progmusic Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Har kommet opp i norsk muntlig, VK2. Vi har allerede fått vite emnet og har 48 timer på å forberede en presentasjon. Jeg sliter litt med denne oppgaven og håper noen kunne være så snille å komme med tips. oppg er som følger: 1890-åra blir tradisjonelt kalt nyromantikken i norden. Likevel vil mange hevde at litteraturen i denne perioden var en fortsettelse av naturalismen, og at den samtidig foregrep nyrealismen og modernismen. Drøft hvordan betegnelsen nyromantikken passer til perioden, og ta utgangspunkt i utvalgte tekster fra pensumlitteraturen for å illustrere poenga dine. - hvilken litteratur egner fra disse periodene egener seg å bruke for å illustrere problemstillingen - hvordan burde jeg ta fatt på oppgaven - generelle tips Hadde blitt overlykkelig hvis noen hadde tatt seg tid til å komme med noen tips osv. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Hvilke tekster har dere vært igjennom i løpet av året? Evt. hvilken tekst føler du at du har grep om, og kan den passe inn i din presentasjon? Vær SIKKER på periodene så du ikke blander sammen og argumenterer for feil tidsperioder etc. Du bør såklart blande inn sjangertrekk og slikt, vis at du kan litt forskjeller mellom periodene som er i din presentasjon. Har du mulighet for å jobbe sammen med noen andre, ville jeg gjort det. Ikke plagier hverandre, men hjelp hverandre. Skaff bøker fra biblioteket, finn noen kjente tekster som er enkle å sette seg inn i og som kan brukes som eksempler. Generelt.. så er de fleste nervøse på eksamen, og sensor er ikke der for å ta deg Lenke til kommentar
progmusic Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 tekster vi har godt igjennom: 1870-1890: gjengangere (utdrag) August Strindberg - "brev til bjørstjerne bjørnson Kielland - "en god samvittighet" Amalie Skram - " forrådt" Bjørnson - "norge! norge" 1890-1900 Obstfelder - "jeg ser" Garborg - "mot soleglad" Hamsun - "ringen" 1900-1945 lavransdatter Falkeberget - "den fjerde nattevakt" rudolf nilsen - "storby-nat Fredrik ramm - "en skitten strøm flyter utover landet" Cora sandel - "lort-katrine" øverland - "du må ikke sove" Vesaas - "fødd i går" Hagrup - "episode" Er ingen av dissen jeg føler meg særlig kjent med, men selvfølge kjenner jeg noen bedre enn andre. Men er usikker på hvem som passer å bruke når jeg skal gå løs på problemstillingen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå