???

Å sprenge en høyttaler med forlite effekt er jo som kjent mye enklere enn med for høy....

Og når det gjelder nad'en mente jeg å brokoble den, det kan ikke lab 1000 så vidt jeg husker.

Nadens effektmåling er ved konservativ, dvs målt ved vanskligst mulig motstand, også kalt minimum kontinuerlig effekt. Lab 1000s effekt er oppgitt ved maks kontinuerlig effekt.

Det siste er egentlig uvesentlig da Naden yter 1,0 kw brokoblet ved 4 Ohms belastning.

Lenke til kommentar

Jeg er nisse hver jul....

Og jeg snakket her om ett stereo oppsett, så det ser ut som om vi diskuterer to forskjellige ting der.

Jeg vet at Nad oppgir effekt konservativt, men at 218 kan nærme seg Laben når det gjelder å ha kontroll på disse elementene er nok heller tvilsomt.( og igjen snakker jeg om ett stereo oppsett)

I ett mono system er jeg enig at en brokoblet Nad ville levere mer kraft.

 

Å sprenge en høyttaler med forlite effekt er jo som kjent mye enklere enn med for høy....  

Der supplerer du mitt argument, Nad 430W 4 ohm VS. Lab 550W 4ohm.

 

BTW

Nadens effektmåling er ved konservativ, dvs målt ved vanskligst mulig motstand, også kalt minimum kontinuerlig effekt. Lab 1000s effekt er oppgitt ved maks kontinuerlig effekt.  

Hvor finner du info om dette?

Lenke til kommentar

Når jeg sa at det var enklere å sprenge en høyttaler med forlite enn for mye effekt så mente jeg ALTFOR LITE, når jeg tenker meg om gjelder visst det bare diskanter. Få diskanter på den subben der...

Lab 1000 kunne visst brokobles også, til 1300 watt i 4 ohm. Ellers synes jeg det er mystisk at lab ikke oppgir dempefaktoren, veldig viktig når det gjelder bass.

 

Ellers er jeg helt enig at pa-forsterkere er best til pa bruk. Det er jo det de er til. :wink: Men jeg reagerte litt når du sa at nad 218 ikke var så kraftig. Ellers så brukes det endel nad 218 i proffesjonelle miljøer. Bla i en del klubber. Nad 218 gir forresten mer effekt i 2 ohm, tyder på bedre strømforsyning noe som også vektforskjellen antyder.

Lenke til kommentar

Det gjelder nok på bass og mellomtone også...

Når en liten forsterker blir presset ut over det den er beregnet for, oppstår det det som i elektronikkens verden kalles firkant pulser istedet for den jevne sinuskurven som det skal være. Altså nærmest en kortsluttning, dette vil gjøre at talespolen på ett hvilket som helst element vil brenne opp over tid/kort tid.

 

For å få en slutt på denne diskusjonen, vil jeg si at det var litt dumt å kalle Naden for liten. Ikke noe tvil om at den er strømsterk, men jeg mener fremdeles at den vil komme til kort mot Laben..

Lenke til kommentar
Det gjelder nok på bass og mellomtone også...

Når en liten forsterker blir presset ut over det den er beregnet for, oppstår det det som i elektronikkens verden kalles firkant pulser istedet for den jevne sinuskurven som det skal være. Altså nærmest en kortsluttning, dette vil gjøre at talespolen på ett hvilket som helst element vil brenne opp over tid/kort tid. ...

 

Øhm jeg trodde oxo at en for liten forsterker kunne sprenge bass høyttalere, men så leste jeg dette...så nå bare .... :shrug:

http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/2ltlpwr.htm

Lenke til kommentar
Det gjelder nok på bass og mellomtone også...

Når en liten forsterker blir presset ut over det den er beregnet for, oppstår det det som i elektronikkens verden kalles firkant pulser istedet for den jevne sinuskurven som det skal være. Altså nærmest en kortsluttning, dette vil gjøre at talespolen på ett hvilket som helst element vil brenne opp over tid/kort tid. ...

 

Øhm jeg trodde oxo at en for liten forsterker kunne sprenge bass høyttalere, men så leste jeg dette...så nå bare .... :shrug:

http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/2ltlpwr.htm

 

Stemmer bra det som står i den linken der ja. I følge mine elektronikk-ingeniør venner ihvertfall. (har lært her på forumet at det er personer med grunnfag elekto som er de vise menn, men jeg kjenner desverre ingen slike)

Lenke til kommentar

Må berre henge meg på litt eg og :)

 

Ein for liten forsterkar sprenger ikkje elementet.. Men ein for liten forsterkar kan _øydelegga_ elementet. dvs. om forsterkaren byrjar å klippe mykje (firkantpuls), men dette skal ikkje skje om forsterkaren er god..

Ein god bilforsterkar derimot, den kan for byrje å klippe dersom ein setjer "gain" nivået for lågt.. men då er det brukarfeil :yes:

 

Av forsterkerar ville eg nok gått for ein ZAPpulse 2.0

" Lyden er varm, musikalsk og letflydende, hvorimod opløsningen ikke er helt på højde med Klasse A forstærkerne. Dog tæt på. Til gengæld er prisen pr. Watt lav, og lydkvaliteten er stadig på højde med markedets typiske forstærkere i klasse 15-25.000 kr. for et rent effekttrin. " <- Det står på sida til L C Audio, og ifølge ein kar på jobb stemmer det! (Har ikkje prøvd forsterkaren sjølv.. endå ;))

Lenke til kommentar
Må berre henge meg på litt eg og :)

 

Ein for liten forsterkar sprenger ikkje elementet.. Men ein for liten forsterkar kan _øydelegga_ elementet. dvs. om forsterkaren byrjar å klippe mykje (firkantpuls), men dette skal ikkje skje om forsterkaren er god..

Ein god bilforsterkar derimot, den kan for byrje å klippe dersom ein setjer "gain" nivået for lågt.. men då er det brukarfeil :yes:

 

Av forsterkerar ville eg nok gått for ein ZAPpulse 2.0

" Lyden er varm, musikalsk og letflydende, hvorimod opløsningen ikke er helt på højde med Klasse A forstærkerne. Dog tæt på. Til gengæld er prisen pr. Watt lav, og lydkvaliteten er stadig på højde med markedets typiske forstærkere i klasse 15-25.000 kr. for et rent effekttrin. " <- Det står på sida til L C Audio, og ifølge ein kar på jobb stemmer det! (Har ikkje prøvd forsterkaren sjølv.. endå ;))

 

ZAPpulse er jo veldig spennende. Kanskje jeg skal selge 3-4 av

forste®kerne mine og bygge den...

Lenke til kommentar
Det gjelder nok på bass og mellomtone også...

Når en liten forsterker blir presset ut over det den er beregnet for, oppstår det det som i elektronikkens verden kalles firkant pulser istedet for den jevne sinuskurven som det skal være. Altså nærmest en kortsluttning, dette vil gjøre at talespolen på ett hvilket som helst element vil brenne opp over tid/kort tid. ...

 

Øhm jeg trodde oxo at en for liten forsterker kunne sprenge bass høyttalere, men så leste jeg dette...så nå bare .... :shrug:

http://www.eatel.net/~amptech/elecdisc/2ltlpwr.htm

 

Hmm! Meget informativ side (Bookmark) :)

Man lærer noe hver dag....

 

Den ZAPpulsen så ganske interessant ut.

Lenke til kommentar

_____________________________________________________________

Når jeg sa at det var enklere å sprenge en høyttaler med forlite enn for mye effekt så mente jeg ALTFOR LITE, når jeg tenker meg om gjelder visst det bare diskanter. Få diskanter på den subben der...

Lab 1000 kunne visst brokobles også, til 1300 watt i 4 ohm. Ellers synes jeg det er mystisk at lab ikke oppgir dempefaktoren, veldig viktig når det gjelder bass.

 

Ellers er jeg helt enig at pa-forsterkere er best til pa bruk. Det er jo det de er til. Men jeg reagerte litt når du sa at nad 218 ikke var så kraftig. Ellers så brukes det endel nad 218 i proffesjonelle miljøer. Bla i en del klubber. Nad 218 gir forresten mer effekt i 2 ohm, tyder på bedre strømforsyning noe som også vektforskjellen antyder.

_____________________________________________________________

 

http://www.labgruppen.se/Pdf_s/Damp_factor...lnote_02-11.pdf

 

Der finner du info om hvorfor Lab ikke oppgir dempefaktoren på forsterkerene sine. Jeg har selv en Lab 2002 og en Lab 1000, og kan si med en gang at Nad 218 ikke kan sammenlignes med Lab 1000 i det hele tatt, oppgitt effekt eller ikke.

 

Jeg kjøpte en Nad 218 for noen år siden i håp om at jeg skulle slippe billig unna forsterkerkjøpet, noe jeg forsåvidt gjorde, men Naden var fullstendig ubrukelig ved "hardkjør" over lenger tid. Ikke engang ved ekstramontering av kjølevifte klarte den å holde seg kald. Jeg fikk da tak i en lab 1000 som jeg testet opp i mot Naden, og det var ingen tvil overhodet om hva som spillte best. Og en sammeligning av vekt på en husforsterker og en pa-forsterker hører ikke hjemme noen plass, da en pa-forsterker er bygd for å være minst og lettest mulig (Lab 1000 veier 18 kilo, Lab 2002 veier 10 kilo og yter 2*1000 watt kontinuerlig i 8 ohm) Strømforbruket på en Lab 1000 er faktisk langt høyere enn Nad 218 til tross for at den veier mindre. Tipper også at det står en god del THX-godkjente Lab-forsterkere rundt om kring i hjemmekinoer her i norge, nettopp på grunn av lydkvaliteten og kraften en slik forsterker gir :wink:

Lenke til kommentar

Er det noe vits i å holde forsterkern så kald da?

Jeg glemte helt i farten at lab har switched mode powersupply, de veier jo ganske riktig mye mindre. Ikke en spesielt god løsning lydmessig spør du meg, men mer enn godt nok til de formål den er beregnet til.

 

Ellers var jo det om dempefaktor interessant.

Men det om at siden en rørforsterker hadde god lyd var ikke dempefaktor så nøye var da en voldsom forenkling. Som jeg skrev har jeg opplevd at dempefaktor er viktig for tight, oppløst og dynamisk bass. Rørforsterkere kan neppe kalles noen dynamiske bomber... grunnlaget for den gode lyden er vel litt lengre opp i frekvens?

 

Ellers er jeg IKKE uenig i at lab er bedre en nad på disse omeråder osv, bla,bla. Det eneste jeg sier er at nad 218 ikke er en svak forsterker. Nohabla har skjønt det, kanskje du også gjør det?? :-?

Jeg gidder ihverfall ikke diskutere dette lengre. :)

Lenke til kommentar
næh, tja... går ut på at lengden (kanaler i sikk-sakk) bestemmer tune-frekvensen. Åpningen skal være lik arealet til til membranet. 2meter skal visst gi en tune-frekvens på 40Hz

Dette hørtes da veldig ut som TL. Bortsett fra at lengden hørtes litt kort ut for frekvensen. Kanskje jeg tar feil? :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...