Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi i dette landet klager over bensinpriser, økning i tobakkavgifter, skatter og avgifter. Dette er en egoistisk oppfattning av samfunnet. Vi som har det så godt, som kan spise oss mette hver dag og har et parlamentarisk regjeringssystem som støtter enhver. Men selvom vi har det så godt. Vil vi har mer. Vi vil ha nye bilder, båter, hus og hytter. Vi vil ha riktig tøy, uansett pris. Vi vil ha turer til syden der vi lever som konger. Er ikke dette litt kvalmt? Ser vi ikke de trengene som dør hver dag av sult og sykdom? Hvorfor ikke hjelpe? Hvordan kan vi sitte her hjemme og kjøpe større og større TV uten og tenke på hvor egoistisk dette er. Mennesker DØR På grunn av vår egoisme! Vi har en mulighet til å hjelpe dem. Vi har ressurser og kapasitet til dette. Men nei, vi tenker bare på vårt neste innkjøp. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Vi kan gi dem noen lærebøker og lydbånd med innføring i liberalisme, så klarer dem seg selv. De fattige som ikke klarer seg vil dø, de andre vil bli rik, kjekk og vellykket. Dette blir forøvrig diskutert i "Vold mot uskyldige" og "DLF-samfunn" trådene.. Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er vi alle egoistiske materialister? Jeg vet ikke med dere andre, men jeg er ihvertfall det. Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Er vi alle egoistiske materialister? Jeg vet ikke med dere andre, men jeg er ihvertfall det. Nettopp! Det er jo helt sykt. Tenker du ikke på noen andre enn de som har en tilknyttning til deg. Du lever i det som er blitt kåret til verdens beste land å leve i flere ganger og du tenker bare på deg og dine nærmeste. Ser du ikke menneskeheten som èn? Der folk hjelper hverandre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Det er jo en helt sinnsykt. Når du kan ofre en brøkdel av tingene og pengene dine for å redde menneskeliv. Så er du fornøyd med bilENE og TV'NE. Du har 2 bilder ja. Og du tar vell ikke buss?! Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Det er jo en helt sinnsykt. Når du kan ofre en brøkdel av tingene og pengene dine for å redde menneskeliv. Så er du fornøyd med bilENE og TV'NE. Du har 2 bilder ja. Og du tar vell ikke buss?! Kjære deg, når blei du slik en jævla moralist? Du sitter jo her med internett, noe som åpenbart er en overdrevent unødvendig luksusvare. Du kunne jo sendt de hundrelappene det koster å ha internett hver måned til et fadderbarn i Somalia, vedder på at det kunne skaffet det lille barnet skolegang, mat og helsetilbud. Istedenfor å sitte her som vokter av dobbeltmoralens høyborg og rakke ned på andre, kan du heller prøve å gjøre noe med det. Du frelser ingen på et internettforum, i alle fall... Lenke til kommentar
Amberlamps Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Er vi alle egoistiske materialister? Jeg vet ikke med dere andre, men jeg er ihvertfall det. Samme her! Har egentlig alt jeg vil ha, men sier ikke neitakk til noe nyere og bedre.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Det er jo en helt sinnsykt. Når du kan ofre en brøkdel av tingene og pengene dine for å redde menneskeliv. Så er du fornøyd med bilENE og TV'NE. Du har 2 bilder ja. Og du tar vell ikke buss?! buss? neida, jeg går til daglig... ja, de fleste i norge er materialistiske. vi gir jo mange milliarder i året til folk som har det dårligere enn oss, men vi kan gi mer. egentlig skulle jeg solgt nesten alt jeg hadde, bodd i telt og sendt 90% av lønna mi til dem, dette hadde hjulpet mange personer. problemet er jo at jeg ikke ser noe til at det hjelper, at jeg gir 1 mill til afrika er jo en dråpe i ett tomt hav, det hjelper litt, men store forskjeller for afrika som enhet blir det jo ikke. så lenge jeg ikke ser forksjell og det har så lite å si for helheten, hvorfor skal jeg senke min levestandard mer enn det er gjort fra før? skattepengene jeg betaler, momsen jeg betaler osv er jo mer enn nok til at jeg lever mye fattigere enn jeg egentlig skulle ha gjort.. Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Det er jo en helt sinnsykt. Når du kan ofre en brøkdel av tingene og pengene dine for å redde menneskeliv. Så er du fornøyd med bilENE og TV'NE. Du har 2 bilder ja. Og du tar vell ikke buss?! Kjære deg, når blei du slik en jævla moralist? Du sitter jo her med internett, noe som åpenbart er en overdrevent unødvendig luksusvare. Du kunne jo sendt de hundrelappene det koster å ha internett hver måned til et fadderbarn i Somalia, vedder på at det kunne skaffet det lille barnet skolegang, mat og helsetilbud. Istedenfor å sitte her som vokter av dobbeltmoralens høyborg og rakke ned på andre, kan du heller prøve å gjøre noe med det. Du frelser ingen på et internettforum, i alle fall... Jeg har vært det en god stund. Ja internett er Pappas sammen med dataen. Jeg sier ikke at jeg gir alt jeg har jeg heller til veldedighet og hjelp. Men jeg gir noe. Jeg gir en god del av min inntekt. Jeg sier ikke at jeg ikke bruker penger på meg selv. Jeg sier ikke at det å ha ting er feil. Det jeg snakker om, som du burde ha forsått, er at vi aldri får nok. Vi kjøper oss flere bilder. Vi kjøper oss dyrt tøy og produkter som vi ikke egentlig trenger. Og vi viser oss frem i det vi har kjøpt. Vi er så stolte når vi kjører rundt i den nye BMW'en eller det vi kjøpt. Vi liker å se rike ut, og dette mens folk dør. Og prøver jeg ikke å gjøre noe med det? I hvilken posisjon er du til å si det. Selvfølgelig kan det være at jeg "frelser" noen her. Og folk trenger å bli rakket ned på. Det er jo helt sykt hvordan vi lever! Sløseri. