Athelas Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Har et ASUS P5K deluxe hovedkort med en E6420 CPU fra Intel. Tenkte kanskje jeg skulle oppgradere denne. Per dags dato, hvilken prosessor er smartest å gå for (med kriteriene pris kontra ytelse og fremtidsrettethet i bakhodet). Burde jeg gå for quad core, eller fortsette med Dual Core? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 E8400 hvis bruksområdet er spill. Quad core kommer med default lavere hastighet, og klokker også lavere for høyere pris, så du vil få dårligere ytelse for pengene i spill hvis du velger quad. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tja en quad core Q9450 er ett bra valg. Burde få 3200 Mhz ut av den lett. Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er det ikke hovedkortene som begrenser de nye quad'ene ? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Tja en quad core Q9450 er ett bra valg. Burde få 3200 Mhz ut av den lett. Skulle veldig gjerne hatt en Q9450 jeg også, men prisen, utligjengeligheten og det faktum at man ikke kommer i nærheten av klokkehastighetene til E8400, gjør at man faktisk får bedre ytelse med E8400 i spill. Hadde de klokket like langt så ville det likevel vært en dyr pris. Dessverre. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Så jeg vil altså få mest ut av en E8400 CPU? Hvilke fordeler får jeg evt. ved å bruke en quad CPU? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 I spill? Du får litt bedre ytelse pr mhz i noen få av de nyeste spillene. I gamle spill er det som regel klin lik ytelse pr mhz med dual eller quad. Så ser man på prisen og hvor "dårlig" de klokker er det ikke verdt det pr i dag. På andre bruksområder så skal det veldig godt gjøres å merke forskjell med mindre man encoder video, encoder mp3 og kjører et par spill samtidig. Hvis man ikke vet at man trenger quad, så trenger man det neppe. Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 E8400 gir mest for penga nå. ..dessuten klokekr den som en drøm. Med en god luftkjøler kommer du lett opp til 3.7Ghz. e Lenke til kommentar
lperik Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Ser ikke helt vitsen med å skulle gå fra en E6420 til en E8400, kan du ikke bare overklokke istedet? Se her: Reviewen kan leses her. Endret 12. juni 2008 av lperik Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 E8400 gir mest for penga nå. ..dessuten klokekr den som en drøm. Med en god luftkjøler kommer du lett opp til 3.7Ghz. e Interessant. Takk for tipset. Hvilken RAM ville dere kjørt med denne dersom jeg skulle kjøpe det i samme slengen? Gjerne noe som er optimalt i forhold til bus-hastiget etc. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 E8400 gir mest for penga nå. ..dessuten klokekr den som en drøm. Med en god luftkjøler kommer du lett opp til 3.7Ghz. e Interessant. Takk for tipset. Hvilken RAM ville dere kjørt med denne dersom jeg skulle kjøpe det i samme slengen? Gjerne noe som er optimalt i forhold til bus-hastiget etc. Det spørs... skal du overklokke, og i så fall hvor langt? Ideelt å gå for er RAM som kan støtte 1:1 RAM-divider i den hastigheten som du evt. ønsker å overklokke til. -Stigma Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 E8400 gir mest for penga nå. ..dessuten klokekr den som en drøm. Med en god luftkjøler kommer du lett opp til 3.7Ghz. e Interessant. Takk for tipset. Hvilken RAM ville dere kjørt med denne dersom jeg skulle kjøpe det i samme slengen? Gjerne noe som er optimalt i forhold til bus-hastiget etc. Det spørs... skal du overklokke, og i så fall hvor langt? Ideelt å gå for er RAM som kan støtte 1:1 RAM-divider i den hastigheten som du evt. ønsker å overklokke til. -Stigma Vel, det er jo alltid greit å få det meste ut av systemet. Vilkårene må i så fall være at systemet er 100% stabilt og at minnebrikkene ikke blir for dyre (helst rundt tusenlappen, er det realistisk?) Tusen takk for all hjelp så langt. Har overklokket min E6420 inntil jeg får den nye E8400. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Vel, hvor langt du kan trygt overklokke prosessoren avhenger jo av mange faktorer... hovedkortet (maks FSB), hvor heldig du er med CPUen, hvor langt du kan gå med spenningen på den, kjølingen på prosessoren osv. Det er umulig å si før du har testet den. men... vi kan være rimelig sikker på at den kan nå 3,6Ghz utne problemer, og så kan du jo selvfølglelig gi deg selv litt ekstra å få på på RAMen slik at du evt. kan gå enda lenger og likevel ha 1:1 divider (RAM er såpass billig nå at det koster deg ikke mye ekstra å ha litt god margin). Det er dog ikke krise å ikke kjøre med 1:1 divider. Forskjellen er ikke spesieltt stor, ihvertfall for spillbruk og generellt bruk. Andre kan kanskje komme med et konkret forslag utifra dette. -Stigma Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Vel, hvor langt du kan trygt overklokke prosessoren avhenger jo av mange faktorer... hovedkortet (maks FSB), hvor heldig du er med CPUen, hvor langt du kan gå med spenningen på den, kjølingen på prosessoren osv. Det er umulig å si før du har testet den. men... vi kan være rimelig sikker på at den kan nå 3,6Ghz utne problemer, og så kan du jo selvfølglelig gi deg selv litt ekstra å få på på RAMen slik at du evt. kan gå enda lenger og likevel ha 1:1 divider (RAM er såpass billig nå at det koster deg ikke mye ekstra å ha litt god margin). Det er dog ikke krise å ikke kjøre med 1:1 divider. Forskjellen er ikke spesieltt stor, ihvertfall for spillbruk og generellt bruk. Andre kan kanskje komme med et konkret forslag utifra dette. -Stigma Takk for et nyansert og godt innlegg. Har du link til en spesiell RAM du tror vil passe bra? Jeg har i tillegg oppdaget en litt irriterende ting med min nåværende E6420 CPU. I følge cpu-z, så driver multiplieren og hopper mellom 6 og 8. Er dette meningen? Hvordan kan jeg få den fast på 8x? Alt står på auto igjen, etter at maskinen crashet et par ganger etter manuell overklokk. Lenke til kommentar
Smith-Mundt-Act2012 Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Ser ikke helt vitsen med å skulle gå fra en E6420 til en E8400, kan du ikke bare overklokke istedet? Se her: Reviewen kan leses her. De derre ES (engineering sample) gror ikke på trær da, ser på scrnshot. Klokker usedvanlig bra i forhold til vanlige sample`s også. Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 13. juni 2008 Del Skrevet 13. juni 2008 Vel, hvor langt du kan trygt overklokke prosessoren avhenger jo av mange faktorer... hovedkortet (maks FSB), hvor heldig du er med CPUen, hvor langt du kan gå med spenningen på den, kjølingen på prosessoren osv. Det er umulig å si før du har testet den. men... vi kan være rimelig sikker på at den kan nå 3,6Ghz utne problemer, og så kan du jo selvfølglelig gi deg selv litt ekstra å få på på RAMen slik at du evt. kan gå enda lenger og likevel ha 1:1 divider (RAM er såpass billig nå at det koster deg ikke mye ekstra å ha litt god margin). Det er dog ikke krise å ikke kjøre med 1:1 divider. Forskjellen er ikke spesieltt stor, ihvertfall for spillbruk og generellt bruk. Andre kan kanskje komme med et konkret forslag utifra dette. -Stigma Takk for et nyansert og godt innlegg. Har du link til en spesiell RAM du tror vil passe bra? Jeg har i tillegg oppdaget en litt irriterende ting med min nåværende E6420 CPU. I følge cpu-z, så driver multiplieren og hopper mellom 6 og 8. Er dette meningen? Hvordan kan jeg få den fast på 8x? Alt står på auto igjen, etter at maskinen crashet et par ganger etter manuell overklokk. Den hopper opp og ned på multiplieren pga. du har speedstep påslått. Den er der for å får ned varme og strømforbruk når pcen ikke har så høy belasting på cpuen. Lenke til kommentar
Athelas Skrevet 13. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2008 Den hopper opp og ned på multiplieren pga. du har speedstep påslått. Den er der for å får ned varme og strømforbruk når pcen ikke har så høy belasting på cpuen. I see. Bør jeg slå den av, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå