Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

For mye lønn fra arbeidsgiver...

jahas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Arbeidsgiveren er vel ikke akkurat så veldig seriøs hvis du ikke har kontrakt. Men da blir det vel fort litt værre hvis arbeidsgiver vil ha igjen pengene hvis det ikke står noe sted hvor mye du skal ha...?

hehe, jeg har ikke noe fast arbeidstid fra uke til uke, og derfor heller ikke noen fast kontrakt.

Lenke til kommentar

Et spørsmål som må stilles her er hva du vil oppnå. Hvis du vil tjene mer i perioden du ønsker å jobbe videre for denne arbeidsgiveren så kan det være greit å få til en minnelig ordning. Arbeidsgivere kan velge å ikke ansette deg og det kan bli et surt arbeidsmiljø hvis du setter deg på bakpeina her.

En annen ting er at slike ting har en lei tendens til å komme frem hvis noen vil sjekke referanser.

...

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,

b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,

c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,

d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,

e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,

f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

...

En viktig ting her er noe som heter "aktsom god tro". Her kommer det litt an på hvordan feilberegningen har blitt gjort. Hvis det har blitt regnet feil med feriepengene så kan mottaker lettere hevde aktsom god tro enn om det er tastet 240 timer istedenfor 140.

Hvis det ikke er spesifisert nøyakting kronebeløp i kontrakten men heller "Tariff" som er meget vanlig og timesatsen er feil så har ikke arbeidsgiver en god sak da tariffene ikke spesifiserer maksimalsatser men minimalsatser og enhver arbeidsgiver har mulighet til å legge seg over denne satsen og fortsatt holde tariffen.

Det som er helt klart er at det i dette tilfellet MÅ foreligge en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker før arbeidsgiver kan trekke det beløpet som er betalt for mye.

Lenke til kommentar
Det som er helt klart er at det i dette tilfellet MÅ foreligge en skriftlig avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker før arbeidsgiver kan trekke det beløpet som er betalt for mye.

Mhm, har reagert litt på det jeg også. Men nå er det snakk om vanlig månedsbetaling, og ikke feriepenger. Det bør også nevnes at jeg burde ha ant ugler i mosen.

Lenke til kommentar
Uansett om du har faste arbeidstider eller ikke skal du ha en skriftlig kontrakt. Klarer ikke arbeidsgiver dette er han å betegne som useriøs.

Har vel kanskje det da :blush:

Men ingen kontrakt om fast arbeidstid og lønn...

Lenke til kommentar

Du skal uansett ikke bare godta at det kommer en haug penger du ikke vet noe om inn på kontoen din. Ring lønnskontoret på jobb og spør om de har gjort noe feil. Hvertfall ikke spring og kjøp dyr PC for penga før du VET at det er dine.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Når lønningskontoret skal avstemme lønna, noe de gjør en gang per måned, per termin, per halvår eller i hvertfall en gang i året, og da kommer det fram at du har fått for mye betalt i lønn. Om du ikke sier fra om det, skal jeg love deg at det er du som blir idioten den dagen de oppdager det.

Lenke til kommentar
hehe, er faktisk de som ringte å gjorde meg oppmerksom på det ;)

Og likevel lurer du på om du må betale tilbake pengene?

Er det mulig...

Å herre, så dum jeg er. Som jeg har sagt tidligere skal jeg selvfølgelig betale tilbake. Jeg bare lurte på hvordan det hadde vært hvis jeg ikke betalte tilbake, om det hadde blitt sett på som deres ansvar å ha gitt meg for høy lønn.

Lenke til kommentar

Nei, loven sier visst at man ikke skal bruke penger man ikke vet hvor kommer fra, uten å sjekke hvor de kommer fra først. Det var en sak for mange år siden om en i USA som hadde fått inn flere hundre tusen på konto, og brukt det opp. Så ble han saksøkt av banken.

Lenke til kommentar
Nei, loven sier visst at man ikke skal bruke penger man ikke vet hvor kommer fra, uten å sjekke hvor de kommer fra først. Det var en sak for mange år siden om en i USA som hadde fått inn flere hundre tusen på konto, og brukt det opp. Så ble han saksøkt av banken.

ok, takk for svar :) All I wanted to know.

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

Referanse, takk.

Lenke til kommentar

Det har jo også vært en lignende sak i Norge for en stund siden hvor en dame overførte 500.000 til feil person. Så det kan lønne seg å sjekke hvor pengene kommer fra ja...

De 500.000 kronene havnet på kontoen til en 42 år gammel mann i Oslo. Han sløste i løpet av kort tid bort storparten av beløpet, og spilte bort 200.000 kroner på spilleautomater.

Mannen som fikk den halve millionen ble i november funnet skyldig i grovt underslag, og idømt til fengsel i 120 dager, hvorav 90 dager ubetinget, ifølge Aftenposten.no.

Den domfeldte hevdet selv at han trodde han hadde vunnet pengene i et australsk pengespill.

Kilde

Lenke til kommentar

Selv om firmaet jeg driver har ansatte på deltid uten fast arbeidstid har vi kontrakt.

I den kontrakten står det at dersom det en måned blir utbetalt for mye lønn skal dette da trekkes fra på neste lønn. Dette varierer sikkert fra kontrakt til kontrakt, men dette er en standardkontrakt.

Jeg opplevde selv at NAV betalte ut dobbelt barnebidrag/barnetrygd en gang (dette var mye omtalt i pressen, er noen år siden), dette ble ikke brukt opp fra min side, men jeg så jo at det var noe feil her og at ting ikke stemte så 2 dager etter var pengene trekt fra konto igjen.

Så man skal vel ikke tro at man kan slippe unna med slikt, de aller fleste arbeidsgivere ville nok ha reagert før eller senere :) Jeg tror det skal svært mye til at det _ikke_ blir oppdaget. Oppdager man det ikke selv, ville nok enten regnskapsfører eller revisor ha gjort det.

Så nei, det er ikke arbeidsgiver sitt ansvar men begge partene sitt - det er like fort gjort for en lønnsutbetaler og trykke feil i et felt på nettbanken som det er for oss som skal betale regninger på nett :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...