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 verden er en syk plass ja. de fleste gir ikke for at de vil gi, men for å få bedre samvittighet... Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 verden er en syk plass ja.de fleste gir ikke for at de vil gi, men for å få bedre samvittighet... Ja mange gjør det. Men det de gjør da, er at de gir 300 kr i månden som automatisk blir overført fra lønnskotoen. Deretter tenker de ikke noe mer på det. Og hvis noen spør så er de stolte over å si: Ja vi har jo et fadderbarn nede i Afrika. Vi liker å gi til folk vi kjenner. Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 hadde alle sett menneskeheten som en enhet hadde kanskje verden blitt en bedre plass, uten kriger, økonomi og lignende. men, så lenge jeg har bilene og tv`ne mine så er jeg fornøyd Det er jo en helt sinnsykt. Når du kan ofre en brøkdel av tingene og pengene dine for å redde menneskeliv. Så er du fornøyd med bilENE og TV'NE. Du har 2 bilder ja. Og du tar vell ikke buss?! buss? neida, jeg går til daglig... ja, de fleste i norge er materialistiske. vi gir jo mange milliarder i året til folk som har det dårligere enn oss, men vi kan gi mer. egentlig skulle jeg solgt nesten alt jeg hadde, bodd i telt og sendt 90% av lønna mi til dem, dette hadde hjulpet mange personer. problemet er jo at jeg ikke ser noe til at det hjelper, at jeg gir 1 mill til afrika er jo en dråpe i ett tomt hav, det hjelper litt, men store forskjeller for afrika som enhet blir det jo ikke. så lenge jeg ikke ser forksjell og det har så lite å si for helheten, hvorfor skal jeg senke min levestandard mer enn det er gjort fra før? skattepengene jeg betaler, momsen jeg betaler osv er jo mer enn nok til at jeg lever mye fattigere enn jeg egentlig skulle ha gjort.. Ja vi gir og godt er det. Hvorfor snakker du om å bo i telt? Du trenger jo ikke å overdrive. Og ja det hadde hjulpet mange personer. Men det at du ikke merker forskjellen selv. Hva så? Du har det jo godt. Du hjelper da mange menesker som du kanskje aldri kommer til å snakke med eller treffe. Men du hjelper dem uten at det har en stor innvirkning på deg. Og kom ikke her og snakk om skatter og moms. Vi lever i et av de beste samfunnene i verden. Og sier du lever FATTIGERE enn du egentlig skulle ha gjort. HVA SÅ!?!?! Du har det så godt. Uansett om du mister jobben eller beina vil den norske stat ta seg av deg. Og du klager på at du blir litt "fattigere" Tullball. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Nå hjelper man fattige med å konsumere, så konsum er ikke galt i seg selv. Ønsker man virkelig å hjelpe verdens fattig burde man hjelpe de å få en reel tilgang til våre markeder. Man burde øyeblikkelig slutte å kjøpe norske, eller andre subsidierte, landbruksprodukter. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 nå var ikke det ment klaging, men jeg betaler penger til staten som betaler til fattige land. dermed betaler jeg inndirekte penger til fattige land. ang det med telt og slikt, ja, veldig overdrevet, kunne glatt gitt 2k uten at det hadde gått særlig ut over min økonomi, men saken er at folk ikke gjør dette, fordi pengene forsvinner i ett "sort hull", altså mange får det mye bedre, men ingen merkbar effekt på alle med mindre alle som har råd til det gjør det, det kommer aldri til å skje. staten gir masse penger, det er kjempebra, det er "mine" penger de gir, det er også bra. personlig vil jeg se resultater av det jeg gjør/gir, jeg har ingen problemer med å gi 15k i skatt, men f.eks veiavgiften har jeg lite lyst til å betale, fordi veiene i norge forfaller mer og mer(ser ikke resultater) Lenke til kommentar
Funkpower Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 Nei jeg kan jo se det at en ikke får så mye igjen for det. Men det er jo mange måter en kan det. Skoler har ofte en god ordning med penger. De fleste skoler samler inn penger til hjelp ol. nesten hvert år. Disse pengene går ofte til bygging av skoler og forbedring av vanntilgang. I mange slike oprasjoner reiser det en person ned som passer på at pengene går til hva det skal. Når jeg gikk på barneskolen samlet vi inn penger for å bygge en skole i Afrika. Da dro det en lærer ned, han hadde fått mange pengegaver fra foreldre, sånn som deg også ville se resultater. Når læreren kom hjem hadde han bilder og takkekort. Hver elev fikk et eget takkekort fra barnene på den nye skolen. Folk vil at det å hjelpe folk skal være lett, de vil også se resultater. Og det er jeg enig i at det skal kunne være lett å hjelpe. Også å se resultater. Men det er det ikke mye du trenger å gjøre for å se hvordan det går med fadderbarnet ditt, eller skolen du gir penger til. Det er vi som er for slappe. Staten gir penger. Men er det nok? Dine penger. Du lever i Norge der du betaler skatt. Men du tjener gode penger uansett. Lønningene er så høye i Norge at vi kunne betalt mye mer i skatt og likevel hatt nok av penger. Det fungerer ikke å si, at det er ikke noe vits hvis ikke alle gjør det. Det vil jo bli merkbart. Og det trengs ikke alle til. Uansett hvor mange som gjør det hjelper det jo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå