Gå til innhold

IP telefoni + Router, hvordan lage oppsett

Anbefalte innlegg

Heysann.

Jeg har problemer med hjemmenettverket med hensyn til hvordan porter og slikt jeg skal åpne.

Har enda ikke helt skjønt den store forskjellen på "port forwarding" og "port triggering".

Kanskje noen kan forklare?

Eller har jeg nå fått nytt Nextgentel modem(siden var kanskje var noe feil med det gamle), dette er av typen Inteno 5665. Greit nok. Jeg har IP telefoni fra Telio. Slik den enbfealte konf. var å koble modlem rett i linje-kontakten i huset, og deretter en kabel fra bredbåndsmodem en Linksys router. Det var anbfefalt å koble IP telefoni adapteren rett i Linksys routeren, slik jeg skjønte.

Men så må jeg nesten åpne opp porter, slik at jeg får IP telefoniet til å funke.

På Linksys WRT350N routeren, så kan jeg legge til klienter(dvs. låse til en fast IP, slik at jeg slipper å gjøre dette lokalt på maskin, også omtalt som static), men jeg kan ikke finne min telefoni adapter direkte? Jeg tenkte det slik at jeg kunne ha funnet et sted hvor jeg tillater all trafikk fra adapter til å kjøre fritt gjennom router, ved å oppgi telefoni adapters MAC adresse.

Er det noen her som har noen gode ideér? Kanksje noen andre her har tilsvarende oppsett, men med ulike løsninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Portforwarding er permanent åpning av porter, mens triggering er midlertidig åpning av porter. Bare bruk den første så er du sikker på at de er åpne.

Skal du koble Sipuraadapteret til Linksysrouteren så må du åpne porter (UDP 5060 og UDP 16300 – 16700) i Linksysadapteret til ipadressen som Sipuraadapteret bruker.

Deretter så logger du inn direkte på NGT-routermodem og åpner de samme portene til ipadressen som WAN-porten på Linksys bruker (10.0.0.2 ?)

Lenke til kommentar

Hvordan finner jeg ut hvilken ip adresse til adapteren på linksys router?

For dette må jeg jo ha for å kunne assigne "port forwarding".

Det samme spm. sendes angående ip adressen til wan porten på NGT modemet.

Ellers kan jeg lete der etter å kunne åpne all trafikk på lan porten hvor linksys er koblet til kanskje?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...